Alhainen kolesteroli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja super-J
  • Aloitettu Aloitettu
Voiko alhaisella kolestorilla olla haittaa? Pikaisella googletuksella (aina hyvä juttu), voi alhaisen kolesterolin yhdistää mm. syöpään. Nousipa tässä samalla verenpainekin alhaisen kolesterolin mahdollisia syitä lukiessa...

Ittellä kokonaiskolesteroli (fB-Kol) 2.2, huono kolesteroli (LDL) 0.5, ja hyvä kolesteroli (HDL) 1.04, fB-Trigly 0.51. Yleislääkäri luuli, että olen kolesterolilääkityksen alaisena, ja miten silti saatu näin alhaiset kolesteroliarvot (ei siis ole mitään kolesterolilääkitystä). Ei edes suvussa lahjana alhaista kolesterolia, päin vastoin, korkea kolesteroli sukurasitteena, kuten varmasti monella muullakin suomalaisella.

Muilla alhaista kolesterolia? Syitä tähän?

Häätyykö valkuaismunakkaat vaihtaa keltuaismunakkaaseen... :whistle::eek:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voiko alhaisella kolestorilla olla haittaa? Pikaisella googletuksella (aina hyvä juttu), voi alhaisen kolesterolin yhdistää mm. syöpään. Nousipa tässä samalla verenpainekin alhaisen kolesterolin mahdollisia syitä lukiessa...

Ittellä kokonaiskolesteroli (fB-Kol) 2.2, huono kolesteroli (LDL) 0.5, ja hyvä kolesteroli (HDL) 1.04, fB-Trigly 0.51. Yleislääkäri luuli, että olen kolesterolilääkityksen alaisena, ja miten silti saatu näin alhaiset kolesteroliarvot (ei siis ole mitään kolesterolilääkitystä). Ei edes suvussa lahjana alhaista kolesterolia, päin vastoin, korkea kolesteroli sukurasitteena, kuten varmasti monella muullakin suomalaisella.

Muilla alhaista kolesterolia? Syitä tähän?

Häätyykö valkuaismunakkaat vaihtaa keltuaismunakkaaseen... :whistle::eek:

:rock: Hyvät geenit oot saanu ....
Syö munakkaas rauhassa; turhia pohtimatta. Ittellä ihan sama tilanne.

-So its goes - (Those three famous words from Slaughterhouse-Five, by Kurt Vonnegut)

Minkälaisella ruokavaliolla Mike viilasi noi kolet alas. Mulla oli edelliset arvot: KOK 6.4 HDL 1.96 LDL 3.8. Ruokailut ollut mallillaan jo useamman vuoden eikä ylipainokaan ole riesana. Punttia 4x viikkoon ja lenkit päälle. Tuntuu että arvot lähti nousemaan kun laittoi elämantavat kuntoon.

Minkälaisella ruokavaliolla Mike viilasi noi kolet alas. Mulla oli edelliset arvot: KOK 6.4 HDL 1.96 LDL 3.8. Ruokailut ollut mallillaan jo useamman vuoden eikä ylipainokaan ole riesana. Punttia 4x viikkoon ja lenkit päälle. Tuntuu että arvot lähti nousemaan kun laittoi elämantavat kuntoon.
Triglyt saa laskemaan kun vähentää vehnää ruokavaliossa. Korkeat hiilarimäärät toimivat myös epäedullisesti kolesterolien kannalta. Jos niihin haluaa radikaalisti vaikuttaa, niin tärkeintä on hyvät rasvat. Sulla on kuitenkin korkea hdl, joten ei hätää.

Triglyt olikin ihan ok 1.4. Hiilareita tulee 300g huitteilla päivässä ja rasvaa 60-70g hyvistä lähteistä. Mites noista hiilareista paljonko tulee sulla päivässä?.

Mä en yli 3 LDL:llä eläisi kymmeniä vuosia jos ravinto ja elämäntavat on kunnossa mutta siitä huolimatta arvot huitelee yli kontrolloitunakin, se nyt kuitenkin on epäedullista ja kaikken tuntemien pumppuongelmien lisäksi aiheuttaa aivosuonten kalkkeutumisen pohjalta vaskulaarista dementiaa joka on heti Alzheimerin jälkeen toiseksi yleisin dementian syy. Joillakin oikeasti on vain paska lappu geenilotossa ja silloin se lääkitys on ihan fiksu vaihtoehto. Useimmiten tuo "korkeat kolesterolit suvussa" johtuu vaan siitä että koko suku on liikkumatonta ja epäterveellisesti syövää sakkia, näin omien havaintojen pohjalta.

Juuri tuli radiosta,et laaja kansainvälinen tutkimus osoittaa,että korkeampi kolesteroli on sydämelle
terveellisempi ja kuolleisuus on isompi alhaisemmilla kolesteroliarvoilla olevilla.
Näin ne asiat vaan muuttuu.

Juuri tuli radiosta,et laaja kansainvälinen tutkimus osoittaa,että korkeampi kolesteroli on sydämelle
terveellisempi ja kuolleisuus on isompi alhaisemmilla kolesteroliarvoilla olevilla.
Näin ne asiat vaan muuttuu.
Yksi tutkimus ei juuri kumoa monen tuhannen vastaavaa tutkimusta.

Itellä 9kk sitte kokonais 2,5 hdl 0,67 ldl 1,6 ja triglyt 0,4. Pitää käydä kohta mittailemassa uudelleen ja jos ei oo mikään muuttunu niin jättää 10% liha vaan suoraa veke ja vaihtaa rasvattomampaan ja korvata se rasva vaikka avokadolla tai oliiviöljyllä yms.

Mä nyt en vetäis tästä vielä johtopäätöksiä, mutta mittasin alimman LDL koko elämäni aikana kun olin vuoden päivät ollut vahingossa syömättä punaista lihaa.

Oletko testannut aiemmin vaikuttaako sinulla ravinnon kolesteroli veren kolesteroliin? Joillain esim. kananmunien syönti vaikuttaa voimakkaasti ja toisilla ei juurikaan.

Oletko testannut aiemmin vaikuttaako sinulla ravinnon kolesteroli veren kolesteroliin? Joillain esim. kananmunien syönti vaikuttaa voimakkaasti ja toisilla ei juurikaan.
Kananmunia myös en juurikaan syö kuin majoneesissa joka on kananmunapohjainen, mutta sitä nyt olen mussuttanut vuodenpäivät.

Mä nyt en vetäis tästä vielä johtopäätöksiä, mutta mittasin alimman LDL koko elämäni aikana kun olin vuoden päivät ollut vahingossa syömättä punaista lihaa.
Jätitkö sen perus 10% lihan pois vai söitkö jotain rasvattomampaa? Itellä tulee rasvat käytännössä 4 kananmunasta, 200-400grammasta 10% jauhelihaa, ruokalusikallisesta kalanmaksaöljyä ja satunnaisesti oivariinista. Toki sitte satunnaiset herkut yms missä se rasva on varmaan aika huonoa. Kyllä tuon lihan voisi ihan hyvin korvata jo vaikka nyt mut vedetään nyt mittaukseen asti niin selviää onko yhteyttä ku jättää sen pois.

Jätitkö sen perus 10% lihan pois vai söitkö jotain rasvattomampaa? Itellä tulee rasvat käytännössä 4 kananmunasta, 200-400grammasta 10% jauhelihaa, ruokalusikallisesta kalanmaksaöljyä ja satunnaisesti oivariinista. Toki sitte satunnaiset herkut yms missä se rasva on varmaan aika huonoa. Kyllä tuon lihan voisi ihan hyvin korvata jo vaikka nyt mut vedetään nyt mittaukseen asti niin selviää onko yhteyttä ku jättää sen pois.
En ole syönyt ollenkaan punaista lihaa ja sitä ennen söin vain 7% lihaa.

@Mike Sulla ilmesesti sukurasitteena korkea kolesteroli? Oletko minkä verran pystynyt itse vaikuttaan siihen ja mitä keinoja pidät parhaina?

Lääkitystä et vissiin ole aloittanut ja mitä haittoja niistä yleensä on kun monikaan ei lääkitystä halua?

Itsellä ei ongelmaa, mutta avokilla olisi vaan on niin laiska tekeen itse mitään asian eteen ja ilmesesti ei ongelmaa aloittaa lääkitystä. Itse en aivan helpolla alkaisi mitään ylimääräistä syömään jos itse pystyy tasoihin vaikuttaan.

@Mike Sulla ilmesesti sukurasitteena korkea kolesteroli? Oletko minkä verran pystynyt itse vaikuttaan siihen ja mitä keinoja pidät parhaina?

Lääkitystä et vissiin ole aloittanut ja mitä haittoja niistä yleensä on kun monikaan ei lääkitystä halua?

Itsellä ei ongelmaa, mutta avokilla olisi vaan on niin laiska tekeen itse mitään asian eteen ja ilmesesti ei ongelmaa aloittaa lääkitystä. Itse en aivan helpolla alkaisi mitään ylimääräistä syömään jos itse pystyy tasoihin vaikuttaan.
Kananmuna ja liha pois. Punariisivalmiste päivittäin. Rasvaprossa alle bodyfat setpontin. Paljon liikuntaa. Omega3.

Jos haluaa ja kestää kärsiä, niin niasiini kerran päivässä 1g.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom