Alkulämpö kotivenyttelyyn?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Taas kaipaisin Pakkiksen fysioiden asiantuntemusta. Eli kotivenyttely alkaa tänään (tai heti, kun saan tähän vastauksen), mutta sitä ennen ajattelin tiedustella, että minkälainen alkulämpö ja miten suoritettuna olisi riittävä kotivenyttelyn aloitukseen?

Käytössä ei ole mitään steppereitä tms. Lisäksi kaikenlaiset polvet rintaan -hypyt ovat pannassa selkävamman vuoksi.

Auta Moveholicia aloittamaan venyminen. Jo tänään.:rolleyes:

Paikallaan juoksu, hyppynaru, kyykyt, punnerukset ym. jumppailut sopivat vallan mainiosti. Ei tuosta lämmittelystä venyttelyä varten tarvitse tiedettä tehdä, riittää kun lihakset lämpenevät ja mahdollisesti hikikin löytää tiensä pintaan.

edit. ja dynaaminen venyttelyhän on itsessään jo lämmittelyksi kelpaavaa, kunhan sen aloittaa erityisen hallitusti ja lisää liikelaajuuksia vasta lämpenemisen myötä.

Ja ei ole paha rästi pihalla juosta pieni lenkki, varovasti jos selkä on rikki.

Tuskin tarviaa juostakkaan. Kävelylle vaan, jos ei kauemmaks viitti, niin ainakin talon ympäri kolme kertaa. Ei vais, joku 15min kävely lämmittää paikat ihan riittävästi venyttelyä varten. Pääasia, ettei ala venytteleen tosissaan suoraan sohvalta.

Itse oon pyöritellyt huolellisesti koko kropan läpi joka suuntaan järjestyksessä nilkat, polvet, jalat, lantio, selkä, hartiat, kädet, kyynärpäät, ranteet ja niska. Parisenkymmentä pyöritystä per suunta ja ton jälkeen mulla on kyllä ollut jo ihan hyvä lämpö pinnassa :) Lisäksi esim. askelkyykkyä, haaraperushyppyjä, kyykkyyn-punnerrusasentoon-ylös (burpee), sekä kevyitä dynaamisia venytyksiä kun paikat on kunnolla lämpimät (esim. jalanheittoja, käsien heiluttelua yms). Muista pukeutua lämpimästi ja pidä ne vaatteet päällä vaikka lämmitellessä tulisikin kuuma, äkkiä ne lämmöt haihtuu kun alkaa venyttelemään.

Tsemppiä venymiseen!

Jos jalkoja venytellään, niin kyllä se lämmön määrä lihaksissa on aivan toinen, jos käydään 10 minuutin reippaalla lenkillä, kuin että kävellään hetki tai pyöritellään vähän lantiota. Kyykkyjä tai muita en tekis, koska siinä vaiheessa kun ne alkaa kunnolla lämmittämään, niin hapotkin alkaa jo valua korvista.

Kokemusta on aika monestakin kymmenestä tai sadasta kotivenyttely tuokiosta.

Pahoittelen jos mielipiteeni kuulostaa liian ehdottomalta, mutta tulipahan selväksi. Varmasti kävelyt tai muut voi riittää. Mulle ei riittäs. Tai ainakin venyttely olis tuskaa.

Kokeileppa tehdä "lappalaisen kamina" liikettä (voi kuullostaa naurettavalta).
Seiso lattialla hyvässä ryhdissä, nosta kädet eteen vaakatasoon, purista kädet nyrkkiin, jännitä koko vartalon lihakset, tee lihakset jännitettyinä 20 kyykkyyn ylös liikettä.
Todella hyvä lämmittelyliike kotioloihin ja talvipakkaseen..

Back
Ylös Bottom