Aloitteleva kysyy...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Celtic
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
... kun tekee sarjoja siten että muuttaa painoja sarjojen välissä esim 10-8-6 toistoja niin onko merkitystä kummin päin muutokset tekee?

Eli onko merkitystä tekeekö ensin enemmän toistoja pienemmillä painoilla ja sit vähentää toistoja ja nostaa painoja (10 - 8 - 6) vai ensin vähemmän toistoja ja suuremmilla painoilla jne (6 - 8 - 10)??

Kannattaa tehdä ensin vähemmän toistoja raskailla painoilla ja sitten pienemmillä pidempää.
Saa enemmän rautaa liikkeelle ekoissa sarjoissa ja hyvän tuntuman noissa pidemmissä sarjoissa.

Jos noista pitää valita, niin mulle ainakin tuntuu luontevammalta tehdä ensin raskaammilla painoilla. Luulen että tuolla ensin mainitulla (10 - 8 - 6) saadaan parempia tuloksia, jos tarkoituksena on myös kasvattaa lihasmassaa. Korjatkaa jos olen väärässä :)

Jos noista pitää valita, niin mulle ainakin tuntuu luontevammalta tehdä ensin raskaammilla painoilla. Luulen että tuolla ensin mainitulla (10 - 8 - 6) saadaan parempia tuloksia, jos tarkoituksena on myös kasvattaa lihasmassaa. Korjatkaa jos olen väärässä :)
Mun mielestä se menee nimenomaan toisinpäin, juuri sen takia, että alkuun lyhyiden sarjojen tekeminen mahdollistaa isompien painojen käyttämisen. Olettaen että nuo pidemmätkin sarjat tehdään kovaa eikä lämmittelynomaisesti.

Isompi harjoitteluvastus -> suurempi mekaaninen ärsytys lihakselle -> enemmän lihasmassaa.

Mun mielestä se menee nimenomaan toisinpäin, juuri sen takia, että alkuun lyhyiden sarjojen tekeminen mahdollistaa isompien painojen käyttämisen. Olettaen että nuo pidemmätkin sarjat tehdään kovaa eikä lämmittelynomaisesti.

Isompi harjoitteluvastus -> suurempi mekaaninen ärsytys lihakselle -> enemmän lihasmassaa.

Toi selitys kuulostaa kyllä järkevältä. Jos tarkoituksena on massan kasvatus niin itse tekisin toistoja esim. 10 - 12 - 14, jolloin painoja pitää vastaavasti pudottaa. Eikö 10-15 toistoa ole kuitenkin optimaalisempi massan kannalta?

Toi selitys kuulostaa kyllä järkevältä. Jos tarkoituksena on massan kasvatus niin itse tekisin toistoja esim. 10 - 12 - 14, jolloin painoja pitää vastaavasti pudottaa. Eikö 10-15 toistoa ole kuitenkin optimaalisempi massan kannalta?
Ehkä ennemminkin 5-15 väliltä, vaihtelu ja nousujohteisuus ratkasee. Joskus jopa usean lyhyemmänkin sarjan tekeminen (esim 10*3) kannattaa.

Ok. Tuntuu että multa on monet perusasiat unohtuneet, kun on reilun vuoden ajan jäänyt treenaaminen vähemmälle. Täytyy opiskella lisää... :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom