Alottelijalle tietoa nyrkkeilysäkin paukuttamiseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BoneFish
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Alussa suosittelen lyömään todella rauhallisesti ja ottaa vartalo mukaan lyönteihin. Pitkiä sarjoja kevyillä iskuilla jotta ranteet ja tottuvat ja rystyset "parkkiintuvat".

derego sanoi:
- säkki on hyvä väline hien ottamiseen ja hartioiden rentouttamiseen, mutta kaipaa kaverin sitä pitelemään

Kannattaa todellakin muistaa pitää ne hartiat rentoina, liian usein näkee sitä että nyrkkeilijä nostaa olkapäät korviin. Jopa olympialaisissa oli tätä havaittavissa. Lisäksi kannattaa panostaa vartalon käyttöön, jokainen isku lyödään lähtien jaloista ja lantiosta. Joskus voi vaan lyödä pelkällä kropalla, että käsi ei edes lennä minnekään. Tietysti silloin ei tarvita edes säkkiä.
Summa summarum, mene nyrkkeilysalille niin opit nopeasti tekemään asiat oikein. Ei tarvitse kahden viikon päästä kysellä täällä että "Mitäs tämän rannevamman kanssa tehtäisiin?" :kippis1:

Itse kanssa suosittelisin että nyrkkeilysalille vaan oppimaan tekniikat ja siitä mukava harrastus. Mukavampi piestä sitä säkkiä oikealla tekniikalla kuin se että hartiat on entistä jumimmassa ja ranteet hellinä.

jp-84 sanoi:
Mun ranne on ainakin silloin suorassa kun etu- ja keskisormen rystyset osuu ensimmäisenä.. Eli kahden rystysen lyöntikö???

siis mun mielestä kannattaa nimenomaan harjoitella niin että etu-keskisormen rystyset osuu säkkiin...sillon ranne on kaikkein suorassa, ja voimaa saa lyöntiin niinku pitää, tällä tavalla kun opit oikeen tekniikan niin on helppo alottaa nekkailu jos oikeen innostut lajista joskus..suosittelen!

Itsellä tuohon ranteen suorassa pitämiseen auttoivat rystysillä punnertamiset. Kannattaa kokeilla. Ja kyllä, etu- ja keskisormen rystyset ovat pääasialliset osumakohdat.

on todella vaikee kyllä sanoo mitään näin kirjottamalla. mutta...

-käytä käsisiteitä. ranteen ei tarvitse olla täysin suorassa, se voi olla hieman sisäänpäin sidottu kuten itselläni nyrkkeillessä.
-suoria lyödessä käännä kättä niin että nyrkin osuessa säkkiin kämmen osoittaa alaspäin. purista myös nyrkkiä osumahetkellä.
-lyö aluksi suoria ja koukkuja, niin että lyönnit alkavat tuntumaan hyvälle. muista vartalokierto.
-kun yksittäiset lyönnit tuntuvat hyvältä voit kokeilla kombinaatioita, esim oikea suora vasen yläkoukku
-suora ja koukku eivät ole niin yksinkertaisia kuin voisi luulla. älä tee ns "haymakereita"/"snägärilyöntejä". opi oikeat tekniikat esim lataamalla boxing techniques videoita DC:stä. löytyy ainakin MMA hubeilta.

Jos sattuu emuli tai DC++ olemaan käytössä niin etsi "Muay Thai 1 - Rob Kaman - Bag Training" video. Siinä käydään kohtuullisesti säkkiharjoittelua läpi.

Muillekin aloittelijoille vinkki, hain juuri Tampereen (tai oikeastaan Pirkkalan) Hong Kongista Virossa valmistetun säkin ja kauppaan jäi vielä puolenkymmentä eri kokoista säkkiä. Ostamani oli tosin viimeinen 120cm / 31 kg säkki, jäljelle jääneet olivat metrisiä ja siitä alaspäin. Hintaa tuolla oli 75 euroa, metrinen taisi olla 65 euroa. Materiaalina keinonahka ja puuvilla, eli täytteenä lienee kangassilppua. Luulisi että muissakin honkkareissa noita olisi.

Olen nyt hakannut jonkun kuukauden tuommoista todella pientä ~20kg säkkiä, joka jostai tuolta varaston nurkasta löytyi. Minkä kokoinen/painoinen säkki kannattaisi nyt ostaa ja mistä? Olen katsellut noita 120-130cm:n säkkejä, mutta eihän niissä edes kerrota paljon ne painaa. Pelkästään nyrkkeilyyn siis säkkiä tarvitsen, potkuja tuskin lähden vielä yrittämään. Lähimmässä honkkarissa täytyy vielä käydä, mutta löytyykö vinkkejä?

Itse tykkään kohtuu painavasta säkistä. semmoinen 50-65kg on ihan sopiva lyömiseen.
Tällöin säkki ei lähde jatkuvasta alta karkuun ;)

Säkkejä löytyy esim. twins finlandilta. L kokoinen säkki on ihan passeli lyömistä varten. Säkin myös pystyy tilaamaan joko valmiiksi täytettynä tai sitten tyhjänä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Just tänään kävin paikallisella verhoojalla, puolen päivän aikaan ja sanoin että nyt ois saatava 120x40 säkki nahasta, no tuossa tunti sitten soittaa että nyt ois valmis. hinta 100e vetoketjuineen päivineen. yllätti minutkin nopeudellaan eikä ole kallis verrattuna vastiiviin liikkeissä, värinkin sai valita itse. suosittelen.

Pantera sanoi:
Just tänään kävin paikallisella verhoojalla, puolen päivän aikaan ja sanoin että nyt ois saatava 120x40 säkki nahasta, no tuossa tunti sitten soittaa että nyt ois valmis. hinta 100e vetoketjuineen päivineen. yllätti minutkin nopeudellaan eikä ole kallis verrattuna vastiiviin liikkeissä, värinkin sai valita itse. suosittelen.

Mitäs meinaat täytteeksi laittaa? Itseäni hämäsi myös tuo Twins Finlandin "Huom! Säkit toimitetaan täyttämättöminä." vaikka Vaikea sanoikin notta säkkejä saa myös täytettyinä.

mä aion käydä kyselee ensisijaisesti varmaan vianorilta jos niiltä löytyis jotain kumimurskaa ja jos sitä ei mistään saa niin toinen kova on hiekka ja sahanpuru.

Kumimurskaa en suosittele, säkistä tulee normaalikäyttöön liian kova pintainen.
Nahkasuiru ja matonkudin kombinaatio toimii omasta mielestäni hyvin säkissä, ei tule liian pintakova mutta silti napakka ja riittävän painava.

Ja vaikka twinssin sivuilla lukeekiin että säkki toimitetaan tyhjänä saa heiltä myös täytettynä niitää.

Kannataa kysellä paikallisista käsityöliikkeistä ja vastaavista.

Itse olen noita ostanut erääsä rompe- käytetyntavaran kaupasta, joka ostelee konkurssipesiä yms.

eipä joensuusta löydy kumisoossia kun ei ole enää firmaa joka pinnottaisi renkaita.
eikä ole käsityöliikkeitäkään juuri tai mitään tehdasta millä olisi jotain toimintaa mattojen kanssa. vanhoja räsymattoja löytyy kyllä mummon peruista ja paljon, josko niitä sitten pystyisi purkamaan ja sillä täyttämään? seuraava vaihtoehto on sahanpuru jota kyllä saa.
Vaikea heitäppäs jotain kehiin?

Räsymattoakin voi käyttää säkintäytteenä. Esim rullaa maton tiukalle rullale ja vetää sen jeesusteipillä parista kohtaa kiinni, jotta ei rulla aukea.

Sitten vaan sijoitetaan rullattu räsymatto keskelle säkkiä ja täytetään ulkokehä tiiviisti esim. vanhoilla vaatteilla. (ei sitten ryövätä uffen keltaista vaatelaatikkoa :)

Parhaiten tämä onnistuu kirjaimellisesti hyppimällä yhdellä jallla säkissä painaen reunoilla olevat täytteet mahdollossimman tiiviiksi massaksi kerros kerrokselta.

Vaikea sanoi:
Itse tykkään kohtuu painavasta säkistä. semmoinen 50-65kg on ihan sopiva lyömiseen.
Tällöin säkki ei lähde jatkuvasta alta karkuun ;)

Onko tietoa mistä tuommoisen 50kg säkin saisi suht halvalla?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom