Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Teetkö kaikki "penkit" suoralla tangolla? Kannattaa ottaa käsipainoilla vinopenkkiä ja tasapenkkiä kanssa mukaan. Vaihdella vähän sarjojen toistomääriä ym... Selkään vaikka perinteistä leuanvetoa lisäpainoilla...
Elikkä siis, olen aloittelija, ja olen käynyt salilla noin 6kk, ja olen treenannut seuraavanlaisen ohjelman mukaan, jonka kaverini teki minulle;
MAANANTAIN
Selkä, hauis, forkut.
-Hauiskääntö tangolla/käsipainoilla
-Ylätalja rinnalle & niskan taakse
-Alatalja
-Kulmasoutu
-Forkut
KESKIVIIKKO
Rinta, ojentajat, olkapäät
-Penkki
-Vinopenkki
-Pystypenkki
-Ranskanpunnerruksia, muita ojentajaliikkeitä sekä takaolkapää-liikkeitä.
-Ristitalja
PERJANTAI
Vetoa + jalat
-Mave
-Prässi
-Etureidet
-Pohkeet
Ja sitten asiaan, tulokset ovat kasvaneet hyvään tahtiin .jnejne, mutta nytten tuntuu siltä ettei edellämainittu ohjelma "tehoa" enään kunnolla, eli esim. salin jälkeen, vaikka olen treenannut täysille .jne. tuntuu välillä siltä kuin en olisi tehny juuri mitään. Joten, pitäisikö ohjelmaa muokata jotenkin vai mitä pitäisi tehdä? :(
Se että on jokin runko mitä seuraa ei tee siitä vielä oikeaa ohjelmaa. Ohjelma taas tarkoittaa sitä että on olemassa joku lähtötilanne jota lähdetään kehittämään progressiivisesti tähdäten johonkin lopputulokseen. Eli suomeksi jokaiseen reenin joko lisätään painoa/ tehdään enemmän toistoja tai tehdään lyhyemmillä palautuksilla joka taas tekee jokaisesta reenistä edellistä raskaamman. Niin kauan kun reeni on progressiivista ei tule koskaan samanlaista reeniä peräkkäin vaikka ite runko olisikin samanlainen.

Muistaa vaan syödä ja nukkua. Hehheh, Kävin jalkapäivää edeltävänä iltana "taktisena vetona" kiskasemassa naamariin yli lihaisan pizzan tuplajuustolla. Uskoin sen täyttävän energiavarastoja ja tuloksia katellen hyvin toimi.
olisiko tämä yläkropalle kerran viikossa hyvä treeni muistuttamaan lihaksia ettei saa sillä välin hävitä kun laihdutan?
Olkapäät tarkotuksella molempina päivinä?
Ja pakollinen valistus kokemuksen syvällä rintaäänellä. Muuten näytät vuoden päästä samalta kuin minä, ryhtisi on kiero ja kärsit vakavista selkäongelmista sen takia että yläpelti on pahasti jalkoja edellä ;)
Heissan,
olisin kiitollinen avustanne (sorry jos tämä tulee nyt keskelle jonkun toisen juttuja).
Olen nainen, 176.5cm ja n. 70kg. Tavoitteena laihtua eli polttaa rasvaaolisiko tämä yläkropalle kerran viikossa hyvä treeni muistuttamaan lihaksia ettei saa sillä välin hävitä kun laihdutan?
Paino siis tällä hetkellä aerobisessa; juoksu, spinni, cardio step ja sitten kerran viikossa pump.
(Ja siis joo syön jo 5-6 krt päivässä pieniä annoksia, muistan proteiinin, palautusjuoman jne
Onkohan tässä osin päällekkäisiä liikkeitä; tähän menee kyllä yli tunti. Ja olisiko tässä tarkoituksessa parempi laittaa isommat painot kun 3*15 toistoa menee ihan ok?
Vipunostot sivuille 3*15 /5kg
Vipunostot eteen 3*15 /4kg
Pystypunnerrus 3*15 /5kg
Peck Deck 3*15 /20-30kg
Hauiskääntö käsipainoilla 3*15 /6kg
Hauiskone 2*10 /12kg
Ojentajat taljassa 3*15 /20kg
Ylätalja taakse 3*15 /35kg
Alataljasoutu 3*15 /25kg
Selkäpenkki 3*15
Hyvää Huomenta 3*15 /15 kg (ristiselkä kipeytyy kyykyissä ja juoksussa, siksi kaksi liikettä ristiselälle)
Kylkihooverit niin paljon kuin pystyy
Vatsateline jossa kyynärpäiden varassa nostetaan jalat ylös 3*10-15
Alavatsa iso jumppapallo nilkkojen välissä lantiota ylös 3*15-20
Perushooverit 3 * 1min
En usko että liikaa lihaskasvua varmaan tarvii pelätä, mutta en silti halua tehdä vatsaa 'kasvattavia' liikkeitä ja mietin myös olisiko yläselkään jotain naisellisempia ideoita kuin ylätalja taakse?
Kiitos paljon jos joku voi auttaa!
Metsään menee, keskity aerobisella polttamaan rasvaa ja salilla kehittämään lihasta.
Mikset tee jalkoja?
Suosittelen jotain 1-jakoista mitä täällä foormilla on useita esim.
Kyykky / Prässi 2 x
Jalkojen koukistus / SJMV 2 x
Pohkeet istuen / Pohkeet seisten 2 x
Kulmasoutu tangolla / Kulmasoutu käsipainolla / Alatalja 2 x
Leuanveto / Ylätalja 2 x
Vinopenkki / Penkki 2 x
Viparit sivuille / Pystysoutu 2 x
Ranskalainen punnerrus tangolla / Ranskalainen punnerrus käsipainoilla 1 x
Scott hauiskääntö / Hauiskääntö käsipainoilla 1 x
Jalkojen nosto / Vatsarutistus 2 x
Toisto määriä voit vaihdella joka viikko esim.1vk 8 2vk 10 3vk 15 toistoa
Eikä sitten kannata liikkua ihan hullunlailla vaan keskittyä pitämään ne kalorit kurissa.
5 treeniä viikkoon voisi olla hyvä määrä (sisältää salin ja aerobiset), yksi niistä voisi myös olla hieman kevyempi.
Suurin virhe on aloittaa liian kovaa ja sen jälkeen kun ei enää jaksa niin into kaikkeen liikuntaan loppuu.
Kiitti! Ja onnistuinpa epäselvästi selittämään. Suomeksi siis mulla on tällä hetkellä liikkumisessa pääpaino aerobisessa just sen rasvanpolton toivossa. Eli en yritä siellä salilla polttaa rasvaa vaan muistuttaa niitä lihaksia että niitäkin tarvitaan vielä.
En ajatellut tehdä jalkoja salilla siksi, että sen aerobisen takia tulee niin suuri epäsuhta jalkojen ja käsien välille; kädet alkaa niinko surkastua vaikka niissä on ihan lihaksia, olen mä siis useita vuosia nyt liikkunut 5-6 krt /vkossa ja n 22 vuotta yhteensä harrastanut liikuntaa, mutta en ole tälleen tieteellisesti paneutunut salitreeniin, olen muuten vaan erinäisillä ohjaajien ohjelmilla siellä hinkannut ja välillä vaan esim pumpissa enkä ollenkaan salilla. (joo tiedetään aivan typerää mutta kivaa)
Eli jalat saa jo viikossa 1-2 juoksulenkkiä, intervalli stepin (missä kyllä myös punnerretaan, tapetaan ojentajia ym), spinnin, pumpin 11 min kyykkyineen ja välillä käyn myös jooga/venyttely tms. Ja välillä yritän pitää lepoa jos oikein hapoille menee. Eli joinain viikkoina vaan 4 reeniä, joinain 6-7.
Niin että mulla ei oikeestaan jalat taida kestää sitä salia tohon lisäksi enää. Ne on jo usein aika hapoilla. Ja viikosta loppuu päivät. Tietty kun me käydään esim spinni aamuseiskalta niin illalla ehkä pystyis salin, mutta sitten mun koira taitais jo etsiä uuden kodin.
Mutta jos ymmärsin mitä yritit sanoa niin vähemmän liikkeitä, lyhemmät ja vaihtelevammat sarjat ja enemmän painoja(ko?)