Alkuun pääseminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Katti
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tervehdys kaikille!
Olen uusi kirjoittelija täällä, taustalla seuraillut pitkään n. vuoden, vaihtelevasti.

Eli miten ootte alottanut harrastuksen? Onko teille tehty alussa, myöhemmin tai ei ollenkaan ruoavaliota? Mites noi treenit? Siis sitä perusohjelmaa, kuinka kauan (mikä läppästään salilla useasti käteen, kun ohjelmaa pyytää, ite saanut monelta salilta samanlaisen)?
Nyt syyhyttää, kun löysin tuolta Body Netistä aivan mahtavia ja hyvällä maulla otettuja kuvia!!!:worship: Ois aika hienoo, että itsestä olisi hyvälä maulla otettuja kauniita kuvia, se on tavoitteena ( ei kyl ihan ens viikon tavote, mut vaik parin vuoden päästä. Synttäri lahjaksi itselleen 25.v).
Kannattaako Body Pump vaihtaa kokonaan puntiin vai voisko jättää esim.1 /vko? Se on nääs aika hauskii:hyper: !!!! Jos pydän ohjausta kannattaako pyytä ihan kunto ohjelma mihin kuuluu muukin liikunta, kuin puntti ohjelma? Juoksu lenkit on mun henki ja elämä, ne nollaa vaikka ois kuinka huono päivä :lol2:

Lyhyesti tavoitteena siis parempi lihaserottuvuus ja järkevä oikea treenaminen.
Jos on jotain muita asioita joita kannattaa otaan huomioon ja pohdiskella niin kertokaa. Mää luotan teihin - vanhemmat gollegat ;)

Kiitos ja kesää odotellessa

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Minä vaan lähdin salille kun kaverin kanssa tuli niin sovittua joululomalla... Mitään saliohjelmaa tai ruokavaliota en ole saanut (käyn halpissalilla, jonka palveluihin ei tuollaiset kuulu), pakkista lukemalla olen hankkinut tietoa asioista ja järkeillyt niiden perusteella sitten itselleni jotain. Nyttemmin tosin olen kovasti ruvennut harkitsemaan, että teettäisin ainakin saliohjelman jollain ammattilaisella että saisin kaiken hyödyn salilla käymisestäni irti.

Eipä tästä hirveästi apua tainnut olla, kun en noihin kysymyksiisikään osaa vastailla, mutta tulipa kirjoitettua. :)

Ite alotin salin harrastuksen toden teolla ehkä joku puoltoista vuotta sitten. Täysin tyhjästä en kuitenkaan aloittanut, vaan mulla oli aika hyvä pohja yleisurheiluvuosilta. Kaikki salilla tehtävät liikkeet oli jo ennestään aika tuttuja ja mitään erikoista ohjelmaa mulla ei oo ollu ja ei oo kyllä vieläkään. Oon kanssa lueskellut ahkerasti näitä pakkotoiston sivuja ja saanut tosi hyvää tietoa kaikesta. Nykyään treenaanaan nelijakoisella ohjelmalla ja oon todennut sen hyväksi. Aina tosin tahtoo lihakset tulla kipeiksi, mutta sehän on vaan hyvä:hyper:

Ruokavaliossakaan ei oo mitään ohjelmaa, mutta kyllä täältä, body-lehtiä lukemalla ja kyselemällä urheilijoilta oon saanut aika paljon infoa kaikesta ravintoon liittyvästä. Ainakin uskon saavani tarpeeksi proteiinia ja muita tarpeellisia ainesosia, kuten hyvälaatusia rasvoja.

Mulla tää on tällä hetkellä vielä tälläistä harrastelua, mutta oon kyllä aatellu kisailemista parin vuoden sisällä.

Katti sun kannattais lähtee alottelijoiden fitness leireille, vaikka sulla ei oiskaan kisasuunnitelmia. Sieltä saisit varmaan ainaskin hyvää tietoa näistä asioista mitä juuri kyselit. Tietty onhan niitä hyviä personal trainereitakin, jotka suunnittelee ruokapuolen ja harjoitukset. Mutta mun mielestä itellä täytyy kuitenkin olla loppupeleissä se kaikki tieto selkäytimessä, (en nyt puhu kisaavista) jotta osaa sitten toimia sen mukaan loppuelämän.

Mutta tosi paljon tsemiä sulle kiinteyttämisessä tai paremminkin lihasten kasvatuksessa:D

Eihän tätä nyt harrastukseksi parane pilkata, salitreeniä :) .

Mutta miten alkuun? Itse aloitin nelisen vuotta sitten puolivahingossa (koko stoori löytyy kyllä jostain täältä Pakkikselta), polvileikkauksen jälkeen. Siis fysioterapeutin ohjeilla jalkoja, muuten vapaasti. Muutamaa kuukautta myöhemmin sain salilla oikein ohjelmankin. Ei ihan peruskamaa, kyllä se ihan omíen tarpeiden pohjilta tehtiiin. Sittemmin olen jopa tehnyt ihan toimivia ohjelmia itselleni. Kolmesta kuukaudesta puoleen vuoteen samaa ohjelmaa; näyttää siltä että vuosien mittaan oppii itselleen sopivimmat liikkeet joiden järjestystä sitten välilä muuttaa, lisää jotain tai jättää pois.

Ruokavalio-ohjeita en ole saanut (saisin kai jos pyytäisin, kun kerran mielenkiintoa fitnesstouhuihinkin tiedusteltiin; massaa ja voimaa nyt kuitenkin vielä lisää).

Kuvista näyttää olevan oikein threadi, kannattaa lukaista ainakin. Että jos ei kuviin muuten, niin ehkä muistoksi ja kehityksen arviointiin. Itselleni riittää kuvaajaksi oikein hyvin oman digipokkarin itselaukaisija.

Jos pidät bodypumpista, niin tokkopa se niin vaarallista on. Saattaapa olla ihan hyväksikin, tiedä sitä. Tosin itse arvelen suurimmaksi kehítyksen jarruksi sen, että muuta kuin punttia tulee treenattua helposti toistakymmentä tuntia viikossa. Eihän tuossa oikeastaan ole muuta ongelmaa kuin se, miten sovittaa eri treeniajat yhteen. Kun pitäisi yksi lepopäiväkin olla.

Ihan :offtopic:

Huomasin tuolta toisesta threadista että taidat olla Lappeenrannasta? Missäs salilla yleensä treenaat? Jos vaikka satutaan joskus törmäämään.

Muutenkin ois kiva tietää onko paljon pakkislaisia täältä suunnalta.

Ja sitten aiheeseen, itse aloitin salihararstuksen vasta n. 10kk sitten, ja siitäkin vain 3.4 viimeistä kuukautta on treenattu ihan tosissaan. Sitäennen olin melkein vuoden tekemättä mitään, kun turhautuneena lopetin baletti/muut tanssiharrastukset.

Itse en ole salilta mitään ohjelama koskaan pyytänyt, lähinnä kysellyt itseäni viisaammilta vinkkejä treeniohjelman rakentamiseen, tässä keväänkin aikana on ehditty kokeilla jo 2, 3 sekä 1 jakoista, ja nyt on eka HST- sykli menossa. Elikkäs aikamoista hakemista vielä. Oletettavasti palaan parin HST-syklin jälkeen taas 3 jakoiseen ohjelmaan.

Myöskään mitään ruokavaliota ei ole tehty, kovasti yritän nyt syödä yli kulutuksen jotta saisi tuota massaa kerättyä. Tiukkaa se kyllä tekee, itseään tietentahtoen "lohottaa". Mutta täytyy vaan uskoa että kyllä ne kilot sitten karisee kun sen aika koittaa.

Eipä muuta kun kamalasti tsemppiä treeneihin. :thumbs:

Tuolla Platinumilla.
Nyt käyny noissa Pumpeissa. Aikaisemmin salilla ja taas palasin tänä aamuna salin puolelle. :) Anto intoa tuo leiri ja muutenkin kiva palata omaan henk koht treenaukseen.Vaikka olikin vähän pyörimistä ja painojen hakemista kohdalleen.:thumbs: Siis vasta-alkaja en mikään mörökölli :hyper:

Ajattelin lainata tätä ketjua omiin kysymyksiini. Toivottavasti ette pahastu :)

Olen tätä palstaa seurannut viime syksystä asti ja paljon on uutta asiaa tullut. Hieno palsta! Olen itse harrastusta vasta aloittelemassa ja ongelma on se, että en tiedä mitä minut oikeasti kannattaisi nyt tehdä. Tähän mennessä olen ehtinyt aloittaa salilla käynnin parikin kertaa, mutta muutaman kerran jälkeen se on jäänyt loukkaantumisen myötä (salin ulkopuolella). Ravintopuolta olen myös alkanut seuraamaan ja vähän siistimään, mutta siinäkin on selvä repsahdus tapahtunut ja pari viime viikkoa syönyt ihan mitä sattuu.

Tavoitteena olisi päästä timmimpään kuntoon, eli läskiä pois ja lihasta tilalle. Ylimääräistä läskiä löytyy jonkin verran ja sitä olen kevään aikana koittanut laihduttaa pois. Lähinnä syömällä vähemmän kuin kulutan ja tässä on apuna ollut Kalorilaskuri. Kyllä tilanne vähän paranikin, mutta nyt parin viikon aikana tullut takapakkia. En nyt mitenkään hirveän lihava ole, mutta vyötärö olisi kiva löytää.

Nyt olenkin miettinyt miten oikeasti minun kannattaisi toimia. Keskittyäkkö rasvan polttoon, lihaksen hankintaan vai kenties molempiin? Syödäkkö alle/yli/tasan kulutuksen? Kuinka paljon punttia ja aerobista? Pituutta minulla on 158cm ja painoa vajaa 50kg, mikä ei kai nyt niin kamalan paljon ole. Lihasta on vähän tullut raskaan työn (hevostenhoitaja) myötä vähän ja painokin putosi reilu 10kg työn aloittamisen jälkeen melkein kuin itsestään. Työssä tulevan liikunnan lisäksi olen pelannut sählyä/jalkapalloa 1-2krt/vk ja ratsastanut n. 1krt/vk (kesällä jopa 5krt/vk, fiiliksen mukaan menen). Sitten sitä punttia oli 2-3krt/vk ja satunnaista lenkkeilyä.

Osittain tämän epätietoisuuden ja huonon itsetunnon myötä on ollut luovutuksen tunne ja motivaatio hukassa. Jos olisi selkeät suunnitelmat, olisi niissä helppo pysyä.
Tulipa aika sekavasti selitettynä ja jotain tietoja jäi varmaan uupumaan, mutta jos joku sai selvää ja osaa neuvoa oikealle tielle, niin olisin iloinen :)

Platinumilla minäkin nyt kun uimahalli meni kiinni (ja kyllä hinnatkin nous sellasiks ettei siellä kannata käydä). Ehkäpä me törmäillään, minä käyn useimmiten aamuisin ennen duuniin menoa. Minut ainakin helpohkosti tunnistaa käsivarren isohkosta tatskasta jollasta ei ohan joka tytöllä ole. Niin ja vielä varmemmin niistä naurettavista painoista joita vimputtelen turhautuneen näköisenä tämän hst:n johdosta.

Shaynah sanoi:
Tavoitteena olisi päästä timmimpään kuntoon, eli läskiä pois ja lihasta tilalle. Ylimääräistä läskiä löytyy jonkin verran ja sitä olen kevään aikana koittanut laihduttaa pois. Lähinnä syömällä vähemmän kuin kulutan ja tässä on apuna ollut Kalorilaskuri. Kyllä tilanne vähän paranikin, mutta nyt parin viikon aikana tullut takapakkia. En nyt mitenkään hirveän lihava ole, mutta vyötärö olisi kiva löytää.

Nyt olenkin miettinyt miten oikeasti minun kannattaisi toimia. Keskittyäkkö rasvan polttoon, lihaksen hankintaan vai kenties molempiin? Syödäkkö alle/yli/tasan kulutuksen? Kuinka paljon punttia ja aerobista? Pituutta minulla on 158cm ja painoa vajaa 50kg, mikä ei kai nyt niin kamalan paljon ole. Lihasta on vähän tullut raskaan työn (hevostenhoitaja) myötä vähän ja painokin putosi reilu 10kg työn aloittamisen jälkeen melkein kuin itsestään. Työssä tulevan liikunnan lisäksi olen pelannut sählyä/jalkapalloa 1-2krt/vk ja ratsastanut n. 1krt/vk (kesällä jopa 5krt/vk, fiiliksen mukaan menen). Sitten sitä punttia oli 2-3krt/vk ja satunnaista lenkkeilyä.

Mikä on ensisijainen tavoitteesi? Ylimääräisen rasvakudoksen hävittäminen ja lihasmassan määrän lisääminen ovat käytännössä toisensa poissulkevia tavoitteita. Mutta jos tarkoitat rasvan vähentämistä kropasta (jolloin tietenkin lihasmassan suhteellinen määrä kehon painosta kasvaa ts. lihakset tulevat "näkyviin ihran alta") niin silloin täytyy syödä vähemmän kuin kuluttaa.

Jos noi punttitreenit on tehokkaita ja peleissäkin tulee hiki, niin tossa sulla on aika mainio treenirunko. Seuraavaksi huomio ruokaan. Oletkin jo varmasti löytänyt Pakkikselta esim. Mitä söit tänään? -threadin, jossa on hyviä esimerkkejä liikkuvien ihmisten eväistä.

Tsemiä.:thumbs:

Hmm, ehkäpä täytyy koittaa selkeyttää kysymystä. Eli jos otan tavoitteeksi fitness tyyppisen kropan, niin kannattaako ensin hävittää läskiä ja sitten alkaa kasvattaa lihasta vaiko alkaa suoraan kasvattaa sitä lihasta? Ja kuinka paljon olisi sitten sopivasti punttia ja aerobista?

Noita toisten syömisiä olenkin tutkaillut, mutta nyt uupuu vielä tieto siitä syödäkkö kaloreita enemmän vai vähemmän kulutukseen nähden.

Hmm, tarkensikohan tämä nyt edes vähän :) ?

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos painat alle 50 kg ei sinulla kovin paljoa ylimääräistä läskiä voi olla. Sinuna keskittyisin ensin syömään hivenen yli kulutuksen ja keräämään lihasmassaa, laihduttamista voi harkita sitten kun on jotain mitä laihduttaa.

Shaynah sanoi:
Hmm, ehkäpä täytyy koittaa selkeyttää kysymystä. Eli jos otan tavoitteeksi fitness tyyppisen kropan, niin kannattaako ensin hävittää läskiä ja sitten alkaa kasvattaa lihasta vaiko alkaa suoraan kasvattaa sitä lihasta? Ja kuinka paljon olisi sitten sopivasti punttia ja aerobista?

Noita toisten syömisiä olenkin tutkaillut, mutta nyt uupuu vielä tieto siitä syödäkkö kaloreita enemmän vai vähemmän kulutukseen nähden.

Hmm, tarkensikohan tämä nyt edes vähän :) ?
Hyvin todennäköisesti sinun kannattaa keskittyä suoraan vaan kasvattamaan sitä lihasmassaa, en nimittäin usko, että noin alhaisella painolla sitä läskiä on kovastikkaan kertynyt, nyt vaan alat oikein kunnon lihatalkoisiin;)
Minkälaisella ohjelmalla treenaat tällä hetkellä? Salitreenin ja aerobisen määrä riippuu paljolti muustakin aktiivisuudesta, jos esim. työsi on fyysisesti raskasta, kuten yllä mainitsit, mielestäni voisit keskittää tarmosi pääasiassa salitreeniin, esimerkiksi kolmesta neljään treenikertaa viikossa järkevällä ohjelmalla ja jaolla. Aerobiseksi uskoisin riittävän ihan vaan muutama reipas sauvakävely/kävelylenkki viikossa.
Syömisestä sen verran, että syömällä ehkä himpun verran enemmän kuin kulutat(n.200-300kcal) saat massaa parhaiten ja vältät kuitenkin suurinpiirtein laardin ylenmääräisen kertymisen. Toki ruokailun laatu tulee olla kohdallaan ja mikä tärkeintä treenata tulee tosissaan, hikeä ja kyyneleitä säästelemättä:D
Toivottavasti tässä oli jotain vinkkiä.

Itse painin vähän samanlaisten kysymysten kanssa ja tällasen threadin heitinkin tonne aloittelijoiden puolelle, mutta mielipiteet oli aika "kundipainotteisesta" näkökulmasta jaettuja... Mitäköhän vastauksia mimmit mahtais mulle antaa..Eli meni näin:

Hoi kaikki kokemusta seuraavasta omaavat..!

Mitä mieltä olette siitä miten nuo treenikaudet kannattaa jaksotella? Olen alkanut n.4,5 kk sitten tosissani treenaamaan salilla tavoitteena saada lisää lihasta. Olen mitoiltani 58kg, 166 cm laihdutustaustan omaava naikkonen. Olen pähkäilly onko järkevämpää ensin keskittyä lihasten kasvattamiseen ja sen jälkeen laihduttaa mahdollisesti siinä ohella tulleet rasvat pois?

En ole tälläkään hetkellä todellakaan mitenkään rasvaton, mutta tuossa 4,5 kk on rasvat jo tulleet n. neljä % alemmas vaikka paino on pysynyt samana. Tämä on ilmeisesti ihan normaalia kun on aloittelijasta kysymys.
Lähinnä se onkin se jatko mikä kiinnostaa... Pysähtyykö tuo rasva% lasku kun jatkan normaaleilla kaloreilla ja kovalla punttitreenillä+ aerobisella? Tarkoituksena edelleen saada niitä lihaksia.

Miten te jaksottelette nuo massa ja dieettikaudet? Tarviiko niitä tämmöinen tyttö, joka ei tähtää kisoihin vaan tekee tätä omaksi ilokseen? Eli esim. keväällä aina dieetti ja sitten muut ajat lihaksia lisää?

Toivottavasti ilmaisen itseäni tarpeeksi selvästi ja joku innostuu vastaamaan..

Täällä on niin mielettömässä kunnossa olevia mimmejä, että kiinnostaa kovin miten olette silloin ihan alkujaan aloittaneet? Nyt olen itse tuollaisella maltillisella +300 päiväkalorilla elelly ja hyvin tuntuu luistavan. :)

Itse näkisin sen niin, että jos kisatavoitteita ei ainakaan lähitulevaisuudessa ole, ei tarvitse olla sen kummemmin massa-ja diettikausiakaan, ainakaan radikaaleja sellaisia. Kerroit, että olet tällä hetkellä maltillisilla plussilla ja kehitystä tapahtuu, joten jatka samaa rataa ehdottomasti. Toki myöhemmässä vaiheessa, kun treeniä on takana enemmän, kehitys hidastuu, samoin rasvat todennäköisesti jäävät jollekkin tietylle tasolle, joka on sitten hyvin yksilöllistä mikä tämä taso on ja riippuu tietenkin runsaasti aerobisen määrästä ja ruokavaliosta sekä tietenkin treenien kehityksestä. Suht. hyvässä offikunnossa on ihan mahdollista pysyä vuoden ympäri ja samalla saada sitä lihastakin kasvatettua, oman kokemuksen pohjalta tässä tärkeimpinä näkisin riittävän ravinnon saannin ja sitä kautta aineenvaihdunnan toimimisen ja tietenkin treenien progressiivisuuden.
Mielestäni muuten sitä aerobista ei kannata ihan älyttömiä lihasmassaa kasvatettaessa tehdä, itselläni ainakin haittaa kehitystä aika lailla, jos liikaa intoudun tekemään. Yksi vaihtoehto on pitää vuoden aikana vaikka pari kautta, jolloin tekee sitä aerobista runsaammin ja silloinhan sitä yleensä hieman kiristyykin, jos ruokailut pysyvät ennallaan, ikään kuin "minidietti":)
Siis jos sitä aerobista tykkää kovasti tehdä.

Jos painat alle 50 kg ei sinulla kovin paljoa ylimääräistä läskiä voi olla. Sinuna keskittyisin ensin syömään hivenen yli kulutuksen ja keräämään lihasmassaa, laihduttamista voi harkita sitten kun on jotain mitä laihduttaa.

Samaa mieltä olen minäkin. Neiti ehtikin sitten jo kirjoittaa sen tärkeimmän.

Lihastahan ei koskaan liikaa ole, tai voimaa :thumbs:

Kiitos hyvistä vastauksista :) Lähdetään sitä lihasta siis hakemaan ja unohdetaan laihduttelu. Talvella, kun siellä kuntosalilla aloitin, teki ohjaaja minulle ohjelman ja opetti kuinka liikkeet tehdään. Ohjelmassa koko kroppa tehdään kerralla ja oli puhe, että kun jonkin aikaa sitä on tehty, niin katsotaan sitä jakamista ja uusia liikkeitä. Lähinnä liikkeet on laitteissa tehtäviä, ehkä ihan hyväkin aloittaa noin, että saa hommaan tuntumaa? Toisekseen treenaan aina yksin, niin jotenkin itseä epäilyttäisi lähteä vapaiden painojen kanssa pelaamaan, kun tuntuu että helposti menee sitten liike pieleen ja haaverinkin riski on suurempi. Vai onko tämä vain aloittelijan arkuutta? Koitan laittaa ohjelman tähän, mutta osa liikkeiden nimistä voi mennä metsään... Painot on niin, että noilla oli tarkoitus aloittaa ja sitten tuntojen mukaan alkaa nostaa, kun liikeradat menee perille ja voimaa tulee lisää.

Vartalonkierto 5kg 2x10-15 molemmille puolille
Alasoutu 10kg 3x10-12
Selänojennus 20-25kg 2x10-15
Vinopenkki 5kg 2x10-12
Vaakaprässi 80kg 3x10-12
Etureidet 15kg 2x10-12
Takareidet 15kg 2x10-12
Reiden loitontajat 25kg 3x10-12
Reiden lähentäjät 20kg 3x10-12
Käden ojentajat taljassa 12kg 2x10-12
Vatsalihakset koneessa 20kg 2x10-20
Vatsalihakset kaaripenkillä 2x10-20

Kun polvi meni rikki ja jalkojen osalta treeni kiellettiin, niin tilalla oli kylkitaivutukset ja suorinkäsin ojentajat taljassa. Nyt saisi taas alkaa jalkojakin kokeilemaan. Onko tuossa ohjelmassa teidän mielestä tolkkua vai kannattaako jotain muuttaa?

Shaynah sanoi:
Onko ohjelma siis kelpo vai ihan susi? Vai kyselenkö hölmöjä :)

Itsekkin olen ihan aloittelija vasta mutta pari juttua ohjelmassa pisti silmään. Ensinnäkin painot ovat järestään kamalan pieniä, uskon että aloittelijanakin jaksaisit huomattavasti isommilla painoilla. Eikä selitykseksi kelpaa ettet halua isoja lihaksia, niitä kun me naikkoset ei tahdota saada hemmetinmoisella duunillakaan. Itsellä ei ole ohjelmassa mitään noita reisien lähentäjä/loitontaja vimputuksia, toki niitä voi tehdä jos tykkää. Mulla tuntuu riittävän hyvin nuo prässi/kyykky/sjmv jalka/peppu osastoon. (Yhdenjalan prässi tuntuu mulla ainakin tosihyvin sisäreidessäkin).

Lisäksi lisäisin kyllä selkä osastolle ilman muuta ylätaljan sekä ehkä kulmasoudun. Ja olkapääliikkeetkin puuttuu, eli vipareita ja pystypunnerrusta kehiin. Eikä se normi penkkikään vinopenan sijaan vaikka välillä mikään huono vaihtoehto ole. Teet vaikka pelkällä tangolla aluksi.

Ruokavaliossa olen huono neuvomaan, itse koitin mennä tässä plussilla jonkun aikaa, mutta nyt alkaa mahamakkarat ahdistaa siihen malliin että taidanpa palata normaaliin syömiseen, sillä erotuksella että pidän huolen riittävästä proteiinin saannista. Meinasin että mulle riittää että saan hyvät fiilikset treenistä vaikka lihaa ei sitten niin paljon kertyisikään. Voihan sitä sitten taas myöhemmin koittaa lisäillä syömisiä kunhan on ensin päässyt näistä ylimääräisistä fläsistä eroon.

No, toivottavasti pystyin edes vähän olemaan avuksi vaikka en mitään näistä hommista tiedäkkään :D

Edit: niin ja hauberikin sulta puuttuu ohjelmasta...

En pelkää isoja lihaksia, siitä ei ole kiinni :) Nuo painot oli aloitus painoja ja jonkin verran nostin niitä käyntien myötä, mutta alustapa olisi taas aloitettava. Itse en osannut sanoa onko ohjelmassa kaikki tarpeellinen vai ei, joten sen suhteen on kaikki neuvot tervetulleita. Pitäisikö mennä ohjelma kourassa sen laatijan luo ja pyytää uutta vai koittaa saada ohjelma muualta? Ongelma vaan on tosiaan se, että tarvitsen jonkun opettamaan liikkeet, kun en valmiiksi osaa.

Juuh... itsekin kaipailisin vastauksia samanlaisiin kysymyksiin...Pituutta on 173 ja painoa 73kiloa.. Talven aikana olen saanut painoa alas noin 7 kiloa... tavoite paino on kuitenki kaukana... tai oikeastaan tavoitteena olisi pystyä katsomaan itseään peilistä hyvällä mielellä... Olen käynyt nyt reilun kolme kuukautta salilla 2-3 krt/vko. Mietin vain mihin kannattaisi keskittyä, lihasmassan lisäämiseen vai laihduttamiseen? nyt olen syönyt suurinpiirtein sen mitä kulutan, tulisiko syödä enemmän vai vähemmän?

jalkakyykky 60kg 3x8-12
ylätalja 35kg 3x8-12
hauikset tangolla 20kg 3x8-10
scott haukkari 18kg 3x6-8
Jalkaprässi 110kg 3x8-10
Alasoutu 35kg 3x10-12
Penkki 35 3x8-10
Vinopenkki 25kg 3x8-10
Etureidet 35kg 3x8-10
Takareidet vatsallaan 30g 3x8-10
Reiden loitontajat 35kg 3x10-12
Reiden lähentäjät 35kg 3x10-12
Käden ojentajat taljassa 15kg 3x10-12
Vatsalihakset kaaripenkillä 3x15-25
plus n.60-80 istumaan nousua himassa päivittäin

mitä sanotte ohjelmasta? minäkään en pelkää suuria lihaksia ja juuri tuo vyötärön seutu olisi mukava löytää... olen menossa mäkkäriin kesätöihin ja haluaisin keksiä jotain terveellistä helppoa ruokaa jota voisin ottaa evääksi.. jelppiä kiitos... ;D

Latest posts

Back
Ylös Bottom