Alhaiset hormonitasot?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro kaikille!

Olen 24 vuotias miehenalku ja treenaillut nyt noin kaksi vuotta. Olen saanut tässä ajassa nostettua painoa 68kg -> 80kg vähän vaihtelevalla ruokavaliolla. Toisaalta viimeiset kuukaudet (ehkä puoli vuotta), olen syönyt tarkemmin ja laskenut päivittäisen kalorimäärän noin 200-300 kcal yli kulutuksen. Treenaan mielestäni nousujohteisesti ja mahdollisimman kovaa.

Olen kuitenkin vieläkin näinkin "vanhana" kohtalaisen poikamainen: ääni on keskitasoa korkeampi, partaa ei käytännössä kasva ja kokonaisuudessaan mielestäni kohtalaisen pienirakenteinen jätkä. En siis niinkään "miehinen mies".

Väkisinkin olen näin treenausharrastuksen aloitettuani alkanut miettimään pitäisikö tähän asiaan puuttua jotenkin ja voisiko tämä laskea optimaalisia treenituloksia ja lihaskasvua. Pitäisikö käydä lekurilla? Mitata testotasot? Onko muut kohdannut vastaavanlaisia tapauksia?

Mitä itse tekisitte?

Miehillä on geneettisiä eroavaisuuksia mm. äänessä ja parrankasvussa, toisilla se ääni on matalampi ja osalla kasvaa parta nuorempana. Ne sinänsä eivät ole suora indikaatio testosteronin vajeesta ja asia selviää ainoastaan verikokeesta. Halutessasi voit ne mitata jos asia epäillyttää. Tasojen ollessa kunnossa siitä parrasta ei kannata murehtia, mutta se ääni on oikeilla harjoituksilla mahdollista saada paremman kuuloiseksi, esim. https://www.youtube.com/results?search_query=roger+love+

tileshop.fcgi

.....jos paljonkin positiivisa vastauksia .... niin mars lääkärin juttusille....
(ed. kysely löytyy varmaa jostain på finska)

Testotasoista vouhkaaminen on nyt vaan yksi näistä trendi-ilmiöistä, jonka takaa löytyy paljon markkinointia ja bisnestä. Amerikassa siis todella suurta bisnestä, sitä myydään keski-ikäisille ja nuoremmille miehille kuin jotain ihmelääkettä, viis veisaten siitä onko testosteronihoidolle mitään perusteltua lääketieteellistä syytä (syyt kyllä löydetään, tai jos ei löydetä niin keksitään). Suurimmalla osalla miehistä ei pitäisi olla mitään ongelmaa testotasojen kanssa, poikkeuksena tietenkin erilaiset sairaudet ja itseaiheutetut ongelmat (näistä yleisimpinä varmaan kova ylipaino sekä roinaaminen).

tileshop.fcgi

.....jos paljonkin positiivisa vastauksia .... niin mars lääkärin juttusille....
(ed. kysely löytyy varmaa jostain på finska)
Kannattaa huomioida, että ylläoleva kysely on alunperin kehitetty lääkefirman (Organon Biosciences) pyynnöstä ja kyselyn kohderyhmä on ikääntyneet miehet. Lähes kuka tahansa pystyy tunnistamaan itsensä noista kysymyksistä. Esimerkkejä:

- Potilas 1 (Janne 35 v.): Rakas Musti-koira jäi hiljattain auton alle ja Janne on ollut masentunut. Hän vastaa myöntävästi kysymyksiin 1, 2, 5, 6 ja 7. Ding ding - meillä on voittaja, syynä alhainen testotaso.
- Potilas 2 (Pär-Henrik 25 v).: Koulut jääneet kesken, raksamiehen apupojan homma vituttaa ja pomokin vittuilee, vastaa myöntävästi kysymyksiin 2, 5 ja 10. Ding ding, syy on ihan varmaan testossa.
- Potilas 3 (Jalmari 18 v.): Alokkaana intissä, jossa ruokailu on epämääräistä, leirit väsyttäviä, alikit huutavat ja viikonloppuvapailla tyttöystäväkin vaikuttaa etäiseltä. Vastaa myöntävästi kysymykseen 1. Ding Ding, testohoitoon mars mars.
- Potilas 4 (Annikki, 40 v.): Annikki on entinen piiritason uintimestari, toimistotyöläinen ja kahden pienen lapsen äiti. Elämässä menee hyvin, mutta univaje ja kiire painaa. Hän vastaa myöntävästi kysymyksiin 1, 2, 8 ja 9. Selvä testovaje, nyt äkkiä hoitoon!

Jos Lontoon murre taipuu, niin tässä lisää luettavaa:

http://nyti.ms/1AYkCvU

Eihän tuossa mitään keksimistä ole. Käy Cityterveydessä mittauttamassa testotasot, niin ei tartte arvailla, että onko ne viitteissä vai ei. Maksaa vähemmän, kuin pönttö pieruheraa.

Enemmän keskustelua löytää tuolta toiselta osiolta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom