Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Nyt viime treenissä vedin 3• 1min 30s lankkua. Onko vatsojen kehittymisen kannalta ihan järkevää koittaa pysyä vaan pitempään/ lisätä sarjoja, eikä tarvis alkaa säätää lisäpainoilla? Siis ku lihas kehittyy parhaiten toistoilla 6-15, nii onko tässä jotain suuntaa-antavaa aikarajaa, mikä toimis parhaiten? :D

mitä sanotte onko ruokavalio ihan vituillaan kun a) aamupala jää syömättä kun ei kerkiä b)syön vähintään 2 (välillä 3) kunnon lämmintä ateriaa salaatit ja kaikki niin paljon kun maha vetää (toinen koulussa, ja toinen koulun jälkeen himassa) c) välipalat jää vähän vähemmälle illalla kyllä mussutan taas ison lautasellisen safkaa esim paketti kanaa ja pussi muusia pussillinen. magnesiumia sinkkiä ja monivitamiiniä sekä erikseen d-vitamiinit joka päivä. treenin jälkeen fastin heraa palauttavana sekä yleensä 6 raakaa munaa sekä pari banaanii. painan siis 85kg ja pituutta on joku 182cm puntilla käyn 3x viikossa 1-jakosella mennään kun tässä on ollut noin 14kk tauko jona aikana ''kutistunut''. nyt käynyt noin kuukauden paino noussu tuona aikana 3kg:D niin joo vielä kysyttävää noista munista että onko niistä sen enempää hyötyä raakana kuin laitettuna? ite muistelisin että fysiikan opettaja ylä asteella kerto että jos munan paistaa tai keittää kuolee valkuaisaineet joita elimistö tarvii lihaksen rakentamisessa? ps.ruoan sulatus ainakin toimii kun noin 3 tuntia ruoan nauttimisesta on mentävä paskalle jonka jälkeen on taas huutava nälkä:S

Korjatkaa jos oon ihan väärässä mutta eikai kenenkään elimistö tee syödystä ruuasta paskaa kolmessa tunnissa? Ja tuo kananmunajuttu.. :david: . Tuolla periaatteellahan lihakin pitäs aina vetää raakana ettei prodet kuole?

proteiinit onkin eri asia kuin valkuaisaineet mun mielestä? kuoleehan ihmiselläkin veren jotkut valkuaisaineet sekä aivoista jtn proteiinejä hajoaa jos kuume nousee olikohan se yli 42C tai enemmä jonka takia kuume siis voi olla tappava jos näin pääsee käymään? niis siis olin vähän typerä tossa paskahommassa kun mietin asian niin että millon viimeks söin kun alko paskattaan tota juttua kirjottaessa:DDD

proteiinit onkin eri asia kuin valkuaisaineet mun mielestä? kuoleehan ihmiselläkin veren jotkut valkuaisaineet sekä aivoista jtn proteiinejä hajoaa jos kuume nousee olikohan se yli 42C tai enemmä jonka takia kuume siis voi olla tappava jos näin pääsee käymään? niis siis olin vähän typerä tossa paskahommassa kun mietin asian niin että millon viimeks söin kun alko paskattaan tota juttua kirjottaessa:DDD

Tässä on selvästi korkeatasoista tietoa. Yli 40°C kuume on paha siks, koska jotkut proteiinit eli valkuaisaineet hajoavat jo vähän reilussa 40:ssä asteessa. Keho tarvitsee näitä omia proteiinejaan juuri sellaisina, kun ne ovatkin. Siksi ne hajotessaan johtavat pahimmassa tapauksessa kuolemaan. Sen sijaan ruoan proteiinit hajotetaan joka tapauksessa aminohapoiksi. Keho sitten itse valmistaa näistä aminohapoista (eli proteiinin osista) itselleen sopivia proteiineja, kuten vaikkapa lihaksia. Eli siis itseasiassa etukäteen osittain pilkkoutuneet (denaturoituneet, kypsennetyt) proteiinit ovat vaan hyvä juttu keholle. Ne sulavat pikkusen nopeammin. Itseasiassa kypsennetty kananmuna imeytyy paremmin kuin raaka.

Näin niinku pikasesti kerrottuna.

mutta siis onko siinä munan raakana syömisessä jtn etuja paistettuun/keitettyyn nähde?O_o eikös halme ole joskus kehunut vetävänsä munat sekä jauhelihat kaikki raakana?

Totta kai se on paljon kovempi jätkä ku syö kananmunat ja lihat raakana, mutta muuta etua ei sitten olekkaan oikeen. Raa'an kananmunan proteiini imeytyy huonommin (olisko ollu noin 70% proteiineista imeytyy?) ku kypsennetyn. Raakana kananmuna on toki paljon nopeampaa juoda, mutta siihen ne edut sitten jääkin. Raakana niissä on myös häviävän pieni mahdollisuus salmonellaan, mutta sitä ei kyllä Suomessa kannata pelätä.

erääs tiedelehdes sanottiin et kypsennetty ruoka imeytyy paremmin kuin raaka. Kypsennyksen jälkeen ruoka on tavallaan lähempänä sitä muotoa mitä keho pystyy käyttämään. Joten vaikka kypsennys tuhoaakin osan ravintosisällöstä niin siltikin väittäisin että kypsennetty on parempi.

Kananmunan ravintosisältö per 100 grammaa on: rasvaa 9 g; proteiinia 11 g; hiilihydraatteja 0,3 g. Sata grammaa kananmunaa sisältää energiaa 597 kilojoulea eli 143 kilokaloria.[1]
Kananmuna sisältää runsaasti vitamiineja ja proteiineja. Valkuaisosa sisältää korkealaatuisia proteiineja ja keltuainen sisältää vitamiineja ja kivennäisaineita, erityisesti B12-vitamiinia, joka on tarpeen elimistön rasvojen ja sokerien aineenvaihdunnassa. onko kukaan punninnut paljonko 1 kananmuna painaa?

mutta siis onko siinä munan raakana syömisessä jtn etuja paistettuun/keitettyyn nähde?O_o eikös halme ole joskus kehunut vetävänsä munat sekä jauhelihat kaikki raakana?

Kananmunan raakana syömisestä ei oo mitää etua. Paitsi ehkä tuo aika. Proteiinin ja biotiinin eli H vitamiinin imeytymisessä on haittapuolia.

Olenko ainoa joka ajattelee et kapea pena ei itse asiassa ees oo mitenkään kauheen kapea? XD Jos vertaa vaiks normaalia etunoja punnerrust ni ku siitä variaationa tehdää kädet kii toisissaa ni sitä sanoisin kapeek :D

Kananmunan ravintosisältö per 100 grammaa on: rasvaa 9 g; proteiinia 11 g; hiilihydraatteja 0,3 g. Sata grammaa kananmunaa sisältää energiaa 597 kilojoulea eli 143 kilokaloria.[1]
Kananmuna sisältää runsaasti vitamiineja ja proteiineja. Valkuaisosa sisältää korkealaatuisia proteiineja ja keltuainen sisältää vitamiineja ja kivennäisaineita, erityisesti B12-vitamiinia, joka on tarpeen elimistön rasvojen ja sokerien aineenvaihdunnassa. onko kukaan punninnut paljonko 1 kananmuna painaa?

Kananmuna paketissakin lukee paljonko suunnilleen painaa yksi kananmuna. Yleensä n.55g.

01.10.2006, 21:50 #11
mr thunder mr thunder on offline
Postit
444
Quote ptrfdView Post
Oon ottanut selvää, että raaka kananmuna tai raaka banaani ei imeydy niin hyvin, kuin kypsänä otettu. Eli keitetty kananmuna parempi, kypsynyt banaani parempi. Näin tietoiskuna vain.

Ei välttämättä imeydy, mutta kypsyttäessä valkuaisen proteiinit konjugoituu ja todella hyvälaatuinen aminohappoprofiili ei enää kypsytyksen jälkeen ole sitä.

Keltuaiset puolestaan ei ole hyviä syödä raakana, ainakaan koiran (tämän minä olen ottanut selvää, kun keltuaiset koiralleni syötän). Veikkaan, että tuo parempi imeytyminen kypsytettynä koskeekin juuri keltuaista.

Yks muna on jotain 60g. Paketissa yleensä lukee. Valkuainen sisältää lähinnä pelkästään proteiinia ja vettä, mutta itsessään pelkkä valkuainen ei ole yhtä hyvä proteiininlähde kuin koko muna. Myöskin keltuaisen suhteellinen proteiinipitoisuus on valkuaista korkeampi. Ai niin ja tuon meinasin ihan unohtaa, että raakoja kananmuniahan ei saisi päivässä nauttia ku korkeintaan pari kappaletta ja nekin mielellään mahdollisimman kaukana muista aterioista. Raa'an kananmunan sisältämä avidiini-proteiini haittaa biotiinin eli B7-vitamiinin imeytymistä.

Onko irtonaisilla lapaluilla mitään vaikutusta reenin kannalta. Liikkeisiin/tuloksiin yms.

Irtonaisilla lapaluilla? Onnistuuko kyykkääminen, jos jalat ovat irti kehosta? Mitä tarkoitat?

vanha mies vanha mies on offline
Postit
766
Quote ptrfdView Post
Oon ottanut selvää, että raaka kananmuna tai raaka banaani ei imeydy niin hyvin, kuin kypsänä otettu. Eli keitetty kananmuna parempi, kypsynyt banaani parempi. Näin tietoiskuna vain.
Täydellisen väärin.

Kun valkuaista kuumennetaan tapahtuu koaguloituminen -kovettuminen- joka tarkoittaa sitä, että solujen on vaikeampi pilkkoa ainetta.

Raakana naamariin kananmunat!

paljon on raa'asta ja valmistetusta kananmunasta näköjään mielipiteitä mutta mistään en ainakaan itse löytänyt (googlettamalla) mitään virallisia tutkimuksia tjsp. jos joku tietää jtn linkkejä tai jtn niin olis kiva jos laittais nii minäkin pääsisin itseäni sivistämään:)

Yks muna on jotain 60g. Paketissa yleensä lukee. Valkuainen sisältää lähinnä pelkästään proteiinia ja vettä, mutta itsessään pelkkä valkuainen ei ole yhtä hyvä proteiininlähde kuin koko muna. Myöskin keltuaisen suhteellinen proteiinipitoisuus on valkuaista korkeampi. Ai niin ja tuon meinasin ihan unohtaa, että raakoja kananmuniahan ei saisi päivässä nauttia ku korkeintaan pari kappaletta ja nekin mielellään mahdollisimman kaukana muista aterioista. Raa'an kananmunan sisältämä avidiini-proteiini haittaa biotiinin eli B7-vitamiinin imeytymistä.

Irtonaisilla lapaluilla? Onnistuuko kyykkääminen, jos jalat ovat irti kehosta? Mitä tarkoitat?

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

selka.jpg
Elikkä jos on irtonaiset lapaluut, sie voit saada ne törröttämään noin ulos.

Back
Ylös Bottom