AMK:n pääsykokeet (tekniikka ja liikenne)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cold_
  • Aloitettu Aloitettu
Itsekin hain metropoliaan rakennustekniikan puolelle tänä vuonna ja taitaapi olla tilanne se, että alkupisteiden takia jään ulos ja reippaasti (mullakin huonohko ylppäritodistus ja ka. siinä 7.5 pinnassa).

Jos pääsykoe meni hyvin, niin pitäisihän nyt tuolla vielä päästä. Minulla noin M:n yo-todistus ja päästodistuksen keskiarvo kaiketi selvästi alle kasin, mutta eipä se vaikeuksia tuottanut sisään päästä. Pääsykokeissakaan en varmasti kuulunut kuin ehkä keskikastiin, koska lukiosta oli minulla tuolloin kulunut jo 7 vuotta enkä harjoitellut lainkaan.
Ja oli tuonakin vuonna Suomen suosituin tekniikan- ja liikenteenalan hakuvaihtoehto.

Siis sama linja ja koulu (ent. Stadia) oli kyseessä tuolloin.

Eikös noi tekun pääsykokeet ole melkeimpä ilmoitusluontoinen asia? Että minä tulen opiskelemaan. Ainakin rapiat kymmenen vuotta sitten oli Bulevardille.

Terv. Ingengööri.

Jaa että Kallion raksatekuun olisi vaikeampi päästä sisään? Tunnen kyllä kourallisen tyyppejä, jotka ovat tuolta valmistuneet ja yksikään ei kyllä mikään lukumies ole... Pikemminkin erittäin häröjä kavereita. Viidennen Linjan Las Vegas kuulemma tuli tutuksi opiskeluvuosien aikana...

Hyvin niille kaikille on kyllä duunia riittäny, ei siinä mitään.

Ongelmaksi lähinnä muodostuu se, etten kirjoittanut fysiikkaa/kemiaa ja sitä kautta aloituspojoja lähtee jonkin verran pois. Samaten kun alin pistemäärä millä pääsi sisälle oli viimevuonna 50, niin kokeesta voi saada vain 35. Ei ollut meikäläisellä edes ensimmäisenä vaihtoehtona, joten ne 5 lisäpojoakin jää saamatta. Kokeesta voisin veikata saavani tasoa 20-25, eli ei riitä mitenkään mihinkään minun ylppäri/lukiotodistuksella (ka. oli 7.2..). Ei se mitään, inttiin tässä kuitenkin ollaan menossa :D

Vai ymmärsinkö jotain väärin?

Eikös noi tekun pääsykokeet ole melkeimpä ilmoitusluontoinen asia? Että minä tulen opiskelemaan. Ainakin rapiat kymmenen vuotta sitten oli Bulevardille.

Terv. Ingengööri.

Heh, 10vuotta sitten minäkin Bulevardille hain, kun armeijasta sai lomapäivän pääsykokeisiin. keskivertoamispapruilla, ja
tosiaan, piisasi siihen aikaan varmaan kun oman nimen sai kirjoitettua oikein paperiin. Silloin vissiin piti saada koulutettua
mahdollisimman paljon osaajia tukemaan Nokia ihmettä

Tosin sillon kun mä olin Bulevardilla Tekussa sähköpuolella, niin valmistumismäärät ei tosiaankaan ollu ihan samaa luokkaa, kun sisäänottomäärät. Ja syynä oli useimmiten siis ihan keskeyttäminen ekan vuoden aikana...

Täysin totta tuo mitä sanoit. Omasta porukasta valmistui loppujenlopuksi ehkä jopa alle neljännes. ensimmäisen vuoden tippujia oli aivan helvetisti, mutta kyllä siellä kaikenlaista hiihtäjää olikin

Heh, 10vuotta sitten minäkin Bulevardille hain, kun armeijasta sai lomapäivän pääsykokeisiin. keskivertoamispapruilla, ja
tosiaan, piisasi siihen aikaan varmaan kun oman nimen sai kirjoitettua oikein paperiin. Silloin vissiin piti saada koulutettua
mahdollisimman paljon osaajia tukemaan Nokia ihmettä

Alojen arvostus ja sitämyötä suosio heittelee hurjasti. 90- ja 2000-luvun vaihteessa raksaa pääsi opiskelemaan kukahyvänsä, joka astui etuovesta sisään. Nyt se on ollut suosituimpien hakuvaihtoehtojen kärjessä.

Tosin sillon kun mä olin Bulevardilla Tekussa sähköpuolella, niin valmistumismäärät ei tosiaankaan ollu ihan samaa luokkaa, kun sisäänottomäärät. Ja syynä oli useimmiten siis ihan keskeyttäminen ekan vuoden aikana...

Keskimäärin puolet kaikista korkeakouluopiskelijoista keskeyttää opinnot jossainvaiheessa.
Useimmiten kuitenkin kyse on siitä, että keskeytetty tutkinto oli varaopiskelupaikka, jos ykkösvaihtoehtoon ei pääsekään heti ensiyrittämällä.
AMK:ssa joillakin vähemmän suosituilla linjoilla tuo keskeytysmäärä saattaa vaan korostua entisestään, kun haetaan edes johonkin varmuudenvuoksi, johon pääsee "varmasti".

Omalla tilillä on keskeytyksiä 3 kpl tähänmennessä, joista yhtä en koskaan edes käynyt läsnäolevaksi kirjautumista pidempään.

Rakennusmestari-koulutukseen aikuispuolelle tuli paikka. 92/100 pistettä ja about 70 oli alin. Vähän harmittaa etten hakenut LVI-puolen työnjohtoon. Olisi takuuvarmasti parempi työllisyystilanne tulevaisuudessa. Saa nyt nähdä mitä tässä tekee. Uusi ja mielenkiintoinen duunipaikka kuitenkin nyt alla. Ei kai sitä yhdestä uudesta ammatista koskaan haittaa ole.

Pöö!

Hain Metropoliaan kouluun neljälle eri linjalle ja nyt olisi tarkoitus valmistautua valintakokeisiin. Olen valmistunut sähköautomaatioasentajaksi 2010 ja siksi matikka, fysiikka ja kemia hieman ruosteessa. Tsiigailin noita vanhoja valintakokeita ja näyttää aika vaikealta ensi silmäykseltä. Miten jengi valmistautunut kyseiseen kokeeseen? Onko kukaan käyttänyt tuota valmennuskeskus -palvelua (itseopiskelu)? Maksais 49 egee..oisko jeba?

Amiksessa lupasin olla menemättä enään mihinkään kouluun mutta tässä ollaan. Katselin noita alimpia pistemääriä linjoille joihin olen hakenut ja rima ei taida olla kovin korkea (tyyliin 40p/100p inee). Mutta..

Amiksen numerot on sen verran paskoja että tuskin irtoaa pisteitä.
Ensimmäisestä hakutoiveesta saan jopa 5!
..ja myös työkokemuksesta 5!
Nyt mulla on ainaki 10pojoo..
Valintakokeesta saa maksimissaan 35p, eli siinä ois nyt tarkotus onnistua mahollisimman hyvin.

Itellä ainaki keskipaskalla kauppiksen todistuksella tuli silti työkokemus ja ensisijainen valinta mukaanluettuna lähtöpisteitä joku 30-35.

Moneltahan huomenna mahtaa olla koe? Ehdin jo heittää kutsun menemään kun en ollut menossa, mutta muutin mieleni.

Mullaki huomenna tää pääsykoe, tosin Tampereella.

Lähtöpisteet kai 50 (eka hakutoive 5 + työkokemus 5 + koulumenestys 40). Viime vuonna 72 pojolla päässy sisään. Prkl, tiukille menee ku derivointi, integrointi ja fysiikasta aalto-oppi sun muut on aivan hukassa. Pitää luottaa että logiikkatehtäviä ja kemiaa on paljon.

Eipä ole joo. Perus matematiikkaa - yhtälöitä jne. Sitten on 3 kysymystä joko fysiikkaa tai kemiaa, joista saa valita - fysiikan laskut oli tyyliin, että lasketaan paljonko joku vastus lämmittää jotain tiettyä vesimäärää tai hydrostaattista painetta jossain pinnan alla johonkin kappaleeseen. Kemiassa perus moolimassat ja järjestyslukuja.

No ei mennytkään ihan niin helposti kuin odotin, mutta eiköhän sieltä se 10 pojoo vähintää irtoa ja pitäis sit riittää pisteet. =D

Oliko joka kouluun sama koe? Itte kusin sen pallolieriötilavuusjutun ja sen turnaushomman vaikka aattelin että nimenomaan tommoset osaisin :D

Back
Ylös Bottom