Aloittelijan aloituskynnys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wild1
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tervehdys pakkotoistajat!

Olen jo pitkään miettinyt sopivan harrastuksen aloittamista ja olen päättänyt että alan treenaamaan salilla - tähtäimessä tietenkin parempi kunto ja isommat lihakset!

Olen jo monta kertaa ajatellut tosissaan salilla käymisen aloittamista, mutta aina on se jäänyt siihen kun ei yksinkertaisesti tiedä mistä ja miten aloittaa. En tiedä kaikkia laitteita nimeltä (Olisi mukava tietää mistä täällä milloinkin puhutaan), en osaa oikeaa tekniikkaa, en tiedä paljonko toistoja pitäisi tehdä.. jne jne

Toinen asia on sitten oikea ruokavalio, mitä ruokaa mun pitää alkaa syömään ja kuinka monta kertaa päivässä - entäpä nämä proteiinit ja kreatiinit? -Pitäisikö niitä käyttää... kuinka paljon?

Olen myöskin aina ollut kohtalaisen pienikokoinen 65kg 176cm joten tavoitteena olisi lisätä massaakin... olen huoletta syönyt macissa ja kotipizzassa kohtuu useastikkin (paino/rasva ole minulle koskaan ollut ongelma vaan enemmänkin lihasten takia olen salilla käymistä suunitellut) Ilmeisesti oikealla ruokavaliolla on suuri merkitys lihasten kasvamisessa... joten muutoksia tälle asialle pitäisi tehdä? :jahas:

Entä pitäisikö minun yrittää suoraan tehdä joku ohjelmakin itselleni?

Tiedän kyllä... että kunnon sixpack jne on pitkän työn takana, mutta kauan voinee sanoa että kestää nähdä lihaksistossa joitain näkyviä tuloksia?

Ähm.. tässä nyt päälimmäisenä mieleen tulevat kysymykset, varmaan aamulla vielä tarkemmin kysymyksiä mietin, mutta päätin tämän postauksen tehdä nyt kun kerrankin sain itseäni tarpeeksi motivoitua :kippis1:

Hehe, täällä ollaan ihan samassa tilanteessa.:)
Paras neuvo jonka olen saanut on, että salille vaan ja henkilökunnalta kysytään apua -kiitos vaan Jani 88 :thumbs:
Kunhan saan tämän hulluimman tentti & essee suman rynnittyä läpi alan tuota neuvoa myös noudattaa.

Rohkeutta! Kyllä se meikäläistäkin jännittää. Sikana.

Itsekin täytenä noobina neuvon, mutta menköön nyt :P Ennen kun meet salille seuraavan kerran, lukase läpi kaikki aloittelija-alueen TÄRKEÄ-viestiketjut, tai ainakin niiden alotusviestit. Niistä ainakin itselleni on moni kysymys saanut vastauksen. Varsinkin nuo eri liikkeiden nimet ja miten ne tehdään. Siellä on myös erilaisia treeniohjelmia, ruokavalio- ja tekniikkavinkkejä. Noihin kun syventyy pariksi tunniksi niin pitäs perusjutut olla selvillä.

tärkeintä mitä aloittelija voi tehdä, on haudata itsensä kirjoihin. (c) Jay Cutler aka mr olympia 2006 (jos haluat rakentaa kehoasi, et kohottaa vain voimatasojasi)

Hyvät perusjutut saa jo lukemalla tän palstan Tärkeällä merkityt ketjut tästä aloittelijoiden osiosta. Sitten osaakin jo vähän tarkemmin etsiä ja kysyä haluamaansa tietoa.

Mutta tosiaan sinne salille kannattaa mennä ja aloittaa se treenaus. Tärkeintä on että aloittaa jostakin, ei se että tekee kaikki pilkulleen oikein heti alussa. Liikkeisiin voi aluksi tutustua ihan ilman mitään ohjelmaakin, tosin muutaman kokeilukerran jälkeen se ohjelma olisi syytä ottaa jotta ei tule tehtyä vain sitä mikä tuntuu mukavimmalta.

Hyviä ohjelmia löydät näistä tärkeillä merkityistä ketjuista, esim. tossa "Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja..." ketjussa niitä no heti ekassa viestissä. Ei tartte välttämättä edes muutoksia tehdä, senkun alkaa treenaamaan esim. 1-2 jakoisella ohjelmalla.

Ruokavaliosta on myös samassa ketjussa ja monessa muussakin esimerkkiä. Eli siitä vähän mallia ja mieleiset sapuskat sitten peliin.

Aluksi voi siis tuntua kovinkin sekavalta kaikki käsitteet ja eri liikkeet. Mutta muutaman viikon jälkeen alkaa homma jo sujumaan ja paluuta ei enää helposti ole. ;)

Toinen asia on sitten oikea ruokavalio, mitä ruokaa mun pitää alkaa syömään ja kuinka monta kertaa päivässä - entäpä nämä proteiinit ja kreatiinit? -Pitäisikö niitä käyttää... kuinka paljon?

Entä pitäisikö minun yrittää suoraan tehdä joku ohjelmakin itselleni?

Tiedän kyllä... että kunnon sixpack jne on pitkän työn takana, mutta kauan voinee sanoa että kestää nähdä lihaksistossa joitain näkyviä tuloksia?
En ole itsekään mikään kauhean kokenut, mutta koitan kuitenkin vastata yleisen mielipiteen ja oman vähäisen (67-74kg taival tähän mennessä, tavoitteena että halvaalla saamani liian isot paidat sopisivat uuteenvuoteen mennessä :D ) kokemuksen mukaan joihinkin noista:

Kreatiini ei ole välttämättömyys, mutta ei se oikein voi haitatakaan, joten saattaa olla hyvä ostos jos kukkaro sallii. Se auttaa kuljettamaan energiaa lihaksiin. Proteiinia "käytät" nytkin; sitä on kaikessa ruuassa, mutta lihassa suhteellisesti eniten ja "parhainta" koostumuksen kannalta. Keho käyttää sitä lihasten raaka-aineena, joten aika tärkeätä tavaraa. Mittojen perusteelta vaikutat aika laihahkolta, joten voit huoletta alkaa totutella syömään enemmän ja korkeintaan 3.5 tunnin välein. Kannattaa erityisesti syödä proteiinipitoisia ruokia pitkin päivää, ja erityisesti ennen nukkumaanmenoa. Palautusjuoma kannattaa laittaa ostoslistalle, koska se on treenipäivän tärkein "ateria." Purkki mass blastia ajaa asian - Tai jos budjetilla ollaan niin halpisheraa ja halpaa panimosokeria(AKA dekstroosia) vaan sekaisin.

Ei kannata heti alkuun alkaa seurata tiettyä ohjelmaa, vaan käy ensin 20 kertaa salilla tehden sitä mikä tuntuu sillä hetkellä hyvältä idealta, että opit mitkä liikkeet sopivat sinulle parhaiten ja millä painoilla.

Sixpack tulee esille ainoastaan dieetillä, mutta voit odottaa kuomattavaa lihaskasvua aloittelijana ensimmäisten kuukausien sisällä kunhan syöt tarpeeksi.

Tästä nyt tuli jostain syystä pitkä posti vaikka pitääkin hyvin vähän varsinaista tietoa sisällään. Kannattaa lukea nuo FAQ:it ja kolmen "ylimmän" foorumin Tärkeät threadit.

Liity salille jossa saat ohjelmat ja ohjauksen talon puolesta. Ite alotin sellasessa ja reeni lähti hyvín käyntiin. Vuosi voi mennä ennen kun on ihan sinut laitteiden ja muun kanssa mut aluks kehittyy ihan ilman sen erikoisempia. Tärkeintä on vaan alottaa ja uskaltaa kysyä neuvoa.

Joo, samaa mieltä, että kannattaa antaa talon väen tehdä se ensimmäinen ohjelma. Ja aika monella salilla sen ja treeniohjauksen saa ekalla kerralla ilmaiseksi.

Itse vaihdoin just salia ja sen perusteella vielä sellainen vinkki, että ne ekat kerrat kannattaa käydä aamulla tai johonkin muuhun rauhalliseen aikaan.
Silloin henkilökunnalla ei ehkä ole niin kiirettä, joten ehtivät auttaa ja neuvoa (ja aina kannattaa kysyä). Ja kun paikka ei ole täynnä, niin ei mene omat eikä muiden hermot siihen, jos pyörii siellä ympäriinsä katsomassa mitä kaikkea kamaa siellä salilla on.

Ne muut jutut ehdit säätää sitten myöhemminkin, ihan eka homma on päästä sinne salille ja saada homma alkuun.

Hmm.. Mikä olisi sitten hyvä sali PK-seudulla jotka vielä antaisivat treeniohjaiksen ekalla kerralla ilmaiseksi? :joulu7:

Eniten tässä nyt mietityttää toi safkaaminen ja mahdolliset lisäravinteet... Mitä safkaa pitäisi vetää? kaloreita ilmeisesti pitää pitää silmallä... Paljon niitä saa olla? mikä on vähän mikä paljon... miten ne vaikuttaa kehoon. Samat kysymykset protskuista... Mitä Missä Milloin :jahas:

Pitäisi käydä vielä salikamat jostain ostamassa, joku laukku vois olla ihan kätevä :whip:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eniten tässä nyt mietityttää toi safkaaminen ja mahdolliset lisäravinteet... Mitä safkaa pitäisi vetää? kaloreita ilmeisesti pitää pitää silmallä... Paljon niitä saa olla? mikä on vähän mikä paljon... miten ne vaikuttaa kehoon. Samat kysymykset protskuista... Mitä Missä Milloin :jahas:

Pitäisi käydä vielä salikamat jostain ostamassa, joku laukku vois olla ihan kätevä :whip:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=53396 tossa on Prayer koonnut hyvää matskua. Ravinnosta löytyy noiden treeniohjelmaesimerkkien jälkeen.

Hmm.. Mikä olisi sitten hyvä sali PK-seudulla jotka vielä antaisivat treeniohjaiksen ekalla kerralla ilmaiseksi? :joulu7:

Suosittelen käymään useemmalla salilla ennen kuin ostat kuukausi korttia tai yms. Itse ainakin kokeilin 3 eri salia ennen kuin tein ratkaisun missä alan aktiivisesti käymään ja hyvä niin :) Lihasten kasvamiseen tarvittavaa proteiiniahan saa helposti esim. tonnikalasta (15-25 g/100g), raejuustosta 15-20 g/100g), rahkasta (8-12 g/100g) ja lihatuotteista. Kuukausi sitten aloitettu ruokavalio on omalla osallani vaikuttanut kehoon siten että painoa on tullut kuukauden sisällä 3-4 kiloa lisää :) Vaikka itsekin olen vasta aloittanut saliharrastuksen, uskoisin näin ettei kukaan voi sanoa sinulle tarkkaa kalorimäärää mikä kannattaa päivässä syödä... Oma paino on varmaan aika hyvä mittari tähän. Mikäli paino ei ala nousta, syöt lisää. Mikäli paino nousee hieman liiankin vauhdikkaasti ja rasvaa alkaa kertyä paljon, syöt vähemmän?

Emt...

Salikamat nyt ei o ihan tarpeellisia, siis kamoista käy t-paita, verkkarit, sisäpelikengät tai sitten vaikka sukkasilteen jos sellanen käy salilla. Sit puolen litran tyhjä limsapullo vedelle, tai isompi jos on kulutusta. Pieni pyyhe hien pyyhintää varten ja iso sitten suihkua varten. Tollaset reppuun ja menoks, ei muuta tarvi. Ite ostin salihanskat sitten kun painot alko oleen sitä luokkaa että käsiin tuli kunnolla kovettumia ja jotkut karheemmat tangon osat tuntu pahalta. Salireppua en o erikseen koskaan ostanu ja sisäpelikengät ostin aikoinaan ja nehän nyt ei kauheemmin salilla kulu.

Eli tarvittavat kamat kyllä melki löytyy useimman ihmisen kaapeista jo valmiiks. Sitten mitä lisäravinteisiin tulee, niin niitä voi ruveta miettiin sitten kun on eka päässy vähän hommassa vauhtiin, sama ruokien kanssa. Eli ei tarvi heti ekan kuukauden jälkeen olla kaikki hommattuna ja kunnossa, vaan ihan silleen pikkuhiljaan kattelee niin ei tu mitään erityisiä paineita. Ohjeita löytyy täältä sivustolta ja niistä taidettiinkin jo mainita.

Ite ostin parin kuukauden reenin jälkeen hanskat ja ekan palautusjuoman, vuoden jälkeen rupesin miettiin mitä syön ja niin eteenpäin.

Motivaatiopläjäys :whip: :

Kysymykseen minkä ajan jälkeen kropasta alkaa nähdä kehitystä:

Jos lähtötaso on toi 176cm/62-65kg ja alkaa treenaamaan säännöllisesti koko kroppaa ja syö edes sinne päin oikein, niin vuoden treenillä on jo eri ihminen painon noustua reilu 10kg läskin määrän lisääntymättä juurikaan (mikä ei ole ihmeellistä aloittelijalle). Sen taatusti muut huomaa vaikkei itse huomaisi.

Kahden vuoden vakavamielisellä treenillä ulkonäkö on muuttunut alkutilanteeseen verrattuna PERUSTEELLISESTI, sen ihmeempiä liioittelematta.

:)

Motivaatiopläjäys :whip: :

Kysymykseen minkä ajan jälkeen kropasta alkaa nähdä kehitystä:

Jos lähtötaso on toi 176cm/62-65kg ja alkaa treenaamaan säännöllisesti koko kroppaa ja syö edes sinne päin oikein, niin vuoden treenillä on jo eri ihminen painon noustua reilu 10kg läskin määrän lisääntymättä juurikaan (mikä ei ole ihmeellistä aloittelijalle). Sen taatusti muut huomaa vaikkei itse huomaisi.

Kahden vuoden vakavamielisellä treenillä ulkonäkö on muuttunut alkutilanteeseen verrattuna PERUSTEELLISESTI, sen ihmeempiä liioittelematta.

:)

Voi, kun olisi ne perusasiat alussa ymmärtänyt edes sinneppäinkään. Nyt on syömiset kunnossa, ja tietystihän tuo 10kg/vuosi taso alkaa olemaan aika :curs: :( :itku: .. mahdottoman tuntuinen. Joillain tulee tuo 10kg/vuosi, joillain ei koskaan.

No eihän tollasta kehitystä pysty natikkana pitämään kuin sen ekan vuoden, ehkä puoltoista. Lohduttaudu sillä. :)

niin vuoden treenillä on jo eri ihminen painon noustua reilu 10kg läskin määrän lisääntymättä juurikaan (mikä ei ole ihmeellistä aloittelijalle). Sen taatusti muut huomaa vaikkei itse huomaisi.
Itsellä kohta vuosi treeniä takana ja paino noussut jo huimat 13 kiloa ilman, että läskiä olisi tullut huomattavasti enempää! :rock:

Lähtötaso oli 177/78 ja nyt 178/91.

Tällä jatketaan...

Jeps kiitosta kaikille hyvistä vastauksista! :worship: Mitä muuten suosittelette palautusjuomaksi.. Soveltuuko tuo "American Mass Blast 4kg" tarkoitukseen hyvinkin?
-Kannattaako palautusjuoma juoda välittömästi treenien jälkeen(tehdä valmiiksi kotona) vai vasta myöhemmin esim kotiin päästyään?

Sitten tosta ruokailusta lisää... (Yeah I know :wanha: ) - Minkälaista safkaa yleensä vedätte aamulla? Entäpä esim 10 aikoihin kun koulussa pitäs jotain nopeesti syödä, eikä siinä pahemmin aikaa / välineitä mitään hirveitä setityksiä kokkaamaan..

Olen huomannu että raejuustoa ja tonnikalaa on suositeltu usein... onneks tykkään kummastakin kohtuu paljon. Taidan käydäkki lastillisen raejuustoa kaupasta kaappaamassa ? :evil:

Jeps kiitosta kaikille hyvistä vastauksista! :worship: Mitä muuten suosittelette palautusjuomaksi.. Soveltuuko tuo "American Mass Blast 4kg" tarkoitukseen hyvinkin?
-Kannattaako palautusjuoma juoda välittömästi treenien jälkeen(tehdä valmiiksi kotona) vai vasta myöhemmin esim kotiin päästyään?

Sitten tosta ruokailusta lisää... (Yeah I know :wanha: ) - Minkälaista safkaa yleensä vedätte aamulla? Entäpä esim 10 aikoihin kun koulussa pitäs jotain nopeesti syödä, eikä siinä pahemmin aikaa / välineitä mitään hirveitä setityksiä kokkaamaan..

Olen huomannu että raejuustoa ja tonnikalaa on suositeltu usein... onneks tykkään kummastakin kohtuu paljon. Taidan käydäkki lastillisen raejuustoa kaupasta kaappaamassa ? :evil:

Mass Blast on ihan hyvä valmis palautusjuoma. Laitat sitä jauhoa sopivan verran sheikkeriin ja otat sen mukaan salille. Heti treenin jälkeen täytät vedellä ja juot sen.

Aamulla voit syödä jonkun aikalailla samanlaisen perussetin ku päivälläkin tulee syötyä esim. välipalaks. Eli vaikka jotain kaurapuuroa tai ruisleipää hiilihydraateiksi ja sitten proteiinin voit nauttia vaikka laittamalla raejuustoa sinne puuron sekaan tai sitten vedät yhen rahkan naamariin tai jos mikään muu ei mee alas ni vaikka joku proteiinidrinkki. Joku hedelmä olis kans ihan kiva ja jos syöt jotain vitamiineja ni voit ottaa ne jo aamulla.

Koulussa kannattaa varmaan syödä ihan se kouluroka. Siitä nyt ei yleensä kauheesti proteiinia saa, mutta parempi se on ku ei mitään. Eikä muutenkaan kannata stressata liikaa siitä proteiinista. Eli jos muilla aterioilla pystyt syömään runsaasti proteiinia ni ei se maailma siihen kaadu jos syöt koulussa aterian missä ei sitä kauheesti ole. Joku proteiinipatukka on esim. hyvä täydennys kouluruokaan jos sitä proteiinia on pakko sillonkin saada vähintään se 30g.

Raejuusto ja tonnikala on hyviä proteiinin lähteitä eli siitä vaan. Ite tulee syötyä raejuustoa aina päivällisen kanssa lisukkeena tuomaan vähän lisää proteiinia ja tonnikalaa syön yleensä illalla juuri ennen nukkumaan menoa.

Koulussa kannattaa varmaan syödä ihan se kouluroka. Siitä nyt ei yleensä kauheesti proteiinia saa, mutta parempi se on ku ei mitään. Eikä muutenkaan kannata stressata liikaa siitä proteiinista. Eli jos muilla aterioilla pystyt syömään runsaasti proteiinia ni ei se maailma siihen kaadu jos syöt koulussa aterian missä ei sitä kauheesti ole. Joku proteiinipatukka on esim. hyvä täydennys kouluruokaan jos sitä proteiinia on pakko sillonkin saada vähintään se 30g.

proteiinia saa koulussakin runsaasti kun ottaa vaikka 4 lasia maitoa á 2dl
joista tulee proteiinia n. 26g ja n. 260kcal

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom