Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Joo sampsalta ihan hyvää kommenttia tuli. Takareisille ehottomasti lisää rasitusta. Sit yläkroppa taas mun mielestä ihan ok. Ei niille käsille tarvii kauheeta suoraa treeniä jos ei välttämättä halua. Ne kasvaa kyllä tossa selkä/rintatreenissäkin ihan hyvin. Viparit sivulle tosiaan lisäisin.

Kiitoksia palautteesta!

Itseasiassa olen tehnyt Hack-kyykkyä sen takia kun tekniikka ja keskivartalo ei kestä syvää takakyykkyä.
Mitä jos tekisi Hackia ja jättäisi prässin pois?
SJMV lisätään ohjelmaan, mutta en oikeastaan saa siinä takareisiä koville, ainoastaan alaselän. Varmaan siis myös jatkossa tulee tehtyä myös laitteella koukistuksia.

^Oletko kokeillut etukyykkyä? Ei itelläkään takakyykyssä pääse atg syvyyteen okein, mutta etukyykyssä onnistuu helposti. Imo 2 eri kyykkyliikettä on samalle treenille liikaa jos molemmat tekee kovaa, ennemmin sitten vaihtelisin kyykky variaatioita eri treenikerroilla. Sun tekstistä saa vähän sen kuvan, että treenikovuudessa olisi parantamisen varaa;). Itellä ei ainakaan tulisi mieleenkään vetää toista kyykkyä kovan kyykkytreenin jälkeen:).

Jos SJMV et saa oikein kunnolla takareisille tuntumaa, suosittelen jullea (hyvää huomenta). Itsekin olen tehnyt juuri tuon takia sitä, että saan aivan eri tuntuman takareiskoihin tota tehdessä vrt. SJMV.

En ole vielä kokeillut etukyykkyä. On ollut sen verran veikeän näköinen takakyykkyyn verraten mutta pitänee kokeilla ja katsoa miten lähtee kulkemaan. Samalla voisi kokeilla tuota ''hyvää huomenta''.
Takakyykyssä onkin juuri se ongelma että paketti ei pysy kasassa kovemmilla painoilla. Tästä syystä sitä on tuettu hackilla. Saa hyvin jaloissa tuntumaan kun tekniikka ja muu kroppa ei häiritse itse kyykkyä.
Treeni tuntuu muutenkin menevän hukkaan jos en saa paikkoja kipeäksi päiväksi pariksi.

Mutta kiitoksia ehdotuksista! Kokeiluun menee!

En ole vielä kokeillut etukyykkyä. On ollut sen verran veikeän näköinen takakyykkyyn verraten mutta pitänee kokeilla ja katsoa miten lähtee kulkemaan. Samalla voisi kokeilla tuota ''hyvää huomenta''.
Takakyykyssä onkin juuri se ongelma että paketti ei pysy kasassa kovemmilla painoilla. Tästä syystä sitä on tuettu hackilla. Saa hyvin jaloissa tuntumaan kun tekniikka ja muu kroppa ei häiritse itse kyykkyä.
Treeni tuntuu muutenkin menevän hukkaan jos en saa paikkoja kipeäksi päiväksi pariksi.

Mutta kiitoksia ehdotuksista! Kokeiluun menee!

Etukyykkyä kannattaa tehdä ehdottomasti, jos takakyykyssä alkaa ongelmat olla ylitsepääsemättömiä ja muutenkin kyykkyvariaatioita kannattaa viljellä ihan vaihtelun vuoksi. Takakyykyn tekniikkakin kyllä harjaantuu, kun maltillisilla raudoilla haetaan kunnon liikeradat ja tekniikat. Onhan se ihan perseestä, kun joutuu tekemään pienemmillä raudoilla, mutta lopussa kiitos seisoo siinäkin jutussa.

Itsellänikin on ollut SJMV:n kanssa ongelmia, kun ei tullut kovinkaan rajua venytystä tangolla tehdessä. Tämäkin hoitui, kun alkoi käyttämään koroketta ja työnsi sitä persettä kunnolla taakse. Yksi hyvä kikka on tehdä tuo kässäreillä, jolloin saa myös todella mukavan venytyksen.

Morjens!
Viiittiikö joku tehdä treeniohjelman jonka tarkoituksena on massan kasvatus? Kotoa löytyy liikuntakeskus härveli jossa kaikki perus ominaisuudet mm. ylätalja

Morjens!
Viiittiikö joku tehdä treeniohjelman jonka tarkoituksena on massan kasvatus? Kotoa löytyy liikuntakeskus härveli jossa kaikki perus ominaisuudet mm. ylätalja

Noilla kuntokeskus härveleillä ei tee yhtään mitään, joten älä tee virhettä ja heitä aikaa hukkaa sen kanssa, vaan mene suosiolla oikella salille. Hieman jos jaksat nähdä vaivaa, niin tältä sivustolta löytyy paljon hyviä treeniohjelmia, ei kukaan ala sulle sellasta tekemään...

Kun kerran yhden leuan jaksaa vetää niin eikö olisi parempi vetää vaikka 3-5x1 leukoja ja jättää ylätalja kokonaan pois (siis mikäli sillä rinnallevedolla tarkoitettiin ylätaljaa)?

Jep. Siis tuossa oli puhetta kyseisestä treeniohjelmastani, joka on arnoldin kultainen kuusikko. Leukoja en jaksa kuin sen yhden. Itselläni vähän uutena salilla kävijänä on nuo termit hukassa, mutta tod.näk. siis tarkoitin tuota ylätaljaa, rinnallevetoinen leuanveto-otteella. Jossakin ketjussa minulle sellaista ehdotettiin. Tulokseni siinä kuitenkin ovat nousseet 40kg -> 50kg.

Treeni on siis tätä ja tässä järjestyksessäkin teen liikkeet:
Penkki
Kyykky (joka toinen treenikerta MaVe)
Vatsat
Hauiskäännöt käyrätangolla
Rinnalleveto 3x10 (Leukoja 3x1 ensin)
Vipunostot sivulle käsipainoin (Korvaa NTP:n)
Pohkeet kerran viikkoon

Kaikissa noissa teen siis 3x10 liikkeet, mutta jostain syystä penkkitulos ei tahdo nousta. Tulokseni kuitenkin on vain 35kg 3x10 toistoilla.
Kyykyssä myös 3x10, mutta entä maVe? Jostakin ymmärtänyt että 3x6-8 olisi riittävä? Ja edelleen, treenaan kolmesti viikkoon salia. Parit lenkit ja tennikset viikkoon päälle. Yksi täydellinen VP ja mättöpäivä viikkoon. Mittoina 168/80, eli tavoitteena paino tuonne 70-72 kilon tienoille ja päälle lihasta. Näin kärjistetysti sanottuna.

Jep. Siis tuossa oli puhetta kyseisestä treeniohjelmastani, joka on arnoldin kultainen kuusikko. Leukoja en jaksa kuin sen yhden. Itselläni vähän uutena salilla kävijänä on nuo termit hukassa, mutta tod.näk. siis tarkoitin tuota ylätaljaa, rinnallevetoinen leuanveto-otteella. Jossakin ketjussa minulle sellaista ehdotettiin. Tulokseni siinä kuitenkin ovat nousseet 40kg -> 50kg.

Treeni on siis tätä ja tässä järjestyksessäkin teen liikkeet:
Penkki
Kyykky (joka toinen treenikerta MaVe)
Vatsat
Hauiskäännöt käyrätangolla
Rinnalleveto 3x10 (Leukoja 3x1 ensin)
Vipunostot sivulle käsipainoin (Korvaa NTP:n)
Pohkeet kerran viikkoon

Kaikissa noissa teen siis 3x10 liikkeet, mutta jostain syystä penkkitulos ei tahdo nousta. Tulokseni kuitenkin on vain 35kg 3x10 toistoilla.
Kyykyssä myös 3x10, mutta entä maVe? Jostakin ymmärtänyt että 3x6-8 olisi riittävä? Ja edelleen, treenaan kolmesti viikkoon salia. Parit lenkit ja tennikset viikkoon päälle. Yksi täydellinen VP ja mättöpäivä viikkoon. Mittoina 168/80, eli tavoitteena paino tuonne 70-72 kilon tienoille ja päälle lihasta. Näin kärjistetysti sanottuna.

- Kyykky/mave ensin
- Vatsat viimeisenä tai jonkin liikkeen välissä
- Leuat ennen haukkaa
- Miksi korvaat NTP:n? Jos tuntuu ikävältä punnertaa niskan takaa niin punnerra tavallista pystypunnerrusta. Viparit voi silti pitää mukana ja tehdä vaikka superina
- Mavessa 3-6 toistoa on aika hyvä alue

Mitäs tuumitte: penkki, dippi, vipunostot rinnalle maassa, viparit sivul, viparit etee. Treeni 2 leuat neutraalil otteel, kulmasoutu myötäotteel, supine row, hauisliike (1sarja), vipari taakse, olankohautukset. Treeni 3 kyykky, omatekoine "hack kyykky", joku takareisi liike, pohje. Tarkotuksel puuttuu selänojentaja ku yritän " löysentää sitä"... XD

Mitäs tuumitte: penkki, dippi, vipunostot rinnalle maassa, viparit sivul, viparit etee. Treeni 2 leuat neutraalil otteel, kulmasoutu myötäotteel, supine row, hauisliike (1sarja), vipari taakse, olankohautukset. Treeni 3 kyykky, omatekoine "hack kyykky", joku takareisi liike, pohje. Tarkotuksel puuttuu selänojentaja ku yritän " löysentää sitä"... XD

Ihan jees. Pystärin lisäisin rintapäivään ja viparit eteen ehottomasti pois. Maastaveto kyllä IMO kuuluisi tuonne selkäpäivään. Pidä välipäivä selkä- ja jalkapäivän välissä.

Olen 28-vuotias mies. Aloitin punttikseni joskus viime vuoden keväällä. (Teininä harjoittelin jonkun verran myös.) Olen vaihtamassa salia, ja samalla tuntuu että olisi hyvä tarkastella treenimenetelmiäni.

Olen hoikanpuoleinen, viime mittauksen mukaan n. 69kg/184cm. Tuhdeimpana päivänäni ~kuukausi sitten painoin 71kg. Kulutan normaaliaktiviteeteissani runsaasti, joten tarpeeksi syöminen, kuten kukkakepeillä usein, on iso haaste. "Syö enemmän!", joo, tiedän. Syön enemmän. Yritän jatkuvasti keksiä uusia tapoja tunkea vielä vähän enemmän kaloreita napaan. (Proteiinia saan kyllä tarpeeksi.)

Keskeisimmältä tuntuva punttistavoitteeni on, että haluan yksinkertaisesti lisää lihasta (toistaiseksi ihan ok:lla menestyksellä, sillä aloittaessani painoin ~63). Haluan kuitenkin kiloni terveellisesti ja kehoni rajoja kunnoittaen. Tavoitteenani on myös kohentunut kehonhallinta ja toki yleiskunnonkin kohottaminen. Haluan harjoittaa koko kroppaani tasapainoisesti. Punttiksen lisäksi joogaan säännöllisesti, ja myös boulderointia olen harrastanut, joskin lähiaikoina se on jäänyt vähemmälle.

Viime kuukausina olen käynyt salilla vakaasti kaksi kertaa viikossa. (Olen miettinyt, että voisin yrittää puristaa tiukantuntuisiin aikatauluihini vielä kolmannenkin treenikerran.) Olen tehnyt kaksijakoista ohjelmaa. Ensimmäisenä päivänä painotus yläkropassa, toisena alakropassa (sis. selät, sekä hauis, jotta ojentajien ja hauisten treenaaminen eivät jäisi samalle päivälle). Tein alunperin jalkapäivänä sekä maven että kyykyn, mutta treenipainojen noustessa tuntui, ettei enää löytynyt täyttä puhtia molempiin, ja siksi olen viime aikoina siirtänyt kyykyn yläkroppapainotteiselle päivälleni. Lisäksi, kun punnerrustyyppisiä liikkeitä on kertynyt jo kolmin kappalein, olen siirtänyt pystypunnerruksen levytangolla alakroppapainotteiseen päivään. Vatsaliikkeitä olen tehnyt molempina päivinä.

Viime aikoina treenaamani hommelit, noin suunnilleen:

1. päivä
- Penkki/dippi lisäpainolla (olen vaihdellut näiden välillä)
- Kyykky
- Sivuvipunosto
- Kiertävä vatsalihasliike selinmakuulla, kädet pään vieressä, kyynärpää vuorotellen vastakkaisen polven ohi (osaisko joku kertoa tälle nimen?)
- Vinopenkki käsipainoilla
- Ojentajaliike ylätaljalla

2. päivä
- Mave
- Voimapyörä
- Pohjenousu levytangolla
- Pystypunnerrus levytangolla
- Selkälihasliike selkäpenkissä lisäpainolla
- Hauiskääntö istuen käsipainolla
- Alatalja
- Ylätalja
- Ajoittain leukoja
(- Tänään hoksasin, että pohkeita olisi syytä treenata sekä suorin että koukistetuin jaloin, joten ajattelin lisätä tähän ryppääseen vielä jonkun istuallaan suoritettavan pohjeliikkeen.)

Kuten voi huomata, alakropan liikkeitä on ollut jonkin verran enemmän. Onko tämä ok?

Olen pyrkinyt lisäämään painoa aina kun tavoiteltu toistomäärä on edellisellä kerralla mennyt riittävän puhtaasti. Isoissa liikeissä toistomäärät ovat olleet 3x8 luokkaa. Pienemmissä liikkeissä, esim. sivuvipareissa, olen tehnyt peräkkäisillä treenikerroilla samalla painolla aina yhden toiston edellistä kertaa enemmän, eli esim. tällä viikolla 3x8, ensi viikolla 3x9 jne. 3x12-päivää seuraavalla kerralla olen lisännyt painoa kilolla per käsi, ja jälleen sama kierto. Samaa logiikkaa olen käyttänyt esim. taljalla tehtävissä liikkeissä, joissa viiden kilon nostaminen kerralla tuntuisi "vähän liialta". Pohjenousuissa toistomäärä on ollut 12. Vatsalihasliikkeissä olen lisännyt toistomäärää jokaisella treenikerralla.

Kiinnostaa kaikenlaiset kehittävät kommentit treeniohjelmaani ja käsityksiäni koskien. Vaikuttaako kehon suhteen kokonaisvaltaiselta, tasapainoiselta? Olisiko syytä lisätä tai poistaa jotain? Jos saisin kolmannen treenipäivän per viikko mahdutettua, olisiko syytä siirtyä jonkinlaiseen kolmijakoiseen ohjelmaan? Entä toistomäärät? En ole liiemmin liikkunut tuolta 8-12 alueelta, ja kuten mainittu, isoissa liikkeissä toistomäärä on ollut lähes staattisesti 8. Olisi jo tässä vaiheessa varmaan syytä vaihdella? (Yksi syy sille, etten ole niin tehnyt, on se, että olen halunnut välttää turhaa hötkyilyä/poukkoilua/jatkuvaa treeni-idean vaihtamista. Ehkä liikaakin.)
Tähän postaukseeni jo tarjottiinkin Arnoldin kultaista kuusikkoa kun räpellykseni kuulemma on liian sekava, mutta kun oon lukenut Starting Strengthistä enemmän, niin kuulisin kernaasti kommentteja, että olisikohan ideaa vaihtaa siihen? (Saa kertoa myös mielipiteitä siitä, miksi jokin toinen ohjelma toimis vielä paremmin.) Erityisesti haluaisin varmistaa, josko on mielekästä tossa määrin monipuolisen treenin jälkeen vaihtaa SS:n äärimmäiseen yksinkertaisuuteen?

Tähän postaukseeni jo tarjottiinkin Arnoldin kultaista kuusikkoa kun räpellykseni kuulemma on liian sekava, mutta kun oon lukenut Starting Strengthistä enemmän, niin kuulisin kernaasti kommentteja, että olisikohan ideaa vaihtaa siihen? (Saa kertoa myös mielipiteitä siitä, miksi jokin toinen ohjelma toimis vielä paremmin.) Erityisesti haluaisin varmistaa, josko on mielekästä tossa määrin monipuolisen treenin jälkeen vaihtaa SS:n äärimmäiseen yksinkertaisuuteen?

Suosittelen vaihtamaan Startin Strengthiin tai johonkin sen tapaiseen kuten Stronglifts 5x5 tai The Average F'n Programiin. Itse aloin saada kunnolla tuloksia vasta kun jätin 3-4 jakoiset treeniohjelmat ja aloitin Stronglifts 5x5:n. Mainitut ohjelmat ovat hyvin samantapaisia ja sopivat todella hyvin aloittelijalle lihasten kasvatukseen. Lineaarinen progressio painojen kanssa lisää motivaatiota.

Suosittelen vaihtamaan Startin Strengthiin tai johonkin sen tapaiseen kuten Stronglifts 5x5 tai The Average F'n Programiin. Itse aloin saada kunnolla tuloksia vasta kun jätin 3-4 jakoiset treeniohjelmat ja aloitin Stronglifts 5x5:n. Mainitut ohjelmat ovat hyvin samantapaisia ja sopivat todella hyvin aloittelijalle lihasten kasvatukseen. Lineaarinen progressio painojen kanssa lisää motivaatiota.
Lineaarista progressiota olen harjoittanut nytkin - esim. levytankoharjoituksissa olen lisännyt 2,5kg aina kun edellisissä treeneissä on mennyt 3x8. Mutta ehkä voin otaksua, että yksinkertaisempi treeni olisi silti aiempaa ohjelmaani tehokkaampi?

Lineaarista progressiota olen harjoittanut nytkin - esim. levytankoharjoituksissa olen lisännyt 2,5kg aina kun edellisissä treeneissä on mennyt 3x8. Mutta ehkä voin otaksua, että yksinkertaisempi treeni olisi silti aiempaa ohjelmaani tehokkaampi?

Edellä mainitut ohjelmat on enemmän voimapainotteisia ja sarjojen toistot 3-5. Aloittelijalle voiman kasvattaminen väistämättä lisää lihasmassaa. Pienemmillä toistoilla rautaa voi nostaa enemmän ja voima kasvaa nopeammin. Nuo ohjelmat perustuvat samoihin periaatteisiin ja tekemällä liikkeet oikealla tekniikalla treenaavat koko kropan tehokkaasti.

Lyhyesti sanottuna kolme treeniä, 4-5 päivän syklillä mennään. Sarjoja 3-4 toistoja 8-12. Treeneinä siis vetävät, työntävät, jalat. Olkapäät eritelty kahteen treeniin.

Vetävät:

Leuat vastaotteella
Ylätalja myötäotteella
Alatalja v-otteella

Takaolkapäät (vipunosto taakse)

Hauis alataljassa
Hauiskääntö / hammerit
(Scott hauis)

Työntävät:

Vinopenkki smithissä
Dipit

Ranskalainen punnerrus tangolla
Ylätaljassa ojentajia/kickback

Vipunostot sivulle
Pystysoutu

Jalat:

Prässi
Maastaveto
(Polvenojennus)
Pohkeet

Tähän lisäksi aerobista ja vatsoja ympäri viikkoa.

Mitä mieltä liikkeistä ja kokonaisuudesta?

Oon tässä jo vähän aikaa selaillu foorumeita ja nyt uskallauduin kirjottamaan. Oon pitkää tehny aika paljon fiilis pohjalta salilla hommia, oon sellane 190cm/99kg ja periaatteena tällä hetkellä on vaan vähä pudottaa painoo ja ehkä vähän lihasta lisää että pääsee jatkaan säbää taas. Takana vähä loukkaantumisherkkä kausi.. Oon aika tumpelo vie sali hommien kans mutta mitä mieltä tälläsestä sali ohjelmasta minkä toteuttais 3 kertaa viikossa siihen päälle pari lenkkiä?..

Järjestyksestäki saa sanoo tietysti ja hyvä jos joku jaksaa!..

Kyykky 3x 10
Jalkaprässi 3x 10
Pohkeet 3x 10
Kulmasoutu käsipainoilla 2x 10
Ylätalja 3x 10
Hauiskääntö 3x 10
Ranskalainen punnerruskäsipainoilla 1x 10
Vatsoja 3x 20
Selkiä 3x 10

Saa haukkua iha maanrakoon jos siltä tuntuu

Back
Ylös Bottom