Aloittelija kotikonstein kuntoon(ko?)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli tarkoitus oli saada taas jotain tolkkua tähän kroppaan kun rupeaa itku tulemaan peilien ohi kävellessä, joten...
...kysynkin onko tapaa ei-salilla saada minkäänlaista parannusta. (unohdinko sanoa että poden tuommoisia julkisten paikkojen pelkoa eli julkisia tilanteita paniikkikohtauksen uhalla)

Eli lähtötilanne on joku 180 senttiä ylöspäin ja joku 60kg alaspäin, dataaja ja alkanut hölkkäilee mutta tuntuu että tuommoinen 5min hölkkä-juoksu vauhti tuntuu jo niin pahalta että loppumatka menee kontatessa 2h nurmikolla makoilun jälkeen, punttisalilla ei ole tullut ikuna käytyä mutta rullaluistelu ja pyöräily sujuu helpostikkin 20km luistimilla ja +100 pyörällä.

Kysymys olisi että minkälaisia liikkeitä tulisi näin aloittelijana alkaa kun tarkoitus olisi lihasmassaa ja peruskestävyyttä parantaa (mahdollisuudet on oikeastaan kaikki mitä kämpiltä-ulkona säädettävät, eli painot, pyörä, juoksu, sauvat, soutulaitteet sun muut kuhan kaupasta saa...)

Kolmas kysymys, kannattaako suoraan veivata helv**... oma-aloitteisuus ja hakeutua lähimmän kuntoseuran luo ja sopia personal trainerin kanssa jokin MINULLE sopiva jota pystyy oma-aloitteisesti ilman kuntosalia harrastaa ja keskustella vähän liikkeistä sun muista? Vai onko online yhtään vastaavaa joka tekee rahasta vastaavaa työtä? eli treenilistaa vähän ruokavaliota etc...?

No, pistäkääpäs jotain kommenttia mistä kannattaa alkaa, ja harjoittelun määrä tai toistojen hinkkaus ei pelota, kun sanastoon ei kuulu luovuttaminen sen jälkeen kun on päätetty jostain eikä vain hetken mielijohteesta.

Toki jos ei haittaa maksaa siitä niin itse ainakin soittaisin jollekkin personal trainerille ja sopisin tapaamisen ja käytäisiin vähän läpi mitä kannattaa tehdä jne. Itse etsimällä löytää monesti niin paljon oleellista ja epäoleellista tietoa että täysin tietämättömän voi olla mahdotonta suodattaa niitä. Netti on personal trainereita pullollaan ja siitäkin voi olla vaikeaa suodattaa mitä itse tarvitsee. Enkä usko että jos sovit yhden treffin ja saat paketin jolla pääset liikkeelle, niin siitä tule edes mitään kallista pietiä.

tossa nyt yksi mikä löytyi nopeasti googlettamalla pääkaupunkiseudulta:

http://www.pr-coaching.com/personal_training/

Aloitappas tuo hölkkäily siitä että lähdet kuntopolulle lähes kävelyvauhtista himmailua tekemään. Tarkoitus on kuunnella kehoa ja mennä sellaista tahtia että varmasti jaksaa 30min, vauhti on yhdentekevä asia alussa kun tarkoitus on rakennella pohjia lenkkeilyä varten. Kuvauksesta päätellen sulla on tyypillinen "ei lenkkeily sovi mulle" -syndrooma eli hitaasti aloittaminen unohtuu - ilman minkäänlaista pohjaa juokseminen ensimmäisellä lenkillä on sama kuin lastaisi 100kg rautaa tankoon ensimmäisellä salikerrallaan :)

Tehokkainta massan kasvatus on kyllä salitreenillä. Sen takia esittäisin, että jos vain mahdollista niin hankit salikortin joltakin sellaiselta kuntosalilta jossa kortilla pääsee treenaamaan lähes vuorokauden ympäri. Tämä mahdollistaa oma-aloitteisen treenaamisen milloin tahansa - myös sellaiseen kellonaikaan kun salilla ei juurikaan kävijöitä ole. Yleensä kuntosaleilla on noita personal trainereita joiden kanssa voi asioista jutella ja aloittelijat saavat oman saliohjelman sopuhintaan jos eivät ilmaiseksi, kun kuntosalin jäseniksi liittyvät. Samalla irtoaa vinkkejä muuhunkin, yleensä.

Kyllä sitä tulee käveltyä, päivittäin. Se vain että pystyn kävelee tuon 30min tai 2h tai enempi nopeaa tahtia helposti (kokeillut sauvojen kanssa pinkoa lujaa myös), mutta heti kun lähtee juoksu/hölkkäaskelia ottamaan niin se pistää kaikki niin pihalle että ei yksinkertaisesti juuri tuon 5min jälkeen pääse eteenpäin.

Ja tuo hölkkäaskel vaikka se olisi kuinka hidas niin heti se perkele pistää minut nurin, ihan sama vedänkö täysillä vai hitaasti sen 2-5min mitä pystyn mutta sen jälkeen ei pysty. Ja en mielestäni pode tuota kyseistä syndroomaa. :P

Ai on mahdollista tuommoinen 24h kortti jollain saleilla? Pitääpä käydä kyselee alueen saleilta moisesta mahdollisuudesta ja hinnasta.

Ja kyllä mie mieluisasti maksaisin jollekkin asianosaavalle henkilölle kun se antaa sen varmuuden siihen tekemiseen ja myös tekniikan jolla lähteä tekemään, varsinkin kun olen hyvin aloittelija koko hommassa, ainoastaan nämä peruskoulu venyttelyt tullut jo selkärankaamyöte tutuksi kun tulee päivittäin tehtyä.

Kiitoksia kuitenkin vastauksista. Pitää soitella noita saleja jos todella löytyisi että pääsisi hieman myöhempään kuin muut. Jos tulee jotain vinkkejä mieleen niin pistäkää ihmeessä.

Ja tuo hölkkäaskel vaikka se olisi kuinka hidas niin heti se perkele pistää minut nurin, ihan sama vedänkö täysillä vai hitaasti sen 2-5min mitä pystyn mutta sen jälkeen ei pysty. Ja en mielestäni pode tuota kyseistä syndroomaa. :P

Himmaile vaan vielä hitaampaa, paikat rentona ja kuvittelet olevasi Vallu Kononen pikamarssilla niin kyllä se sieltä löytyy - aloita kävelyvauhdista ja lähde kiihdyttämään liikettä, mutta älä anna mennä hölkäksi asti.

Kyllä sitä tulee käveltyä, päivittäin. Se vain että pystyn kävelee tuon 30min tai 2h tai enempi nopeaa tahtia helposti (kokeillut sauvojen kanssa pinkoa lujaa myös), mutta heti kun lähtee juoksu/hölkkäaskelia ottamaan niin se pistää kaikki niin pihalle että ei yksinkertaisesti juuri tuon 5min jälkeen pääse eteenpäin.

Ja tuo hölkkäaskel vaikka se olisi kuinka hidas niin heti se perkele pistää minut nurin, ihan sama vedänkö täysillä vai hitaasti sen 2-5min mitä pystyn mutta sen jälkeen ei pysty.

Jos tuntuu vaikealta hölkätä 2 min yhteen menoon, niin aloita ensin lyhyemmillä pätkillä. Esim. hölkkää aluksi (HYVIN HITAASTI) 2 katulamppujen väliä ja kävele reippaasti 5 väliä. Sitten taas hölkkäät 2 väliä ja kävelet 5 jne niin kauan, että vähintään puoli tuntia tulee täyteen. Sitten, kun tuo tuntuu sujuvan helposti, pidennät hölkkäpätkät 3-4 väliin. Vähitellen kasvatat hölkkäpätkien pituuksia ja voit myös lyhentää ainakin osaa kävelypätkistä. Lopulta (todennäköisesti jo 2-3 kuukauden kuluttua) jaksat hölkätä koko matkan.

Itse olen Ohikulkijan kanssa samoissa lähtökohdissa, ja oikeastaan sama tilanne. Myös minä alan panikoimaan jos ihmisiä on lähellä, esim. juuri kuntosali, kauppa, yms. Olen myös datanomi. :D

Myös tuossa hölkässä/juoksussa on sama juttu. Hengästyn heti, sen jälkeen ei jaksa enää. Asun yksin, joten saan päättää jääkaapin sisällön. Yleensä maitoa, jauhelihaa ja kaapista perunamuusijauhetta sekä makaronia. Myös pizzaa tulee joskus syötyä. Ehkä n. kerran viikossa.

Minulla on mahdollisuus saada punttipenkki asuntooni.

Ohikulkija, oisko sulla meseä, olisi kiinnostavaa keskustella "kohtalotoverin" kanssa. :)

Perkele, tietysti jotain unohtui. Onko kellään tietoa onko Vampula-Huittinen-Punkalaidun-Urjala-Alastaro akselilla tuollaista 24h kuntosalia?

Mä lähtisin hoitamaan tuota itse ongelmaa, joka on juurikin tuo paniikkihäiriö (tai millä nimellä sitä halutaankaan kutsua). Eli lähtisin melkein lääkärin kautta liikkeelle jotta varsinaiseen ongelmaan voidaan pureutua. Lääkäriltä voi saada sitten lääkkeet joiden avulla sinne salille uskaltaa mennä. Kun saat personal trainerilta hyvän ohjelman, alat kehittyä ja saat salilta tuttuja tai jopa ystäviä niin itsetuntohan siinä kohenee väistämättä ja paniikkihäiriö lievenee. Todennäköisesti parin kolmen vuoden päästä ei lääkitystä enää tarvita.

Hölkkäämiseen pätee toi jo mainittu tyvestä puuhun tapa. Itsekin kun aloittelin, oli juokseminen aivan tuskaa ja jaksoin suunnitellusta reitistä ehkä kymmenesosan kun piti jo kääntyä takaisin. Myöhemmin jouduin tuota reittiä jo pidentämäänkin kun jaksoi painaa menemään. Mutta myös toi reipas kävely on erittäin hyvää treeniä, pitää vaan tehdä pitempikestoisena.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom