Aloittelija kaipaa opastusta

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei!

Ajattelin saada viimein aikaan jotain tämän kropan eteen, löysin tämän foorumin datauskavereiden innoittamana ja siksi kirjoittelenkin tänne nyt tätä viestiä.

Hieman taustaa:
Olen 27-vuotias mies, pituutta 182 cm ja painoa noin 84 kiloa. BMI vähän 25:n päällä. Lihasmassa on varmaankin lähes olematon, sillä olen karkeasti sanoen istunut koneella hyvin vähäisellä liikunnalla viimeisen 8 vuotta. Vatsakin pömpöttää, vaikka muualta läskiä ei niin pahasti vielä huomaa. Rasvaprosentti on varmasti korkea. En ole tehnyt juuri ollenkaan edes perusliikuntaa, ainoat liikkumiset tulee hyötyliikunnasta kauppaan, yliopistoon ja töihin, noin 20 minuuttia/päivä, alhaisella syketasolla. Tuon takia varmaan alaselkäkin on helposti kipeä.
Aikanaan intissä tuli lihaskunnosta ja Cooperista huono-merkintä.

Tämän lisäksi datausharrastus on kovasti kiinni enkä siitä aio luopua (ei pitäisi olla poissulkeva tämän kanssa); olen myös IT-alalla töissä, joten istumista päivittäin on paljon, työ on lähinnä henkisesti raskasta, fyysistä rasitusta ei ole nimeksikään. Nykyistä ruokavaliota kuvaa varmasti sana hiilaripommi, ja tämän lisäksi syön vähiä kertoja päivässä mättöaterioita.

Sen verran kauan (vuosia) tässä on mietitty asialle tekemistä (nyt itse asiassa olen jo pisimmällä, kun kävin kaupastakin ostamassa jotain asiaan kuuluvaa syötävää ja teen tätä viestiä), että olisi aiheellista saada jo jotain aikaan.
Kotona ei ole mitään välineitä muuta kuin jumppa-alusta, mutta yliopiston kautta pääsisin vielä alle vuoden verran ennen valmistumista liikuntamaksulla (=lähes ilmaista siis) salille, tämän lisäksi työpaikalla on muuton yhteyteen suunnitteilla jonkun sortin kuntosalijuttu työsuhde-etuna, sen näkee myöhemmin.

Haluaisin neuvoja siihen, miten minun kannattaisi aloittaa? Tarvitsen neuvoja sekä harjoitteluun että ruokailuun. Kannattaako minun ensin laihduttaa? Mahan vararengas haittaa. Tämän lisäksi haluaisin, etten olisi kuin hiiri, varmasti vähän harjoitelleet naisetkin ovat minua vahvempia. Tarkoitus olisi, että näyttää edes vähän paremmassa kunnossa olevalta, ja että itselläkin olisi parempi olo (mm niskahartiakipuja pois ja ryhtiä lisää). Pois siis kaljapullo-ruumiinkuvasta. Auttaisiko tähän joku ihan maksullinen kouluttaja?

Elämäntaparemontti olisi varmaan ihan paikallaan.
Kiitos paljon avusta!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Suosittelisin aloittamaan elämänmuutoksen yksi asia kerrallaan, tällä hetkellä sulla on huono lihaskunto, huonot ruokatapatottumukset, liikunnan puute, niskahartiakipuja.. Jos yrität kaikkea kerralla tulet todennäköisesti epäonnistumaan ja retkahdat vanhoihin tapoihin. Otat pitkän tähtäimen maaleja, esim näin:

1. Kuntosalilla käynti, tästä saliohjelma (Kethnaabin versio tuolta, siihen kuuluu myös soutu niin saat tuota ryhtiä parannettua) + terveellinen ruokavalio tästä
2. Joku liikuntaharrastus, kun salillakäynti alkaa sujua ilman lopetamisen pelkoa. Esimerkiksi mutama lenkki viikossa, tai noihin niskahartiakipuihin melkoisen toimiva ratkaisu voisi olla kuntonyrkkeily.
3. Oot kohta kolmekymppinen äijä, oletko varma että haluat jokapäiväisen pelaamisen kuuluvan tulevaisuuteesi? Jossain vaiheessa kannattaisi ainakin vähentää sitä.

Ja kyllä, jos sulla on varaa personal traineriin ei sellaisen hommaaminen olisi yhtään huono idea. Etsit jonkun sopivan, joka todella osaa motivoida sua. Vanhoista tavoista voi olla hankala päästä eroon, esim jokapäiväiset mätöt. Otat vaikka yhen mättöpäivän viikkoon, niin jossain vaiheessa todennäköisesti tunnet jo itse ettei sekään ole välttämätön.

Hei ja kiitos vastauksista!

Mättämisellä tarkoitin sitä, että en syö montaakaan kertaa päivässä (2-3), mutta silloin kun syön, niin tulee syötyä toisinaan melkein ähkyyn. Siitä on vaikea päästä eroon, tiedän, mutta olen yrittänyt tihentää ruokailuväliä annoskokoa pienentämällä.
Mitä tulee tuohon kerralla kaikkea-ideologiaan, niin eikös noi asiat mene vähän käsi kädessä? Tarkoitan sillä sitä, että jos tulee aloitettua lihaskuntoilu, niin ruokailukin muuttuu siinä erilaiseksi, ja silloinhan liikunnan puutekin korjautuu kuten myös noi kivut?

Ja ei, en ainakaan vielä ole luovuttamassa tuota harrastustani, kyllä sen pitää sopia myös liikunnallisten kanssa yhteen :) Täytyyhän sitä nyt olla muitakin harrastuksia, ei sitä pää muuten kestä.

Zone-sarja -42%
Valmentajan hankkiminen, vaikka katsotkin valmiin ohjelman tuon suosituksen mukaisesti, auttaa parissakin asiassa ja on siksi hyvinkin viisasta eikä ole edes järjettömän kallista:

1) Liikkeiden oikea tekniikka on aika tärkeää ja varsinkin jos mitään kokemusta ei ole on helppo omaksua videoista vain miltä liikkeen tulee näyttää ja helppo tehdä homma väärin ja pahimmillaan niin että se aiheuttaa suoraa vaaraa loukkaantumiselle.

2) Motivointia ei pidä unohtaa. Alkuvaiheessa kaikki ylimääräinen piiskaus auttaa monesti näissä muutoksissa.

Eli suosittelen ainakin miettimään sitä että ottaisit valmennusta alussa ainakin muutamaksi kerraksi. Ohjelmasta ei välttämättä kannata mitään maksaa, niitä löydät tältäkin foorumilta pilvin pimein sopivina, mutta lähinnä juuri että opit ne liikkeet oikein ja saat alkuvaiheessa jonkun katsomaan perääsi ja hiukan potkimaan eteenpäin.

Ymmärsin siis mättämisen väärin, mutta hyvä että olet alkanut tihentämään ruokailuja. :) Ja kulkeehan nuo käsikädessä, juurikin ensimmäiseksi muutokseksi siksi laitoinkin kuntosalin ja ruokailun. Hartiaseudun lihakset vahvistuvat lihaskuntoharjoittelun myötä, mutta ei välttämättä poista kokonaan niskahartiakipuja, koska olet istumatyössä päivät pitkät ja kotona jatkat koneella pelailua. Siihen ehdotinkin tuota kuntonyrkkeilyä seuraavaksi muutokseksi koska oikeasti toimii niskahartiakipuihin melko tehokkaasti. Mutta vain ehdotus! Se nyt ei ole se ensimmäinen asia mitä lähdetään hakemaan, vaan nimeomaan sali ja ruokailu. Hierojalla voisi olla myös hyödyllistä käydä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom