Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Oon tässä nyt semmosen 9kk treenaillu punttista ja nyt haluan lähes kaiken ylimääräisen pois mahan seudulta. Ylimääräistä ei ole paljoa, mutta jonkin verran (sixpack näkyy jos vetää nahkaa vähän alas) Silti kyljissä vähän löllöä. Ajattelinkin, että olisiko hyvä, että ottaisin lenkkiä n.4kertaa viikossa ja 3kertaa viikossa tekisin leukoja,dippejä,normi punnerruksia,vatsarutistuksia,selkälihas liikkeitä. Onko mitään järkeä? Mikä olisi järkevin tapa? Ihanne kroppa olisi sellainen "hunks tyylinen" Johon pitkällä aikavälillä tähtään.

hei. voisiko joku vilkaista seuraavaa ohjelmaa ja vastata muutamaan kysymykseen.

1. Rinta, olkapäät, ojentajat, epäkkäät
-Penkkipunnerrus tanko / kp x 2
-Vinopenkki kp / tanko x 2
-Ristitalja / viparit maaten x2
-Viparit sivulle x2
-Viparit taakse x2
-Pystypunnerrus x2
-Kapea penkki / ranskalainen punnerrus x3
-Ojentajat taljassa x3
-Kohautukset x2

2. Jalat
-Kyykky / etukyykky / prässi x4
-Reiden ojennukset x3
-SJMV x 4
-Reiden koukistukset x 2-3
-Pohkeet istuen / seisten 4

3. Selkä, hauikset, forkut
-Kulmasoutu x 3
-Alatalja x 2
-Ylätalja leveä / leanveto x3
-Ylätalja kapea x2
-Hauikset tanko / kp x3
-Hauikset scott tanko / kp x3
-Rannekäännöt x2

eli olen vaihtamassa tähän koska minusta tuntuu etten nykyisellä ohjelmallani (2-jakoinen, 4 kertaa viikossa) ehdi palautua vaikka kuinka nukkuisin ja lappaisin ruokaa suuhuni. kysymys kuuluu että näyttääkö tämä ihan tappo-ohjelmalta jos tätä yrittää tehdä 4 treeniä viikkoon ja nuo merkityt sarjat tiukkoina, mutta ei kuitenkaan mitään pakkotoistoja. henkilökohtaistahan tuo palautumminen aina on mutta sanokaa jos tämä ohjelma näyttää ihan toivottomalta. muitakin kommentteja saa laittaa:)

joo olis nyt tällänen ohjelma arvosteltavaksi. oon nyt pari kuukautta tollasella vedelly ja tuntuu ihan hyvältä mutta puuttuuko teidän mielestä ohjelmasta jotain oleennaista? ja kummalle olkapää päivälle laittaisitte takaolkapäille liikken? ja onko takaolkapää soutu vai mikä olikaan hyvä siihen?

eli tuossa on ohjelma:
Ma;
rinta/olkapäät/ojentajat
Penkki 3*
Pystypunnerrus kp 3*
Ranskalainen pun. 3*
Vinopenkki kp 3*
viparit sivuille 2*
Vatsat

Ti:
jalat/selkä+hauis (kevyesti)
Kyykky 3*
sjmv 3*
Pohkeet seisten+ istuen 3*
Leuanveto vastaote 3*
Ylätalja niskan taakse 3*

To:
olkapäät/ojentajat + rinta (kevyesti)
Rinnalle veto 3*
Pystypunnerrus (tanko)3*
Dippi 3*8
Kp penkki 3*
Pysty soutu 3*
taljoilla ojentajaa 2x3*
Vatsat

Pe:
selkä/hauis/ jalkoja (kevyesti)
Maastaveto 3*
kulmasoutu kp/alatalja 3*
ylätalja 3*
hauiskääntö tangolla 3*
Prässi (kevyesti) 3*
kiitos jo etukäteen sille joka nyt saattaisi kertoa mielipiteensä :P :worship:
edit: niin siis en tee liikkeitä aivan tuossa järjestyksessä :)

Viimeksi muokattu:
hei. voisiko joku vilkaista seuraavaa ohjelmaa ja vastata muutamaan kysymykseen.

eli olen vaihtamassa tähän koska minusta tuntuu etten nykyisellä ohjelmallani (2-jakoinen, 4 kertaa viikossa) ehdi palautua vaikka kuinka nukkuisin ja lappaisin ruokaa suuhuni. kysymys kuuluu että näyttääkö tämä ihan tappo-ohjelmalta jos tätä yrittää tehdä 4 treeniä viikkoon ja nuo merkityt sarjat tiukkoina, mutta ei kuitenkaan mitään pakkotoistoja. henkilökohtaistahan tuo palautumminen aina on mutta sanokaa jos tämä ohjelma näyttää ihan toivottomalta. muitakin kommentteja saa laittaa:)
En tietenkään tiedä kuinka tiukka se sun edellinen ohjelma on ollut mut kyl tollakin luulis ittensä aika puhki saavan jos 4 kertaa viikossa tekee :) tietenkin se on vaan mun mielipide ettet nyt ainakaan sen takia vaihda toiseen :D muuten äkkiä kattoen näytti ihan hyvältä :)

Hubert, takaolkapäät voit treenata selkätreenin yhteydessä, ellet halua niille epäsuoraa rasitusta myös selkäpäivänä. Hyviä liikkeitä on takaolkapääsoutu ja vipunostot taakse. Tästä linkistä löydät takaolkapääliikkeitä.

Hubert, takaolkapäät voit treenata selkätreenin yhteydessä, ellet halua niille epäsuoraa rasitusta myös selkäpäivänä. Hyviä liikkeitä on takaolkapääsoutu ja vipunostot taakse. Tästä linkistä löydät takaolkapääliikkeitä.

kiitän tiedosta. voisin kyllä tosiaan laittaa vaikkapa tiistaille tuon takaolkapääsoudun :) ja jos nyt 2 liikettä tarvii niille niin sit toisen vaikka perjantaille tai molemmat samalle päivälle. täytyy kokeilla että kumpi tuntuu paremmalta :)

2. Jalat
-Kyykky / etukyykky / prässi x4
-Reiden ojennukset x3
-SJMV x 4
-Reiden koukistukset x 2-3
-Pohkeet istuen / seisten 4

Kannattaa kokeilla tehä ojennukset ja koukistukset supereina. :) Eli teet ennen ojennuksia SJMV:n ja otat ojennukset + koukistukset superina.

Pitkän mietinnän jälkeen päädyin siihen tulokseen, että kehtaan postata tänne sekä kysyä neuvoa, kun ei tuo rauta nyt näytä nousevan. Puntteja on nosteltu n. vuosi, mutta en osaa sanoa kuinka hyvällä tuloksella. Paino kun ei nouse ja tulokset junnaa. Ikää on juuri tullut 17 täyteen ja pituus on n.190cm ja paino 76kg. Hävettää :D Melko samanlaisilla ohjelmilla olen treenannut koko lyhyen puntti-urani, mutta nyt on pakko alkaa saada tuloksia. Penkin sain nostettua 40kgsta 80:neen, mutta nyt junnaa kuten sanottu. Mitä tehdä minkälaisella ohjelmalla treenata? Tarkoituksena olisi siis saada painoa lisää ja tottakai myös voimaa, painottaisin treenin voima/bodaus tyyliseksi, etten halua näyttää ns. voimannostajalta, mutta olla silti vahva ja massiivisempi. Jos saisi infoa, jotta saisi rakennettua hyvän 3-jakoisen ohjelman, liikkeet tms?

Alla nykyinen ohjelma :

1 PÄIVÄ

PENKKI 2x6
VINOPENKKI 2x10
PYSTYSOUTU 3x8
VIPARIT 2x12
+ VATSAT

2 PÄIVÄ

KAPEA PENKKI 3x8
RANSKALAINEN 2x12
MaVe 3x8
Ylätalja 2x12
+ VATSAT

3 PÄIVÄ

PENKKI 3x10
KYYKKY 3x8
PRÄSSI 2x12
POHKEET 2x20
HAUIS ( JOKA TOINEN KERTA 4x8 / 4x12)
+ VATSAT

Tämmöne

MA
#Nyrkkeilysäkki 20min
#Leveä penkki 4x11-12
#Hauiskääntö 4x5
#Pystypunnerrus edestä 5x5
#Soutulaite 4x6
#Jalkojennosto painoilla 2x8
#Kyykky 4x6
#Nyrkkeilysäkki 5min

KE
#Nyrkkeilysäkki 20min
#Kapea penkki 4x6
#Hauiskääntö 4x5
#Talja eteen 4x6
#Kyykky 4x6
#Nyrkkeilysäkki 5min

PE
#Nyrkkeilysäkki 20min
#Vipunostot 4x11
#Hauiskääntö 4x5
#Soutulaite 4x6
#Kyykky 4x6
#Nyrkkeilysäkki 5min

Muuten treenaan max.voimaa, mutta rintakehällä treenailen vähän massaakin.

Kannattaa kokeilla tehä ojennukset ja koukistukset supereina. Eli teet ennen ojennuksia SJMV:n ja otat ojennukset + koukistukset superina.

kiitoksia. ei kuulosta ihan tyhmältä idealta:) tuota voisi jopa kokeilla. saattaa kyllä olla että moisten supersarjojen jälkeen tarvitsen kainalosauvat kun lähden jälkapäivän jälkeen kinkkaamaan salilta takaisin kotiin. mutta no pain no gain:whip:

Mistäs löytyis sellanen laskuri, jolle pystyy laskemaan ykkösmaksimin vaikka omasta viiden toiston maksimista ? Oon kuullut puheita tämmösest, mutten oo mistään löytänyt.

eli olen vaihtamassa tähän koska minusta tuntuu etten nykyisellä ohjelmallani (2-jakoinen, 4 kertaa viikossa) ehdi palautua vaikka kuinka nukkuisin ja lappaisin ruokaa suuhuni.

Vielä ei kannata kuitenkaan luovuttaa. Tuon 2-jakoisen saa varmasti toimimaan, jos pohtii muutamaa asiaa.

-Kauan olet 2-jakoisella treenannut? Lihakset kyllä tottuvat nousevaan rasitukseen, alussa voi toki tuntua raskaalle.

-Teetkö sarjat loppuun asti? Tämä rasittaa enemmän hermostoa ja treenit voi tuntua tukkosilta. Toisto kannattaa jättää varaa aina, ei ihan loppuun asti sarjoja(paitsi ennen kevyttä viikkoa). Mutta tämä ei myöskään tarkoita mitään löysiä treenejä.

-Teetkö treenit 2on 1off eli esim. ma,ti ja to,pe? Tuohon ratkaisu olisi ma,ke,pe,su -> ti,to,la,ma etc.. Eli pikkaisen pidempi kierto(1on 1off), antaa enemmän palautumisaikaa lihaksille.

-Sanoit, että syöt ja nukut tarpeeksi. Saatko varmasti proteiinia 2g/kg? Tuo vaikuttaa palautumiseen vahvasti. Mitään olettamuksia ei kannata tehdä, vaan laskea ja suunnitella päivän ruokailut. Moni luulee syövänsä tarpeeksi, harhaluulo. Tuon takia kehitys junnaa paikallaan monella ja palautuminenkaan ei ole täydellistä.

-Teetkö liikaa sarjoja per treeni? Voit tiputtaa sarjan pois, jos tuntuu siltä. Sitten kun homma taas luistaa, niin sarjoja voi lisätä sitä mukaan. Hämmästyt kyllä myöhemmin, kuinka paljon voit lihasta rasittaa viikossa. Tämä edellyttää sitä, että et runttaa aina viimiseen tippaan asti sarjaa, vaan lopetat siihen kun tuntuu, että yksi tulisi vielä hampaat irvessä.

-Tee toisessa treenissä eri liikkeitä ja toistomääriä. Eli esim. ma jalkatreeni: Kyykky 6-8toistoa, to jalkatreeni: Prässi 10-12 toistoa.

-Treenaa fiksusti, eli nousujohteisesti. Älä treenaa samoilla painoilla viikosta toiseen, vaan aloita kevyesti ja nosta painoja esim. 4-5vkon ajan pikkaisen(2.5kg/5kg liikkeestä riippuen,prässissä jopa 10kg) kerrallaan ja sitten pidät kevyen viikon ja taas lähdet kevyesti nostamaan, kuitenkin siten, että sarjapainot nousevat kuukausitasolla. Pidä treeneistä päiväkirjaa, jotain vihkosta mihin merkkaat treenipainot, näin varmistat, että menet eteenpäin treeneissä ja kehityt ylipäätänsä.

-En tiedä treenijaostasi. Yläkroppa/Alakroppa on varsin toimiva jako. Myös tuo jako tuossa ohjelmassa on ok.

-Panosta fiksuihin liikkeisiin. Panosta rinnassa punnerrusliikkeisiin ja jätä alussa ainakin tuo ristikkäistalja/viparit maaten pois. Kohautukset voit myös jättää pois, ellet halua erityisesti epäkkäitä kehittää. SJMave ottaa jo niihin tehokkaasti. Keskityt kunnon liikkeisiin ja jätät hilavitkutukset vähemmälle. Treenit pyri pitämään tunnin mittaisina.

Don`t give up!! 2-jakoisella ainakin voimatasot kehittyvät semmosta tahtia, että oksat pois. Jos voimat kasvavat, kasvavat myös lihaksetkin ajan kanssa(jos ravinto/lepo kunnossa). Toimii tuo laittamasi ohjelmakin, mutta sinuna vielä tarkistaisin nuo kirjottamani asiat ja korjaisin, jos on korjattavaa ja jatkaisin 2-jakoisella ainakin kuukauden, kroppa kyllä tottuu. Tsemppiä treeneihin!:thumbs:

Vielä ei kannata kuitenkaan luovuttaa. Tuon 2-jakoisen saa varmasti toimimaan, jos pohtii muutamaa asiaa.

lueskelin tuota kirjoittamaasi listaa, kiitoksia siitä ja luulen että minulla tuo nykyinen ohjelma ei toimi ihan vain yksin siitä syystä että pidän treenit niin tiukkoina. viimeisen sarjan 1-2 viimeistä toistoa on jo siinä puhtaan ja epäpuhtaan rajamailla. alta tunnin yritän kyllä aina treenin tehdä.

ruokailut olen suunnitellut mahdollisimman hyvin. proteiinia tulee ja plussalla mennään.

olen treenannut tällä nykyisellä 2-jakoisellani aikaisemminkin mutta tuolloin vain 3 kertaa viikossa ja silloin ongelmia ei ollut. toisaalta en tainnut tuolloin edes osata treenata kovaa vaan aika meni liikkeiden harjoitteluun:rolleyes:

minä taidan vain olla niitä ihmisiä jotka eivät halua poistua salilta ilman kunnon pumppia ja tunnetta siitä että on treenannut kovaa (omasta mielestä). siksi mietin että ehkä tuo kolmijakoinen antaisi yhdelle lihakselle edes hieman enemmän palautumisaikaa. onko näissä minun järkeilyissäni päätä tahi häntää? vai pitäisikö minun vain yrittää pakottaa itseni tekemään kevyempiä treenejä? kyllähän tuolla 3-jakoisellakin varmasti saa itsensä puhki aivan kuten Hubert sanoikin. ehkä siitäkään ei kannattaisi tehdä kaikkia noita merkittyjä sarjoja tiukkoina. vai?

kiitos vastauksista:)

Fast83:n ohjeet olivat erinomaisia. :thumbs: Tuli ihan omatkin treenit mieleen niistä.
lueskelin tuota kirjoittamaasi listaa, kiitoksia siitä ja luulen että minulla tuo nykyinen ohjelma ei toimi ihan vain yksin siitä syystä että pidän treenit niin tiukkoina. viimeisen sarjan 1-2 viimeistä toistoa on jo siinä puhtaan ja epäpuhtaan rajamailla. alta tunnin yritän kyllä aina treenin tehdä.

ruokailut olen suunnitellut mahdollisimman hyvin. proteiinia tulee ja plussalla mennään.

olen treenannut tällä nykyisellä 2-jakoisellani aikaisemminkin mutta tuolloin vain 3 kertaa viikossa ja silloin ongelmia ei ollut. toisaalta en tainnut tuolloin edes osata treenata kovaa vaan aika meni liikkeiden harjoitteluun:rolleyes:

minä taidan vain olla niitä ihmisiä jotka eivät halua poistua salilta ilman kunnon pumppia ja tunnetta siitä että on treenannut kovaa (omasta mielestä). siksi mietin että ehkä tuo kolmijakoinen antaisi yhdelle lihakselle edes hieman enemmän palautumisaikaa. onko näissä minun järkeilyissäni päätä tahi häntää? vai pitäisikö minun vain yrittää pakottaa itseni tekemään kevyempiä treenejä? kyllähän tuolla 3-jakoisellakin varmasti saa itsensä puhki aivan kuten Hubert sanoikin. ehkä siitäkään ei kannattaisi tehdä kaikkia noita merkittyjä sarjoja tiukkoina. vai?

kiitos vastauksista:)
Ei ne lihakset sillä pumpilla ja tuntumalla kasva. Sinuna yrittäisin vaan vielä sitä 2-jakosta noilla uusilla ohjeilla. Pikkasen joudut ehkä keventämään, mutta se ei tarkota sitä, että treenaisit jotenkin kevyesti vaan sillon treenaat fiksusti. Jos tolla 3-jakosella meinasit sellasta viikon kierrolla tehtävää 3-jakosta ohjelmaa niin 2-jakonen 4 kertaa viikossa pieksee sen kyllä mennen tullen. Se yksittäisen lihaksen pidempi palautumisaika ei kokonaiskehityksen kannalta ole aina se paras juttu. Tossa esimerkin 2-jakosessa lihaskohtainen treenifrekvenssi on kuitenkin kaksinkertanen verrattuna siihen.

Pumpista en tiedä, mutta pitää liikkeiden tuntua oikeissa paikoissa tai sitten on joko tekniikassa hiomista. Myöskin on mahdollista ettei liike vain sitten sovi rakenteen vuoksi.

EDIT: Tarkoitit tuntumalla tosiaan varmaan vähän eri asiaa.

Pitkän mietinnän jälkeen päädyin siihen tulokseen, että kehtaan postata tänne sekä kysyä neuvoa, kun ei tuo rauta nyt näytä nousevan. Puntteja on nosteltu n. vuosi, mutta en osaa sanoa kuinka hyvällä tuloksella. Paino kun ei nouse ja tulokset junnaa. Ikää on juuri tullut 17 täyteen ja pituus on n.190cm ja paino 76kg. Hävettää :D Melko samanlaisilla ohjelmilla olen treenannut koko lyhyen puntti-urani, mutta nyt on pakko alkaa saada tuloksia. Penkin sain nostettua 40kgsta 80:neen, mutta nyt junnaa kuten sanottu. Mitä tehdä minkälaisella ohjelmalla treenata? Tarkoituksena olisi siis saada painoa lisää ja tottakai myös voimaa, painottaisin treenin voima/bodaus tyyliseksi, etten halua näyttää ns. voimannostajalta, mutta olla silti vahva ja massiivisempi. Jos saisi infoa, jotta saisi rakennettua hyvän 3-jakoisen ohjelman, liikkeet tms?

Alla nykyinen ohjelma :

1 PÄIVÄ

PENKKI 2x6
VINOPENKKI 2x10
PYSTYSOUTU 3x8
VIPARIT 2x12
+ VATSAT

2 PÄIVÄ

KAPEA PENKKI 3x8
RANSKALAINEN 2x12
MaVe 3x8
Ylätalja 2x12
+ VATSAT

3 PÄIVÄ

PENKKI 3x10
KYYKKY 3x8
PRÄSSI 2x12
POHKEET 2x20
HAUIS ( JOKA TOINEN KERTA 4x8 / 4x12)
+ VATSAT

No toi sun oma ohjelma on mun mielestä sen verta vajaa liikkeinen ettei varmaan sitä kannata käydä modaamaan. kun hyvää 3-jakoista etsit niin tuossahan oli yläpuolella annan ohjelma mikä oli mun silmään katsoen melkosen hyvä tai ainakin siitä voisi helposti modata itselleen sopivan :) jos sitä vaikka kokeilisit :P ja ei se lihas pelkällä salilla käynnillä kasva niin ruokaa myös koneeseen ;)

Moikka. Puoli vuotta on nyt tullut pyörittyä salilla, paino noussut 63-73kg ja kroppa näyttää todellakin menevän parempaan suuntaan!
Puolen vuoden aikana on tullut kokeiltua vähän kaikenlaisia treeniohjelmia, pari kuukautta treenistä olen vedellyt ihan fiiliksen mukaan, mutta kuitenkin jonkin näköisellä kaavalla. Melkein kokoajan treenini on perustunut 3-jakoiseen vetävät/työntävät/jalat valmiiksi poimittuun treeniin.

Nyt olen kuitenkin vaihtanut 4-jakoiseen, jotta saisin sovitettuani penkkiohjelmani siihen. Eli nykyinen ohjelmani on mitä on ja haluaisin kuulla mielipiteitä:

monday: rinta, olkapäät, (ojentajat) <- eka penkkipäivä

Penkki 3x6
Vinopenkki 3x8
Ristitalja 3x12
Viparit sivuille 4x10
Pystypunnerrus 3x10

tisdag: selkä, haba

Leuanveto niskan taakse 3x5 (leveä myötäote, ilman lisäpainoja)
Alatalja 3x8 (yritän rasittaa mahdollisimman paljon alaselkää)
Ylätalja 3x10 (kapea vastaote rinnalle)
Haba pumppiin taljassa
Scott haba 3x10 (Z-tanko)
Hammer 4x10

torstai: ojentajat pääasiassa (+ vatsat, hartiat, forkut ynnämuut kikkailut)

Kapea penkki 3x6
Dippi 3x5 (hyvästi olkapäät, mutta rakastan liikettä)
Ranskalainen Z-tangolla 3x8
Rannekäännöt 3x10
Vatsat (kunhan pumppaan niin että polttelee)
Hartiat kp 3x10

joku päivä vkl, useimmiten perjantai: koivet

Kyykky 4x8 (rankasti :evil:)
Jalan ojennukset 3x10
SJMV 3x10

Pohkeethan ne unohtui. elikkä pohkeet seisten 3x10

Siinäpä se :thumbs: varmasti eka ihmetyttää et miksi jaloille noin vähän, mutta kyykky vie multa kaikki mehut ja pidän sarjojen välissä pitkiä taukoja. sit moni kattoo varmaan et selkäpäivänä ei näy kulmasoutua eikä mavea. no, kulmasoudusta en pidä. se ei tunnu hyvältä. mavea en tee koska ranteet paukkuu. ihmeellinen kipu vasemmassa ranteessa kun tekee vetoa.
- Kiitos

Ei tuo 1-jakoinen oikein tunnu sopivan meikäläiselle joten miten mahtaisi tälläinen toimia? 3-4 kertaa viikossa.

1. Rinta, olkapäät, ojentajat, vatsa, pohkeet

- Pystypunnerrus x2
- Penkki x2
- Dippi x2
- Pohjenousu x2
- Jalkojen nosto x2

2. Etu- ja takareidet, selkä, hauis

- Leuat x2
- Kulmasoutu x2
- Kyykky x2
- Maastaveto x2
- Hauiskääntö x2