Alaselkävaivaiset! Lue tämä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Haulla löytyi tosi monta alaselkää koskevaa ketjua, mutta ajattelin nyt kuitenkin tempaista omani joukon jatkoksi. On meinaan niin loistava fiilis, kun on vihdoin alaselkä oikeasti kunnossa!

Oma tarinani on siis se perinteinen, alunperin maastavedosta sain selkäni kipeäksi. Hioin tekniikkaa, vahvistin alaselkää (syviä lihaksia myös), venyttelin takareisiä jne, tuli kokeiltua kaikkia täältä ja muualta kuultuja vinkkejä. Loppupeleissä sitten olin kärvistellyt selän kanssa jo vuoden, kun kipu alkoi olla jokapäiväistä, ja tuntui istuessa ja aina, kun liikerata kohdistui yhtään alaselälle. :curs: Säteili vielä perkules jalkoihin ja kylkeenkin ikävästi. Lopulta varoin selkää koko ajan, kyykky ja mave pannassa. Tuli parempia kausia, mutta jo pakaran/takareiden ojennus koneessa sai selän kipeäksi, jos sellaista erehtyi tekemään. Ortopedi ei oikein sanonut mitään, laittoi naisten vaivojen piikkiin koko jutun. :jahas:
Niinpä suunnistin asiansa osaavalle naprapaatille/urheiluhierojalle, joka naksautteli nikamat paikalleen, oli kuulema ihan sikinsokin koko pakka selkäosastolla. Ja siltä kuulostikin, kun paikkoja oiottiin. Siihen päälle menin tarkoitukseen erikoistuneelle klinikalle kuuriluontoiselle hoitojaksolle, jossa vahvistetaan nimenomaan syviä lihaksia. Aiemmin olin itsekin jotain räpellystä yrittänyt ja pilateksessa käynyt, mutta on tosiaan eri juttu tehdä ammattilaisen valvovan silmän alla. Ja toki painoja pystyy säätelemään, mikä ei onnistu kun tehdään kotitekoisesti liikkeitä omalla kropan vastuksella.

Nykyään treeni luistaa ja mave ja kyykky on ohjelmassa taas. Ei kipuja, ei kärsimystä. :hyper: Kannattaa oikeasti hoitaa se selkä kuntoon, tämä kyseinen minua hoitanut henkilö sanoi, että hänellä on ollut asiakkaana myös tapauksia, jotka eivät ole hoidattaneet selkäänsä ajoissa, ja ovat sitten saaneet välilevyn pullistuman, ja kyykyt onkin heiltä sitten kyykätty. Ja tosiaan menkää ammattitaitoiselle ihmiselle, ei millekään taputtelijalle! Ei voi tarpeeksi painottaa syvien lihasten tärkeyttä, vaikka itsekin on ne tullut laiminlyötyä 'akkojen hömpötyksinä'. Mutta siellä ne paketin perustukset kuitenkin ovat!

Edit: en tiedä tarjoaako tämä nyt mitään uutta kenellekkään edes, mutta siis pääpointtina hoitakaa se selkä kuntoon, kipu ei ole normaalia, ja elämänlaatu paranee 110%.

Sikäli mikäli olen ymmärtäny oikein niin asut myös Tampereella, voitko pistää esim. (nickini)@gmail.com yhteystietoja noihin missä olet käyny hoidattamassa selkääs?

Nuorempana taistellu tuon alaselän takia (epäilty pullistumaakin jo 10v sitten, onneks ei ollut) ja oikeastaan tämänkin treenausbuumin aloitin vajaa vuos sitten selkäkipujen takia. On nykyään parempi mutta on mielessä käynyt että joku ammattilainen vois sitä kans tutkailla ja saada viimeisetkin kivut pois.

Mulle lääkärille meno on aina ollut vaikeaa, ehkä pitäisi kuitenkin hoitaa tää alaselkä kuntoon "once and for all" ammatti-ihmisen luona. Suunnistan kyllä suoraan yksityiselle.

Mihin oikein kuuluisi hakea? Urheiluhieroja, ortopedi, fysio...?

Tässä toinenkin kokemus..olen kokeillut lääkärit, urheiluhierojat ja niksautukset eri ammattiryhmien toimesta, ilman pysyvää apua. Söin edelliskesän kipulääkkeitä kuin näkkileipää, jotta pystyin urheilemaan ja istumaan päivät töissä päätteen ääressä. Sitten löytyi osteopaatti. Sen jälkeen en ole tainnut yhtään nappia selkään ottaa. Menee se alaselkä edelleen välillä paikoiltaan, (en nyt muista mikä nikama, SI?) mutta se menee aina takaisin ilman mitään niksautuksia tai muuta osteopaatin hoidolla.

Tässä toinenkin kokemus..olen kokeillut lääkärit, urheiluhierojat ja niksautukset eri ammattiryhmien toimesta, ilman pysyvää apua. Söin edelliskesän kipulääkkeitä kuin näkkileipää, jotta pystyin urheilemaan ja istumaan päivät töissä päätteen ääressä. Sitten löytyi osteopaatti. Sen jälkeen en ole tainnut yhtään nappia selkään ottaa. Menee se alaselkä edelleen välillä paikoiltaan, (en nyt muista mikä nikama, SI?) mutta se menee aina takaisin ilman mitään niksautuksia tai muuta osteopaatin hoidolla.
Mullaki on osteopaatista positiivisia kokemuksia. Muutama vuosi sitten pidin osteopatiaa akkojen humputuksena, missä painellaan sormenpäillä jotain maagisia pisteitä ja sen jälkeen kaikki vaivat paranee uskon voimalla. Olin aika kaukana totuudesta tämän ennakkoasenteeni kanssa. Tällä hetkellä käyn noin kolmen kuukauden välein ja olen saanut kovasti apua mm. alaselkävaivoihin, jännetulehduksiin ja erilaisiin kolhuihin. Lisäksi on tullut hyviä vinkkejä itse suoritettaviin kuntoutusliikkeisiin, venytksiin jne. Kyseinen osteopaatti treenaa itsekin punttia, joten perspektiiviä harrastukseen ja sen mukana tuleviin vammoihin löytyy.

En kuitenkaan väitä, että osteopatia on ainut toimiva hoitomuoto alaselkävaivoista kärsiville. Omasta taustasta sen verran, että mulla on revennyt välilevy L2/L3 nikamasta 7 vuotta sitten, kun suoritin aika väkivaltaisen selkä edellä alastulon mäenlaskuhommissa (noin 7 metristä selälleen tonttiin). Pannujen jälkeen kävin liikuntalääketieteen erikoislääkärillä, joka määräsi aika vahvat tulehduskipulääkkeet ja suositteli kuntoutusta eräässä rankavammoihin erikoistuneessa hoitolaitoksessa. Alkutilanne oli heikohko, selän liikkuvuus oli noin kolmannes normaalista asteissa mitattuna (taivutukset ja kierrot eri suuntiin). Lisäksi kipuja oli jonkin verran koko ajan ja selkä meni todella helposti jumiin. Mobiilisaatiolla selkä tuli kuitenkin sellaiseen kuntoon, että sen kanssa pärjäsi normaalissa elämässä hyvin. Kävin kuntoutuksessa muistaakseni yli 50 kertaa yhteensä. Välillä oli tauko, mutta sitten loukkasin selkää vähän uudestaan, joten piti mennä takaisin kuntoutukseen. Samalla jumppasin selkää myös itse.

Välissä meni useampi vuosi. Selkä oli siedettävässä kunnossa ja salitreenit onnistuivat muuten ihan hyvin, mutta kyykyt ja maastavedot piti unohtaa. Mobilisoivat liikkeet olivat omassa treeniohjelmassa koko ajan. Osteopatian tultua mukaan kuvioihin aloitin kevyet maastavedot pitkästä aikaa. Selkä on nyt paremmassa kunnossa kuin kertaakaan tuon luokkaantumisen jälkeen. Lopputulos vaikuttaisi olevan useamman asian summa. Suurimpana yksittäisenä virheenä omalla kohdalla pitäisin sitä, että en uskaltanut treenata alaselkää isommilla painoilla vamman jälkeen. Pienillä painoilla pitkää sarjaa pimputtelemalla ja venyttelemällä liikkuvuus pysyy hyvänä, ja arkipäiväiset askareet ja sohvalla makoilu voivat onnistua, mutta kovemman salitreenin kanssa tulee ongelmia, kun alaselkää joutuu varomaan siellä sun täällä.

Mulle lääkärille meno on aina ollut vaikeaa, ehkä pitäisi kuitenkin hoitaa tää alaselkä kuntoon "once and for all" ammatti-ihmisen luona. Suunnistan kyllä suoraan yksityiselle.

Mihin oikein kuuluisi hakea? Urheiluhieroja, ortopedi, fysio...?

Ekana kannattaa käydä lääkärillä, itsekin kävin yksityisellä ortopedillä, joka ei hän tosin osannut sanoa oikein mitään vaivaani. Mutta aloita nyt kuitenkin ortopediltä/urheilulääkäriltä, että saadaaan poissuljettua esim. tuo välilevyn pullistuma. Siellä myös minulta ainakin katsottiin onko selkä suora ja mittailtiin jalat, että tulee poissuljettua sellaiset tekijät. Lekurin jälkeen sitten ainakin urheiluhierojalla kannattaa käydä, ja naprapaatilla myös. Minua hoitanut henkilö oli molempia, ja osasi siis rusauttaa nikamat sijoilleen ja hieroa jumissa olevia lihaksia. Oman kokemuksen perusteella suosittelisin menemään miespuoliselle, naiset ovat minun makuuni vähän helläkätisiä.

Tosiaan oman selän tilanne parani jo pelkällä urheiluhierojalla ja naprapaatilla käynnin jälkeen todella paljon, mikä oli aika uskomatonta kun selkä oli vaivannut niin pitkään. :wtf:

mulle lääkäri totesi et on yliliikkuvat nikamat et luiskahtelee pois paikoiltaan mistä johtuu mun selkäkipu. Mut tämäki tulee vaan jos oon tehny maven huolimattomasti. Sit ku alotin crossfitin ei selkävaivoja ole ollut :) Lieneekö vahvistanut tukevia lihaksia sen verran

Homeopatia ja akupunktio unohtui sitten olisi lumehoitosetti valmis. Nuo edellä mainituthan perustuvat "uskon parantavaan voimaan", eli lumehoidolla saadaan sama vaikutus. Nopsasti wikipediasta lukaisin ja lainaan "Laajempaa tieteellistä näyttöä on osteopatian kaltaisten manipulaatiohoitojen lievästä vaikuttavuudesta vain alaselkäkivun hoidossa." Lievästä vaikuttavuudesta, tästäkin olisi kiva tietää onko tehty montakin tutkimusta lumeverrokki-ryhmän kanssa.

Nykyajan käärmeöljykauppialla menee hyvin, kusetettavia riittää jonoksi asti. Mutta mikäs siinä käykää naksauttajilla, neuloilla pistettävänä jne. mutta helluntalaisten telttakoukouksessa saisi saman vaikutuksen ja sinne on ilmainen sisäänpääsy:D

Homeopatia ja akupunktio unohtui sitten olisi lumehoitosetti valmis. Nuo edellä mainituthan perustuvat "uskon parantavaan voimaan", eli lumehoidolla saadaan sama vaikutus. Nopsasti wikipediasta lukaisin ja lainaan "Laajempaa tieteellistä näyttöä on osteopatian kaltaisten manipulaatiohoitojen lievästä vaikuttavuudesta vain alaselkäkivun hoidossa." Lievästä vaikuttavuudesta, tästäkin olisi kiva tietää onko tehty montakin tutkimusta lumeverrokki-ryhmän kanssa.

Nykyajan käärmeöljykauppialla menee hyvin, kusetettavia riittää jonoksi asti. Mutta mikäs siinä käykää naksauttajilla, neuloilla pistettävänä jne. mutta helluntalaisten telttakoukouksessa saisi saman vaikutuksen ja sinne on ilmainen sisäänpääsy:D

Manipulaatiohoidot eivät toimi lumevaikutuksella, vaan ovat selkeästi tehokkaampia. Tähän on olemassa huomattavasti parempiakin lähteitä, kuin höpöpedia! Ukolla ja manipulaatiolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Uskolla ja kivulla sitä vastoin on. Manipulaation tehot on osoitettavissa välittömästi parantuneena liikelaajuutena, johon/jolla lumevaikutuksella ei ole mitään vaikutusta. Vaikuttaako manipulaatio kaikkiin selkäkipuihin? Ei tietenkään! Absurdi kysymyksenäkin. Sama kun kysyisi auttaako samariini kaikkiin vatsavaivoihin! ;)
Manipulöaatioista on hyötyä niille, joilla on mekaanisia ongelmia selässä, ei muille! Ja pitkässä juoksussa manipulaatiot eivät useinkaan auta, koska taustalla on lihastasapainon häiriö, jonka seurauksina niitä mekaanisiakin ongelmia sittenkin syntyy..

Unohdetaan nyt heti siis höpö-pedia, sen artikkelin kirjoittajilla usein on hyvät aikomukset muttei mitään kokemusta tai teoriatietoa varsinaisesta asiasta. Eli lähdekritiikki olisi ihan paikoillaan..

Niin ja nykyään manipulaatiohoidot ovat ihan suomalaisessakin käypähoitosuosituksissa. Eurooppalaisissa ja muissa ulkomaisissa ne ovat olleet jo huomattavan paljon kauemmin..

Sitähän minä täällä kyselin, että onko tarpeeksi laajaa ja uskottavaa tieteellistä näyttöä, johon sinä paasasit höpöä kuin hyvin opetettu verkostomarkkinoija.

Mutta annetaan olla, seuraava lainaus paljastaa jo, että olet pihalla kuin lintulauta, mitä tulee tieteellisesti todistettuun tehoon ja mitä tulee lume-vaikutuseen:

"Manipulaation tehot on osoitettavissa välittömästi parantuneena liikelaajuutena"

No siihen uskon tuomaan lumevaikutukseenhan kuuluu, että herätyskokouksessa lentää kainalosauvat, sekä rullatuolit maneesiin ja rammat kävelevät . Asiaahan on tutkittu ja juuri näiden höpö höpö uskomushoitojen teho perustuu uskoon, sillä usko/lumevaikutus vapauttaa dopamiinia aivoihin (kivunlievitys). Yleltä tuli hyvä tiededokumetti tästä asiasta tässä vuosi-pari sitten, jossa vaikeasta polven nivelrikoista kärsivälle ryhmälle toiselle annettiin lumehoitoa ja toiselle lääkehoitoa. Tämä lumehoitoryhmässä ollut mies itki kun kertoi kertoessaan kuinka kovat kivut hänellä oli ja hän itse paransi itsensä uskolla, hän näet oli kuulunut lumeryhmään tietämättään.

Tähän uskomushoitoon nimittäin kuuluu, että hoitotilanne koitetaan saada sopivan maagiseksi ja uskottavaksi, näinpä se kääritään sitten suitsukkeisiin, neuloilla pistelyyn tai naksautuksiin yms.

Siitä vain postaamaan tänne uskottavia tieteellisiä arvostetuista lähteistä, joissa ollaan tutkittu naksautuksia ja samaan aikaan annettu lumehoitoa, sekä todettu, että naksautuksilla on saatu lumehoitoa merkittävästi parempia tuloksia.

Manipulaatiohoito, nimenomaan, hyvin osuva nimi.

Se, että ne ovat kylpylähoitolasuosituksissa ei kyllä kerro yhtään mitään.

Eli laitas nyt niitä uskottavia tieteellisiä tutkimuksia asiasta, kun väität :
"Manipulaatiohoidot eivät toimi lumevaikutuksella, vaan ovat selkeästi tehokkaampia"

Sinun mielestäsi ei ole tarpeeksi tehokasta, että pyörätuolissa 10 vuotta istunut kaveri alkaa yht'äkkiä kävelemään herätyskokouksessa? Jeesus mitä, juttuja, tosiaan jotain rajaa ja lähdekritiikkiä sinullekkin, puhutaan kuitenkin ihmisen terveyteen liittyvistä asioista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse sain hyvät syvien lihasten jumppaohjeet fysioterapiasta, katsotaan josko niitä osaisin sanallisestu myöhemmin tänne laittaa. Itse sain valtavan avun alaselkäkipuihin kun aloin hieroa lonkanalueen ja perseen lihaksistoa, kannattaa kokeilla, ei menetä mitään.

On kai noita ohjeita tälläkin palstalla ja googlella löytyy lisää. Tuossa jotain http://ellit.fi/liikunta-ja-terveys/liikunta-ja-hyvaolo/jumppaa-keskivartalo-kuosiin
http://www.yhteishyva.fi/vapaa-aika...lihakset/fi_FI/syvat_vatsalihakset_treenissa/
(tuossa voi tehdä myös niin että pitää levytankoa suorin käsin pään yläpuolella ja kierittää sitten jalkoja puolelta toiselle)

Fysioterapiasta neuvottiin mm. menee ylätaljan eteen toinen jalka vähän toisen eteen ja taivuttaa polvia, ottaa ylätaljan hartianlevyisen otteen ja vetää sen alavatsaa kohden suorin käsin. Painot ihan siellä minimissään esim 10-15 kg ettei rasitus tule olkapäille ja käsille, vaikea selittää, rohkeasti kokeilemaan, kyllä sen niissä syvissä vatsalihaksissa tuntee kun tekee oikein.

Toinen jutt että asettuu selin makuulle polvet koukkuun, kädet levällää ja kämmenet lattiaa kohden, vetää vatsaa sisään ja jännittää samaan aikaa työntää toisen jalan suoraksi eteen ja vähän ylös ja toisin päin jne.

Mulla on 2 - kuukautta vaivannu alaselkä-jalat.. lepokipua ei ole, eikä kipu ole kovaa. Ja kivun tuntee vaan, esim maven jälkee ku jalat _tönköt_. ja sitte se myös tuntuu esim töissä, kevyenä vihlasuna vasemmalla alaselkää, kumarasta/kyykystä noustaessa.

Aattelin nyt jättää kokonaan alakropan treenaamisen viikoks-pariks, ja reenata pelkästään yläkroppaa..

Sitähän minä täällä kyselin, että onko tarpeeksi laajaa ja uskottavaa tieteellistä näyttöä, johon sinä paasasit höpöä kuin hyvin opetettu verkostomarkkinoija.

ON. Manipulaatio (miten se sitten määritelläänkään) lisää mekaanisesti rajoittuneen nivelen liikkuvuuden takaisin normaaliksi. Vaikutus on nähtävissä/tunnettavissa välittömästi. Ja tutkitusti vaikuttaa siihen kipuunkin.

Minä olen hoitanut tuhansia asiakkaita. Opiskellut anatomiaa, kipufysiologiaa ja ihmisen liikettä vajaat 20 vuotta. Sinä siteraat wikipediaa! Kummalla meistä on enemmän uskottavuutta!?! :hyper:

No yksi kiusaksi:

Chronic Spinal Pain: A Randomized Clinical Trial Comparing Medication, Acupuncture, and Spinal Manipulation

Giles, Lynton G. F. DC, PhD*†; Muller, Reinhold PhD†

The highest proportion of early (asymptomatic status) recovery was found for manipulation (27.3%), followed by acupuncture (9.4%) and medication (5%). Manipulation achieved the best overall results.

Katsoppas kun satuttiin käärmeöljykauppiaan kanssa samaa aikaan tänne. Saarnaajalla, homeopaatilla, akupunktioita antavallakin voi olla jopa 50 vuoden kokemus alalta, samoin taikurilla ei se sitä muuta, että ne ovat uskoon, mielikuviin ja silmänkääntötemppuihin perustuvaa humpuukkia.

Sinä saat heti uskottavuutta, kun lätkäiset tänne uskottavista lääketieteellisistä tutkimuksista tulokset, joissa todetaan, että naksautuksilla on saavutettu merkittävää apua, joka on todistettu tieteellisesti esim. lumeverrokkiryhmän kanssa.

Missä olet opiskellut, laita CV näkyville, koska paasaat puuta heinää jolla voi olla varsin negatiivisia vaikutuksia ihmisen terveyteen.

Toisekseen epäilen oletko ymmärtänyt lukemaasi, koska vastaat näin
"Vaikutus on nähtävissä/tunnettavissa välittömästi. Ja tutkitusti vaikuttaa siihen kipuunkin."

Kun sinulle on kerrottu:
"No siihen uskon tuomaan lumevaikutukseenhan kuuluu, että herätyskokouksessa lentää kainalosauvat, sekä rullatuolit maneesiin ja rammat kävelevät . Asiaahan on tutkittu ja juuri näiden höpö höpö uskomushoitojen teho perustuu uskoon, sillä usko/lumevaikutus vapauttaa dopamiinia aivoihin (kivunlievitys).[/B] Yleltä tuli hyvä tiededokumetti tästä asiasta tässä vuosi-pari sitten, jossa vaikeasta polven nivelrikoista kärsivälle ryhmälle toiselle annettiin lumehoitoa ja toiselle lääkehoitoa. Tämä lumehoitoryhmässä ollut mies itki kun kertoi kertoessaan kuinka kovat kivut hänellä oli ja hän itse paransi itsensä uskolla, hän näet oli kuulunut lumeryhmään tietämättään.

Tähän uskomushoitoon nimittäin kuuluu, että hoitotilanne koitetaan saada sopivan maagiseksi ja uskottavaksi, näinpä se kääritään sitten suitsukkeisiin, neuloilla pistelyyn tai naksautuksiin yms."

Eli toistetaan nyt ja mustataan vielä jos se auttaisi sinua ymmärtämään lukemasi
"Siitä vain postaamaan tänne uskottavia tieteellisiä arvostetuista lähteistä, joissa ollaan tutkittu naksautuksia ja samaan aikaan annettu lumehoitoa, sekä todettu, että naksautuksilla on saatu lumehoitoa merkittävästi parempia tuloksia."

Joten oikeasti laita niitä tutkimuksia kehiin tai hypi vittuun kertomasta ihmisille harhauskontoasi, jolla voi olla ikäviäkin seurauksia ihmisen terveyteen.

No yksi kiusaksi:

Chronic Spinal Pain: A Randomized Clinical Trial Comparing Medication, Acupuncture, and Spinal Manipulation

Giles, Lynton G. F. DC, PhD*†; Muller, Reinhold PhD†

The highest proportion of early (asymptomatic status) recovery was found for manipulation (27.3%), followed by acupuncture (9.4%) and medication (5%). Manipulation achieved the best overall results.

Höpö höpö tutkimus koska siinä ei ollut edes lumeverrokkiryhmää mukana ja niemenomaan tutkimustulos myös painotti, että tuloksia saadaan ei pitkäkestoisesti (näinhän se lumehoidoilla tuppaa olemaan, kun aivoihin vapautuu dopamiinia), tämäkin höpöhöpö-tutkimus toteaa ettei noita hoitomenetelmiä suositella kroonisista kivuista kärsiville (ohhoh, olipa yllätys):wtf:

Ja olihan siellä lopussa:
"The results from this exploratory study need confirmation from future larger studies.":D

Eli ei kun alat laittelemaan niitä tänne, jos sellaisia on olemassa.

Ja mitä vittua jos jossakin kylpyläsuosituksissa suositellaan naksautuksia, onhan siellä suosituksissa savinaamioita, nokkoskylpyjä, kivihierontoja yms. Jos menet lääkäriin ihottuman takia ja hän lähettää sinut nokkoskylpyyn ja savinaamiohoitoon, onkohan mennyt se lääkärillä käynti ihan luotettavasti sinun mielestäsi.?:wtf:

Minä luulen että sairaaloiden ortopedeilla on alaan liittyvästä tutkimuksesta ajankohtaisin tieto, käsi ylös, kenetkä ortopedi on suositellut naksauttajalla:rock:? Lisäksi jos asiasta olisi tieteellistä näyttöä, luulisin, että jokaisen sairaalan fysioterapiaan palkattattaisiin naksauttaja, tai neulamies:D

Back
Ylös Bottom