Alaselkävaivaiset! Lue tämä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Muuten jos huomaa SI-nivelen olevan lukossa niin sitä kannattaa tosiaan lähteä samantien itse aktiivisesti aukomaan eikä odotella. Jos sen vaan antaa olla ja se ei itsestään pamahda auki niin voipi tulla aika helvetillinen määrä erilaisia oireita ja takuuvarmasti haittaa treenaamista pahasti.

Ekana kannattaa käydä lääkärillä, itsekin kävin yksityisellä ortopedillä, joka ei hän tosin osannut sanoa oikein mitään vaivaani. Mutta aloita nyt kuitenkin ortopediltä/urheilulääkäriltä, että saadaaan poissuljettua esim. tuo välilevyn pullistuma. Siellä myös minulta ainakin katsottiin onko selkä suora ja mittailtiin jalat, että tulee poissuljettua sellaiset tekijät.
Samoilla linjoilla olen Vanessan kanssa, että ensin kannattaa katsoa, että välilevyt on kunnossa ja jaloissa ei rakenteellista vikaa, joka aiheuttaisi esim. vinouden lantioon ja sitä kautta ongelmia alaselkään. Jos nämä on ok, vika löytyy todennäköisimmin liikerajoitteesta (nivelen toiminnan häiriö tai lihasjumi), joka aiheuttaa ongelmia ja kuormittaa kehoa väärin. Tätä voi sitten mennä hoidattamaan oman maun mukaan ostopaatille tai fysioterapeutille. Hierojat ei periaatteessa nivelmanipulaatiota saisi tehdä (ellei ole erikseen siihen kouluttautunut), mutta osa sitä kuitenkin tekee. Itse sain ortopedilta lähetteen fysioterapeutille (on mm. erään lajin Suomen maajoukkueen fyssari), joka on hoitanut nivelongelmia nimenomaan manipulaatiolla hyvinkin menestyksekkäästi. Eli kyllä, ortopediltä voipi kyllä saada tällaiseen hoitoon lähetteen ja on muuten paljon miellyttävämpi vaihtoehto kuin että puukolla koetetaan asiaa hoitaa. Omalla kohdalla manipulaation avulla on saatu koivet sellaiseen kuntoon, että paluu kilpaurheilun pariin odottelee, vaikka alun perin ortopedi ei kovin valoisia näkymiä antanutkaan asian suhteen.

Minä olen hoitanut tuhansia asiakkaita. Opiskellut anatomiaa, kipufysiologiaa ja ihmisen liikettä vajaat 20 vuotta. Sinä siteraat wikipediaa! Kummalla meistä on enemmän uskottavuutta!?! :hyper:

Ei ainakaan sinulla, koska väitteistäsi huolimatta et kykene tämän parempaan argumentointiin. Eikö siitä anatomian, kipufysiologian ja ihmisen liikkeen 20 vuoden aikaisesta opiskelusta ole kertynyt yhtään pätevää argumenttia? Kai ymmärrät, että pappi voisi sanoa aivan vastaavan asian. "Olen opiskellut teologiaa, filosofiaa ja ihmisen sielun liikettä 20 vuotta! Olen hoitanut tuhansia syntisiä sieluja maksusta."

Ja niistä sokkotutkimuksista. Niitä on! Haeppa nyt reippaana nörtti-trollina sellaisiakin..

Se, joka esittää väitteen on velvollinen osoittamaan se. Et voi kääntää todistustaakkaa menettämättä uskottavuutta. Jos syytät toista trollaamisesta, niin johdonmukaista olisi lopettaa keskustelu muulta osin kuin korkeintaan kumota esitetyt argumentit. Sinä et tätä kuitenkaan tee, vaan jatkat keskustelua. Joko et ymmärrä, mikä on trolli tai sitten käytät sitä haukkumana epärehellisesti, mikä vähentää lisää uskottavuuttasi.

tai saa toki tänne mun vastaanotolle tulla, mä tarjoan hanskat, hammassuojat saat tuoda ite!! Mun potilasvakuutus korvaa "hoidossa" aiheutetut vammat... ;-) Ja eiköhän nuo sinun juttusi ala jo lähestyä kunnianloukkasta.

Väkivallalla uhkaaminen syö lisää uskottavuuttasi. Jos olet rehellinen parantaja, niin sinun ei tarvitsisi alentua uhkailuun keskustelussa. Se on huijareiden keino.

Kuten hyvin itsekkin tiedät niitä puoltavia tutkimuksia on vaikka kuinka paljon. Niiden laadusta voi toki väitellä akateemisissa piireissä, mutta harvapa "tieteellinen" tutkimus oikeasti kestää lähempää tarkastelua, sen verran härskisti noita tilastoja "luetaan", "tulkitaan" ja "sovitetaan" tutkimusongelmiin...

Muiden tutkimusten huonous ei paranna sinun tutkimustesi laatua. Jos kaikki tutkimukset ovat arvottomia, kun eivät kestä lähempää tarkastelua, niin kaikki tutkimukset ovat arvottomia, eikä niihin voi silloin vedota.

Meissä on se ero, että minä seison oman tekemiseni takana ja sinä huudat nimimerkin takaa asioita, joista sinulla ei ole mitään ymmärrystä, edes teoria-perusteita. Sitten kun sinulla on edes vähänkään samanlainen kompetenssi kuin minulla, niin voin alkaa postailemaan niitä tutkimuksia tänne! Mutta ei ole pelkoa, sinun muut kirjoituksset paljastavat että tietämyksesi ihmisen toiminnasta on lähinnä mieltä huvittavaa tasoa!!

Mistä sinä tiedät seisooko kynäilijä tekojensa takana, kun sinä tiedät vain mitä hän tänne kirjoittelee. Ei teistä kumpikaan täällä tee mitään, kunhan vain kumpikin kirjoittelette nimimerkkien takaa. Sinun tekstisi paistavat itsekehua siitä, miten paljon sinä tiedät (erityisesti enemmän kuin kritisoijasi), mutta hyvin vähän näyttöä siitä, mitä tiedät. Muistutat nettivoimamiestä, joka kertoilee kuinka paljon nostelee, muttei kuitenkaan näytä yhtäkään nostoa, koska muut eivät ole niiden arvoisia. Jos kynäilijä ei ole faktojen kertomisen arvoinen, niin miksi käytät häneen niin paljon aikaa? Kuka tahansa voi kehua itseään ja haukkua kriitikoita tai jopa uhkailla heitä, mutta vain asiantuntija kykenee osoittamaan väitteensä tosiksi faktoihin perustuvilla loogisilla päättelyillä.

Ei ainakaan sinulla, koska väitteistäsi huolimatta et kykene tämän parempaan argumentointiin..
Sori. Oot hiukan myöhässä...

Täältä poistettiin jo osa ketjua koska karkas käsistä, taas..

Mun argumnetiksi riittänee tässä kohtaa se että manipulaatio on tutkittu hoito ja toimivaksi todettu. Lähteenä The Cochrane Collaboration.. ;)

Muut pikkuseikat ja nyanssit meni jo, enkä noihin sun syytöksiin lähde tämän enempää. Mutta jos luit Kynäilijän juttuja, niin se oli hän joka kyllä uhkaili, solvasi jne, minä vain tarjosin reilusti hanskat.. :)

Mutta joo. Minä tiedän manipulaation teorian, vaikuttavuuden ja rajoitukset. Manipulaatio toimii käytännössä erittäin hyvin tiettyyn selkäkivun alaryhmään, kuten aktiivinen harjoittelu toiseen ja kun ne kaksi yhdistetään saadaan vielä paremmat tulokset.

Tieteellinen väittely sinäänsä on kokonaan toinen juttu, joka vaatii ensinnäkin väittelijöiltä hyvän taustatiedon asiasta, eli koulutuksen ja vuosien perehtymisen asiaan, johon se wikipedia tai pari dokumenttielokuvaa eivät ihan riitä. Ja toiseksi tämä foorumi ei todellakaan ole tieteellinen foorumi, joten se tieteellisyys voidaan sen puolesta unohtaa heti, tai sitten pitää vaatia kaikilta kirjoituksilta sama taso, eli ei...:)

Ohitat kaiken kritiikin. Esität invalideja argumentteja: "Oot myöhässä" Valehtelet siitä, kuka uhkaili. Toistelet perusteetonta itsekehuasi sen sijaan, että keskustelisit. Yrität vedota väärään mediaan, vaikka sama logiikka pätee kaikissa medioissa ja samalla kielellä voi väitteet perustella missä tahansa ja netissä on helppo linkata lähteisiin. Kynäilijä näyttää olevan oikeassa. Käytät pelkästään huijareiden metodeja joten en osaa erottaa sinua huijarista. Pääsit ignorelle.

Ohitat kaiken kritiikin. Esität invalideja argumentteja: "Oot myöhässä" Valehtelet siitä, kuka uhkaili. Toistelet perusteetonta itsekehuasi sen sijaan, että keskustelisit. Yrität vedota väärään mediaan, vaikka sama logiikka pätee kaikissa medioissa ja samalla kielellä voi väitteet perustella missä tahansa ja netissä on helppo linkata lähteisiin. Kynäilijä näyttää olevan oikeassa. Käytät pelkästään huijareiden metodeja joten en osaa erottaa sinua huijarista. Pääsit ignorelle.
Eiköhän tää keskustelu jo käyty!

On se kumma miten tämä asia herättää mielenkiintoisia uskomuksia. Itse pohjaan juuri noihin mainitsemiisi linkitettyihin tutkimuksiin(kin).. Ne näköjään ehdittiin poistaa, eli olet tuossakin suhteessa väärässä.

Mutta katso PedRO:sta ja Cochranesta sieltä ne löytyy. Ja tosiaan se mainitsemasi 20v kokemus ja opiskelu tekee minusta "asiantuntijan" ja kyllä, minä en ole täällä pelkällä nimimerkillä, kuten sinä. Minun yhteystietoni ja taustani on ollut täällä usein näkyvillä, sen kun etsit.. :D

Manipulaatio on ihan yksinkertainen fysiologinen aktiivinen tai passiivinen tapahtuma, joka perustuu anatomiaan, tästä on turha väitellä, koska se on itsestään selvä asia, kuten se että lihas kiinnittyy kalvorakenteilla luuhun. Manipulaation tehosta voidaan väitellä, kuten muistakin hoitomuodoista. Mutta se vaatii ymmärryksen siitä anatomiasta ja kipufysiologiasta, jotta voi edes yrittää ymmärtää tutkimuksia ja niiden rajoituksia. Tämän seikan vuoksi itse aikoinaan lähdin kirjoittelemaan tänne palstalla, koska haluttiin ammattilaisia ohjaamaan ja "suitsimaan" näitä keskusteluja.

^ Tämä. Vain ihminen jolla ei ole minkäänlaista anatomian tuntemusta voi väittää, että manipulaatio on jotain helvetin huuhaata. Niille joilla sitä taas löytyy on toi aika selvää pässinlihaa.

Tämä yrittämäsi metakeskustelu ei muuta toimivaa toimimattomaksi.
Todistetaakka ei ole fysion harteilla. Hän on lääketieteellisen osaamisensa osoittanut, eikä tuo sinun argumentaatioanalyysisi sitä muuta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kaiken kaikkiaan ketjussa ollaan yksimielisiä plasebovaikutuksen keskeisestä roolista, mutta sitä oikein hyödyntäen saa pysyvämpääkin tulosta. Perusongelma selkävaivoissa on niiden tavanomaisuus eli niitä on jokseenkin kaikilla jossain elämänvaiheessa. Toisaalta ne paranevat erittäin suurella todennäköisyydellä, mutta uusivat tietyllä osalla. Eli vaikka niitä hoidettaisiin millä tahansa poppakostilla niin ne paranevat paitsi jos inaktivoidutaan ja aletaan välttämään selän käyttöä (oli muuten ihan hoitomuoto lääketieteen osalta, kunnes tieteellisesti varsin vahvasti todistettiin täysin vääräksi). Lääketieteessä parhaiten todistettuja hoitoja ovat oikealle kohderyhmälle suoritetut kirurgiset toimenpiteet. Suurin osa muusta on juuri potilaiden aktiivisena pitämistä lääkkeiden, fysioterapian ja kuntoutuksen keinoin. Keino on jokseenkin merkityksetön, kunhan se johtaa aktiiviseen elämään. Eli kun puhutaan alaselän ongelmista taustalla on eriasteista välilevyn rappeumaa, fasettimuutoksia, välilevyn annulusrepämään ja pullistuma-asteisia ongelmia. Pullistumissa joudutaan arvioimaan hermostolle koituva vaara, mutta niilläkin on huomattava sponttaani paranemistaipumus.

Back
Ylös Bottom