Alatalja ja kipeä selkä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mog
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

Mog

Ikä
36
Eli joo. Olen nyt käynyt salilla nelisen kuukautta ja lisännyt painoja. Kun sitten lisäilin alataljaankin lisää painoa, niin olen huomannut selkäni olevan seuraavana päivänä kipeä. Mitään pahaa kipua ei ole, mutta tuntuu hieman. Ja kun sitten menee salille, niin alataljassa tuntuu sellainen pienoinen kipu alkuun kun alkaa nostamaan.

Mikä avuksi? Pitäisikö ruveta käyttämään vyötä vai korjata tekniikkaa?

No kyllä näyttää olevan ihan mallillaan... Pitäisikö jännittää selkää kun alkaa laskemaan pakkaa?

totta helvetissä selkä tulee selkätreenin jälkeen kipeäksi,ja jos tekniikkakin on kerran kunnossa...
enemmän olisin huolissani jos treenien jälkeisinä päivinä ei olis mitään tuntumaa!
mulla on selkä 3-4 päivää kipeä treenin jälkeen:treenaan selän perjantaina ja kipu tai rasitustunne on poissa ehkä ti tai keskiviikkona..

No riippuu mikä osa selästä tulee kipeeks...jos alaselkä on taljasession jäljiltä jumissa,niin sillon kannattaa tarkistella sitä tekniikkaa.

Alaselkä on hieman kipeä, juuri sen takia aloinkin asiaa pohtimaan.. Kannattaako sitä selkää pitää suorana kun vetää liikettä vai tartteeko edes kurottaa eteenpäin kun laskee pakkaa?

Kuinka paljon eteenpäin sä oikein kurkotat ja kallistut painoja laskiessa? Siirtyy alkuvaiheen vedon rasitus latseilta alaselälle jos kovin paljon eteenpäin lantiosta taittuu ja aloittaa liikkeen edestä.

Ihan mututuntumalla ja salilla majailevien todella isojen miesten kanssa juttelemalla olen alkanut päätyä siihen, että alatalja on salien pahin ristiselän rikkkoja. Huomattavasti tuhoisampi kuin esim. maastaveto. Voi olla, että yleistän liikaa, mutta aika moni vaikuttaa saaneen ristiselän alueen kipuja ja ongelmia juuri alataljasta; varsinkin siinä vaiheessa kun painot alkavat nousta hurjiksi ja hommaan tulee helposti mukaan voimakkaampaa rykimistä.

Samoja kokemuksia kuin edellä. En nyt rikkomisesta tiedä, mutta ainakin kipeyttäjä. Aina tuntuu pahalle kun tekee alataljaa isommilla romuilla, oli tekniikka mikä tahansa. Kulmasoutua vain ja alaselkäkin pysyy paremmassa kunnossa.

Onko täällä heikko selkäistä jengiä vai miten ihmeessä te sitä alataljaa oikein revitte, kun saatte kerran alaselän kovastikkin kipeäksi siinä? :eek:
Kyllä se nyt vaan sillai on, että kun tehdään liian isoilla painoilla sitä, niin sitten alkaa olemaan vaikka minkälaista riuhtomista, mutta jos itselle normaaleissa painoissa pysytään, niin en uskoisi sen kyllä alaselkää rasittavan. Käytännössähän se alaselkä pysyy suorassa ja melko "liikkumattomana" siinä suorituksen aikana ja jos se johonkin suuntaan liikkuu, niin se taitaa olla taaksepäin, kun aletaan viimeisiä toistoja ja voimia viedä.

Eli onko se nyt vaan silleen, että mukavuudenhalu vie voiton treeneissä ja revitään alataljaa kauheilla painoilla ensin ja sitten jotain kulmasoutua otetaan superpuhtaasti ja pienillä painoilla? Kyllä tanko kulmasoutu antaa kuitenkin paljon kovemman rasituksen alaselälle, koska siinä sitä joutuu jo oikeasti jännittämään. Eli mitä sanoisin lopuksi: Aloitetaan ne treenit niillä oikeasti raskailla liikkeillä kuten veto ja kulmasoutu, sitten jätetään nämä laitteet sinne lopumpaan ja panostetaan tehdessä siihen tekniikkaan ja tuntumaan, kun suurin repimisenhalu on kadonnut jo maastavedon ja kulmasoudun jälkeen. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
jpm kans samaa mieltä,ja kyllä mulla kulmasoutu enemmän rasittaa alaselkää kuin alatalja...en ole koskaan saanu alataljassa alaselkää kipeäksi vaikka olisin ottanu eka liikkeenä ja voimasarjana.

alataljassa kannattaa tosiaan pitää alaselkä paikallaan (suorana tai ihan vähän notkolla) ja keskittyä soutamaan ainoastaan yläselän lihaksilla. eli lavat yhteen ja sen jälkeen kahvaa palleaan. palautus ensin käsillä ja vasta lopuksi lavat auki ja olkapäät eteen.
ei kannata heilua siinä tuolissa, koska alaselkä ei siitä tykkää.

jpm sanoi:
Onko täällä heikko selkäistä jengiä vai miten ihmeessä te sitä alataljaa oikein revitte, kun saatte kerran alaselän kovastikkin kipeäksi siinä? :eek: :)

Kyllä salilla aika usein näkee vetoja jotka lähtee asennosta, jossa kaveri on käytännössä kaksinkerroin taittuneena ja päättyvät takakenoon. Jopa niin usein että ei olisi ihme että tuo on jonkin sortin normiksi luultu tekniikka. Ei siinä mitään jos tekee tietoisesti tota alaselän jumppana, mutta raudat on samoilla sankareilla sen verran isoja että rykäisyt on aika ruman näköisiä. Ei onnistu alatalja isommilla raudoilla mullakaan ilman että yliliikkuva alaselkä kipeytyy.

Selkävikainen olen ja alatalja oli varsinkin treeniuran alussa se liike joka kipeytti selän ja mä en ole koskaan edes voinut tehdä sitä tavalla jota JSmith yllä kuvasi, vaan asento on tosi pysty ja mitään kovaa soutamista ei koskaan ola harrastettu.

Ehkä tuo on myös meidän salin taljasta kiinni, koska siinä on lähtö aika ylhäällä ja viimeksi kun koitin taljassa jossa lähtö on alempana, niin selkä tykkäsi paljon enemmän. Kulmasoudussa ei selkä tule kipeäksi jos isommilla raudoilla vain muistaa tehdä vähän pystymmästä, eli tekniikalla joka on kuvattu noissa Miken ja Bisleyn kuvasarjoissa.

Back
Ylös Bottom