Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Jees kesäksi pitäisi aloittaa tuo 2 on, 1 off, 2 on, 2 off -periaatteella tehtävä 4-jakoinen. Olen lukenut tuntitolkulla paljon kaikkea hyödyllistä ohjelmaan liittyen ja nyt olen saanut kasattua ohjelman, mutta kun katson sitä niin alkaa tuntumaan, että homma on hieman juosten pissitty.

Tällaisen sain kasattua:

ma: rinta, hauis

vinopenkki x3
rinta taljoissa x4
hauis scotissa x3
hauis käsipainoilla x 2
vatsarutistus x3
vinot vatsalihakset x3

ti: jalat

jalkaprässi x3
takakyykky jalat lähekkäin x3
hack-kyykky sumona x3
reiden lähentäjät x3
reiden loitontajat x3

to: olkapäät, ojentajat

vinopenkki x3
penkki x3
ranskalainen punnerrus x3
pushdown x3
viparit eteen x3
viparit sivulle x3
viparit taakse x3

pe: selkä

mave/SJMV x4
leuat x2
alatalja x3
ylätalja x3
kulmasoutu x3

Noh, asiantuntija en ole, joten olisin kiitollinen mielipiteistä ohjelman suhteen. Onko jotakin liikaa/liian vähän? Olenko missannut hyviä liikkeita vai onko liikaa ns. toisarvoisia liikkeitä mukana? Totta puhuen vatsalihasten reenipäivistä en ollut varma joten sijoitin ne tuohon, jossa oli alunperin vähiten liikkeitä. Hmm ja niin erillinen rintalihaslaite puuttuu, joten jos ei selälteen käsipainoilla jaksa tehdä, niin nuo taljat ovat mekein ainoa vaihtoehto.

Mun mielestä vaikuttaa ihan hyvältä.Kulmasoudun kyl laittaisin maastavedon jälkeen tai ennen koska se on massa liike.Liikkeet joissa pystyy käyttämään isoja painoja kannattaa laittaa ekaksi ku on vielä voimia jäljellä.Itse käyttäisin olkapäitä varten pystypunnerrusta ainakin välillä.Pohkeitahan sä kyl aiot kanssa tehdä ni muuta mul ei oo mielessä.Ai niin pystysoutu leveällä otteella on myös hyvä kehittämään sivu olkapäitä.

Päivä Sarjat Toistot

1. SJMV,
kulmasoutu tangolla,alatalja, 2-3 8-12
ylätalja leveällä ja kapealla eteen,
kyykky/prässi,
hauiskääntö tangolla,
keskitetty hauiskääntö kp,
vatsat|

2. HIIT

3. pystypunnerrus tangolla ja kp, 2-3 8-12

vipunostot sivulle ja taakse, penkki ,
vinopenkki tangolla ja kp,
kapea penkki,
ojentajat niskan takaa,
ojentajat ylätaljassa,
pohkeet

4. SJMV, 3-5 2-5

kulmasoutu tangolla,
alatalja,
ylätalja leveällä ja kapealla eteen,
hauiskääntö tangolla,
keskitetty hauiskääntö kp

5. HIIT

6.pystypunnerrus tangolla ja kp, 3-5 2-5

vipunostot sivulle ja taakse,
penkki ,
vinopenkki tangolla ja kp,
kapea penkki,
ojentajat niskan takaa,
ojentajat ylätaljassa

joo nuo on ihan sekasin eikä tää anna korjata tuota tekstiä oikeaksi.. mut siinä näkkyy ekaks päivä sit sarjat ja sit toistot

Elikkä tämän hetkisten muiden liikunta-aktiviteettien (3-4 kertaa viikossa) takia kerkeen käydä vain 2 kertaa salilla ihan palautumisenkin takia. Kesän jälkeen sitten alkaa useammin. vetävät/työntävät 2-jakoinen ohjelma. Palautusta treenien välissä vähintään 2 päivää. Kevyttä, ihan perus voima/massa hakusessa ja tällainen ohjelma tuli väkästyä:

VETÄVÄT
rinnalleveto 3*5 --tarkoitus keskittyä 3 ensimmäiseen liikkeeseen ja loput on sitten oheista
maastaveto 3*10 --lisämateriaalia loppuun. Vatsat ja selät pyritään tekemään, ellei kipuja tai
ylätalja/alatalja 3*10 -- muita esteitä esiinny. sama koskee molempia päiviä.
hauiskääntö 2*15
selät (kevyttä selkäpenkkiä)

TYÖNTÄVÄT
kyykky 3*10 --
penkki 3*10 -- sama kuin ylempänä ^
pystypunnerrus 3*10 --
pohjenousu seisten/istuen 2*15
vatsat (eri variaatioin ja lisäpainoin)
-----------------------------------------

Koetetaas uudestaan.

MA: Rinta & Ala-selkä & Hauis
TI: Olkapäät & Ojentajat

TO: Jalat
PE: Ylä-selkä & Kyljet

Vai

MA: Rinta & Jalat
TI: Olkapäät & Ojentajat

TO: Ylä-selkä & kyljet & Hauis
PE: Ojentajat & Ala-selkä

Liian hidas kehitys...

Joo eli salilla käyn 4 kertaa viikossa ja aloitin treenaamisen elokuussa 2009. Treeniohjelmani on ollut tämän näköinen koko ajan.

1. Selkä ja hauis

Ylätalja 3x10 70kg
Alatalja 3x10 70kg
Yhdenkäden kulmasoutu 3x12 23,5kg

Hauis käyrällä tangolla 3x10 25 kg
ja 5x10-12 10kg käsipainoilla hammereita.

2.Jalat

Kyykky 1x50kg--) 60kg ja 70kg.
Pohkeet 3-5x15 50kg

3.Vatsat ja olkapäät

Vatsat n.20min laitteessa ja penkissä yhteensä 200 toistoa.
Olkapäät 3x10 20kg käsipainoilla ylöspäinpunnerrus istualteen.
3x10 60kg rinnalleveto taljassa ja vipareita 3-5x10 10-12kg.
Pystypunnerrus tangolla seisaalteen 3x8 40kg ja 2x5 50kg.

4.Rinta ja ojentajat

Penkki
Alussa tein 5x5 mutta sitten vaihdoin 3x10. Nyt teen 3x10 65kg ja 3x7 67,5kg. Max on 82,5kg. Käsipainoilla teen vinopenkin 3x10 23,5kg.

Ojentajat taljassa 3x10 70kg ja 10kg yhdellä kädellä 3x15 taljassa.

Leukoja saan n.7-8.

Yksi asia mikä varmasti rokottaa kehitystäni on 11-12h työpäivät ja se että joudun joka aamu kl:04. Yöunet on 6-7h. Paino on noussut 8kg. Olen 182cm ja 91kg. Ikää on 28v.
Tuntuu että jalat ei kehity enää yhtään ja penkkikin on ollut nyt samoissa jo 3 viikkoa.
Oisko jollain antaa neuvoa miten saisin hommat taas kulkee???

Viimeksi muokattu:
Joo eli salilla käyn 4 kertaa viikossa ja aloitin treenaamisen elokuussa 2009. Treeniohjelmani on ollut tämän näköinen koko ajan.

1. Selkä ja hauis

Ylätalja 3x10 70kg
Alatalja 3x10 70kg
Yhdenkäden kulmasoutu 3x12 23,5kg

Hauis käyrällä tangolla 3x10 25 kg
ja 5x10-12 10kg käsipainoilla hammereita.

2.Jalat

Kyykky 1x50kg--) 60kg ja 70kg.
Pohkeet 3-5x15 50kg

3.Vatsat ja olkapäät

Vatsat n.20min laitteessa ja penkissä yhteensä 200 toistoa.
Olkapäät 3x10 20kg käsipainoilla ylöspäinpunnerrus istualteen.
3x10 60kg rinnalleveto taljassa ja vipareita 3-5x10 10-12kg.
Pystypunnerrus tangolla seisaalteen 3x8 40kg ja 2x5 50kg.

4.Rinta ja ojentajat

Penkki
Alussa tein 5x5 mutta sitten vaihdoin 3x10. Nyt teen 3x10 65kg ja 3x7 67,5kg. Max on 82,5kg. Käsipainoilla teen vinopenkin 3x10 23,5kg.

Ojentajat taljassa 3x10 70kg ja 10kg yhdellä kädellä 3x15 taljassa.

Leukoja saan n.7-8.

Yksi asia mikä varmasti rokottaa kehitystäni on 11-12h työpäivät ja se että joudun joka aamu kl:04. Yöunet on 6-7h. Paino on noussut 8kg. Olen 182cm ja 91kg. Ikää on 28v.
Tuntuu että jalat ei kehity enää yhtään ja penkkikin on ollut nyt samoissa jo 3 viikkoa.
Oisko jollain antaa neuvoa miten saisin hommat taas kulkee???

Jos sä saat tehtyä 7x67,5kg penkissä ni yritä ens kerralla 7x70kg tai sitten 8x67,5kg.Joka treeni kertaan pitäis yrittää parantaa edellistä treeniä.Se ei tietysti aina onnistu mutta pitää yrittää niin kauan ku onnistuu. Yritä tosiaan lisätä se 2,5kg tai yks toisto enemmän viikossa ni kyl se siitä kehittyy.Jalkoihin ota reiden ojennus ja koukistus mukaan.Tarkoittiks toi et sä saat kyykyssä 1x70kg? Ykkösiä nyt ei kannata alkuun ruveta hinkkailee vaan pitempiä sarjoja ja sitku homma on hanskassa ni sit hakee sitä voimaa.

1.Päivä
Rinta, olkapäät, hauikset

-Penkkipunnerrus tanko 2x6
-Vinopenkki kp 2x10
-Viparit maaten 3x10
-Viparit sivulle 2x10
-Viparit taakse 3x8
-Pystypunnerrus 3x8
-Hauikset kp 3x10
-Hauikset scott tanko 3x10
-Ranskalainen punnerrus 3x8
-Ojentajat ylätaljassa 3x12

2.Päivä
Jalat

toistot 5-10

-Prässi 4x
-Reiden ojennukset 3x
-SJMV 4x
-Reiden koukistukset 2x
-Pohkeet seisten 2x

3.Päivä
Selkä, ojentajat

-Kulmasoutu 3x10
-Kulmasoutu kp 2x10
-Leuanveto 3x max
-Ylätalja leveä 3x8
-Ylätalja kapea 2x10
-Ranskalainen punnerrus 3x8
-Ojentajat ylätaljassa 3x12

Lisäksi lenkki 1-2 kertaa viikossa.

Salilla oon käynyt tän vuoden puolella 4kk:tta ja tätä ohjelmaa tehnyt siitä 2kk:tta.

Mitäs mieltä ootte ohjelmasta?

Minkä takia ojentajia treenataan erikseen myös 1. päivänä kun siellä on jo pystypunnerrus, penkkpunnerrus ja vinopenkki, jotka kaikki rasittaa epäsuorasti ojentajia ja lisäks ojentajille on vielä oma päivänsä.

Mä en näissä monijakosissa mikään expertti oo, mutta ainakin selkäpäivänä näyttäs olevan aika kovaa kyytiä selälle. Tekisin ite ennemmin niin, että leuanveto ja kulmasoutu pääliikkeinä, joissa useempi lyhyehkö sarja (vaikka 6-8) ja lisäks vaikka ylä- tai alatalja joissa sit pidempää sarjaa.

Treeniohjelma arvosteluun

Eka posti,eli sori jos jotain typerää..

Eli olen tässä viimeisen vuoden aikana yrittänyt kasata itselleni toimivan ja hyvän ohjelman..Eli ohjelma tuntuu tehdessä hyvältä ja tulostakin on hieman kertynyt..Olen 172 cm,79 kg..

3-vuorotyö hieman veloittaa aikaa ja kun sitä pitää vielä perheellekin piisata niin ohjelmahan suoritetaan olohuoneen nurkassa..Ja tiedän,aina sen verran aikaa olisi että salille pääsisi..=)

Miken 2 x 6 systeemiä olen oppinut noudattamaan ja treeni jyystetään aina 3 viikkoa sata lasissa ja neljäs viikko joko sarjoja nostaen (3 x 12-20) tai tehden jotain täysin normiohjelmasta poikkeavaa..Okei, mutta asiaan..

1. päivä

Selkä,olkapäät

Pystypunnerrus 52 kg 3 x 6
Leuanveto 7,5 kg 3 x 6
Kulmasoutu (hieman pystymmässä) 60kg 3 x 6
Soutu käsipainoilla myötäotteella 90 asteen kulmassa 22,5 kg 3 x 6
Viparit sivuille 12,5 kg 3 x 6
Vatsat

2. päivä

Jalat,ojentajat

Kyykky 100kg 3 x 6
Mave 125 kg 3 x 6
mave (tanko jalkojen takana) 95kg 3 x 6 (Tiedä teenkö jotain omituista,mutta etureidet saan kiljumaan)
Pohkeet seisten tangolla 100 kg 3 x max
Ojentajat seisten niskan takaa käsipainoilla 15kg 3 x 6
Ojentajat kulmassa taakse 10 kg 3 x 6
Ojentajat taljassa (säkkikoukku ja köysi) 10 kg 3 x 6

3. päivä

Rinta,hauis

Sotilaspenkki 72,5 kg 3 x 6
Vinopenkki käsipainoilla 28kg 3 x 6
Ristikkäistalja 5 kg 3 x 6
Leuat vastaotteella 10kg 3 x 6
Hauis keskitetty 17,5kg 3 x 6
Hartiankohautukset 62kg 3 x max
Kyljet

Vaikka ohjelma tuntuu hyvältä,niin kahlataanko nyt suossa ilman saappaita??.Tarkoitus olisi saada hieman isompia rautoja liikkeelle..

Mitä mieltä ootte tälläsesta ohjelmasta?

Ma:

Kyykky 4x5
Penkki 3-4x5-8
kulmasoutu 5x5
pystypunnerrus 3x6
hauiskääntö tangolla 3x10-12

To:

Rinnalleveto 5x3
Vinopenkki 4x6
leuanveto 2xMAX
maastaveto 4x5
ranskalainen punnerrus 3x6-8

Vai olisiko kolmijakoinen parempi joka näyttäisi kutakuinkin tälläiselta

Ma:Rinta,ojentajat,olkapäät

Penkki 3x6-8
Vinopenkki 3x8
Ranskalainen punnerrus 3x8
Ojentajatalja 3x8-10
pystypunnerrus 4x6-8

Ke: jalat,vatsat

Kyykky 4x5
rinnalleveto 5x3
jalkaprässi 2x8
vatsat laitteessa 4x12-20
vatsarutistukset 3x15-20

pe: selkä,hauis

Leuanveto 2xMAX
Kulmasoutu 3x6-8
ylätalja 2x8
Hauiskääntö tangolla 3x8-12
hauiskääntö kp. 2x16-20

Lihaa jalkoihin

Eli mun ongelma on se että pitäis saada lihaa jalkoihi. Kotona reenaisin, 2x15kg säädettävää käsipainoo on ja sellane vähä lyhyt tanko mutta kyllä pystyy kaikennäköstä tekemään. Jos joku vois näillä välineillä sopivan reeniohjelman tehä, lihasta jalkoihin on siis tavoite!

Askelkyykky
bulgarialainen jalkakyykky käsipainoilla
suorin jaloin maastaveto käsipainoilla tai tangolla
normi kyykky tangolla

Eiköhän noilla alkuun pääse.

Oon yksjakoisella ohjelmalla aloitellut ja vääntänyt muutaman viikon ihan sellaisia perusliikkeitä. Nyt ajattelin vaihtaa kaksi tai kolmejakoiseen ohjelmaan. Tällaisen kolmijakoisen sain aikaiseksi. Onkohan tässä mitään järkeä? 4 kertaa viikossa olisi tarkoitus tehdä niin, että MA TI TO PE olisi harjoittelupäiviä ja loput lepoa.

En käy salilla, vaan teen omalla kuntolaitteella, mikä hieman rajoittaa liikkeitä.

1. Rinta, ojentajat, olkapäät

Penkkipunnerrus - 3 sarjaa
pystypunnerrus - 2 sarjaa
rintalihasliike (butterfly) - 3 sarjaa
olkapää/hartialiike käsipainoilla (kädet nostetaan suorana sivuille) - 3 sarjaa
punnerrus (ihan se perinteinen omalla painolla) - 2 sarjaa
ojentajat ylätaljalla - 2 sarjaa

2. Yläselkä, hauis, vatsat

vatsalihasliike (istumaannousu) - 2 sarjaa
vatsalihasliike (jalkojen nosto) - 2 sarjaa
ylätalja leveällä myötäotteella - 2 sarjaa
ylätalja kapealla vastaotteella tai leuanveto - 2 sarjaa
soutu leveällä otteella - 2 sarjaa
soutu kapealla otteella - 2 sarjaa
alataljalla sellainen, että nostetaan tanko rinnan korkeudelle. Mikä nyt sitten onkaan nimeltään. :D - 2 sarjaa
Käsipainoilla hauiskääntöä - 2 sarjaa

3. Alaselkä, jalat
kyykky käsipainoilla - 2 sarjaa
askelkyykky - 2 sarjaa
pohjeliike - 4 sarjaa
takareisiliike - 3 sarjaa
"back kick" (jalka suorana taaksepäin) - 2 sarjaa
tavallinen selkälihasliike - 3 sarjaa
reisilihasliike - 2 sarjaa

4 kertaa viikossa kun tekee, niin tulee tällainen kierto:

MA 1. TI 2. TO 3. PE 1.
MA 2. TI 3. TO 1. PE 2.
MA 3. TI 1. TO 2. PE 3.

Eli mun ongelma on se että pitäis saada lihaa jalkoihi. Kotona reenaisin, 2x15kg säädettävää käsipainoo on ja sellane vähä lyhyt tanko mutta kyllä pystyy kaikennäköstä tekemään. Jos joku vois näillä välineillä sopivan reeniohjelman tehä, lihasta jalkoihin on siis tavoite!
osta vaa se salikortti ja reenaa jalat isoksi siellä

Minkä takia ojentajia treenataan erikseen myös 1. päivänä kun siellä on jo pystypunnerrus, penkkpunnerrus ja vinopenkki, jotka kaikki rasittaa epäsuorasti ojentajia ja lisäks ojentajille on vielä oma päivänsä.

Mä en näissä monijakosissa mikään expertti oo, mutta ainakin selkäpäivänä näyttäs olevan aika kovaa kyytiä selälle. Tekisin ite ennemmin niin, että leuanveto ja kulmasoutu pääliikkeinä, joissa useempi lyhyehkö sarja (vaikka 6-8) ja lisäks vaikka ylä- tai alatalja joissa sit pidempää sarjaa.

Katos joo tohon tuli virhe. Eli 1. päivän ohjelmassa ei oo erikseen ojentaja treeniä.

Täytyy kokeilla tota selkäpäivän muokkaamista.

No noilla välineillä ei hirveesti lihasta jalkoihin tule... Jotain askelkyykkyä pystyy ainakin noilla käsipainoilla tekemään, mutta siihen se sit jääkin. Muutenkin nää kotitreenaamiset on vähän semmosia, että mitään mahtipontisia tuloksia on turha koskaan odottaa (ellei kotoota löydy aitoa kuntosalia).

Terve.

Olen 175cm pitkä, noin 53-55kg painava 17 vuotias poika/mies.

Tarkoitus olisi siis saada lihakset kasvamaan, siten että jaksaa nostella ja kantaa tavaroita, ja että alkaisi ulkonäkökin muuttua parempaan suuntaan.
Treeniohjelmaa on tosin vähän hankala saada aikaan, siis KOKO kroppa pitäisi saada bodattua, ei vain tiettyjä alueita, oikeastaan ihan kaikkialta pitäisi siis saada lihas kasvamaan.
Kotona mulla on Kettler Fitmaster 300, niin sitä pitäisi kunnolla hyödyntää.

Eli siis onko kellään minkäänlaista treeniohjelmaa joak mahd. sopisi mulle? Millaista ruokaakin pitäisi syödä että lihasmassa kasvaa, kun aika laiha olen?

Back
Ylös Bottom