AMK:n pääsykokeet (tekniikka ja liikenne)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cold_
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän niiden sivuilta löydy tilastoja edellisvuosien asioista?

Itse tein kalliin valinnan, ja ilmoittauduin amk-valmennuskurssille. En jumalauta ole paskahommissa enää toista välivuotta... Rakennusinsinörtiksi haetaan tänäkin vuonna Turun suunnalle.
Viime vuonna oli 58 pojoa, alin sisään päässyt oli 51, mutta minäpä kusin kokeen. Vituttaa vieläkin t: varastotyöntekijä

Kävikö kukaan yrittämässä? Miten meni noin niinku omasta mielestä? Itsellä se meni kohtalaisen vituilleen. Jäi hieman vaivaamaan se logiikkatehtävä b. :)

Kävin kokeilemassa, meni suhteellisen huonosti. Matikka, kemia ja fysiikka opiskeltu yli 10 vuotta sitten, joista ei ollut kauheasti jäänyt mieleen. Kahdessa päivässä yritin kerrata, mutta eihän se enää asiaa auttanut. Mikä oli logiikkatehtävä b?

Puhun siitä Caesar tehtävästä jossa piti ratkoa se salakirjoitus. En tajua miten se ei auennut mulle, vaikka kulutin siihen ihan liikaa aikaa.
Mulla sama homma, noin 10 vuotta edellisistä kouluista ja luin kunnolla vain tämän viimeisen viikon. Joidenkin kuumotteluiden takia ne viimeisetkin kaavat katosi päästä. Joutuu yrittää seuraavalla kerralla uudestaan ja paremmalla lukemisella.

se cesar homma oli ainakin 'hyvin_meni'. soduku myös helppo. muuten meni ihan ok, kaikkeen tuli vastattua ja jonkun näkönen vastaus, jos sais edes säälipisteitä mitkä meni väärin.

Niin se. Se taisi olla yks ainoista jonka tajusin. Siinä se viiminen kirjain oli Y, jonka piti olla vokaali, sillä sai ratkaistua sen k:n, eli tässä tapauksessa se oli 13. Y oli siis I ja vastaus oli HYVIN MENI.

Mä luulen et on jonkinlainen mahdollisuus vielä päästä sisään, jos alan muutkin hakijat ollu yhtä surkeita, mutta en pidätä hengitystäni. Vähän enemmän kertausta ja uusi yritys :)

Okei, mun pisteillä pääsee korkeintaan elämäm kouluun. Eikös syksylläkin ole jotkut valintakokeet?

Suosittelen Valmennuskeskuksen kotiharjoittelua. Todella hyvä eikä maksannut kuin muistaakseni ~300e. Jos koko paketin käy ihan tosissaan läpi ja harjoittele kotona eikä vieläkään osaa matikkaa, jotenkin fy/ke, niin sitten kyllä kannattaa unohtaa koulu haaveet... :)

300 euroa kuulostaa kyllä älyttömän paljolta. Kun voi hakea kirjastosta fyssan ykköskurssin kirjan missä on kaikki liikenopeus hässäkät ja sitten opettelee sähköstä puimurin. Parhaat harjoitustehtävät löytyy vanhoista kokeista. Matikasta opettelee perus yhtälöt ja funktiot osion, löytyy vanhoja oppikirjoja kirjastosta edelleen, ja geometriaa siihen päällä kanssa. Loppu on kiinni siitä että et tee yhtään virhettä pilipali tehtävissä.

Edit. Niin siis tämä jos haluaa helvetin hyvät pisteet. Jos haluaa päästä läpi niin opettelee lukemaan että luetun ymmärtäminen ei mene päi helvettiä ja sitten vaikka jotain perusmatikka juttuja ja sitten tuo sähkön puimuri. Siitä on ainakin yksi tehtävä joka vuosi.

Tarkotin lähinnä näille ketkä puhu, että ei ole ~10 vuoteen matikkaan ym koskenutkaan. Se lähtö taso voi olla yllättävän alhaalla. Seurasin juuri viime haussa kaverin kuka ei ole ~5 vuoteen käyttänyt ollenkaan päätänsä vaikka koulussa pärjäsi oikein hyvinkin, niin ei se matikka siitä lähtenyt aukeamaan, kun itse yritti opetella kirjasta, oppi vähän sinne päin... jotain sieltä täältä muisti hetken vääntämisen jälkeen, mutta voin kyllä kertoa ettei ilman opetusta olisi kyllä mitenkään voinnut pärjätä kokeessa. Ei paljoa lohduta jos melkein muistaa miten joku menee...

Ei tässä voi ku nauraa itelle kuinka tyhmä voi olla. Koira-aitaus tehtävä, neliön muotoinen, sivu 7,5m pitkä ja minä lasken siitä neliöt kaavalla 7,5m*2. Ei saatana jos johonki pääsen.

Ei se koe mielestäni kovin pahalta tuntunut, eli joko: a.) briljeerasin ihan kunnolla b.) meni aivan perssilleen.

Ainoa mihin en vastausta saanut oli se Caesar-tehtävän b. kohta, päätin skipata ja katsoa lopussa uudelleen mutta aika loppuikin kesken ja koe piti palauttaa. Lisäksi fysiikan tehtävä jossa laskettiin sähkömoottorin ja dieselmoottorin välistä varausmäärää (b ja c kohdan laskin). Ei vaan siinä logiikka vääntynyt, helppohan sekin olisi ollut.

Kivi + noste + tiheys oli vittumainen, en oikein muistanut oikeaa ratkaisutapaa VAIKKA juuri tätä olen päntännyt, ei se päähän kunnolla jäänyt. Muutoin oli jees.
Kyllä mä uskon että tästä kouluun mennään :) en tiedä vaan minne, hain niin moneen paikkaan kuin vain mahdollista.

Itse kalliin valmennuskurssin sijaan istuin talven iltalukiossa, satkun maksoi ja kursseilla sai istua niin paljon kuin pää kesti. Lähtötaso oli tosiaan nolla, en viime elokuussa osannut edes ensimmäisen asteen yhtälöitä, fyssasta tai kemiasta puhumattakaan. Töitä joutui tekemään, ei siellä iltalukiossa kädestä pitäen neuvottu. Mutta motivaatiota oli ja sieltä koululta sai sellaisen suunnan millä lähteä projektia rakentamaan.

Tosin sähköoppi, lämpöoppi ja kaasujen tilayhtälöt yms. piti itse kotona opetella kun ei kursseja ollut tarjolla tai osuivat huonoon aikaan.

Kajaanin AMK ainakin järjestää pääsykoikeisiin valmentavan kurssin. Ei maksa mitään. Ja sitä voi seurata paikan päällä, livenä netin kautta tai jälkilähetyksenä. Lisäksi tästä sai ilmeisesti amikseen ja ehkä lukioon jonkun vapaasti valittavan kurssin suoritetuksi.
Itse katselin livenä tai jälkeenpäin, riippuen vähän omista töistä. Kyllä siitä apua oli kun omista opiskeluista alkaa olemaan vuosia aikaa. Tosin kurssi oli tyyliltään jo aiemmin opittujen asioiden mieleen palauttelua, eikä mikään varsinainen opetuskurssi. Mutta toisaalta, eikös jokainen ole jo yläasteella opetellut kaiken pääsykokeissa tarvittavan tiedon.

Millos ne vastaukset tuli? Jostain luin että tänään muttei ainakaan vielä ollut. Tokkopa ne auttaa, en muista kun ehkä pari laskua mitä vastasin. Ja ne tiedän että oli oikein.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom