Aikoinaan treenasin aktiivisesti, mutta siitä on jo aikaa joten kaipa minut voi uusaloittelijaksi laskea :D Mitään kiveen lyötyä treeniohjelmaa ei myöskään ikinä ole ollut.
Nyt on lähinnä hakusessa ohjelma ihan noin yleiseen lihasten aktivointiin laihduttamisen ohella (aluksi laihduttaminen on prioriteetti, kunnon voimatreenit sitten sen jälkeen). Eli ei mitään massanlisäysvääntöä, vaan lähinnä monipuolista lihasten treeniin uudelleen totuttamista, lihasmassan määrään nähden nimittäin voima on tällä hetkellä lähinnä säälittävä. Aikapuitteet huomioden olen ajatellut "kerralla kaikki"-systeemiä.
Koska haluan myös peruskuntoa ja laihduttaa, tällä hetkellä viikko-ohjelma näyttäisi kutakuinkin tältä:
Ma: uinti + lihaskunto
Ti: hölkkälenkki
Ke: hölkkälenkki + lihaskunto
To: lepo
Pe: uinti + lihaskunto
La: hölkkälenkki
Su: lepo
Juoksemista (4-5,5km kerralla) olen tässä jo tehnyt jonkin aikaa, alkaa juoksukunto pikkuhiljaa palautua kesän laiskottelun jälkeen. Ohjelman intensiteetti voi vaikuttaa näin uusaloittelijalle kovalta, mutta toisaalta tempo ei mikään mahdoton, joten siltä osin jaksaa pitäisi. Olen tällä hetkellä kotona noita lihaskuntoja tehnyt, varsinaiset salikäynnit + uinti tulee nyt ensi viikosta alkaen.
Mitä tulee salin puolella tehtäviin juttuihin, olin ajattellut treenikerran sisältävän kolme sarjaa kutakin:
Penkkipunnerus (normaali)
Hauis (tangolla)
Ojentajat (ranskalainen punnerrus tai sopiva laite)
Ylätalja eteen (taakse tehtynä ei oikein tunnu kivalta, myöhemmin tilalle normaali leuanveto)
"Pään päälle nosto" (varmaankin käsipainoilla)
Vatsalihakset
Selkälihakset
Jalkatreenin aloitusajankohta on joskus myöhemmin, sillä muuhun kroppaan nähden niiden kunto on nyt hyvä. Ja kuten sanottua ideana on tällä hetkellä vain kevyt olemassaolevan massan reaktivointi, kovin hirveää repimistä ei aerobisen treenin määrän ja dieetillä olemisen vuoksi liene järkevää aloittaa.
Ma & pe kun tämä salitreeni on uinnin yhteydessä, niin uinnin rooliksi jäänee pääasiassa kevyt rentouttava pulikointi ainakin kunnes kroppa tottuu menoon kunnolla.
Vaikuttaisiko järkevältä suunnitelmalta, vai olisiko syytä keventää vielä? Mitä nyt teen on hieman kevyempi, mutta hyvin on jaksanut kuitenkin ja harvinaista kyllä motivaatio on suht hyvä.
Laihduttamisesta ja paljosta aerobisesta johtuen pitäisi varmaan joka tapauksessa proteiinia nassuttaa runsaasti, saapa nähdä miten budjetti siihen taipuu. Ei vaan näitä "parhaina vuosina" (16-18v) hankittuja ja vuosikausia säilytettyjä massoja haluisi päästää häviämään, koska nyt takaisinsaaminen olisi paljon vaikeampaa. Samalla kuitenkin mielellään vähän tuota salipuolta tekisi jo nyt, että sitten kun pääsee kunnolla salitreeniä aloittamaan laihduttamisen päätteeksi olisi edes hieman tuntumaa liikkeisiin.
Melkoinen tekstikasahan tuosta tuli, mutta jos siitä nyt vaikka jonkun tolkun saisi.