luumu sanoi:Kaipaan vielä apua.
Kuinka paljon kokemuksenne mukaan penkkitulos laskee kun vaihdetaan penkkaustyyli siitä normaalista sellaiseen, jossa selkä makaa koko pituudeltaan penkissä kiinni ja jalat ovat penkillä lattian sijaan (tai jalat ovat koukussa ilmassa).
Eli onko normaalia, että esim. 10 toiston sarjoissa joutuu pudottamaan 15-20% painoista?
Kyllä minulla tippui sarjapainot aluksi ~15% kun siirsin penkissä jalat lattiasta ilmaan. Nopeasti kuitenkin pääsin johonkin 90-95%:iin normaaleista sarjapainoista, kun kroppa tottui uuteen asentoon ja sen tuomaan hiukan erilaiseen rasitukseen.
Tuohon, että mitä voi tehdä ja miten ja mitä ei, ei ole suoraa vastausta. Se riippuu siitä, että mitä selässäsi on hajalla ja miten. Itselläni on yksi välilevy vaurioitunut ja nimenomaan staattinen jännitys saa selän todella kipeäksi. Esim. tässäkin ketjussa mainittu kulmasoutu tai alatalja "tikkusuorana" ilman mitään heijausta on myrkkyä omalle selälleni.
Itse kävin OMT-keskuksen fysioterapeutilla useamman kerran ja katsottiin hänen kanssaan läpi juuri minulle sopivat venyttely- ja treeniliikkeet. Niitä ohjeita noudattamalla olen pitänyt selkäkivut poissa viimeiset puoli vuotta.