Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

Mitäs pidätte hauistreenistäni joka suoritetaan käsipainoilla?

Hauiskääntö seisten 8x3
Hammer kääntö 8x3
Keskitetty hauiskääntö 8x3

Onko jossain parannettavaa? Voisiko lisätä vielä liikkeen, sarjoja tai toistoja?

Kyllä kai teet muutakin treeniä kuin vain hinkkaat haukkaria? Muuten ihan hyvän näköinen, mutta vähän noi on eristäviä liikkeitä. Jos korvaisit keskitetyn leuan vedolla kapealla vastaotteella ja ton hauiskäännön seisten tekisit vaikka pitkällä tangolla... Nämä vain ehdotuksia.

Ja ei sitä hauista nyt tosta kamalasti enempää kannata ruveta hinkkaamaan, koska on kuitenkin suht pieni lihas. Jostain artikkelista luin, että max. 12 sarjaa/viikko, eli tuo on nyt aivan hyvä määrä.

Kyllä kai teet muutakin treeniä kuin vain hinkkaat haukkaria? Muuten ihan hyvän näköinen, mutta vähän noi on eristäviä liikkeitä. Jos korvaisit keskitetyn leuan vedolla kapealla vastaotteella ja ton hauiskäännön seisten tekisit vaikka pitkällä tangolla... Nämä vain ehdotuksia.

Ja ei sitä hauista nyt tosta kamalasti enempää kannata ruveta hinkkaamaan, koska on kuitenkin suht pieni lihas. Jostain artikkelista luin, että max. 12 sarjaa/viikko, eli tuo on nyt aivan hyvä määrä.

Tottakai treenaan muutakin, laitoin vain hauistreenin arvosteluun. :)

Olisiko parempi tehdä jokainen treeni putkeen (ei ottais sarjoja mukaan, vaan tekisi suoraan noi toistot) ja sitten sen kolme kertaa tauotettuna?

Mitä mieltä tästä saliohjelmasta, on tullut käytettyä sitä jo jonkin aikaa.

päivä 1. Rinta/selkä
Penkki 3x8
Penkki käsipainoilla 3x8
Kulmasoutu 3x8
Ylätalja niskan taakse 2x8
selkäpenkki 3x10 (maastavetoa en tee, syystä että en ole varma meneekö tekniikka oikein ja muutenki liike niin vieras)

Päivä2. Jalat/vatsa
Kyykky 3x8
Reisiojentaja 3x8
Reisihauis 3x8
Pohkeet jalkaprässissä 3x8
Jalkojen nostot 2x25
Rutistus 2x25
Ylösnousut 2x30

Päivä 3.Hauis/ojentajat/olkapäät
Hauiskääntö seisten 3x8
Hauiskääntö taljassa 2x8
Ojentajat ylätaljalla 3x8
Ranskalainen penkki 2x8
Ja epäkkäät tangolla 3x8

Sarjojen määrää vaihtelen parin vk:n välein 12-14 toistoon jotta lihas ei totu tuohon lyhyeeseen rasitukseen.

Ohjelmasta sanoisin että painopiste on liikaa pienten liikkeiden hinkkaamisessa. Kyykkyä vaan niin paljon kun nilkka antaa periksi, jos ei anna niin kokeile muita jalkaliikkeitä jotka ei rasita nilkkaa niin paljoa. Muita liikkeitä voisi vaihtaa seuraavasti:

Ok, otin neuvo(i)sta vaarin ja olen nyt tehnyt modattu kultaista kuutosta:

Golden Six Edit (3-4x10)

- Penkki
- Pystypunnerrus (kp)
- Kyykky (3x kovilla painoilla + 1x kevyemmillä mutta syväkyykkynä)
- Leuat (3x max, 2x myötä + 1x vastaotteella)
- Hauiskääntö (myötä- ja vastaotteella)
- Vatsat

Lisäksi fiiliksen mukaan:
* Vipunosto sivulle, eteen
* Ylätaljaa tukemaan leuanvetoja
* Kulmasoutu (tanko/kp)
* Vinopenkki (kp)

Mietin että pitäisikö MaVe ottaa mukaan johonkin rooliin vaikka kerran viikkoon?

Muuta:
- 193cm/87kg
- normaali ruokavalio
- treenin jälkeen palkkariksi 3dl rasvaton maito + 40-50g heraproteiini + 30-40g ruokosokeri/hunaja + 50-50 raaka- ja normikaakaojauho
- harrastan aerobisia lajeja (juoksu, pyöräily, uinti)

Tavoite parantaa perusvoimaa ja saada lihaa luiden ympärille, sekä raamikkuutta

päivä 1. Rinta/selkä
Penkki 3x8
Penkki käsipainoilla 3x8
Kulmasoutu 3x8
Ylätalja niskan taakse 2x8
selkäpenkki 3x10 (maastavetoa en tee, syystä että en ole varma meneekö tekniikka oikein ja muutenki liike niin vieras)

Päivä2. Jalat/vatsa
Kyykky 3x8
Reisiojentaja 3x8
Reisihauis 3x8
Pohkeet jalkaprässissä 3x8
Jalkojen nostot 2x25
Rutistus 2x25
Ylösnousut 2x30

Päivä 3.Hauis/ojentajat/olkapäät
Hauiskääntö seisten 3x8
Hauiskääntö taljassa 2x8
Ojentajat ylätaljalla 3x8
Ranskalainen penkki 2x8
Ja epäkkäät tangolla 3x8

Eihän tossa tuu olkapäitä ollenkaan?? 3. päivälle pystypunnerrus 3x + viparit 3x. Jalkapäivälle lisää prässi / hack-kyykky 3x ja sjmv 3x. Selkäkin varmasti kestäisi enemmän rääkkiä, leukoja voisi vedellä muutaman sarjan niin sitten alkaa näyttää asialliselta. Ja vatsaliikkeisiin lisäpainot mukaan jos venyy sarjat noin pitkiksi.

Mihin väliin maastaveto?

Oon reenaillu jonkin aikaa 3-jakoisella ohjelmalla tyyliin:
1. Päivä
-Rinta, ojentajat, olkapäät

2. Päivä
-Selkä, hauis, vatsalihakset

3. Päivä
-Jalat

Nyt suunnittelin että mave pitäisi saada reeniohjelmaan mukaan, joten minä päivänä se kannattais tehä?

Ite oon tehny normaalisti selkäpäivänä, mutta kuitenkin siten että jalkapäivään olisi muutama päivä väliä. Maasta ei ole kiva vetää jos jalat on ihan tukossa tai kyykkyä ei ole kiva tehdä jos perse ja takareidet huutaa mavesta. Joskus saatan tehdä maven jalkapäivänä. Joskus taas teen maven ihan omana päivänä. Ihan tunteella meen tämän asian kanssa. Näin sen olen parhaaksi nähnyt.

Edit: Tietenkin kyykky jää pois jos teen maven jalkapäivänä. Ja tämä koskee vain bodausta. Voimakaudella on sitten Penkki, mave ja kyykky päivät, jolloin treenataan esim. kyykkyä, ei jalkoja.

Tein tossa itselleni uuden ohjelman, kun vanhaa on tahkottu kohta se 4kk ja ajattelin kirjoitella sen tännekkin. Lähtökohtana oli 2-jakoinen ohjelma, johon pyrin sisällyttämään miken 2x6 penkkiohjelman perus idean.

Maanantai:

Penkkipunnerrus 2x6
Vinopenkki 2x8
NTP 4x10
takakyykky 4x10
Vatsarutistukset

Tiistai:

Reiden koukistus 5x10
Leuanveto leveällä otteella 4x6+lisäpaino
Alatalja 4x8
Hauiskääntö tangolla 3x10
Kohautukset 3x10
Pohkeet istuen 4x10
Vatsarutistukset 3x40

Torstai:

Penkkipunnerrus 2x6
Reiden ojennus 4x10
ranskalainen punnerrus 2x8
viparit sivulle 4x10
Dipit 2x8
Voimapyörä 3x15

Lauantai:

Reiden koukistus 5x10
Alatalja 4x10
Leuanveto leveällä otteella 4x6+lisäpaino
Hauiskääntö kp 3x10
Pohkeet seisten 4x10

Liikkeet eivät ole siinä järjestyksessä, miten ne aijon tehdä. Olen muutellut aina sitä mukaan tekojärjestystä, miten painot ovat varattuja. En tietysti tee vetäviä tai työntäviä kahta kertaa peräkkäin.

Siitä sitten vaan antamaan parannusehdotuksia :)

SJMV reiden koukistusten tilalle ja prässi/hack-kyykky reiden ojennuksen tilalle. Tai näin ainakin itse tekisin, kun nuo ovat sen verran eristäviä liikkeitä

Maanantai:

Penkkipunnerrus 2x6
Vinopenkki 2x8
NTP 4x10
takakyykky 4x10
Vatsarutistukset

Tiistai:
Sjmv 3x10
Leuanveto leveällä otteella 3x6+lisäpaino
Alatalja 2x8
Hauiskääntö tangolla 3x10
Kohautukset 3x10
Pohkeet istuen 4x10
Vatsarutistukset 3x10-15 <-- ei mitään järkeä tehdä 40 sarjoja, lisäpainot mukaan!

Torstai:

Penkkipunnerrus 2x6
Etukyykky / Hack-kyykky / askelkyykky 4x10 <- tähän sitten päälle niitä ojennuksia jos siltä tuntuu
ranskalainen punnerrus 2x8
viparit sivulle 4x10
Dipit 2x8
Voimapyörä 3x15

Lauantai:

Reiden koukistus 5x10
Kulmasoutu tangolla 3x10
Leuanveto leveällä otteella 3x6+lisäpaino
Hauiskääntö kp 3x10
Pohkeet seisten 4x10)

Siinä oma näkemys parannuksista. Vähän muutin liikkeitä / sarjamääriä, mutta muuten tosi hyvä ohjelman olit tekaissut! Torstain etureisitreeniksi ei todellakaan riitä pelkät ojennukset, eli siihen tuli muutos kuten myös selkätreenin sarjamääriin jotka oli aika hurjan puoleisia. Kulmasoutufanina lisäsin ko. liikkeen toisen alataljan tilalle, kuten myös sjmv:n toiseen takareisitreeniin. Tekee samalla hyvää alaselälle, joka ei muuten tuossa ihan hirveästi saa rasitusta.

2x6 -penkkisysteemistä en tiedä / muista kuinka tiheästi Mike on tarkoittanut sen tehtäväksi. Oman järjen mukaan 2 kertaa viikossa on vähän kyseenalainen tapa tehdä intensiivistä penkkitreeniä. Toisella kerralla voisit tehdä mielummin jotain penkin variaatiota tukemaan tuota itse penaa. Esim. kp-penkkiä 3 sarjaa torstain treenissä.

E: Vattu. Hidas :D

Olen tota prässiä välttänyt kun ruttoa tähän asti, tehnyt vain kyykkyjä etureisille, mutta kai se on prässiin koskettava sitte! :) Rakastan myös leukojen vetämistä, niin olin laittanut sitä kaksi kertaa viikkoon tehtäväksi 4x6 ja jättänyt kulmasoudun kokonaan pois.

2x6:sen kanssa oli tyrkytetty tohon mun torstain kohdalle jotain lattiapenkkiä, niin korvasin sen siitä vaan pokkana normaalilla penkkipunnerruksella ja lykkäsin dipit päälle, niin eiköhän se saman asian aja. Mutta jos sitä jotain ristitaljaa tjsp kattelis siihen torstaille.

Morjes,

laitan nyt oman "ohjelman" tänne muiden sekaan arvosteltavaksi; saa haukkua vapaasti :)

Tietoja ittestäni: ikä 18-v, pituus 193cm, paino 80kg

Alotin käymään salilla aktiivisesti noin puoli vuotta sitten ja oon käynyt 3-4 kertaa viikossa salilla riippuen muista menoista ja miten on jaksanut. Välillä on ollut taukoja ja välillä oon käynyt tosi tiheään - nyt oon viime aikoina käynyt taas aktiivisemmin. Kuntosalireeniin lisäksi pelaan salibandya kovalla temmolla vähintään 3 kertaa viikossa (jos pelejä niin enemmän) ja sen lisäksi tulee harrastettua vähän vuoden ajastakin riippuen kaikenlaista muuta urheilua niin paljon kun ehtii (mm. kesällä futis, tennis, juoksu ja talvella hiihto, jääkiekko, squash).

Tavotteena olis kehittyä vähän hartekkaammaksi ja leveemmäksi ja päästä pois pienoisesta "kukkakepin" maineesta, hankkia seksikäs sixpack (vatsalihakset näkyy ja tuntuu nyt, silti sixpackista on turha puhua), tehdä jaloista ja alakropasta räjähtävämpi&voimakkaampi sekä yleisellä tasolla kasvattaa lihaksia. Noista urheilulajeista salibandy on ykkönen ja sitä pelaan tosissaan, joten siinä eniten tarvittavia lihaksia (alakroppa/keskikroppa) tulis saada tiukkaan kuntoon.

En osaa jakaa ohjelmaani kauhean tarkasti päiviin tai mihinkään tarkkaan listaan liikkeeistä ja toistoista(paitsi tuota "maailman parasta vatsalihastreeniä" jonka tältä foorumilta bongasin ja jota olen nyt tehnyt vähän aikaa), muuten oon tehnyt yleensä pari päivää yläkroppaa ja sitten alakroppaan jne. Tietääkseni kuntosaliharjoittelun alkupuolella (miksei ns. loppupuolellakin :D) kannattaisi panostaa alakroppaan ja keskikroppaan, ja kun se on kuosissa niin suunnata katseeet yläkroppaan ja yksittäisiin liikkeisiin (esim. haius).

1. päivä
-penkki
-ylä/alatalja
-leuat & dippi
-vatsat (treenin eka päivä)
-pystypunnerrus
-ojentajat

2. päivä
-hauis
-ns. ranskalainen punnerrus
-vipunosto sivulle
-leuat
-kahvakuulatreeni
-kyljet (kahvakuulalla/laitteessa)
-selät (maaten/laitteessa)
-

3. päivä
-jalkaprässi
-pohkeet laitteessa
-kyykky
-takareidet/perse laitteessa
-vatsat (treenin toinen päivä)
-selät

4. päivä
-kierros alusta

Yleensä 3-4 sarjat ja toistojen määrä vaihtelee, mutta yleensä noin 6-8. Penkkiä oon tehnyt ihan muutamallakin toistolla, mutta pidemmissä sarjoissa. Aivan tasantarkkaan en tätä "ohjelmaa" ole kuitenkaan noudattanut ja vähän epäselvyyttä nyt onkin, että mitä kannattaisi tehdä minäkin päivinä ja niin edelleen että oikeasti saisi tuosta salitreenaamisesta jotain hyödyllistä irti.

^Hankala sanoa mitään kun sellainen pieni olennainen juttu kuin sarjamäärät puuttuu. Nyt tossa on vaan lista liikkeistä mitä teet. Suosittelisin mielummin 2-jakoista ohjelmaa jos salitaustaa on vasta puoli vuotta. Noissa isojakoisissa aloittelijan on helppo epäonnistua (syynä mm. ei osata/pystytä treenaamaan vielä tarpeeksi kovaa, ja lihas saa ärsykettä vain harvakseltaan). Toisekseen kerralla totaalisen piippuun raiskatut lihakset ei välttämättä ole kiva asia seuraavan päivän säbäpeleissä. Arvosteltuja esimerkkiohjelmia 2-jakoisen rungoksi löytyy ihan tästäkin ketjusta.

Tavoitteista sen verran että jos tavoitteena on sekä kasvaa rotevaksi että saada kivikova pillunmetsästys-6pack, niin hankala niitä on yhtäaikaa työstää. Kasvaminen vaatii nääs extra-energiaa, jolloin voi olla että ne päckin ääriviivat ei pysy ihan niin terävinä. Plus- ja miinuskalorien syklittely (esim. 2kk plussalla ja 1kk miinuksilla tms.) on hyvä tapa vaalia sekä kasvua että kireänä pysymistä. Varsinkin kun harrastat noin paljon aerobista liikuntaa, niin sitä safkaa uskaltaa vetää sellasia määriä että perse rytkyy, jotta jää energiaa kasvamiseenkin.

Aloittelija en näissä salihommissa ole, mutta en löytänyt parempaakaan ketjua tähän vaiheeseen.

Eli olen 18-vuotta, pitutta löytyy 182cm, painoa 75kg. Painia olen harrastanut ikävuosina 13-15. Salilla on tullut käytyä tuosta 13-vuodesta eteenpäin, välillä miten sattuu. Mutta nyt olen viimeisen vuoden treenannut Arnoldin kultaisella kuusikolla, ja se on tuntunut hyvältä. Varmasti olisi löytyny paljon parempiakin ohjelmia, mutta päätin jatkaa tuota, kun tuntui hyvältä.

Mutta nyt päätin ajankuluttamiseksi+hyvän armeija kunnon takia, ruveta tekemään kunnolla töitä. Suunnittelin aluksi 1-jakoista ohjelmaa, sekä lenkkeilyä, mutta eräs perhetuttu antoi uuden näkökulman tähän asiaan. Hän oli nimittäin painin entinen Olympia- ja Maailmanmestari Jouko Salomäki. Hän kertoi omista nuoruuden treenaustavoistaan, ja silloin ei kyllä paljoa levätty. Jouko ehdotti, että alkaisin tehdä 2-jakoista ohjelmaa, sekä joka päivä lenkki+paini/nyrkkeilysäkki.

Onko tämä nyt sitten liikaa?

päivä1:

Penkkipunnerrus lämmittely+ 3x10
Ranskalainen punnerrus 3x10
Vino penkkipunnerrus 3x10
Kulmasoutu käsipainoilla 3x10
Pystypunnerrus niskantakaa 3x10
Vatsalihasrutistusliike 3xMax

Päivä2:

Hauiskääntö tangolla 3x12
Rannekääntö tangolla 3x15
Leuanveto 3x Max
Selkäojennus 3x 25
Jalkakyykky 3x10

Onko tässä liikaa? Tämä kaikki toteutettaisiin sillä periaatteella, että Juoksulenkki aamulla, Paini/nyrkkeily päivällä, ja lihastreeni "illalla". Ja jos molemmat treenit sais vedettyä 3 kertaa viikossa, eli 1 päivä viikosta jäisi ns.lepopäiväksi.

Edit. Tuohon ikään tuolla tiedoissa ei kannata kiinnittää huomiota, kun menin sen väärin sinne laittamaan, enkä saa sitä enää muutettua.

Aloittelija en näissä salihommissa ole, mutta en löytänyt parempaakaan ketjua tähän vaiheeseen.

Eli olen 18-vuotta, pitutta löytyy 182cm, painoa 75kg. Painia olen harrastanut ikävuosina 13-15. Salilla on tullut käytyä tuosta 13-vuodesta eteenpäin, välillä miten sattuu. Mutta nyt olen viimeisen vuoden treenannut Arnoldin kultaisella kuusikolla, ja se on tuntunut hyvältä. Varmasti olisi löytyny paljon parempiakin ohjelmia, mutta päätin jatkaa tuota, kun tuntui hyvältä.

Mutta nyt päätin ajankuluttamiseksi+hyvän armeija kunnon takia, ruveta tekemään kunnolla töitä. Suunnittelin aluksi 1-jakoista ohjelmaa, sekä lenkkeilyä, mutta eräs perhetuttu antoi uuden näkökulman tähän asiaan. Hän oli nimittäin painin entinen Olympia- ja Maailmanmestari Jouko Salomäki. Hän kertoi omista nuoruuden treenaustavoistaan, ja silloin ei kyllä paljoa levätty. Jouko ehdotti, että alkaisin tehdä 2-jakoista ohjelmaa, sekä joka päivä lenkki+paini/nyrkkeilysäkki.

päivä1:

Penkkipunnerrus lämmittely+ 3x10
Ranskalainen punnerrus 3x10
Vino penkkipunnerrus 3x10
Kulmasoutu käsipainoilla 3x10
Pystypunnerrus niskantakaa 3x10
Vatsalihasrutistusliike 3xMax

Päivä2:

Hauiskääntö tangolla 3x12
Rannekääntö tangolla 3x15
Leuanveto 3x Max
Selkäojennus 3x 25
Jalkakyykky 3x10

Onko tässä liikaa? Tämä kaikki toteutettaisiin sillä periaatteella, että Juoksulenkki aamulla, Paini/nyrkkeily päivällä, ja lihastreeni "illalla". Ja jos molemmat treenit sais vedettyä 3 kertaa viikossa, eli 1 päivä viikosta jäisi ns.lepopäiväksi.

Edit. Tuohon ikään tuolla tiedoissa ei kannata kiinnittää huomiota, kun menin sen väärin sinne laittamaan, enkä saa sitä enää muutettua.

Tuo itse ohjelma ei taida olla enää herra Salomäen käsialaa? Vähennä nyt ainakin punnerrussarjoja ja varioi toistoaluetta pikkasen. Ei kannata kaikessa tehdä juuri 3x10. Esim Tasapenkkiä 2-3 lyhkäsempää sarjaa ja vinopenkkiä 2 pidempää vaikka kässäreillä. Sulla on myös kulmasoutu työntötreenissä. Yhteensä 11 liikettä joista yksi jaloille, voisit välillä myös pohkeita ja takareiskoja erikseen rasittaa.

Riippuu. :) Paljonko liikut nyt, mikä on lähtötaso, missä menee tavoitteet? Tahdotko massaa, voimaa, lajipohjaisia taitoja? Omaa korvaan kuullostaa melko rankalta. Kannattaa valita jokin tavoitteenkaltainen ja edetä pikku hiljaa sitä kohti eikä vaan "treenata helvetin kovaa".

edit: En tiedä tarkoititko tehdä treenisi juuri tuossa järjestyksessä mutta isot liikeet toki ekana. Penkki ennen ranskalaista, leuat ennen hauiskääntöä, kyykky mieluiten ensiksi jne...

4 jakoinen, maustettuna 2:lla

Terve.

Ajattelin tässä vähän muuttaa reeniohjelmaa siten, että lisään 2-jakoista edelliseen nelijakoiseen.
Kokeneemmat ottakee kantaa!

Ma:
penkkipunnerrus 4x8
vinopenkki käsipainoilla 3x8
ristitalja 3x8
pystypunnerrus tangolla 4x8
vipunostot sivuun 3x8
vipunostot eteen 3x8
vatsat

Ti:
Mave 4x8
ylätalja eteen 3x8, taakse 3x8