Ambulanssi asiaa....

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja grawier
  • Aloitettu Aloitettu
Olen tässä miettinyt josko rupeaisin ambulanssikuskiks mutta kun en asiasta mitään tiedä niin kysyn josko löytyis viisaammilta tietoa...

Missä alan koulutus tapahtuu?

Palkka tietoja?

Tunnithan siinä on ympäri vuorokauden, joten yö yms. lisiä tulee.

Onko työnantajana valtio (niin kuin olen aina luullut) vai yksityinen (niin kuin vastikään kuulin)?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä opiskelen lähihoitajaksi just.. ja ajattelin erikoistua ensihoitoon ja sit ruveta kuskaan ambulanssia. koulutus kestää mulla 3v. Kai sitä pääsee jotakin muutakin kautta ambulanssikuskiksi mutta tämä oli vain esimerkki. palkka on siinä 1500-1700 euroa kuussa mitä itse olen kuullut. työnantajia valtio ja yksityinen. Varmasti rankka homma, mutta palkitseva! Mun koulun nettiosoite on www.sepo.fi sieltä voi löytyä jotakin..

Käsittääkseni myös pelastusopistosta valmistuisi kyseiseen ammattiin.
Itsekkin muinoin lähihoitajaksi olen opiskellut suuntaavana tosin sairaanhoito.

Originally posted by grawier
Olen tässä miettinyt josko rupeaisin ambulanssikuskiks mutta kun en asiasta mitään tiedä niin kysyn josko löytyis viisaammilta tietoa...

Missä alan koulutus tapahtuu?

Palkka tietoja?

Tunnithan siinä on ympäri vuorokauden, joten yö yms. lisiä tulee.

Onko työnantajana valtio (niin kuin olen aina luullut) vai yksityinen (niin kuin vastikään kuulin)?

Pelastajan koulutus on käytävä, siitä en jaksa kertoa tässä tarkemmin. Jotkut aloittaa palomiehestä ja homma jatkuu.

Vuorot on yleensä 24 tuntia putkeen ja sit sen mukaan vapaata. Vuorojen aikana myös saa nukkua ja jos tulee häläri niin herätään ja ajoon.

Työnantajana on sekä valtio, että yksityinen.

Ennen kuin ryhdyt, kannattaa miettiä kuinka paljon kykenet näkemään ruumiita ja irroneita, murskautuneita raajoja/keräämään niitä esim. junaradan varrelta ja myös miettiä sitä VASTUUTA. Kuinka paljon olet valmis antamaan toisen hengen pelastamiseksi ja voiko siitä tulla suuri osa sun elämää?

No työnantajina toimivat Kaupungit/kunnat(niiden pelastustuslaitokset) taikka sitten yksityiset yrittäjät. Palkkkaus on sairaankuljettajan palkka vaikka olisit koulöutukseltasi mikä niin silti saat sk:n palkkaa joka riippuu pikkasen kunnasta missä työskentelet mutta tuonne 1500 euron hujakoille se menee, ilman vuorolisiä. Kuntien/kaupunkien pelastuslaitoksissa on työvuoroja n.7/kk eli 24h töitä 72h vapaalla. Yksityisellä yleensä 3-vuoroa tai varallaoloa/päivystystä. Jos haluat "ajaa" muutakin kun ns.mummokyytiä täytyy olla koulutusta pikkasen enemmän, tämäkin riippuu tietysti mahdollisesta tulevasta työpaikastasi ja kaupungin/kunnan sairaankuljetus järjestelyistä. Useissa paikoissa on sekä yksityinen että kunnallinen sairaankuljetus ja tällöin yksityiselle sairaankuljetukselle usein valitettavasti jää siirtokuljetukset.... Mutta jos kaupungissa/kunnassa on vain yksityinen sk, pääset jopa joskus "hoitamaan" kipeitäkin potilaita. Lähihoitajana, sairaanhoitajana, ensihoitajana taikka pelastaja/sairankuljettajana voit tehdä ambulanssihommia.

Se on vaan vähän silla lailla, että sitä ei vaan aleta ambulanssikuskiksi tosta vaan, vaikka olis koulut (lähihoitaja) käyty.

1. Ensinnäkin ko. koulun käyneitä on vaikka kuinka paljon suhteessa avoimiin ambulanssikuskin hommiin. palomiehiäkin valmistuu koko ajan työttömäksi.

2. Isoissa kaupungeissa pelastuslaitokset hoitaa kiireellisiä keikkoja, eli ovat koulutukseltaan palomies-sairaankuljettajia

3. Yksityiset yritykset ajavat pääasiassa siirtokyytejä, eli "pillikeikkaa" ei juurikaan pääse ajamaan (paitsi pienissä kunnissa, missä ei oo pelastus / palolaitoksilla omia ambulansseja = yksityisillä on sopimus kunnan kanssa kiireellisten keikkojen ajoon)

4. Parhaiten pääsee kiinni ja jyvälle hommasta liittymällä VPKaan tai kunnan toimenpidepalkkaiseksi sammutusmieheksi = tällöin pääsee mukaan ensivastekeikoille = EVY. Saa vähän esimakua kiireellisistä keikoista. Vaatii tietenkin evykurssin.

En halunnut masentaa nuoria, mutta kannattaa ymmärtää elämän realiteetteja, eli se koulutus ei oo aina takuu päästäkseen hommiin, vaikka tätä jokapaikassa syötetäänkin.

T: nimim. Alaa vierestä seurannut

Originally posted by Tape
Se on vaan vähän silla lailla, että sitä ei vaan aleta ambulanssikuskiksi tosta vaan, vaikka olis koulut (lähihoitaja) käyty.

1. Ensinnäkin ko. koulun käyneitä on vaikka kuinka paljon suhteessa avoimiin ambulanssikuskin hommiin. palomiehiäkin valmistuu koko ajan työttömäksi.

2. Isoissa kaupungeissa pelastuslaitokset hoitaa kiireellisiä keikkoja, eli ovat koulutukseltaan palomies-sairaankuljettajia

3. Yksityiset yritykset ajavat pääasiassa siirtokyytejä, eli "pillikeikkaa" ei juurikaan pääse ajamaan (paitsi pienissä kunnissa, missä ei oo pelastus / palolaitoksilla omia ambulansseja = yksityisillä on sopimus kunnan kanssa kiireellisten keikkojen ajoon)

Eikös pelastajat valmistu aina varmaan ammattiin?

Myös yksityiset tekevät kiirreellisiä tehtäviä ja onhan aina silloin tällöin palomiehet lakossa;)

Joo kyllä ykstyiset autot saa "pillikeikkaa" silloin kun eivät ole kiinni "dave" tehtävissä. Ja ainahan voi "kalastaa "keikan jos on lähellä......:thumbs:

No tottakait perkele yksityiset ajaa pillikeikkoja (lukekaa teksti kunnolla), mutta kyllä isommissa kaupungeissa, joissa on pelastuslaitokset (tai korjataan nykyisin Aluepelastuslaitokset), niin kyllä kaupungeissa olevat yksityiset ajaa kyllä pääosin siirtoja. Pienemmissä kunnissa ja maalla onkin asia sitten justiin toisinpäin, eli yksityiset hoitaa kaikenlaisia keikkoja ja tässäpä astuu taas ne EVY yksiköt kuvaan, eli siellä, missä SAKUt on kauempana, käytetään paljon palokuntia EVYkeikoille. Kaupungeissa, josissa pelastuslaitoksilla on useita SAKUyksiköitä, eitaa EVYkeikkoja oo paljoakaan maalle verrattuna.

Itse en olis niinkään varma, että kaikki Pelastusopistosta valmistuvat työllistyy virkoihin, elsingin PEKOsta ei oo kyllä sitten hajuakaan.

Ja vielä kaikenmaailman kirotusvirheet kaupanpäälle...

Jos ensihoito kiinnostaa, helpoimmalla pääset kun haet Terveydenhuolto-oppilaitokseen. Siellä ensihoidon koulutus
kestää 3-vuotta...valmistut lähihoitajaksi.

Mielestäni ainakaan aluksi ei ole välttämätöntä saada ns. pelastuskoulutusta tms joka valmistaa "pätevämpään tutkintoon.
Myöhemmin voi aina kouluttaa itseä lisää jos alkaa siltä tuntuu.

Lähihoitajan koulutus riittää...ainakin tällähetkellä ja töitä löytyy
pääkaupunkiseudulta niin paljon kun jaksaa tehdä. Uskon ja luotan siihen että jokaiselle motivoituneelle ja "hyvälle tyypille"
on töitä olemassa. Työttömyyttä mahtuu joka alalle missä tehdään rehellistä duunia (huonolla palkalla)

Yrittänyttä ei laiteta vaan sitä pannaan

:evil:

Nostetaanpas nyt vanhaa threadia, kun tämä aihe kovasti kiinnostaa. Minulla alkaa lukio olemaan viimeistä silausta vaille käytynä ja tulevaisuuden suunnitelmatkin alkavat hahmottua. Palomieheksi/ensihoitajaksi siis haluaisin ryhtyä. Jos ja kun en pääse ensi yrittämällä pelastusopistoon niin olenkin ajatellut, että voisi olla aiheellista lukea itsensä ensihoitajaksi. Tästähän taitaa tulla pisteitä hyvin sitten sitä pelastusopistoakin varten. Ja molempia töitä haluaisin tulevaisuudessa tehdä.

Ensihoitajaksi voit opiskella ammattikorkeakoulussa, jolloin olet Ensihoitaja (AMK) kestää 4 vuotta (160ov.). Toisenasteen tutkinto on sitten se lähihoitaja, suuntautunut ensihoitoon joka kestää kolme vuotta (120ov.) Sit yks vaihtoehto alalle on opiskella sairaanhoitajaksi ammattikorkeakoulussa, jolloin olet sairaanhoitaja (AMK), suuntautunut kriittisestisairaan hoitotyöhön tms. kestää 3,5 vuotta (140ov.). Toimenkuvissa on hieman eroja esim. intuboinnin osalta, sairaanhoitajien koulutukseen se ei kuulu, mut ensihoitajat sen saavat kentällä tehdä (tokihan lisäkoulutuksella saa lisää vastuuta). Ja sit on vielä nämä palomies-sairaankuljettajat, jotka koulutetaan palo- ja pelastusopistossa. Suuntaus on ilmeisesti siihen että vaadittaisiin (tai jotku paikat vaativat) ambulanssissa työskenteleviltä tulevaisuudessa AMK tutkinto. Ainakin tällaisen tiedon sain kurssikaveriltani joka on palomies-sairaankuljettaja-lääkintäesimies kaupungin pelastuslaitoksen palveluksessa, ja opiskelee nyt sairaanhoitajaksi juuri tästä syystä. Liittyy ilmeisesti liuotushoitojen yms. suorittamiseen ja muihinkin lääkehoidollisiin asioihin, joihin sairaanhoitajan/ensihoitajan koulutus antaa paremmat pohjat.

Saman suuntaista olen itsekkin kuullut, että tulevaisuudessa tulee lääkkeen antamisesta lakimuutos: lähihoitaja ei enää saisi antaa autossa lääkettä vaan täytyy olla sairaanhoitaja joko vanhanmuotoinen tai AMK tutkinto tai ensihoitaja AMK? Tiedä sitten miten toimii käytännössä periferiassa, ei riitä sairaanhoitajia/ensihoitajia joka autoo nimittäin.

Sehäm olisi vaan hyvä, saataisiin me alalle jo opiskelevat (sh:ksi) lisää haluamiamme työpaikkoja. (Opiskelen itse sh:ksi ja toivoisin joskus pääseväni ambulanssiin töihin.) Somaattisella puolella nimittäin ei nykyäänkään saa jokapaikassa lähi-/perushoitajat jakaa/antaa potilaille lääkkeitä. Mutta veikkaan että kehitetään jotain lisäkoulutuksia joiden jälkeen lähihoitajat saavat lääkehoito oikeuksia...

Itse olen päätynyt tässä vaiheessa sellaiseen, että oppisopimuksen kautta hommaan tämän ammatin. Tarvitseeko olla ensiapu kursseja suoritettuna?

Eipä taida oppisopimuksella onnistua.Veha tuossa postasi aika tyhjentävästi mitä on suuntaus tällä hetkellä alalla eli jos haluat toimia sellaisessa sairaankuljetus yksikössä jossa annetaan muutakin empatiaa niin suuntaus näyttää olevan sellainen että pitää olla jokin lääkintöhallituksen hyvyksymä tutkinto mikä se sitten on niin sen tulevaisuus näyttää.Tällä hetkellä ampulanssissa toimii erinlaisella koulutus pohjalla olevia aika paljon.
Suuntaus johon ollaan menossa on mielestäni hyvä sillä hoito "kentällä" lisäntyy koko ajan.
Mielestäni yksi hyvä vaihtoehto on että hakeutuu pelastusopistoon(kesto1.5v)
sieltä saa hyvät valmiudet perushoitoon ja koulutuksen palomiehen hommiin.
Silloin sinulla on mahdollisuus tehdä palomiehen hommia vuorossa(24h) 30%-40%parempi palkka ja pääset myös ambulanssiin .Jos homma näyttää sinusta mielekkäältä niin voit opiskella sairaanhoitajan ammatin työn ohella .
Kun olet valmistunut sairaanhoitajaksi niin voit heittää halutessasi keikkaa vaikka sairaalassa tai yksityisissä sairaankuljetus firmoissa.Toimii hyvin suuremmissa kaupungeissa.
Itse olen ollut palomies/sairaankuljettaja/sukeltaja nyt 15v ja vuosi vuodelta haluan olla vähemmän ja vähemmän sairaankuljetuksessa ja enemmän palopuolella johtuen siitä että todellisia ambulanssin tarvitsijoita on todella vähän, suurin osa uus avuttomien hyysäämisiä johon paras apu olisi potku perseelle mutta sitä ei valitettavasti voi tehdä.

Tässä nyt tulee sellainen ongelma vastaan, että sinne pelastusopistoon pääseminen ei taida olla mikään maailman helpoin asia. Juuri siitäkin syystä ajattelin hankkia itselle lähihoitajan/ensihoitajan tutkinnon, koska siitä voisi saada lisäpisteitä.

Ajattelit hankkia lisäkoulutuksena Ensihoitajatutkinnon???

Sinne ei niin vain mennä... Etköhän helpommalla pääse pelastusopistoon sisään. Kannattaa opetella mitä eroa on lähihoitajalla ja ensihoitajalla vaikka lukemalla hoitajat.net sivuja. Vaikka sielläkin jo nauretaan tälle keskustelulle...

Tiedän kyllä sen, että lähihoitajat ovat ammattikoulun tuotteita ja ensihoitajat tulevat ammattikorkeakouluista. Se mikä ei ole selvää niin onko näillä palkkaeroja jos molemmat tekevät ambulanssikeikkaa? Miten on asian laita jos ja kun ensihoitajan tutkinto tulee pakolliseksi tätä työtä tekeville? Kyllä saisi hieman korkeampi palkka olla jos noinkin monta vuotta joutuu opiskelemaan alaa varten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom