Alle 18-vuotiaiden alkoholin käyttö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janpa
  • Aloitettu Aloitettu

Janpa

päk in pisnes
En löytänyt haulla aivan heti tällaista trediä, joten jos on olemassa niin lukkoon tämä vaan. Kirjotin tänne pakkikselle, enkä esim. suomi24, sen takia koska täällä saa asiallisiakin vastauksia:)

Mitä mieltä porukka on täällä alle 18-vuotiaiden juomisesta? Nyt en tarkota juomisella sellaista määrää että kontataan ja oksennellaan, sitten seuraava päivänä on semmonen kanki että huh huh... Vaan sellaista että juodaan, tullaan ehkä vähän humalaan ja seuraavana päivä ei ole sitä krapulaa. Enkä myöskään tarkoita, niitä 14-vuotiaiden kännejä, jotka tuntuu olevan aina ihan hirveessä kunnossa. Veikkaan että suurin osa porukasta joka "juo", on juonut alle 18-vuotiaana kuitenkin:) Tuntuupi että kesäisin ei poliiseja paljon haittaa jos juomat on piilossa, eikä konttaa tai hajota paikkoja:D

Aika turha tredi, mutta tulipa tehtyä silti:P

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aika monihan juo juu, siis alle 18v. Itse en näe siinä mitään pahaa. Sehän on kaikin puolin mukavaa hommaa ja nuorten tapa pitää hauskaa(miksei vanhempienkin:) ) Ja yksi syy miksi poliiseja ei kiinnosta on se, että ei ne sitä kuitenkaan pysty estämään. En tosin kannusta ketään juomaan, mutta ihan jees silti :D

Ainakin itsellä on ne pahimmat perseilyt tapahtunut vasta 18 ikävuoden jälkeen, ja saattaapa pieniä ylilyöntejä tapahtua edelleen silloin tällöin...

Teininä se ryypiskely oli puoliksi teeskenneltyä eikä silloin ehtinyt juuri saada tuhoa aikaan.

Myönnän sitä itsekkin tehneeni. En pidä sitä mitenkään pahana asiana, toisaalta välillä kun näkee jonkun 14-vuotiaan 40kg painavan hentoisen tytön juovan 0.7 putelista viinaa, tulee hiukan mietittyä. Itse en sen ikäisenä varmaankaan tiennyt mitä alkoholi on, saati maistanut sitä. Toisaalta en ole aivan paras puhumaan tuosta nimimerkillä: viisitoistavuotiaana ensimmäiset kännit, jonka jälkeen oksensin koko yön pesuhuoneessa.

Eipä sitä itsekään tullut harrastettua viinaksia pentuna, enkä itse olisi noutamassa sitä kyseleville junnuille, tuskin tarjoaisin edes esim. piknikillä puistossa seuraan eksyneelle alaikäiselle. Kyllähän sen järkevänkin juomisen voi aloittaa vanhemmalla iällä, alkoholittomien vaihtoehtojen puolelta löytyy parempia makuja.

Tuntuupi että kesäisin ei poliiseja paljon haittaa jos juomat on piilossa, eikä konttaa tai hajota paikkoja

kuvittele olevasi poliisisetä ja mieti että millä perusteella voisit sitten asialle tehdä jotakin. jos ei ole juomia näkyvillä eikä mitään kännisekoilua havaittavissa niin millä perusteilla sitten asiaan voitaisiin puuttua? osaat varmaan kuvitella miten kivaa se olisi kaikille jos poliisi tarkastaisi järjettömät määrät ihmisiä ihan vaan sen perusteella että "toi voi olla ala-ikäinen ja sillä voi olla juomia repussa"

hyvin tapauskohtaista mitä poliisi tekee.

Parempaan suuntaanhan toi alaikäisten juominen on menossa. Enää ei oo mitenkään coolia ryypätä ylä-aste iässä.. toisin kun itse olin tuota ikäluokkaa reilu 10v. sitten. Silloin sellaiset jotka ei pahemmin ryypänny katottiin että mikä helvetin nössö toi on. Normaalia oli että 2-3 kertaa kk. vedettiin kunnon örvelö kännit.. Ja tollannenhan ei oo enää vissiinkään muodissa nuorten parissa.

Mielestäni se on suotavaa, jos se tapahtuu "valvotuissa" olosuhteissa, eli porukassa on joku vanhempi tai selvinpäin oleva henkilö, joka voi vähän katsoa nuorten perään. Olihan tässä taannoin joku poika jätetty ryyppyreissun jälkeen nuotiopaikalle "huilaamaan" josta tulikin sitten pitkä huili.

Tulihan tuota pentuna itekki ryypättyä aikalailla ja onneksi ei mitään vakavampaa sattunut. Saattaa se sitten vanhemmmalla iällä kostautua jonakin sepelvaltimotaudilla, mutta se on sen ajan murhe se ;)

Niin kauan kun se ei haittaa normaalia elämää (koulua, harrastuksia, perhettä, ym.) niin se on ok.

Kohtuus kaikessa!:thumbs:

kuvittele olevasi poliisisetä ja mieti että millä perusteella voisit sitten asialle tehdä jotakin

En mitään, tuskin hakuammunnalla lähtisin reppuja tonkimaan:D

Ite oon sitä mieltä että juomista kannattee kokeilla jo nuorena niin näkee mimmosta se on. Uskon että jos en ois alottanu juomista sillon 14-v ikäsenä ois ittestä saattanu tulla jopa jonkusortin alkoholisti.

Syy miks omalla kohalla oli hyvä että tuli alotettua sillon 14-v ikäsenä on se ettei ollu rahaa. V-lopuks piti kuitenki aina saaha jostaki se 6-packin verran rahaa hommatttua ja melkeen aina siinä onnistuttiinki. Se oli vitun siistiä, oli aina ihan päällikkö olo ja sai tyttöjä sun muuta.

Onni onnettomuudessa oli se ettei ollu rahaa juoda ko max 1krt viikkoon. Aikahan tottakai kuluu ja nyt 10-v alottamisen jälkeen siihen on jo suurissa määrin kyllästyny eikä enää tuo juotua ko kerran kuussa, mutta jos tilanne ois ollu toinen ja oisin alottanu sen ryyppäämisen täysikäsenä vähän paksumman lompakon kanssa samoilla fiiliksillä niin ois kyllä poikaa viety ja lujaa.

Eli jopa kannatan juomisen aloittamista sillon ylä-asteen yläluokilla pelkästään omien kokemuksien perusteella. Se pelasti multa paljon.

Itsellä parhaat ryyppy reissut sijottuu alle 18 vuoden ikään, kun oli vielä kunnon kotibileitä ja siinä juomisessakin oli se pieni kielletyn hedelmän maku. Nykyään se tuntuu olevan niin arkista että olen vähentäny juomista max kerran kuussa.

En kannata. oma teini-ikä meni aika tukevassa kännissä.
ekaa kertaa join 11 vuotiaana, tosin olin just täyttääs 12! sitten viikonloppusin, ja 8. ja 9. luokalla käytii suunnille jokapäivä ruokatunnil kaveril juomas sen isän viinoja, ja pirtua, ja toisen kaverin porukoitten tekemää pontikkaa. sitä tul juotuu kyl melkein päivittäin silloin, usein ei sit jaksettu ees koululle lähtä.. kerran tein kyl kunnon rommimukin jälkeen 60%strohia ol juoma, äikänkokeen, sain viel 9.5 vaik opettaja naureskel, et kaikki tekstit kaartaa alaspäin, niinku ois kännis tehty, mut luokan paras silti..:)

14-15 vuotiaana meni kyllä melkein päivittäin tot soppaa.. Ite tein aina kiljua, sitä ol koko ajan kun alaikänen oli ni ainaki 10 litraa vaatekaapissa:)
lukioaikoin meni sitte välil viikonloppuiltoja selvinpäinki ku piti välil piikil lähtä kavereitten kanssa jonnekin. siit saakka ku 18 täytin en ole ollu ku yhen viikonloppupäivän selvinpäin, se ol gineksessä ku olin veksissä keuhkokuumeessa. Inttii tul salakuljetettuu gineksii muuten kyl keittoa, ja rovalla alikessut tarjoil omaa uralmokkaa:)
eli en kyllä olisi alottanut alkoholinkäyttöä jos olisin tiennyt kuinka elämän pääasia siitä on tullut. nyt on 6. päivä selvinpäin marraskuun 30. jälkeen yhteensäkkään, mutta kyl aateltii lähteä ryyppäämää tänää.

jos olisin tiennyt mihin se tälläisen yksinäisen pojan vie, niin olisin kyllä sylkenyt lasiin ainaki 18vuotiaaksi asti. ei siitä ole mitää hyötyä ollut, ja jos mulla joskus on lapsia, ni ne jos alaikäseen juo, ni tulee kyl isukin luento siit mihin oma nuoruus meni, et ei tekis samaa virhettä et kaiken vapaa-ajan viettää kännissä.

ei todellakaan kannata juoda, jos on muuten eheä nuoruus, ettei oli kauhean rääkkäyksen uhri, ja saa siitä jonkunlaisia ongelmia, ja ei ole itsetuhoisuuteen taipuvainen niin EHKÄ vähän ja valvotusti, tyyliin yks lonkero ja nukkumaan.

en todellakaan ole ylpeä tästä ja tiedän että mun pitäis viettää jonkunaikaa ehkä selvinpäin, mutta edelleenkään ei se helppoa ole. Lauantain kun juo niin tiistaina alkaa jo tehdä viimeistään niin kovin mieli, ettei sitä voi vastustaa.
ei kannata! elkää juoko! yleensä se menee kunnon känneihin 3 iltaa viikossa, ja sellasii puolenkossupullon känneihi ehkä kerran useimmiten kaks lisää.
en kyllä suosittele aloitusta ollenkaan, lopetus tuottaa vielä enemmän vaikeuksia! eikä tän tarkotus ole olla moraalisaarna, vaan neuvo, että älkää hyvät ihmiset ryypätkö päivittäin 14-15 vuotiaina, se jää helposti päälle.

Kyllä ne stadissa esim. vappuan tarkastaa alaikäisten reput.
Itse en hirveämmin juo ja viimeksi yli 6 annosta on menny viime syyskuussa.

no ei vitussa, viimeiset 18vappua oon stadissa ollut ja kertaakaan ei oo kysytty/tsekattu mitään. ja arvaa paljonko stadissa on 12-17v jengiä ulkona vappuna. liikkeellä olevien partioiden resurssit ei millään riitä edes murto-osan tarkastamiseen.

Itse tuli ekat kännit vedettyä 16-vuotiaana eli nykymittarin mukaan aika myöhään. Olihan siinä alaikäisenä aina se jännitys kiinnijäämisestä, joka teki juomisesta jotain erikoista :) Sitä täytyi aina saada joku täysi-ikäinen kaveri hakemaan juomaa ja sitten piti hunttaa kotibileitä, jos sattui tulemaan vettä tai oli talvi. Mutsikaan ei juurikaan puuttunut mun juomiseen, sano aina että "Kunhan oot ihmisiks eikä tarvii tulla hakemaan asemalta tai sairaalasta". 17-vuotiaana oikeestaan mutsi oli se joka kävi hakemassa mulle juomaa kaupasta tullessaan, kun tiesi että osaan käyttäytyä enkä vedä övereitä.

Eli kunhan järki pysyy päässä niin voi siellä vähän promillejakin olla. Itse kuitenkin sitä mieltä että ekat huikat tulisi ottaa perheen/sukulaisten valvonnassa, jottei pääse karkaamaan mopo käsistä ja saa vähän käsitystä että miten se kakara osaa käyttää alkoholia. Eli mun puolesta voi alaikäisetkin juoda kunhan eivät ala höntyymään liikaa :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom