Aloittelija, treeniohjelma arvosteluun tänne

Meta title: 🔥 Aloittelija treenissä – tuo ohjelmasi testiin! 🔥

Meta description: Aloittelijan paras palautekanava: saat suoraa, rehellistä ja kovaa pakkis-tason analyysia treeniohjelmastasi.

1. Maanantai

Olkapäät
Epäkkäät
Vatsat

2. Tiistai

Rinta
Pohkeet
Hauis

3. Torstai

Jalat
Ojentajat (+Vatsat)

4. Perjantai

Selkä
Ranteet

Vatsat teen joskus siis kahdesti viikkoon jos tuntuu ettei ne saa tarpeeksi rasitusta tossa ekassa treenis tai en jaksa tehdä niitä kunnolla silloin. Teen siis joka lihasryhmän aina täydelliseen loppuun asti. Huomaako kukaan tässä mitään ongelmia?

1. Maanantai

Olkapäät
Epäkkäät
Vatsat

2. Tiistai

Rinta
Pohkeet
Hauis

3. Torstai

Jalat
Ojentajat (+Vatsat)

4. Perjantai

Selkä
Ranteet

Vatsat teen joskus siis kahdesti viikkoon jos tuntuu ettei ne saa tarpeeksi rasitusta tossa ekassa treenis tai en jaksa tehdä niitä kunnolla silloin. Teen siis joka lihasryhmän aina täydelliseen loppuun asti. Huomaako kukaan tässä mitään ongelmia?

1. treeni/ rinta-hauis-epäkkäät
2. treeni/ jalat-vatsa
3. treeni/ olkapäät-ojentajat
4. treeni/ selkä-forkut-vatsa

Tuossa failureen mentäessä, varsinkin isoissa pääliikkeissä hermosto ylikuormittuu aika tavalla. Pikkuliikkeet nyt failureen voi vetää huoletta - mutta ei isoja liikkeitä(= mm. mave ja kyykky). Ja silläkin on suuri ero, tehäänkö failuren jälkeen vielä yks, jolloin se on negatiivinen failure. Se on äärimmäisen oiva keino ylikuormittaa hermosto. Mielummin positiiviseen, jolloin et tee sitä epäonnistunutta toistoa. Viimenen toisto voi olla sellanen raskas, jossa saa tehä jonkin verran työtä, jotta sen saa ylös, mutta sen jälkeen ei yhtäkään toistoa enää.

1. treeni/ rinta-hauis-epäkkäät
2. treeni/ jalat-vatsa
3. treeni/ olkapäät-ojentajat
4. treeni/ selkä-forkut-vatsa

Tuossa failureen mentäessä, varsinkin isoissa pääliikkeissä hermosto ylikuormittuu aika tavalla. Pikkuliikkeet nyt failureen voi vetää huoletta - mutta ei isoja liikkeitä(= mm. mave ja kyykky). Ja silläkin on suuri ero, tehäänkö failuren jälkeen vielä yks, jolloin se on negatiivinen failure. Se on äärimmäisen oiva keino ylikuormittaa hermosto. Mielummin positiiviseen, jolloin et tee sitä epäonnistunutta toistoa. Viimenen toisto voi olla sellanen raskas, jossa saa tehä jonkin verran työtä, jotta sen saa ylös, mutta sen jälkeen ei yhtäkään toistoa enää.

Juujuu siis en mee failureen asti oikeastaan edes pienissä liikkeissä, vaan siis ihan loppuun etten enää usko jaksavani tehdä seuraavaa toistoa. Vaikeahan sitä on sanoa koska sitä vikaa ei enää pysty tekeen mutta tuntumahan se on tärkein.

Ma: rinta ja hauis
Penkkipunnerrus 4x4-6
Vinopenkki 4x8-10
Peck-deck 4x8-12
Vipunostot 2x20 (selällään maaten)
Hauiskääntö tangolla 3x6
Scott hauiskääntö 3x10
Keskitetty hauiskääntö 3x15
Hammer 2x20

Ti:Jalat,pohkeet

Jalkakyykky 4x5
Jalkaprässi 4x10
Reidenojennus 4x20
SJMV 4x5
Reidenkoukistus 4x20
Pohkeet 4x15

To:Olkapäät ja ojentajat

Pystypunnerrus 3x6
Vipunostot:3x10
Sivulle
Eteen
Kulmassa
Kapea penkki 4x4-6
Push-down 3x10
1 tai 2 käden ojentaja punnerrus 2x20

La: Selkä
Maastaveto 5x5
Kulmasoutu 5x5
Ylätalja 3x10
Alatalja 2x8-10
Leuanveto 3x10

Miltä näyttää? Pakkotoiston foorumeilta keräsin ja kokosin. Oisko vinkkejä sarjapainojen muuttamiseen tai muuta? Ja sitten 2 asiaa askaruttaa. Ensinnäkin mihin väliin vatsojen treenaus? Treenatakko niitä jonain noista treenipäivistä vaiko välipäivinä (ke,pe,su)?? Ja toinen kysymys olisi että haittaako jos välipäivinä käy vaikka lenkillä tai muuta urheilua? Mielessäni oli että tekisin noina päivinä nuo kyseiset treenit ja välipäivinä kävisin lenkillä/teen vatsoja/lepään.

Ei hassumpi ohjelma. Muutama muutos:

Ma: rinta ja hauis
Penkkipunnerrus 4x4-6
Vinopenkki 4x8-10
Peck-deck 4x8-12
Vipunostot 2x20 (selällään maaten)
Hauiskääntö tangolla 3x6
Scott hauiskääntö 3x10
Keskitetty hauiskääntö 3x15
Hammer 2x20

Ota pecdec tuolta pois. Tee flyesseja vaikka 2 sarjaa ja 12 toistoa.

Ti:Jalat,pohkeet

Jalkakyykky 4x5
Jalkaprässi 4x10
Reidenojennus 4x20
SJMV 4x5
Reidenkoukistus 4x20
Pohkeet 4x15

Jalkaosasto näyttää hyvältä. Tekisin suorinjaloin vedon kyykyn jälkeen.

To:Olkapäät ja ojentajat
Pystypunnerrus 3x6
Vipunostot:3x10
Sivulle
Eteen
Kulmassa
Kapea penkki 4x4-6
Push-down 3x10
1 tai 2 käden ojentaja punnerrus 2x20

Viparit eteen pois. Etuolat saa punnerrusliikkeissä tarpeeks rasitusta.

La: Selkä
Maastaveto 5x5
Kulmasoutu 5x5
Ylätalja 3x10
Alatalja 2x8-10
Leuanveto 3x10

Leuat tee ekana liikkeenä. Et tuu saamaan leukoja enää lopuks tuon setin jälkeen. Forkut ja hauikset on jo sen verran hakatut.

Miltä näyttää? Pakkotoiston foorumeilta keräsin ja kokosin. Oisko vinkkejä sarjapainojen muuttamiseen tai muuta? Ja sitten 2 asiaa askaruttaa. Ensinnäkin mihin väliin vatsojen treenaus? Treenatakko niitä jonain noista treenipäivistä vaiko välipäivinä (ke,pe,su)?? Ja toinen kysymys olisi että haittaako jos välipäivinä käy vaikka lenkillä tai muuta urheilua? Mielessäni oli että tekisin noina päivinä nuo kyseiset treenit ja välipäivinä kävisin lenkillä/teen vatsoja/lepään.

Vatsoi voit tehä 2-4 kertaa viikossa. Teet esim. jonkun treenin loppuun. Jonakin välipäivinä on voit tehä pienen kävelylenkin. Aukoo hyvin paikkoja.

1. Rinta/Selkä/vatsa

3 X 10 penkki
3 X 10 vinopenkki
3 X 10 + 3 X 10 Ylätalja (Eteen/taakse)
3 X 10 kulmasoutu kyynärpää ulospäin
3 X 10 selkäpenkki painoilla
Vatsalihastreeni sama.

2. Jalat/vatsa

3 X 8 jalkakyykky
2 X 8 reisiojentajalaite
2 X 8 reisihauislaite
3 X 10-12 pohkeet seisaaltaan
Vatsa sama.

3. Hauis/Ojentajat/olkapäät/vatsa

3 X 10 hauiskääntö vinopenkissä
3 X 8 Hauis tangolla seisten
3 X 10 ojentajat ylätaljalla
3 X 10 vipunostoja olkapäille (eteen sekä sivuille)
3 X 10 kiertäjäkalvostin
3 X 10 Hartioiden nostot levytangon kanssa
Vatsa sama.

Mä en nyt enää kysy onko hyvä treeni vai ei. Vaan että kun nopeasti lukasette niin onko jotain liikkeitä jonka tilalle olisi parempi liike? Ja haluaisin yhen hauis ja rintaliikkeen vielä lisää :)

Takareisille ottaisin toisen liikkeen, esim SJMV, ja vatsalihastreenejä vähemmälle. Ota tuo keskimmäinen kerta pois.

Ota pecdec tuolta pois. Tee flyesseja vaikka 2 sarjaa ja 12 toistoa.

Mutta eikö noi vipunostot selällään maaten jossain penkillä ole juuri flyessi vai olenko sekoittanut kenties johonkin?? Ja jos näin on niin pitääkkö peck deck mukana pelissä vai ei?

Viparit eteen pois. Etuolat saa punnerrusliikkeissä tarpeeks rasitusta.

Mutta entä jos aloitan vipareilla. Kun ne liikkeet tehdään kevyillä painoilla niin sen jälkeen olisi hyvä sit tehä pystypunnerusta kun on vähän lihakset lämminneet ja auenneet?

Mutta eikö noi vipunostot selällään maaten jossain penkillä ole juuri flyessi vai olenko sekoittanut kenties johonkin?? Ja jos näin on niin pitääkkö peck deck mukana pelissä vai ei?

En, vaan nuo kolme rintaliikettä riittää vallanmainiosti. Pec dec siis pois ja flyesseissa toistoja se esim. 12.

Mutta entä jos aloitan vipareilla. Kun ne liikkeet tehdään kevyillä painoilla niin sen jälkeen olisi hyvä sit tehä pystypunnerusta kun on vähän lihakset lämminneet ja auenneet?

Sen saat päättää ite. Mikä sulle parhaiten sopii.

Lähinnä kiinnostais jaotus, kun olen 2-jakoiseen siirtynyt. Olen ennen treenaillut 3-ja 1-jakoisilla, nyt vähän vaihtelua. Eli 4 kertaa viikossa , ts 2x kroppa per vko. Sarjoja teen 2-3. Toistoja MA-TI 4-6 ja TO-PE 6-10

Takakyykky / Etukyykky
Mave / SJMV
Leuat myötäote / Kulmasoutu tanko
Hk smith / z-tanko
Pohkeet seisten / istuen

Penkki
Vinopenkki / Pystypunnerrus
Pystysoutu / Viparit sivulle
Ojentajapunnerrus alatalja / ranskalainen
Vatsat / Kyljet

Käsittääkseni selkä ja jalat ois hyvä tehdä erillään, mutta itse pystyn kyllä tekemään molemmat samana päivänä ongelmitta. Miltä yleisesti näyttää?

en pidäkkää 2-jakoisesta jote päädyin taas 1-jakoiseen :D

elikkäs tämmöne

Jalkaprässi 3x
polven koukistus 3x
hauiskääntö alataljassa 2x
peck deck 2x
penkki 2x
pystypunnerrus laitteessa x3
alatalja soutu 3x
ylätaljaveto eteen 3x
pohjeprässi istualteen 3x
vatsa rutistukset penkissä 3x

paljonki kommentoitavaa?

en pidäkkää 2-jakoisesta jote päädyin taas 1-jakoiseen :D

elikkäs tämmöne

Jalkaprässi 3x
polven koukistus 3x
hauiskääntö alataljassa 2x
peck deck 2x
penkki 2x
pystypunnerrus laitteessa x3
alatalja soutu 3x
ylätaljaveto eteen 3x
pohjeprässi istualteen 3x
vatsa rutistukset penkissä 3x

paljonki kommentoitavaa?

Aika paljon liikkeitä, eikä penkin lisäksi yhtäkään ns perusliikettä.

Semi-Aloittelija (kyniskö?)

En jaksanut alkaa selaamaan tätä thrediä läpi, sillä sivuja näytti jo olevan 132! :rock:

Eli olen treenannut epäsäännöllisen säännöllisesti elämässäni kohtuullisen lyhyitä ajanjaksoja ja tämäkin treenaaminen katkeaa muutamiksi kuukausiksi joulukuussa eteen tulevan jalkaleikkauksen vuoksi :itku:

Yhtäsoittoisesti en taida olla treenannut edes kokonaista vuotta. Aloitin semi-tosissani treenaamisen 2005 syksyllä ja olen aina harjoitellut 3-jakoisella ma, ke, pe ja 3 x 8-12 toistoilla Ja täysin natikka olen.

1. Rinta - Hauis
2. Selkä
3. Ojentaja - olkapää

Viittellisiä sarja painoja suorituskykyni arvioimiseen, millä olen tässä viime aikoina nostellut eli alkuvuodesta kesäkuun alkuun. Nyt olen käynyt n 5vko yhtäsoittoisesti.

Penkistä nostelen se 80 - 90kg
Vinopenkistä 40 - 45kg
Hauista käsipainoilla 15 - 20kg
Ranskalaisia tangolla 40 - 50kg
Kulmasoutu käsipainoilla 50kg
Ylätalja eteen&taakse n 70 - 80kg
Alatalja pyöreät 80 - 100kg

Pituutta on kertynyt 185cm eikä minua punnita neuvolassa sillä painoa on 104kg

Nyt vaihdoin koulun takia treenipäiviä ja kehitin uuden ohjelman joka on melko tarkasti ottaen seuraavanlainen:

Su : Rinta - Olkapää

- Ristitalja
- Penkki
- Vinopenkki
- Vipunostot selällään
- Vipunostot seisten sivulle ja eteen
- Vipunostot etukumarassa istuen sivulle
- Pystypunnerrus käsipainoilla
- Vatsat penkissä (vaakatasossa, köytettynä ja jalat ilmassa)

Ti : Hauis - Ojentajat

- Hauis käsipainoilla/tangolla seisten
- Hauis taljassa
- Ranskalainen punnerrus tangolla
- Ojentajat käsipainoilla niskan taakse
- Ojentajat taljassa
- Vatsat puolapuilla (nostellaan jalat kattoo)

To : Selkä - Takaolkapäät

- Ylätalja eteen
- Ylätalja taakse
- Alatalja
- Kulmasoutu käsipainoilla
- Kulmasoutu tangolla seisten/maaten
- Maastaveto
- Vipunostot etukumarassa istuen sivulle
- Olankohautukset
- Vatsat jyrkässä penkissä jumbbakeppi niskan takana

Viime sunnuntaina oli ensimmäinen Rinta - Olkapää ja omalla mutu tuntumalla tuntui erittäin hyvältä. Vasta yli vuorokauden päästä alkoi paikoissa tuntumaan että olisi jotain tehnyt.

Kyykkyjä ja muita vastaavia en oikein koskaan ole ottanut, sillä minulla on synnynnäinen vamma jalassa ja seuraavan leikkauksen ja siitä kuntoutumisen jälkeen ainakin koitan kyykkäillä. Entisenä lätkämaalivahtina mulla on suhteellisen hyvässä kunnossa jalat enkä ole niitä harjoittanut. Mielessä on kyllä että muuttaisi tuon ohjelmani nelijakoiseksi ja omistaisi yhden päivän pelkästää jaloille (ja vatsoille tietty)

Unirytmit ovat aivan lepässä, olen ollut yhtäsoittoisesti sairaslomalla pian 2v.
Yleensä syön aika epäsäännöllisesti ja välillä palkkari on ainut mitä otan pitkiin aikoihin. Olen koittanut parantaa syömistapojani, ja ainakin olen alkanut syömään taas kotona enkä ulkona joka päivä. Nämä seikat kyllä haittaavat kehitystäni ja olen hieman huolissani.

En ole näihin arvosteluihin ennen ottanut osaa, mutta se on todella hienoa jos joku joka asioista jotain ymmärtää viitsii arvostella minut ja tekemiseni näiden tietojen perusteella ja tietenkin kysyy lisää jos tarvitsee saada tietää.

Voimaa lähinnä nyt haetaan, 2 x viikossa tulee käytyä salilla.

La:

Penkki 2x4 & 2x6
Peck Deck 3x6
Jalkaprässi 4x7
Kyykky 2x5
Haukkaria kp 3x5

Ma:

Mave 2x5
Alatalja 3x6
Ylätalja 3x6
Vatsalihaskone 3x6

Tällasta. Ei kovinkaan hiewno ohjelma välttämättä, mut nyt kuitenki keskityn lähinnä voiman hakemiseen ja juoksukuntoaki pitäs parannella...

Back
Ylös Bottom