Alilämpöä(=34,6 C)

Ex-Tavis

Suursankari
VIP
Ikä
39
Mä varmaan en oo ihan vielä kuolemankielissä, mut silti vähän pelästytti huomata miten alhainen mun lämpöni on.

Olo tuntuu kyl vähän oudolta+pieni KYLMÄ hiki on päällä, siks meninki mittaamaan lämmön...EI kai tää vaan oo ylikunnon oire?

Mitäs mä nyt sit teen?Ei kai lääkäriin ois pakko raahautuu tälleen sunnuntaina?

Kiitti jos viititte vastata. :rock:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi olla kyllä ylikunnonkin merkki, mutta jos ei nyt olo parane tässä sunnuntain aikana niin hakeudu ihmeessä lääkärille.

"Hitaammin kehittyvälle (tuntien, päivien tai viikkojen aikana) hypotermialle alttiita ovat esim. maastoon eksyneet vanhukset tai huonoissa asuinoloissa elävät.

Ruumiinlämmön (peräsuolilämpö) laskiessa alle 35 °C seurauksena on perusaineenvaihdunnan ja verenkierron kiihtyminen sekä runsas virtsan eritys. Hitaasti kehittyneeseen hypotermiaan liittyy usein verensokerin aleneminen. Ruumiinlämmön laskiessa alle 34 °C alkaa ilmetä tajunnan tason häiriöitä ja alle 30 °C seuraa yleensä tajuttomuus."

-Lähde: Tohtori.fi

Joo jos ei tosta nopeasti nouse ni hakeudu ny helvetti lääkäriin. Ja koita nyt lepää ja juoda / syödä paljon tänään.

ex-tavis:) sanoi:
Mä varmaan en oo ihan vielä kuolemankielissä, ...

Jaa että 34,6 °C, ettei kuitenkin mennyt nuo kaksi viimeistä numeroa ristiin ja sun mittastulos on 36,4 °C?! Käy ihmeessä ostamssa uusi mittari ja tunge se, hmm, kainaloon ;) ja mittaa lämpö uudelleen.

Mulla on parasta aikaa flunssa meneillään ja alkuvaiheessa, kun ihmettelin, että onpas paska olo ja mittasin lämpöä, niin oli vain 35,1...

Tuskin kenellekkään hypotermia sisäolosuhteissa tulee...

Mutta ruumiinlämmönsäätelyssähän se vika kait on, jos alkaa "ukko" kylmenemään omia aikojaan.. :D

Mittaappa useamman kertaa, mittari on voinut olla huonosti asettamassasi paikassa. Jotkut mittaritkin näyttävät mitä sattuu.

Riippuu mikä on myös hänen normaali lämpönsä. Kaverilla on normaali lämpö aina alle 36 astetta, muistaakseni 35.6 luokkaa. Onhan tuo 34.6 alhainen kuitenkin.

Joo, eli aamulämpö tuo oli.Nyt mittasin uudestaan ja olihan se lämpö noussut jo 35,6 asteeseen.

Ja, ei, ei ollu ilmeisesti mikään mittaus-/katsontavirhe, sillä tosiaan tietenkin mittasin lämmön monta kertaa kun en ollu uskoa silmiäni. Mulla kyl on yleensä aina alhainen lämpö eli nyt oon sit mun normaalilämpönen.

Aika outoo tää kyl on...Mikäköhän syynä alhaiseen ruumiinlämpööni?Sairaat geenit? :)

Tiedätkö mikä sinulla normaalisti on ruumiinlämpö? Jos sinulla on, kuten Raven mainitsi, luonnostaan hieman alhaisempi peruslämpö?
Jos kuitenkin peruslämpö on normaalisti korkeampi, niin sitten kipin kapin lääkäriin ja juttelemaan lääkärin kanssa, varsinkin jos muuten tunnet olosi sairaaksi.

Jotkut virukset aiheuttaa kuumeen sijasta alilämpöisyyttä, en nyt tähän hätään muista tarkaan mitkä virukset, mutta muistaakseni ihan tavalliset "flunssavirukset" (RSV, rino, adeno...) voivat alilämpöä aiheuttaa. Lisäksi kuriositeettina, että löysin kirjallisuudesta maininnan norjalaisesta miehestä, jolle penisilliinikuuri aiheutti hypotermian 35,1. :eek: Muita "altistavia" (?) tekijöitä ei löytynyt, vaan olisiko tämänkin takana ollut joku virus. Joka tapauksessa alilämpö korjaantui kun penisilliini lopetettiin. Tais mennä vähän offtopiciksi :nolo:
Mutta, ex-tavis, hakeudu ihmeessä lääkäriin, jos ruumiinlämpösi jää noin matalaksi ja koet vointisi jotenkin huonoksi/erikoiseksi.

Hippa sanoi:
Onhan silläkin merkitystä mittaako sen lämmön kainalosta tai peräsuolesta.

Merkitystä on, kainalosta mitattu lämpö on noin 0,3 °C matalampi kuin suusta mitattu ja noin 0,6 °C matalampi kuin peräsuolesta mitattu. Peräsuolesta mitattuna saadaan melko tarkkaan vartalon sisäosien lämpötila.

No joo, mutta kuinka moni mittaa kuumeensa peräsuolesta?? Eipä kai sitä käytetä kuin lapsilla tai jos on aihetta epäillä jotain lämpösairautta, kuten hypotermiaa tai lämpöhalvausta/auringonpistosta. Vaan voisithan sä ex-tavis mitata peräsuolilämpösi, niin voitaisiin ihmetellä sitten sitä ;)

Hmmp...on tää aika huvittavaa toimia niinku te tyypit siellä jossain neuvoo:), mutta siis tässäpä viimeisimpiä mittaustuloksia:
-kainalo:35,5 astetta
-peräsuoli 36,8 astetta!!!!

Mä en vielä olekaan hypotermiassa!Jee jee. Mut olo kyllä on edelleen yhtä outo ja vois kuvailla hieman kuumeinen, kylmä hiki jne. En mä kuitenkaa nyt mihinkää lääkäriin oo menossa, pitää lepäillä tässä tämän päivän (prkl ku rinta-, olkapää- ja ojentajatreenit ois ollu tänään!)...Mut kiitti teille vastanneille ja musta huolehtineille!

Peräsuoli pelasti päivän. Tähän voisivat muutkin laittaa peräsuolilämpöjään, niitä olisi sitten kiva lukea. Oma normaalilämpöni on vähän alle 37, kainalosta.

Muistakaa pestä se mittari.

ex-tavis:) sanoi:
Hmmp...on tää aika huvittavaa toimia niinku te tyypit siellä jossain neuvoo:), mutta siis tässäpä viimeisimpiä mittaustuloksia:
-kainalo:35,5 astetta
-peräsuoli 36,8 astetta!!!!

Jätkä on aika kova jätkä. :worship:

Meikäläisellä menisi vähän aikaa yskiessä, ennen kuin alkaisin tunkemaan mittaria tuhkaluukkuuni.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom