Alkoholin myyntiaikoja rajoitetaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jason
  • Aloitettu Aloitettu
Jakob sanoi:
Uskotko ihan vakavasti, että tuolla tavalla voitaisiin juoppojen määrää vähentää?

Onneksi tuo ei ole mahdollista.

Tuskin voidaan, mutta jatkuvasti on johonkin suuntaan mentävä. Ei ole mitään järkeä myydä olutta todella halvalla. Eikä ne juopot sitä olutta/viinaa Virosta lähde hakemaan.

Ja harmi, ettei ole mahdollista. Jos joku väittää, että suomalaisilla ei ole ongelmaa alkoholin suhteen, niin johan on kumma. Ja luulis jotenkin, että täällä olevat "terveellisiä" elämäntapoja noudattavat olis sitä mieltä, että alkoholi on pahasta jne. Mutta mitä vielä, täällähän tahdotan ryypätä harva se viikonloppu.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Memento sanoi:
Jos paljousalennus poistuu ja mäyriksen hinta mukautuu irtopullohinnan mukaan (jota kauppiaat eivät laske?)--> mäyriksen hinta nousee 12€ --> kossu pysyy samanhintaisena, kulutus siirtyy väkeviin...Toinen vaihtoehto on että oluen yksityistuonti lisääntyy --> Hinta + verot maksetaan Viroon kun taas haittavaikutukset jäävät edelleen Suomeen suomalaisten maksettavaksi.

Mun mielestä pointti on se, että saatetaan oluen hinta samalle tasolle kuin alkossa. Näin Alko saa lisää euroja kassaansa kun oluet voi ostaa samalla reissulla sen kossupullon kanssa eikä tarvitse hinnan perässä ravata markettiin.

Jos oluen hinta nousee, niin se on sitten jälleen kerran tervetuloa kaljaralli.

Eleonoora sanoi:
Eikä ne juopot sitä olutta/viinaa Virosta lähde hakemaan.

Eivät hae, joku hakee sen niiden puolesta. Aamulla jo ennen yhdeksää tarkkasilmäisimmät voivat havaita alan miehen reppu levällään ja kuppi nurin, metroaseman nurkissa tai ihan lumihangessa makaamassa. Vielä tarkkasilmäisimmät havaitsevat vieressä ulkolaista, vahvaa tuontikaljaa tai itänaapurin tuottamaa votkaa. Ja kyllä, tämä on ihan arkipäivää tälläkin hetkellä.

Sumu sanoi:
Eivät hae, joku hakee sen niiden puolesta. Aamulla jo ennen yhdeksää tarkkasilmäisimmät voivat havaita alan miehen reppu levällään ja kuppi nurin, metroaseman nurkissa tai ihan lumihangessa makaamassa. Vielä tarkkasilmäisimmät havaitsevat vieressä ulkolaista, vahvaa tuontikaljaa tai itänaapurin tuottamaa votkaa. Ja kyllä, tämä on ihan arkipäivää tälläkin hetkellä.

Kyllä se kysynnän ja tarjonnan laki pitää huolen, että vaikka olisi millaiset säädökset niin se sama juoppo makaa samassa paikassa. Pullon etiketti vaan taitaa vaihtua.

Mä oon vahvasti sitä mieltä, että alkoholin hintaa nostamalla ei ongelmasta päästä mihinkään. Jotain muuta on keksittävä, mitä se sitten on? Sitä en tiedä.

Tuo oluen hinnan mahdollinen nousu vaikuttaa kaikkein eniten tavallisiin alkoholiongelmattomiin ihmisiin.

Eleonoora sanoi:
Tuskin voidaan, mutta jatkuvasti on johonkin suuntaan mentävä. Ei ole mitään järkeä myydä olutta todella halvalla. Eikä ne juopot sitä olutta/viinaa Virosta lähde hakemaan.
holisti hakeen sen pullon sitten jostain muualta. Aivan varmasti. Siinä meni nekin vähäiset verotulot.

luulis jotenkin, että täällä olevat "terveellisiä" elämäntapoja noudattavat olis sitä mieltä, että alkoholi on pahasta jne. Mutta mitä vielä, täällähän tahdotan ryypätä harva se viikonloppu.

Ei alkoholi ole pahasta, liiallinen alkoholinkäyttö on.

Kärjistetysti, vaikka viinaa ja kaljaa jaettaisiin ilmaiseksi niin en usko, että kulutus kovinpaljoa kasvaisi pienen alkuinnostuksen jälkeen. Ongelmakäyttäjät vetävät monesti jo ihan fyysisen suorituskykynsä rajalla muutenkin ja ns. normaalit ihmiset juovat sen mitä juovat.

Eleonoora sanoi:
Tuskin voidaan, mutta jatkuvasti on johonkin suuntaan mentävä.

Eli pääasia että edetään jonnekin, eikä koiteta esim. tasoittaa tilannetta ja antaa ajan muuttaa juomatapoja?

Ei ole mitään järkeä myydä olutta todella halvalla. Eikä ne juopot sitä olutta/viinaa Virosta lähde hakemaan.

Ei niin, eihän kukaan haekaan isoja määriä viinaa Virosta ja myy juopoille jo tälläkin hetkellä.
Vihje:kyllä hakee ja myy, tulevaisuudessa vielä enemmän.

Ja harmi, ettei ole mahdollista. Jos joku väittää, että suomalaisilla ei ole ongelmaa alkoholin suhteen, niin johan on kumma.

En tiedä kenellä on ja kenellä ei, mutta minulla ei ole, ja se on jo riittävä syy olla tekemättä minun, ja rehellisten panimoyrittäjien sekä kauppiaiden elämää vaikeammaksi. Jos Erkki juo Lasolia, se ei ole riitävä syy kieltää tuulilasin pyyhkijöitä ja puhdistusnestettä.

Ja luulis jotenkin, että täällä olevat "terveellisiä" elämäntapoja noudattavat olis sitä mieltä, että alkoholi on pahasta jne. Mutta mitä vielä, täällähän tahdotan ryypätä harva se viikonloppu.

Nii-in, on se ihme vaikka punttia treenataan, silti ei viitsitä koittaa kieltää kaikkea mitä itse ei harrasta, ei haluta leimata jonkun asian puolustajia, ei haluta tehdä lyhytnäköisiä päätöksiä oman kristillismoraalisen ajatusmaailman mukaan eikä haluta kahlita ihmisen vapautta oman kehonsa suhteen.

Kumma juttu.

Mäyriksen ja sikspackin hinta suhde on hieman ihmetyttänyt, ei ole sikspackeja paljoo tullu osteltua.
Miedot tulisi kuitenkin pitää edullisempina kuin väkevät.

Ei hinta ongelma kuluttajille mitään merkkaa, aina juopoille viinaa löytyy.
Tavallisille ilta tissuttelijoille hinnalla voi olla merkitystä, vaikka halpaa viron kaljaa tuntuu kaikilta pari laatikkoa aina kotoo löytyvän.

Varoitukset tuskin vaikuttaa mitään kenenkään juoma tottumuksiin.

Itse ajattelen, että tuo paljousalennusten poistaminen voi olla yhteiskunnan kannalta ihan hyvä juttu. Toki omalle kohdalle se on huono, kun kaljan hinta varmaankin taas nousee ja opintotuen ostovoima heikkenee. Mutta ihan Suomen nuoria ajatellen tuo on melko varmasti ihan hyvä juttu. Silloin kun itse en ollut vielä alkoholisoitunut ja ajattelin juoda muutaman kaljan ja kauppaan mennessä mietin, että joku 8 pulloa voisi olla sopiva. Kuitenkin mäyräkoiran hinta oli suunnilleen sama kuin tuin 8 yksittäisen pullon ja tottakai se mäyris tuli ostettua sitten. Ja minulla ainakin jos kaljaa on kaapissa, niin sitä tulee myös juotua joten ei ne 4 ylimääräistä säästöön jääneet. Ehkä nyt tilanne menee siihen, että ostetaan sen verran kuin halutaan juoda eikä väkisin sitä 12 pulloa, joka on kuitenkin suhteellisen suuri määrä nuorille.

Ja tuo mainostuskieltokin saattaa olla ihan ok juttu ennen klo 21. Tuolla ilmeisesti pyritään suojelemaan nuorempaa väkeä. Tai pyritään estämään ettei lapsille tule jo nuorena sellainen kuva että kaljan juonti olisi jotenkin cool. Vaikka toisaalta cool juttuhan se on, mutta ehkä lapsien sitä ei vielä tarvitse tietää.

Kieltämättä ihmetyttää miksi halutaan hallituksen puolesta tukea Viron viinarallia. Se on laskenut huomattavasti veron laskun jälkeen, mutta taitaa jälleen kaljan rahtaaminen kiihtyä vanhoihin mittoihinsa. Väkevien viinojen tukeminen ihmetyttää muiden tavoin, enemmän niistä on haittaa kun pikkulikatkin hommaavat jostain ennemmin niitä halpoja Leijona pulloja kun se tulee niin halvaksi. Ei vain pieni ihminen välillä ymmärrä mitä näillä päättäjillä on taka-ajatuksina joillekkin päätöksille, ainakin tässä tapauksessa perustelut ontuvat mielestäni ja pahasti.

Saapa nähdä nostaako seuraava hallitus sitten alkoholin verotusta takaisin entiselle tasolle? Eilen luin uutisista, että viinaa ei enään juurikaan salakuljeteta verotuksen alentumisen takia, mutta ilmeisesti jälleen halutaan samanlaisia lieveilmiöitä lisää.

Nuo varoitustekstit huolestuttavat itseänikin, taitaa kaupoista loppua ne tuontioluet joita itsekkin tykkään harrastaa.

Mä en muutenkaan tajua tota tapaa laskea alkoholinkultusta. Jos ALKOn myynti nousi kun vero laskettiin, niin onhan se selvää että näin kävi kun ei enää kannatakkaan Virosta sitä tuoda. Ei se kaikki tarkoita sitä, että suomipoika kaataa sen automaattisesti kurkusta alas.

Ja ne jotka juo osa- tai täysiaikaisesti, tekevät sitä edelleen tämänkin jälkeen, tavallisiin kansalaisiin tämä taas eniten vaikuttaa. Mutta ehkä nämä sitten ovat tyytyväisiä jos saadaan tilastoissa myynti tippumaan. Paskanko väliä paljonko sitä Virosta tuodaan. Ennemmin mä juon Karhua kuin Sakua jos hinta on suurinpiirtien sama, mutta ei se Karhu niinpaljon parempaa ole että mä siitä reilusti isompaa hintaa maksaisin jos saatavilla on halvempaakin olutta.

Kyllä tuo on väärä tapa vähentää alkoholin käyttöä jos se sitä edes vähentää eikö päättäjät luota aikuisten ihmiste kykyyn arvioida mikä on sopiva määrää juoda. nuorten valistamisella sitä ryyppäystä minun mielestä vähennetään jos minäkin olisin yläasteella tiennyt että ryyppäys laskee testo tasoja niin en olisi juopotellut silloin niin paljon nykyään juon vähemmän kuin silloin:D

En juo kaljaa. Hintatietoisena kuluttajana juon Suomi viinaa (0,33 5,95€) :D

Kyllähän tässä nyt taas on selkeästi havaittavissa perse edelle puuhun kiipeämistä. Päätetään jotain ja toivotaan, että auttaa. Sitten, kun asiaa myöhemmin tutkitaan ja KUN huomataan nämä tässä ketjussa kaikkien normaalilla maalaisjärjellä ajateltuna esiin tuomat seikat, niin päivitellään suomalaisten juomatapoja ja taas kielletään jotain lisää. Oravanpyörä...

Jossain vaiheessa ilmeisesti laskettiin ilman sen suurempaa kohua rajaa, jolla kortti lähtee. Nyt YLLÄTTÄEN oli tämän johdosta noussut korttinsa menettäneiden määrä ja taas saatiin lisää päiviteltävää suomalaisen ajokulttuurista ja holtittomuudesta. Jotenkin mulle vaan tuli heti mieleen maalaisjärjellä ajateltu yhtälö: alennetaan rajaa, jolla kortti lähtee = enemmän korttinsa menettäneitä. Ja tätä ne nyt ihmettelee :david: Tässä taas nähdään, että kielloilla ja rajoituksilla voi pyyhkiä persettä, mutta ilmeisesti maalaisjärki puuttuu päättäjiltä täysin.

ALkoholi Rajoitukset ketä kiinnostaa, kyl sitä silti saa ja sillon ostaa aina tarpeet tai kopteril viroo ja takas menee semmoset tunti matkas edes takas ja kauppa mukaan lukien:D

Eniten tässä ärsyttää jatkuva jojoilu asiasta. Jostain syystä vähä väliä löystytetään meininkiä ja sitten taas kiristetään. Koko ajan otsikoihin nostetaan tämä aihe joko puolesta ja vastaan. Nyt saa viinaa halvalla! Nyt viina on kallista. Ja kansa ravaa edestakaisin hamstraamassa viinaa milloin mistäkin.

Jos tässä oltais vaikka 20 vuotta sitte otettu linja, että viinaa saa myydä ruokakaupassa ja hinta olisi pysynut suurinpiirtein saman hintaisena koko ajan niin mitään hypetystä viinan suhteen suomalaisilla ei enää edes olisi. Vai sekooko esim. Britit kun Tescossa on skottiwiskit tarjouksessa.

Myth sanoi:
Jossain vaiheessa ilmeisesti laskettiin ilman sen suurempaa kohua rajaa, jolla kortti lähtee. Nyt YLLÄTTÄEN oli tämän johdosta noussut korttinsa menettäneiden määrä ja taas saatiin lisää päiviteltävää suomalaisen ajokulttuurista ja holtittomuudesta. Jotenkin mulle vaan tuli heti mieleen maalaisjärjellä ajateltu yhtälö: alennetaan rajaa, jolla kortti lähtee = enemmän korttinsa menettäneitä. Ja tätä ne nyt ihmettelee :david: Tässä taas nähdään, että kielloilla ja rajoituksilla voi pyyhkiä persettä, mutta ilmeisesti maalaisjärki puuttuu päättäjiltä täysin.
Ruotsissa laskettiin rattijuopumusrajaa ja siellä nimenomaan rikkeet väheni, johtuen siitä ettei porukka enää miettinyt, voiko ottaa "muutamaa alle". Nollatoleranssi kunniaan!

Hemmmon tekstissä oli kyllä jotain pointtia. Itse näen ainoana hyvänä puolena tässä sen, että nyt tosiaankin tulee varmaan ostettua mieluummin päkki kuin mäyris, kun ennen aina kallistui mäyriksen kannalle hinnan takia. Yksittäisien pullojen ostoa ei tullut ennen edes harkittua.

Tämän lain vaikutuksena saattaa muuten olla paluu vanhaan pussikalja aikaan. Voipi olla, että nuo pahvipakkaukset häviävät pikkuhiljaa markkinoilta ja tilalle tulee vanha kunnon pussikaljameininki. Itse ainakin muistelen lämmöllä aikaa, kun muovipussin tekstistä näki mistä alaikäinen kaveri oli käynyt kaljansa hakemassa. Osasi sitten itsekkin käydä samasta kaupasta yrittämässä. Ehkä lämpimistä teiniajan muistoista johtuen itse tykkään katsella huomattavasti enemmän kännissä heiluvia teinejä joilla on siwan muovipussi kädessä kuin tätä nykyajan mäyräkoira meininkiä. Jotenkin se muovipussi vain sopii paremmin käteen. Onhan noissa mäyräkoirissakin omat puolensa, niistä saa esimerkiksi komean kruunun juhlapäivän kunniaksi.

Ette kai oikeasti usko, että näillä uusilla laeilla ja asetuksilla pyritään merkittävästi vähentämään suomalaisten alkoholinkäyttöä. :D
Sokea näkee poskellaankin, ettei siitä voi olla kyse.
Mielestäni tässä pyritään riskiryhmien alkoholinkulutukseen vaikuttamaan sekä, kuten jo mainittiin, turhien houkutusten poistaminen, kun ei ole "pakko" ostaa 12 tai 24 pulloa.
Tällaisia riskiryhmiä ovat nuoret, joiden alkoholinkulutusta pyritään vähentämään, kun mainoksissa ei alkoholista enää tehdäkään "coolia". Mainoksilla on suuri vaikutus nuorisoon, tätä on turha kiistää.
Toinen riskiryhmä on lievästi alkoholisoituneet, joille tekee vain hyvää kun viinan loputtua mennäänkin nukkumaan eikä kioskille aamuseitsemältä. Vakaville tapauksillehan kukaan ei pelkällä lainsäädännöllä mitään.
Tavalliselle suomipojalle noista muutoksista ei ole mitään haittaa, sillä jos viinan saanti ennen klo yhdeksää on pakko tai parin kymmenen sentin hinnannousu olutpulloon on ylitsepääsemätöntä, kannattaa harkita elintapojensa muuttamista. :)

Lukematta muiden mielipiteitä:
- Tarrat. Monille viinipullot yms. ovat koriste-esineitä, pilalle menee jos pitää tarroja liimata.
- Paljousalennukset. Mitä EU sanoo tästä kaikesta venkoilusta? Perkele.
- Aikarajoitukset. Jos kerran kaljaa myydään kaupassa niin eikö se ole elintarvike? Mitä vitun järkeä säätää jotain aikarajoja? Miksi herkkusieniä saa myydä kellon ympäri? Koko touhusta paistaa läpi holhous.
Mielestäni taas mennään metsään ja pahasti. Näillä kielloillako ne meinaa saada kansan juomaan kuten eurooppalaiset? Miksi veroalessa alennettiin kovan viinan ja kaljan hintaa? Olisivat antaneet jäykän veron olla entisellään ja laskeneet keskivahvojen(viinit, liköörit) alkoholijuomien veroa.
En tiedä, saatan olla väärässäkin mutta itse tänään join siksterin ihan rotestiksi näille toimenpiteille. Sekä siksi että on perjantai.

edit: Ainiin, jos tytöt ovat tarpeeksi vanhoja tulemaan raskaaksi, niin he varmasti myös tietävät alkoholin olevan vaaraksi sikiölle.Ilman mitään tarroja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom