Alaselkäkipu penkkauksen jälkeen...

Mistä mahtanee johtua alaselkä kipu penkkipäivän jälkeen? Varsinkin jos olen penkin tehnyt jalat lattialla. Kipu ei välttämättä tule heti vaan ehkä seuraavana päivänä. Olen tämän takia tehnyt penkkiä viimeajat jalat penkillä, mutta pikku hiljaa taitaa kipua alaselässä esiintyä näinkin penkatessa.
Pahimmillaan kipu on seuraavana aamuna ollut sellainen että varoen on pitänyt sängystä nousta. Kipu selässä jatkuu keskimäärin vajaan viikon. Sen jälkeen selkä on ennallaan.
Voiko tämä johtua heikosta alaselästä?
Kun kesken noston tuntuu että alaselkä menee aivan luonnottoman kaarelle, välilevyt ymmärtääkseni voi näinkin olla vaarassa?
Olen myös miettinyt voisiko syy olla siinä että oikeapuoli yläselästä on kehittynyt huomattavasti paremmin kuin vasen, epäkäslihas, iso liereälihas, hartialihaksen takaosa, leveä selkälihaskin on ehkä jonkinverran vahvempi kuin vasen. Myös oikean hartian etuolkapää on reilusti suurempi kuin vasen.
Tästä johtuen kesken noston vasen puoli alaselästä kaartuu huomattavasti enemmän, eli selkä menee kaarelle reilusti enemmän kuin oikealta puolelta, tällöin on joskus alaselässä tuntua vihlaiseva kipu.
Eli toisin sanoen selkä ei tämän lihasepätasapainon takia pysy tiukkana pakettina suorituksen ajan?
Näin ollen alaselkä kipeytyy kun selkä on niinsanotusti kierteellä ja sinne kohdituu kova paine.

Korjatkaa te kokeneemmat jos diagnoosi tuntuu väärältä.
Tai kertokaa mistä muusta tämä voi johtua tai onko kellään samasta ongelmasta ollut kyse.
Hyviä vinkkejäkin otetaan vastaan...
Yläselästä lihasepätasapaino kannattaisi varmaan ainakin korjata.

lihasepätasapaino on varmaan ilmeisin syy jos tulee loukkaantumisia.
Penkkaatko millä tyylillä? VN vai body? Teetkö kunnon kaaren lavat ja vatsa ja jalat tiukkana?
Käytätkö vyötä?

Olen penkannut hieman kummallakin tyylillä, viimeisimmäksi body tyylillä.
Olen koittanut tehdä mahdollisimman hyvän kaaren, lavat olen myös koittanyt vetää penkkiin kunnolla kiinni, paitsi kun asento lyssähtää vasemmalta puolen kesken noston niin tuntuu kuin paino olisi reilusti enemmän oikean lavanpäällä, tai siis lapa tiukemmin penkissä kii, ns...
Vyötä pidän penkatessa, tänään kylläkin kesken penkki reenin huomasin, tai olen huomannut ennenkin vaan hidasälysenä sen tänään vasta tajusin että vyöllä ei selkään saa oikein tukea kun se on hieman löysä, ilmeisesti lisäreikiä vailla. Eikä vyötä saa niin alas laskettua että se tukisi selkää juuri siltä kohdalta missä kipu esiintyy. Vyö ottaa lonkkaluihin kiinni, vaikka vyö onkin muotoiltu.
Kun pidän jalkoja penkatessa penkillä niin joskus polvet harottaa reippaasti sivuille, joskus ne ovat yhdessä. Eli vähän taitaa heilua minne sattuu nostossa.

Mulla oli joskus sama vaiva, kovia nostoja tehdessä mulla tahtoi mennä kaari liiankin isoks, kun voima alkoi loppua ja siitä sitten ärtyi alaselkä.

Mavettamaan aloin enemmän ja muutenkin keskiruumista reenailemaan kunnolla, niin nyt ei enää selkä ole penkkiä tehdessä juminut.

sama juttu ennen,vilas välillä perkeleesti.sitte ku alko tekee enemmän selkä,kylki ja vatsalihaksia ni on paljon tukevampi selkä eikä tunnu enää yhtään:dance2:

se nyt on ihan varma et jos jalat on penkillä ja heiluu minne sattuu niin kaikki on mahdollista..
Miten tukevan luulet alustan olevan jos silleen tekee? Jonnekin se on kropan pakko kompensoida..

Niinpä kyllä.... Pitänee kiinnittää tästälähtien huomiota enemmän siihen asennon tukevuuteen.
Fuhrer kysyit tossa aijemmin teenkö VN vai body tyylillä penkin. Mitä ajoit takaa tällä?

lähinnä sitä että miten tukevasti sulla on sit se selkä siellä penkissä. Bodytyyli on selälle ehkä hieman "helpompi" Itellä ainakin menee selkä enemmän tukkoon ku ojentajat penkatessa, ei mitään kipuja tule mutta niinku onset.

Tämä on nyt vain heitto eli arvaus. Voisko olla skolioosia (meniköhän toi nyt oikein), eli selkäranka kasvaa hieman mutkalle. Tällöin lavat ja lonkat on hieman eri korkuudella.
No en todellakaan tiedä, mutta lekuri kyllä näkee jos näin on.
Uhraa muutama tunti ja käy arvauskeskuksessa.

noihin vöihin niin tee ite siihen vaan lisää reikiä.. minä ainaki tein kaverin kaa meidän salin vyöhön lisää reikiä ja porukka on sitte kiitelly siitä koska se oli iha naurettavasti liian iso kaikille.. eli sakset otettii mukaan ja tsippadiiii :D

Tämä on nyt vain heitto eli arvaus. Voisko olla skolioosia (meniköhän toi nyt oikein), eli selkäranka kasvaa hieman mutkalle. Tällöin lavat ja lonkat on hieman eri korkuudella.
No kannattaa tämä heitto jättää ihan oman onnensa nojaan.
Vahvista syviä lihaksia selkä/vatsapuolelta, niin saat sitä tukea siihen keskilinjaan. Ja älä suotta yritä saada mitään kaarta siinä penkissä. Jos se käy sinne alaselkään, niin teet penkin ilman mitään kaarta. Lihaskasvu pysyy samana kaarella tai ilman kaarta.

Minulla oli joskus samankaltaista ongelmaa selkä kipeytyy penkissä. Otin aina hirmu kaaren penkkiä tehdessä ja tiukoissa nostoissa työnsin "vaistomaisesti" jaloilla kaartaa entistä tiukemmaksi ja se ihan tuntui pahalta. varsinkin nostojen jälkeen selkä oli tosi kipeänä. Selkä nikamat menee huonosti kun ottaa ison kaaren.

Olen lukenutkin jostain voimanosto sivuilta ettei kaarta kannattaisi tehdä jos ei tähtää kisoihin koska se aiheuttaa helposti selkävammoja.
Ja vasta eilen yksi vanhempi bodarikin mainitsi ettei kovinkovaa kaarta kannata tehdä.

Itse otan nykyään sellaisen kevyen kaaren että asento on tukeva ja lavat on penkissä.

No jos kasvaa mutkalle ni se yleensä lapsena jo jolloin se on vakavampi juttu tapauksesta riippuen. Suurin osa skoliooseista funktioonaalisia eli johtuu lihastasapainosa / kireyksistä. Funtionaalisessa skolioosissa selkäranka suoristuu eteenpäin kumartuessa normaaliksi. Suurella osalla ihmisistä on jonkinlainen skolioosi ja aika harvalla aiheuttaa oireita.

Veikkaan että kompensoit nostoa alaselällä mitä teen itekkin. Eli vatsoja ja muita tuki lihaksia vahvistamaan ? :o

itellä vihlo joskus selkää just noston jälkeen kun kaarta oli selässä liikaa, mutta nykyään teen penkkiä jalat ilmassa tai penkillä -> ei kaarta- ei kipua.

Olen tässä nyt pari penkkitreeniä vetänyt niin etten ole tehnyt hirveää kaarta. Sarja painot on pudonnut aivan olemattomiin kun ojentajista loppuu pänni. Eli onkohan tämä nyt aivan okei? Kun tuntuu ettei rinta rasitu yhtään enää. Ojentajat vaan menee tukkoon eikä sen jälkeen jaksa juuri mitään tehdä missä ojentajat on mukana.

Sakke muistaakseni neuvoo Penkkipunnerrus-kirjassaan, että tuollaisia kaaresta aiheutuvia jälkikipuja voi estää "kiikkumalla" selällään hetken sikiöasennossa lattialla penkkitreenin jälkeen.

Taas yhtä mutuilua, mutta itsellä jatku pitkään alaselän kivut niin penkatessa, kyykätessä kuin mavessakin. Tyhmänä bodarina jatkoin vain treeniä luullen että alaselän lihakset ovat heikot...Kunnes menin hierojalle, joka totesi että minulla on ristiselän S I nivel pois paikaltaan ja laitto sen takasi.
Eikä ole selkä sen koommin vaivannut

Itse tässä juurikin kärsin eilisen penkki ja kyykkytreenin jälkeisistä selkäkivuista. Mulla ollu joskus nuorempana toinen jalka merkittävästi (yli senttimetrin ) toista jalkaa pidempi, josta johtuen ranka on hieman "vino", ei kuitenkaan ole diagnosoitu skolioosia. Mulla alaselkä kipeytyy tasaisin väliajoin penkaamisesta tai mavettamisesta/SJMV.

Molmmissa liikkeissä olen onnistunut vähentämään selän kipeytymistä tekemällä liikkeet mahdollisimman kontrolloidulla tekniikalla, selkä mahdollisimman suorana. Maven teen nykyään läse aina siis SJMV:nä koska sen olen ainakin omalla kohdallani olevan selälle parempi. Ja penkinkin teen nykyään joko sotilaspenkkinä jalat ilmassa jolloin selän saa tukevasti suoraksi penkkiä vasten tai sitten vähintään jalat penkillä. Sitten joskus kun käy niin, että intoutuu tekemään sarjoja vähän isommilla painoilla ja tekee kunnon kaaren jalat lattialla käy juuri näin niinkuin nyt. Eli selkä saatanan kipeä ja ohi ei mene muutakuin noin 2-3 päivän täyslevolla.

Back
Ylös Bottom