Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Mutta ekassa treenissä on jo pystäri ja jos ohjelman tekijä juuri haluaa vaihtelua siihen. Ojentajille ei tartte 1-jakoisessa eristävää, jos on punnerrusliikkeitä. Tosin tossa 2. treenissä ei ole kamalasti niitä, joten olis mahdollista tehdä vaikka penkki dippiä kässärit sylissä tai skullcrusheria. Vinoja vatsoja ei välttämättä tarvitse treenata sillä aktivoituvat, kun keho vaatii stabilointia ja lisä painoilla niilläkin on potentiaalia kasvaa ja liian iso vyötärö ei myöskään näytä hyvältä.

Jos tosta ottais kohautukset pois. Hauiskääntö treeniin 1 ja haukan tilalle treeniin 2. jompi kumpi noista mun ehdottamista ojentajaliikkeistä. Ja sitten noi viipparit taakse.

Mites en huomannut tuota pystypunnerrusta olleskaan :/ Mun moka, eikai siinä sitten, mutta ihmettelin vain kuin ei ollut vipareiden kanssa samana päivänä se pystypena, itse ainakin aina tehnyt ennen vipareita. Luulisi ottavan olkapäihin hittiä kun joka treenissä niillä treenataan nuin paljon? :)

No samalla tavalla G6:ssa treenataa pystäriä joka treenissä ja hyvin se on kaikilla ihmisillä toiminut. Noi viipparit vaan eristää eri osia olkapäästä ja näin niiden yksittäinen kuormitus olkapäille ei ole laisinkaan niin iso kuin pystypunnerruksessa. Joten ei tossa olkapäiden kanssa pitäis ongelmaa tulla.

Apuja ja neuvoja kaivattaisiin. Olen jo tonne mimmien puolellekin laittanut viestin ja saanut neuvoja, mutta tuntuu että oon jotenkin epävarma vieläkin tästä treenaamisesta...eli n. 3kk nyt salilla on käyty ja ohjelma on tämän näkoinen:

TREENI 1
- Reisiojennus 3 x 15
- Kyykky 3 x 10
- Prässi/ kapea jalka-asento 3 x 12
- Push-down köydellä 3 x 10
- Pystypunnerrus 3 x 12
- Vipunostot sivulle 3 x 12
- Tasapenkki käsipainoilla 3 x 12
- Vatsoja esim rutistukset, vartalonkierto

TREENI 2
- Reisikoukistus 3 x 15
- SJMV 3 x 12
- Prässi/ leveä jalka-asento 3 x 12
- Alatalja 3 x 12
- Ylätalja 3 x 12
- Hauiskääntö 3 x 15
- Vatsoja

Käyn tekemässä ohjelman 3-4 krt/vko salilla. Painoja on kivasti saanut lisätä ja tuloksia ainakin vähän tullut, ainakin käsissä näkyy muutosta (omasta mielestä ainakin). Nyt vain haluaisin kuulla, että näyttääkö tämä mun treeniohjelma ihan hyvältä, tai tulisiko idoita/vinkkejä jos voisi jotain liikkeitä lisätä/jättää pois tai miten noi toistojen määrä... Tällähetkellä kuitenkin nautin treenaamisesta, kun olen oppinut tekemään liikkeet oikein ja tuntuu, että niiden tekemisestä on jotain hyötyäkin, vielä 3 kk sitten mulla oli aivan helvetillinen salikammo (vaikka satunnaisesti olenkin käynyt eri saleilla elämäni aikana) ja ITKIN autossa, kun mua niin jännitti avata se salin ovi :lol2:

TREENI 1
- Reisiojennus 3 x 15
- Kyykky 3 x 10
- Prässi/ kapea jalka-asento 3 x 12
- Push-down köydellä 3 x 10 Tee vuorotellen ranskalaista niin saat sinne ojentajan pitkään päähänkin tavaraa
- Pystypunnerrus 3 x 12
- Vipunostot sivulle 3 x 12
- Tasapenkki käsipainoilla 3 x 12 penkki ennen olkapäitä ja ojentajia
- Vatsoja esim rutistukset, vartalonkierto

TREENI 2
- Reisikoukistus 3 x 15
- SJMV 3 x 12
- Prässi/ leveä jalka-asento 3 x 12 tämän kyllä jättäisin pois kun tämä kuitenkin menee niin paljon etureisille kanssa, enemmän vaan sjmv:tä
- Alatalja 3 x 12 T-kulmasoutu tai kulmasoutu tähän, joskus sitten vaihtelen vuoksi alataljaa
- Ylätalja 3 x 12
- Hauiskääntö 3 x 15
- Vatsoja

Käyn tekemässä ohjelman 3-4 krt/vko salilla. Painoja on kivasti saanut lisätä ja tuloksia ainakin vähän tullut, ainakin käsissä näkyy muutosta (omasta mielestä ainakin). Nyt vain haluaisin kuulla, että näyttääkö tämä mun treeniohjelma ihan hyvältä, tai tulisiko idoita/vinkkejä jos voisi jotain liikkeitä lisätä/jättää pois tai miten noi toistojen määrä... Tällähetkellä kuitenkin nautin treenaamisesta, kun olen oppinut tekemään liikkeet oikein ja tuntuu, että niiden tekemisestä on jotain hyötyäkin, vielä 3 kk sitten mulla oli aivan helvetillinen salikammo (vaikka satunnaisesti olenkin käynyt eri saleilla elämäni aikana) ja ITKIN autossa, kun mua niin jännitti avata se salin ovi :lol2:

Eli korjasin tuonne ohjelmaan mitä itse tekisin toisin

Minä tekisin pohkeita tossa kakkostreenissä vielä. Joko niin, että tekee samassa treenissä istualteen ja seisten tai sitten niin, että joka toisessa treenissä istuu ja joka toisessa seisoo. Esimerkiks 3x20 seisten ja 3x20 istuen pienillä palautuksilla on mulle ainakin hyvä. Noin paljoa ei välttämättä tarvii kuitenkaan tehä.

Eli korjasin tuonne ohjelmaan mitä itse tekisin toisin

Kiitti vinkeistä!! Mäkin olen itseasiassa miettinyt tota prässiä, koska siinä olen varmasti kehittynyt kaikista eniten kun teen sitä niin usein ja kyykky laahaa tosipaljon jäljessä. Mutta tolla jalkojen asennolla prässissä olen yrittänyt saada (melkein joka naisen) ongelmakohtaan eli takapuoleen jotain osumaa :) mun pitäis keksiä pakaroille joku liike ehkä...tota kyykkyä en saa kunnolla tuntumaan takapuolessa (teen sitä smithissä).

Minä tekisin pohkeita tossa kakkostreenissä vielä. Joko niin, että tekee samassa treenissä istualteen ja seisten tai sitten niin, että joka toisessa treenissä istuu ja joka toisessa seisoo. Esimerkiks 3x20 seisten ja 3x20 istuen pienillä palautuksilla on mulle ainakin hyvä. Noin paljoa ei välttämättä tarvii kuitenkaan tehä.

Joo, itseasiassa noita pohkeita on ehdotettu mulle...mutta mulla on naiseks aika isot pohkeet ja mua pelottaa että ne kasvaa entisestään...voiko se olla mahdollista?

Joo, itseasiassa noita pohkeita on ehdotettu mulle...mutta mulla on naiseks aika isot pohkeet ja mua pelottaa että ne kasvaa entisestään...voiko se olla mahdollista?

Pohkeet on yleensä sellaset, että ne ei ihan helpolla kasva. Joku 3x10 kerran viikossa ei niitä suurimmalla osalla ihmisistä saa kasvamaan. Naisilla lihakset ei muutenkaan kasva yhtä tehokkaasti kuin miehillä, joten ihan kauheesti ei kannata sitä pelätä. Mut toisaalta, jos ne on valmiiks jo suht isot ni ei sitte tarvii tehä noin paljoa sarjoja, ku mä teen. 2x20 seisten ja 2x20 istuen toimii myös varmasti.

No voi ne pohkeet vähän kasvaa, mutta luultavasti eivät tule miksikään monsteri pohkeiksi, jos tavallisella kaurapuuro-linjalla menet. Ja kasvaahan jalatkin, joten näyttää tyhmältä, jos on sitten ihan pikkuruiset pohkeet.

Pakaroille esim. Glute Ham Raise, Hyvää Huomenta, Askelkyykky pitkällä askeleella, Yhden Jalan Kyykyt, Step-Upit. Ja kyykkää vapaalla tangolla ja syvältä niin pitäis alkaa pakaroissakin tuntumaan.

Tarkoitus olisi kesälomalla kehittää itseäni keihäsheittäjän ja salibandyn vaatimuksiin. Punttiliikkeinä ajattelin rinnallevetoa, kyykkyjä ja penkkiä? Ehkä joitakin muitakin. Ajattelin vuoroviikoin vaihdella ohjelmaa, toisella viikolla enemmän räjähtävyyttä ja nopeutta, toisella kestävyyttä, kuntoa ja perusvoimaa.

Viikko A:

Ma: Keihäänheittoharjoituksia, alussa todella hyvät lämmittelyt.

Ti: Intervall-juoksua, n. 2,4km pituinen juoksu joka sisältää pieniä irtiottoja ja muutenkin rytminvaihteluita aina kävelyvauhtiin asti.

Ke: Lepopäivä, kevyttä venyttelyä ja hyvin varsinkin jalat.

To: Keskivartalon treenaamista, http://www.yhteishyva.fi/vapaa-aika_...set_treenissa/ tuolla sarjalla vatsalihakset, selkälihaksia sitten vetämällä 3 x maksimit leukoja ja normaaleja selkälihasliikkeitä pienellä pidolla 3 x 15.

Pe: Keihäänheittoharjoituksia, alussa todella hyvät lämmittelyt.

La: Punttausta, tähän vinkkejä miten tehdä kolmella liikkeellä, tässä jaksossa tarkoitus kehittää perusvoimaa.

Su: Lepopäivä, venyttelyä ja koitan käydä läpi koko kehon.

----------------------------

Viikko B:

Ma: Keihäänheittoharjoituksia, alussa todella hyvät lämmittelyt.

Ti: Nopeus- ja räjähtävyysharjoittelua. Esim. 5 x 20m spurtit, 1 x 20m spurtit jalat pakaroihin sekä polvet ylös, viisiloikkia tasajaloin sekä vuorojaloin kumpaakin 5 kertaa. Jotain lisävinkkejä tähän?

Ke: Lepopäivä, kevyttä venyttelyä ja hyvin varsinkin jalat.

To: Keskivartalon treenaamista, http://www.yhteishyva.fi/vapaa-aika_...set_treenissa/ tuolla sarjalla vatsalihakset, selkälihaksia sitten vetämällä 3 x maksimit leukoja ja normaaleja selkälihasliikkeitä pienellä pidolla 3 x 10, ehkä hieman lyhyemmillä sarjoilla ja nopeammin liikkeet.

Pe: Keihäänheittoharjoituksia, alussa todella hyvät lämmittelyt.

La: Punttausta räjähtävyyttä kehittävästi, tähän apua!

Su: Venyttelyä ja koitan käydä läpi koko kehon.

---------------------------------

Miltä kuulostaisi tuollainen? Näiden lisäksi on varmasti 1-2 x viikossa ruohonleikkuuta ja höntsäsäbäilyä pihassa, mutta näitä en merkitse mihinkään. Lisäksi kevyttä uintia varmaan lähes joka päivä kesän lämmetessä. Olisi tärkeä saada kommetteja ja apua noihin pariin kohtaan, että pääsen aloittelemaan! Kiitos paljon.

Sain pientä apua ja tuli tälläinen, kertokaa nyt onko hyvä!

Viikko A (perusvoimaa ja kuntoa):

Ma: Keihäänheittoharjoituksia, alussa todella hyvät lämmittelyt. Oikeaa liikettä haetaan osana verryttelyä todella kevyellä pallolla.

Ti: Punttaus ja keskivartalon kuntopiiri:
- 3 kertaa läpi:
3 x 30s vatsapidot (lankku)
3 x 15 selkälihakset pidolla
3 x 15 vatsalihakset pidolla
3 x 15 vinot vatsalihakset
- Penkki pyramidilla, niin kauan kuin katkeaa (13kg)
- Rinnallevedot pyramidilla, niin kauan kuin katkeaa (13kg)
- Takakyykyt 3 x 12 (13kg)

Ke: Kunnon kasvattamista:
- Intervall-juoksua, n. 2,4km pituinen juoksu, lähinnä todella kevyellä hölkällä.
- Sisältää pieniä irtiottoja ja muutenkin rytminvaihteluita aina kävelyvauhtiin asti.

To: Keskivartalon kuntopiiri ja venyttelyä kevyesti:
- 3 kertaa läpi:

Pe: Keihäänheittoharjoituksia, alussa todella hyvät lämmittelyt. Oikeaa liikettä haetaan osana verryttelyä todella kevyellä pallolla.

La: Punttaus ja keskivartalon kuntopiiri:
- 3 kertaa läpi:
- Penkki pyramidilla, niin kauan kuin katkeaa (13kg)
- Rinnallevedot pyramidilla, niin kauan kuin katkeaa (13kg)
- Takakyykyt 3 x 12 (13kg)

Su: Lepopäivä, venyttelyä koko kehon lävitse ohjeiden mukaan.

----------------------------

Viikko B (räjähtävyyttä ja nopeutta):

Ma: Keihäänheittoharjoituksia, alussa todella hyvät lämmittelyt. Oikeaa liikettä haetaan osana verryttelyä todella kevyellä pallolla.

Ti: Punttaus ja keskivartalon kuntopiiri:
- 3 kertaa läpi:
3 x 15 selkälihakset nopeasti
3 x 15 vatsalihakset nopeasti
3 x 15 vinot vatsalihakset nopeasti
- Rinnalleveto nopeusvoimana, 2 toistoa sarjassa, 5 sarjaa (25kg)
- Puolikyykky nopeusvoimana, 1 toisto sarjassa, 5 sarjaa (25kg)

Ke: Nopeus- ja räjähtävyysharjoitteita:
- 3 kertaa läpi, harjoitetta vaihtaessa vähintään minuutin tauko:
- 20m viivajuoksut
- 40m juoksut terävällä käännöksellä
- ristijuoksu, keskellä tötsä
- sivuttain liikkuminen edes takas 5m välillä
- kyykkyhyppy kattoon koskettaen
- viisiloikka tasajaloin
- viisiloikka vuorojaloin

To: Keskivartalon kuntopiiri ja venyttelyä kevyesti:
- 3 kertaa läpi:

Pe: Keihäänheittoharjoituksia, alussa todella hyvät lämmittelyt. Oikeaa liikettä haetaan osana verryttelyä todella kevyellä pallolla.

La: Punttaus ja keskivartalon kuntopiiri:
- 3 kertaa läpi:
3 x 15 selkälihakset nopeasti
3 x 15 vatsalihakset nopeasti
3 x 15 vinot vatsalihakset nopeasti
- Rinnalleveto nopeusvoimana, 2 toistoa sarjassa, 5 sarjaa (25kg)
- Puolikyykky nopeusvoimana, 1 toisto sarjassa, 5 sarjaa (25kg)

Su: Lepopäivä, venyttelyä koko kehon lävitse ohjeiden mukaan.

Sain pientä apua ja tuli tälläinen, kertokaa nyt onko hyvä!

Paha mennä sanomaan näistä lajikohtaisista harjoitteista ilman minkäänlaista tietämystä. Uskon että koutsilta kysymällä saa parhaat vinkit lajin vaatimuksia kehittävään punttitreeniin. Ainoa mitä osaan sanoa, niin A-viikon punttitreenien liikevalikoimaan kun lisätään pari sarjaa pystypunnerrusta ja leuanvetoa/kulmasoutua, niin saadaan oikein kompakti paketti koko kropalle!

Eli siis tarkoitus olisi saada lisää koko lihaksiin.

1.päivä Maanantai
Joukkueen puntti jossa mennään kaikki lihasryhmät läpi sillain, että yksi liike kestää minuutin.

2. päivä Keskiviikko
Rinta
Penkkipunnerrus 2 x 12, 2 x 8-10
Vinopenkki käsipainoilla 3 x 8-10
Vipunostot penkillä 2 x 10-12
Pullover 2 x 12-15

Kädet
Hauiskääntö tangolla, 2 x 8-10
Keskitetty hauiskääntö 2 x 12-15
Ranskalainen punnerrus 2 x 12,
Ojentajatalja 2 x 12-15

3. päivä Perjantai

Selkä
Ylätaljaveto eteen 2 x 12, 3 x 8-10
Alataljaveto 2 x 8-10
Kulmasoutu käsipainoilla 2 x 10-12
Selkäojennus 2 x 12-15

Olkapäät
Pystypunnerrus 2 x 12, 3 x 8-10
Vipunostot sivuille 2 x 10-12
Pystysoutu 2 x 12-15

4. päivä Sunnuntai

Vatsalihakset
Vatsarutistukset 3 x 15-25
Jalkojen nosto 2 x 15-25
Vartalon kierrot 2 x 25

Jalat
Jalkakyykky 2 x 15, 3 x 10-12
Reisiojennus 2 x 15, 3 x 10-12
Reisikoukistus 2 x 15, 3 x 10-12
Pohjenousu seisten 2 x 12-15

Siis en itse tehnyt tätä vaan löysin netistä. Eli onko tämä ihan ok?

Sen enempää liikkeisiin puuttumatta siirrä tuo neljäs päivä lauantaille. Maanantaina treenaat kuitenkin jalat ja vatsat ni et sä voi treenata niitä sunnuntaina, koska niillekin pitää antaa aikaa palautua.

Paitsi, ettei selkää ja jalkoja oikein kannata treenata peräkkäisinä päivinä, koska ovat selkä on mukana jalkaliikkeissä ja vice versa (jos mave on mukana, mitä tossa nyt ei ole). Vaihtaisin 2. ja 4. päivän paikkoja ja sitten toi 4. päivä pitäisi olla lauantai. Eli treenit Ma: Joukkue, Ke: Selkä, Pe: Jalat, La: Rinta.

Onko mun treenijärjestys järkevä?

Ma: Alavartalo volyymi
Ti: Ylävartalo volyymi
Ke: lepo (tai joku kevyt juttu)
To: Crosfit-tyyppinen helvetti (PT-ohjattu)
Pe: Alavartalo voima
La: Lepo
Su: Spinning / Ylävartalo voima

Mietin tuota torstain treenin jälkeistä aikaa, että olisiko syytä levätä vasta sen jälkeen, että palautuu vai sitä ennen, että jaksaa tehdä sen kunnolla.. vähän suo siellä vetelä täällä olo. Palautumisen kannalta joudun harkitsemaan tuota 2 lepopäivää entisen 1 sijaan (vanhuus ei tuu yksin?), mutta olen myös miettinyt 3 kovaa - 1 kevyt viikko rytmitystä. Ajatuksia?

Mietin tuota torstain treenin jälkeistä aikaa, että olisiko syytä levätä vasta sen jälkeen, että palautuu vai sitä ennen, että jaksaa tehdä sen kunnolla.. vähän suo siellä vetelä täällä olo. Palautumisen kannalta joudun harkitsemaan tuota 2 lepopäivää entisen 1 sijaan (vanhuus ei tuu yksin?)

Onhan tuossa melko paljon kaikkea. Näyttää vähän siltä kuin olisi yritetty tunkea kaikki mahdollinen samalle viikolle? Tuo crossfit syö tuota salikokonaisuuden asetelmaa ja sitten taas jos haluat tuon crossfitin pitää ehdottomasti mukana, niin eikö silloin joku 2 kertaa viikossa salia riittäisi ja lisäät sitten aerobista? Jos on enemmän salia, niin silloin se alkaa syömään tuosta crossfitistä ja toisinpäin. Ja mun maailmassa ei ole olemassakaan vaihtoehtoa joko spinning (aerobinen) tai ylävartalotreeni salilla (puntti), koska sellainen vko, jossa valitsetkin tuon spinningin, niin ylävartalo saa yhden treenin vähemmän jolloin se jää jälkeen. No, pari missattua kertaahan ei vielä mitään näkyyvyyseroja tee, mutta ajatuksena todella järjetön. Kehoa tulisi rakentaa tasapuolisesti, eikä olla tilanteessa jossa valitaan mahdollisesti aerobista ja sitten viikon lihastreeni jääkin vajaaksi, kun tehdään vain 3/4.

Eikös tuo crossfit muutenkin keskity aikalailla koko kehoon tai ainakin luulisi, että ohjatulla tunnilla käydään kroppa kauttaaltaan läpi? Tällöin se aika pahasti sotkisi tuota salikuviota, koska silloin tilanne olisi se, että nykyisen 2-jakoisen saliohjelman keskellä olisi 1 koko kropan treeni. Tämä todellakin pilaa esim. palautumisen täysin ja niinkuin olet jo huomannut, että lepopäiviä tarvitsisi lisää. Eihän noita treenipäiviä ole pakko sisällyttää välille ma - su, vaan aina tarvittaessa ottaa sen lepopäivän ja jatkaa sitten ohjelman mukaan. Ongelma taitaakin tulla siinä kohtaa kiertoa, kun pitäisi tehdä salitreeni ja onkin torstai, jolloin on crossfit... kai noita menee muinakin päivinä? Riippuu tietysti mitä tavoittelet tällä hetkellä. Kyllähän tuolla tavalla kaloreita polttaa, mutta kuten sanottu, niin salikehitystä tuo crossfit tuossa kaiken keskellä syö ja paljon. Liian paljon kaikkea ei takaa kehitystä, vaan yleensä se kääntyy itseään vastaan. Kyllä treenit täytyy aina suunnitella niin, että mikään treenipäivä ei pilaa toista. Muuten touhussa ei ole juurikaan järkeä. Itse jättäisin aina salipäivän sekä crossfit päivän ympärille ns. lihastreeni lepopäivän (aerobista siis voi tehdä). Eli vaikkapa Ti: Sali, To: crossfit, La: sali. Sitten itse tunnustelet koska voisi olla totaalilepopäivä ja kuinka paljon tunnet tarvitsevasi muuta liikuntaa noille välipäiville (ma, ke, pe, su) ottaen kuitenkin huomioon, ettei se muu liikunta rasita liikaa joitain tiettyjä lihasryhmiä ja näinollen syö osaa seuraavan päivän lihastreeniä.

mutta olen myös miettinyt 3 kovaa - 1 kevyt viikko rytmitystä. Ajatuksia?

Itsellä ainakin toiminut juuri tuo asetelma.

Mietin tuota torstain treenin jälkeistä aikaa, että olisiko syytä levätä vasta sen jälkeen, että palautuu vai sitä ennen, että jaksaa tehdä sen kunnolla.. vähän suo siellä vetelä täällä olo. Palautumisen kannalta joudun harkitsemaan tuota 2 lepopäivää entisen 1 sijaan (vanhuus ei tuu yksin?), mutta olen myös miettinyt 3 kovaa - 1 kevyt viikko rytmitystä. Ajatuksia?

Tavoitteet? Volyymi + crossfit....que?

Ja mun maailmassa ei ole olemassakaan vaihtoehtoa joko spinning (aerobinen) tai ylävartalotreeni salilla (puntti), koska sellainen vko, jossa valitsetkin tuon spinningin, niin ylävartalo saa yhden treenin vähemmän jolloin se jää jälkeen. No, pari missattua kertaahan ei vielä mitään näkyyvyyseroja tee, mutta ajatuksena todella järjetön. Kehoa tulisi rakentaa tasapuolisesti, eikä olla tilanteessa jossa valitaan mahdollisesti aerobista ja sitten viikon lihastreeni jääkin vajaaksi, kun tehdään vain 3/4.
Hei kiitos ensinnäkin erittäin asiallisesta ja ajatuksia herättävästä vastauksesta.

Laitoin vahingossa /-viivan kun piti laittaa & eli yleensä teen ylävartalo-puntin ja sen jälkeen lisäksi kevyenä spinningin. Mun päätavoitteet on siis lihaksen (erityisesti alavartalon lihasten) kasvatuksessa, mutta niin, että rasvat pysyisi mahdollisimman hyvin kurissa. Kesää kohti kun mennään ;) 2-jakoinen hyvä ohjelma käytössä ja 4 kertaa viikossa käyn puntilla ja syön hyvin + nukun hyvin, hierojalla n. 5 viikon välein. Joskus tulee 3 salikertaa jos on työmatkoja tms.

Eikös tuo crossfit muutenkin keskity aikalailla koko kehoon tai ainakin luulisi, että ohjatulla tunnilla käydään kroppa kauttaaltaan läpi? Tällöin se aika pahasti sotkisi tuota salikuviota, koska silloin tilanne olisi se, että nykyisen 2-jakoisen saliohjelman keskellä olisi 1 koko kropan treeni. Tämä todellakin pilaa esim. palautumisen täysin ja niinkuin olet jo huomannut, että lepopäiviä tarvitsisi lisää. Eihän noita treenipäiviä ole pakko sisällyttää välille ma - su, vaan aina tarvittaessa ottaa sen lepopäivän ja jatkaa sitten ohjelman mukaan. Ongelma taitaakin tulla siinä kohtaa kiertoa, kun pitäisi tehdä salitreeni ja onkin torstai, jolloin on crossfit... kai noita menee muinakin päivinä?

Tosiaan tuo crossfit on koko kropan treeni, jossa tehdään aika paljon aerobista. Eli sellaisia 4 kierrosta 3-4 liikkeen pattereita n 30 toistoa per liike ja pattereita on yhteensä 3. Eli suoraan saatanasta :D Mukana on paljon yleisliikkeitä, juoksua, punneruksia, kulmasoutuja, vatsoja.. ei niinkään jalkoja. Ja haaste on nimen omaa se, että se on vain torstaisin. Ja tuo on oikeastaan ainoa treeni, jossa vedän itseni ihan piippuun ja oon jotenkin kuvitellut, että sellainenkin on hyvä joskus tehdä. Ja itse asiassa on se on ihan saakelin hauskaa! Tuo siis vaihtelua tähän punttiharrastukseen.

Riippuu tietysti mitä tavoittelet tällä hetkellä. Kyllähän tuolla tavalla kaloreita polttaa, mutta kuten sanottu, niin salikehitystä tuo crossfit tuossa kaiken keskellä syö ja paljon. Liian paljon kaikkea ei takaa kehitystä, vaan yleensä se kääntyy itseään vastaan. Kyllä treenit täytyy aina suunnitella niin, että mikään treenipäivä ei pilaa toista. Muuten touhussa ei ole juurikaan järkeä. Itse jättäisin aina salipäivän sekä crossfit päivän ympärille ns. lihastreeni lepopäivän (aerobista siis voi tehdä). Eli vaikkapa Ti: Sali, To: crossfit, La: sali. Sitten itse tunnustelet koska voisi olla totaalilepopäivä ja kuinka paljon tunnet tarvitsevasi muuta liikuntaa noille välipäiville (ma, ke, pe, su) ottaen kuitenkin huomioon, ettei se muu liikunta rasita liikaa joitain tiettyjä lihasryhmiä ja näinollen syö osaa seuraavan päivän lihastreeniä.
Järkeä nimen omaan haluan käyttää, mutta koska olen vielä suht kokematon punttitreenaaja, niin apuja tarvitaan. Erityispaukkuja haluan siis laittaa jalkojen ja perseen kasvatukseen. Juu Fuhrer: edelleen :D Eli jalkatreenejä haluan tehdä "erityisesti fiksusti". Aerobiset ei oo muulle niin tärkeitä, tuo spinning on tosiaan semmonen fiilistely juttu ja välillä on hyvä saada hiki irti. Olen huomannut, että kun lepoja on tullut enemmän niin lihaskin tuntuu kasvavan paremmin, aika ihme juttu ;)

ChildInTime:llekin taisin vastata jo samalla.

Back
Ylös Bottom