AMK - opiskelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Nuorten yhteishaussa on niitä paikkoja enemmän ja opiskelu tapahtuu päiväsaikaan. Itse hain nuorten yhteishaussa 30-vuotiaana 3. asteen tutkinnolla nuorten yhteishaussa, koska TuAMK:ssa opiskelemaani alaa ei aikuispuolella opeteta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten vaikea on kouluihin päästä jos ei ole esimerkiksi lukiosta muuta, kuin päättötodistus eli yo-todistusta ei ole? Onko tälläiset hakijat niitä hylkiöitä, jotka kutsutaan vasta, kun kaikki muut ovat jo kutsuttu? Tai jos henkilöllä olisi loistavat sosiaaliset taidot ja muuten se olisi ''loistoheppu'', mutta todistus näyttää perseeltä niin todistuksen mukaan silti mennään valinnoissa pääosin?

En tiedä, mitä edes yritin kysyä, mutta kai mä jotain ajoin takaa..

Ei kai lukiosta mitään lakkia tarvi edelleenkään olla, ei ainakaan itsellä ollut kuin tuo päättötodistus ja sekin aika onnettomilla arvosanoilla. Toki omasta hakemisesta on jo muutama vuosi.

Pääseminen sitten riippuu siitä milloin haet (joinakin vuosina hakijoita vähemmän), mihin kouluun (helsingin suunnalla lienee luonnollisesti kovin taso) ja mille linjalle (jollain linjalla painotetaan matematiikkaa/fysiikkaa ja jossain jotain muita aineita, sekä linjojen vaatimukset tietysti myös eroaa toisistaan jonkin verran).

Ja jos ei pääse pisteillä niin onhan niitä muitakin vaihtoehtoja suorittaa AMK, esim avoin AMK. Avoimessa kun on suorittanut x määrän opintoja voi taas hakea vakituista opiskelupaikkaa.

Penkkitopi jos mietit tota lausetta niin eikö toi sun mielestä kuulosta vähän ristiriitaiselta? :D

Munkin käsittääkseni asia menee noin, mitä slip sanoi, että amk ei vaadi lakkia ja juuri se päästötodistus riittää. Ettet vain topi sekoittanut nyt yliopistojen vaatimuksiin :)

Okei, kiitos slip selvennyksestä.. Pohdin vain, että vaikka lakkia ei vaadita niin onko paremmat mahdollisuudet päästä sisälle sellaisella, joka lähettää huonoilla arvosanoilla olevan päättötodistuksen + yo-todistuksen kun taas vastaavasti toinen lähettää yhtä huonon päästötodistuksen ilman yo-todistusta.. Vaikka sitä lakkitodistusta ei vaadita niin onko se kuitenkin tälläisessä tapauksessa ratkaiseva tekijä sen omaavalle, vaikkei sitä äänen sanottaisikaan..

Oletetaan kuitenkin, että yo-todistuskin tällä ensimmäisellä on niin huono, että siitä ei pisteitä arvosanoita saa..

Vopite olla, että olen väärässä (tai siis olenkin). Toisen asteen koulutus pitää joka tapauksessa olla, ja olen ymmärtänyt, että lukio ilman yo-todistusta ei ole sitä.

Onko täällä kukaan hakenut insinööriopintojen jälkeen aikuispuolen tradenomikoulutukseen? Haluaisin laajentaa osaamistani myös talouspuolelle ja ajattelin että tradenomi-koulutus olisi helpompi suorittaa työn ohessa. Tietysti, jos jollain on kokemuksia jostain hyödyllisemmästä vaihtoehdosta, niin kokemuksia kuulisin mielelläni.

Ammattikorkeakoulujen pääsyvaatimuksena on lukion oppimäärä, ylioppilastutkinto, ammatillinen perustutkinto tai opistoasteen tutkinto.

Lainaus on kotoisin täältä ja sieltä löytyy myös kaikenlaista tietoa lisää: www.ammattikorkeakouluopinnot.fi

Pohdin vain, että vaikka lakkia ei vaadita niin onko paremmat mahdollisuudet päästä sisälle sellaisella, joka lähettää huonoilla arvosanoilla olevan päättötodistuksen + yo-todistuksen kun taas vastaavasti toinen lähettää yhtä huonon päästötodistuksen ilman yo-todistusta.. Vaikka sitä lakkitodistusta ei vaadita niin onko se kuitenkin tälläisessä tapauksessa ratkaiseva tekijä sen omaavalle, vaikkei sitä äänen sanottaisikaan..

Haussa sai muistaakseni itse valita lasketaanko pääsykokeeseen pisteet yo-todistuksen vai päättötodistuksen perusteella, eikä yo-todistuksella tietääkseni saa sen enempää pisteitä kun päättötodistuksella jos arvosanat niissä vastaa vaan toisiaan. Ei oo myöskään tarvetta toimittaa AMK:lle päättötodistusta + yo-todistusta, vaan pelkästään se todistus riittää jonka olet haussa ruksannut käytettäväksi.

Lainaus on kotoisin täältä ja sieltä löytyy myös kaikenlaista tietoa lisää: www.ammattikorkeakouluopinnot.fi

Haussa sai muistaakseni itse valita lasketaanko pääsykokeeseen pisteet yo-todistuksen vai päättötodistuksen perusteella, eikä yo-todistuksella tietääkseni saa sen enempää pisteitä kun päättötodistuksella jos arvosanat niissä vastaa vaan toisiaan. Ei oo myöskään tarvetta toimittaa AMK:lle päättötodistusta + yo-todistusta, vaan pelkästään se todistus riittää jonka olet haussa ruksannut käytettäväksi.
No tämä jälkimmäinen oli parempi, kuin hyvä uutinen..

Tohon ylempään vielä palatakseni.. Toi on ihan selkee homma, että ylioppilastutkinto tai lukion oppimäärä eli päästötodistus. Eli tosta saa tyhmäkin käsityksen, että päästötodistus siis riittää!
Yleisesti puhutaan kuitenkin, että 2-asteen koulutus pitää olla ja lukion oppimäärä ilman ylioppilastodistusta ei ole ''täysinäinen'' toisen asteen koulutus.. Mä en tiedä, mutta tota kuulen aivan helvetin usein, mutta itse väitän edelleen, että 2-aste on suoritettu, kun on päästötodistus kädessä ja ylioppilastodistus on siihen sitten ihan eri tutkinto..

Hullua kuitenkin on se, että lukioon tuskin kukaan hakeutuu ilman, että ei olisi tavoitteena se ylioppilastutkinto, johon tähdätään koko lukion ajan, joten sitä rupeaa väkisinkin ajattelemaan, vaikka olisi kuinka mustaa valkoisella, että voiko se sitten olla niin, että tämä päättötodistus ''riittää''.. En tiedä, mutta mun pään tämä kaikenmaailman ajattelu saa ihan sekaisin..

Onko AMK:n kautta mitään mahdollisuuksia päästä kaupan/rahoituksen aloilla johonkin johtotehtäviin/hyvä palkkaisiin hommiin? Yliopistossa on kauppatieteet, mutta onko AMK:ssa mitään tätä vastaavaa linjaa? Ja tradenomien työtilanne nyt ilmeisesti on niin huono, että tätä ei oteta huomioon.. Kaupan ala kiinnostaa kohtalaisen kovasti ja kauppatieteisiin tuleekin ensi keväänä haettua, mutta jos sinne ei tule päästyä, olisi hyvä olla joku varasuunnitelma.

Onko AMK:n kautta mitään mahdollisuuksia päästä kaupan/rahoituksen aloilla johonkin johtotehtäviin/hyvä palkkaisiin hommiin? Yliopistossa on kauppatieteet, mutta onko AMK:ssa mitään tätä vastaavaa linjaa? Ja tradenomien työtilanne nyt ilmeisesti on niin huono, että tätä ei oteta huomioon.. Kaupan ala kiinnostaa kohtalaisen kovasti ja kauppatieteisiin tuleekin ensi keväänä haettua, mutta jos sinne ei tule päästyä, olisi hyvä olla joku varasuunnitelma.

Insinööri on varmaan AMKsta ainoa järkevä vaihtoehto, mutta kuten varmaan tiedätkin niin se ei ole kovin kaupallinen tutkinto paitsi ehkä tuotantotalous, mutta en sitten tiedä kuinka huuhaatutkinto se on AMKlla. Toisaalta tuo tuotantotalous voisi olla sulle ihan hyvä varasuunnitelma sillä sen avulla voit hakea suoraan kauppakorkeaan lukemaan itsesi maisteriksi.

Täällä henkilöitä, jotka opiskelevat fysioterapeuttina tai ovat jo suorittaneet tutkinnon? Kuinka vaikea kouluun on sisälle päästä? Katselin tuossa Joensuuhun hakijoiden määrää ja luvut olivat aika helvetin isot siihen nähden, kuinka monta otetaan opiskelemaan.. Hakijoita yhteensä 518, joista ensisijaisia 185 ja 15 otettiin sisään.. Alin pistemäärä oli 76.5. Koulumenestyksen perusteella otettiin ilmeisesti ne 80 itse kokeisiin/haastatteluihin. Siitä maksimipisteet on 30 ja itsellä olisi 22, joten onko edes mitään mahdollisuutta päästä sisään? Ja minkälaiset haastattelut ja kokeet/tehtävät ovat?

Kenelläkään kokemusta AMK-koulutuksesta aikuislinjalla?

Liiketaloutta ajattelin duunin ohella ruveta lukemaan.

Mulla on kokemusta sekä aikuis että nuorisopuolelta, tosin inssilinjoilta. Positiivista aikuispuolella on se, että kaikkeen turhaan (ns. hv alias täytekursseihin) käytetään vähemmän aikaa kuin nuorison kanssa ja opettajat (suurinosa) suhtautuu aikuispuolella opiskelijoihin selkeästi fiksummin. Jos nyt jotain negatiivista, niin aikuispuolella myöskään niihin mielenkiintoisiin juttuihin ei ehdi aina syventyä niin paljon kuin huvittaisi. Vapaa-aikahan tuolla aikuispuolella (ja/tai työn ohessa) opiskellessa katoaa, mutta sen varmaan tiesit jo kertomattakin...

Itse suosittelen kaikille Haaga-Helian myyntityön koulutusohjelmaa. Suhteellisen helppoa päästä sisään, ja porukka yleensä erittäin sosiaalista verrattuna muihin linjoihin. Lisäksi työllistyminen on erittäin helppoa. Meille tulvii koulun kautta kaikenaikaa uutisia työmahdollisuuksista, sillä koulutusohjelma on tuore ja kiinnostaa yrityksiä paljon. Nm. oman alan hommia ensimmäisestä puolivuotisesta lähtien. Ja tosiaan opiskelua takana 1,5v.

Pistetääs tänne kun en parempaakaan paikkaa keksi. Eli perjantaina olisi kypsyysnäytteen kirjoitus edessä, ja en ole saanut vastaavaa opettajaa kiinni jolta olisin voinut tämän kysyä. Oppari on aika lailla tuotekehitykseen liittyvä, paljon lujuuslaskuja ja erilaisia työpiirrustuksia, alussa hieman tuotekehityksen teoriaa kerrottu. Minkäalaisia kysymyksiähän tuosta mahtaa tulla? Tuleeko kysymykset kypsyysnäytteeseen vain opinnäytetyöstä eli jos osaan oman työni kannesta kanteen hyvin, pärjään myös kypsärissä hyvin? Vai pitäisikö tässä nyt opiskella vielä erikseen jotain kirjallisuutta? :D

Kysymykset tehdään pelkästään opinnäytetyön perusteella. Mutta kysymyksenä voidaan myös esittää ns.pohtiva kysymys, jossa itse arvioit työsi vaikutuksia tai käyttömahdollisuuksia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom