Alaselkä sökönä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sadox
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikähän auttas ku alaselkää vihloo hemmetisti :curs:. Tänään tuli kipeeks kyykkyä tehdessä.
Toista sarjaa alotellessa ku otti tangon selälle nii vihlasi ikävästi
ja sarjan jälkeen vihlonta jatku (yllätys.. pitiki mennä tekeen vaikka tuntu kipua :wall: )
Pari viikkoa ollu kyllä alaselkä jumissa, mutta pelkästää lihakset, ei mitään vihlontaa.
Kipu on pahimmillaan kun nostaa vasenta jalkaa tönkkönä eteenpäin.
Varmaan aamulla ei pääse sängystä ylös. Heittäkäästä jotain hoito-ohjeita ja mistähän tuo kipu tuli, varmaanki huono tekniikka?

voihan se huono tekniikkakin olla, joskus tosin kun jotaki salilla tekee nii niksahtaa mitä erilaisimmissa tilanteissa. mullaki ottaa kyykk alaselkään paljon ja sitä selkää kannattaa muutenki venytellä vaikka joka päivä, sen verta kriittinen alue.
nuku yön yli hyvin. katso miltä aamulla tuntuu. itse ottaisin buranaa yöksi jotta saisit nukuttua hyvin. jos aamulla vielä kipeä niin isi/äiti vie lääkäriin. noiden juttujen kanssa ei kannata viivytellä

Porkkanaraastin sanoi:
...jos aamulla vielä kipeä niin isi/äiti vie lääkäriin. noiden juttujen kanssa ei kannata viivytellä

No, voin melkein luvata että aamulla on kipeä, ja aika huolellakin. Vaikka pikku juttu oiskin ni aamulla noi lihakset on se verran jäykistyneenä että voi vähä hankalaa sängystä nouseminen olla.

Jos selkä on vaa sen verran kipeenä huomenna että toimeen tulet ni en lähtis lääkärille valitteleen, se sanoo kuiteski että otaha lepoa muutama päivä. Toki jos kipu on oikeesti kova eikä mistää meinaa tulla mitään ni sit toki kannattaa mennä näyttämään selkää, saa ainaki jotai asiallisia kipulääkkeitä jos ei muuta.

Toi et selkää vihloo ku koitat jalkaa nostaa tönkkönä kuulostaa mun korvaan pikkasen pahalta, meinaan ittelläni hyvin todennäköisesti välilevy viturallaan/pullistunut ja oireet samanmoisia. Mut elä silti hätäänny, on tollasia oireita varmasti muissakin selkävammoissa.

Eli, reseptini, nyt vain pari päivää lepoa(mikäli ei lääkärille ole mentävä), ehkä jotain tulehduskipulääkkeitä vois olla asiallista popsia. Ja rukoile että et saanut hankittua pitkäaikaista selkävammaa. Sillo ku se selkä varottelee, sitä ois syytä kuunnella eikä vääntää sitä kyykkyä... itsehän teen kuten sinäkin, sitten rikon selkäni aina uusiks, ja sitten pohdin kuukauden/pari että kuin sitä voikaan olla niin tyhymä :D

Mua on kanssa aina välillä toi alaselkä vaivannu. Todella veemäinen ongelma jos treenit muuten kulkis hyvin. Viime kerralla jo hieman aiemmista kipeytymisestä oppineena latasin heti kipulääkkeet peliin ja pidin huolen ettei alaselkä vahingossakaan sais mitään rasitusta. Pari päivää sitä kesti, mutta sitte helpotti.

Muutamassa päivässä nuo yleensä helpottaa. Mutta sänkyyn ei parane jäädä makaamaan, vaan harrastaa esim. kevyttä kävelyä sen minkä pystyy.

Itselläni oli kanssa tuossa muutama päivä takaperin selkä hieman menossa lukkoon, mutta lihaksia rentouttavilla ja kipulääkkeillä tilanne meni kuitenkin nopeasti ohi. Mutta nyt on sitten oikea reisi sellaisessa kunnossa, että tiedossa on melko varmasti ainakin viikon paussi juoksemisesta / jalkatreenistä... jee-jee. Eilen vedin lenkin vielä sisulla, mutta nyt sattuu aina niin peijoonisti kun nousee esim. tuolista ja lähtee kävelemään. Muutaman askeleen jälkeen kyllä helpottaa, mutta vähän juilii jatkuvasti.

Vinyylipommi sanoi:
Muutamassa päivässä nuo yleensä helpottaa. Mutta sänkyyn ei parane jäädä makaamaan, vaan harrastaa esim. kevyttä kävelyä sen minkä pystyy.

Näin se menee, enemmän kun tuttuja on alaselän kivut minullekin. Ja paikalleen ei todellakaan pidä jäädä vaan toi kevyt kävely on hyvä, vaikkapa muutama 10 minuutin kävelylenkki päivässä jos ei suurempaan pysty ja heti kevyttä venyttelyä kun kipu antaa myöden.

Jos se noita välilevyjuttuja on, niin käsittääkseni se ei muutamassa päivässä kyllä parane mihinkään. Eli jos jatkuu niin sitten lääkäriin, mutta tässä tuskin arvauskeskus paljon auttaa... Tai ainakin pitää sitten sanoa, että on ollut jo muutaman viikon kipeenä ja sattuu niin perkeleesti, eikä tyytyä siihen pelkkään kipulääkkeeseen.

Minulla on yliliikkuvat nivelet ja selän osalta noi oireet on ihan samat ja takakyykkyä ei tartte tehdä ollenkaan, nappaa jo muutaman kymmenen kilon painolla selä niin jumiin, että sukkia ei jalkaa tahdo saada. Etukyykkyä alan kokeilemaan varoivaisesti, kunhan vaan pahin työkiire helpottaa, nyt ei paljon saikkariin ole varaa, ainakaan itse hankittuun.

Timba79 sanoi:
takakyykkyä ei tartte tehdä ollenkaan, nappaa jo muutaman kymmenen kilon painolla selä niin jumiin, että sukkia ei jalkaa tahdo saada. Etukyykkyä alan kokeilemaan varoivaisesti, kunhan vaan

Kertokaapa kokeneemmat mitä eroa on etukyykyllä ja takakyykyllä? Arvatakseni kyse on siitä, että etukyykyssä tanko pidetään rinnan yläpuolella, ja takakyykyssä sitten olkapäiden/niskan takana.

Itse jouduin jättämään jalkakyykyn pois treeniohjelmasta koska saan sillä alaselän aivan tukkoon. Jalkaprässiä olen tehnyt korvaavana, kyllä sekin toimii mutta kyykky olisi hieno yleisliike...

Mulla on justiin sama juttu! Koitas lukea tosta "Kuunnelkaa kroppaanne" -ketjusta!

Lepoa vaan ja kehoitan jättämään kokonaan pois nyt kaikki alaselkää rasittavat liikkeet, kuten selänojennukset, kyykyt, kulmasoudut tangolla, jopa vatsaliikkeetkin jos tekee kipeää selkään! Itse menin heti lekuriin ja sain piikin ja tulehduskipulääkkeet, nyt siitä alkaa olla viikko vierähtänyt ja aika hyvin on palautunut, vieläkin on pientä jäykkyyttä, mutta en aiokaan reenata noita em. liikkeitä ennenkun on kivut/jäykkyys KOKONAAN poissa!

Lepoa! Voihan tuo olla jotain ylirasittumistakin, kun sllakin on ollut selkä jo vähän kipee ennenkin kuten itselläkin, se voi johtua myös venyttelemättömyydestä että sitten prätkähtää helpommin!

ehec sanoi:
Toi et selkää vihloo ku koitat jalkaa nostaa tönkkönä kuulostaa mun korvaan pikkasen pahalta, meinaan ittelläni hyvin todennäköisesti välilevy viturallaan/pullistunut ja oireet samanmoisia. Mut elä silti hätäänny, on tollasia oireita varmasti muissakin selkävammoissa.

Taitaa olla yhtenä alustavana tapana diagnosoida pullistunut välilevy tuo jalannostokoe. Mulla on lytyssä ja vähän pullistunut välilevy ja jalkaa suorana nostaessa alkaa pistää selkään ja/tai säteillä kipua jalkoihin/pakaroihin.

Aika paljon ollut viime aikoina näitä "kyykky/mave sattuu alaselkään" -juttuja, mistä lie johtuu?

Edit: se alta satasella (vaihda tähän mikä tahansa rauta joka on mielestäsi pieni) kyykkäys ei ole mikään häpeä vaikka sitä harrastaisi alussa pidemmänkin aikaa varsinkiin jos bodymielellä treenaa. Saattaahan sen tangon saada runtattua ylös huomattavastikin isommalla raudalla mutta tukilihakset saattaa pettää ja tekniikka muutenkin kärsiä. Ei ollut osoitettu threadin aloittajalle, vaan ihan yleisesti sen pohjalta mitä saleilla näkee melkein joka kerta kun käy.

ketee sanoi:
Kertokaapa kokeneemmat mitä eroa on etukyykyllä ja takakyykyllä? Arvatakseni kyse on siitä, että etukyykyssä tanko pidetään rinnan yläpuolella, ja takakyykyssä sitten olkapäiden/niskan takana.

Itse jouduin jättämään jalkakyykyn pois treeniohjelmasta koska saan sillä alaselän aivan tukkoon. Jalkaprässiä olen tehnyt korvaavana, kyllä sekin toimii mutta kyykky olisi hieno yleisliike...

No siinä se suurin ero noissa kyykyissä onkin. Ja tämä etukyykky on enemmän etureisille ja muutenkin selkävikaiselle parempi kun asento on väkisinkin pajon pystympi mitä takakyykyssä. Mulla vaan ei tule mitään jos on esim. raskaampi rinkka selässä ja lähtee maastoon, lyö niin tukkoon alaselän että kohta ei kävelemään pääse. Ja tästä on käyty monella eri alan lääkärillä ja sen kanssa on opittava elämään, vahvistettava tukevia lihaksia ja yleensäkin pidettävä kunnostaan huolta. Kipua ja tuskaa aiheuttavia liikkeitä vältettävä. Että tämä enennkuin joku alkaa taas saarnaamaan paskasta tekniikasta.

Kokeile tota etukyykkyä, mutta painojen kanssa pitää olla erittäin varoivainen. Tämä on taas itsekin muistettava kun alkaa tekemään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tällä kertaa tais selvitä säikähdyksellä. Oli yön aikana parantunu jo aika hyvin, jumissa vielä mutta ei enää vihlovaa kipua. Tais olla jotain ylirasitusta kun viikko sitten tein kyykkyä kolmekin kertaa viikossa.

Tällä kertaa tais selvitä säikähdyksellä. Oli yön aikana parantunu jo aika hyvin, jumissa vielä mutta ei enää vihlovaa kipua. Tais olla jotain ylirasitusta kun viikko sitten tein kyykkyä kolmekin kertaa viikossa.

Annan nuoremmille neuvon: Älkää tehkö kyykkyä "raskailla painoilla" nuoret miehen alut.Suosittelen vasta noin 19-20V kovaa kyykkyä ja sitäkin vain kerran viikossa.

nimimerk. 20v kokemus

Takakyykystä en edes tykkää ja asentokin on jotain niin outoa, etukyykky on jees, etureidet tuhoutuu nätisti ja keholle muutenkin parempi liike, failuressa saa aika helposti tangon pois ja voi tehdä loppuun asti itsekseenkin :)

Mulla sama juttu paitsi että selkää ei vihlo vaan meni niin saatanan jäykäksi ja alussa oli myös kipeäkin maastavedon jälkeen ja kyykkypäivän jälkeen paheni vaikka kummassakin liikkeessä pidän mielestäni hyvää tekniikkaa ja vyö on käytössä.
Elikkä kiinnostais tietää missä menee ton alaselän kans raja että se tunne ei ole vaan lihasarkuutta elikkä sitä toivottua tunnetta eikä mitään tyyliin välilevyn pullistuma?

Mulla ei ole ongelmia tunnistaa milloin välilevy oireilee ja milloin lihat on vaan jumissa. Välilevykipu on monesti pistävä siinä ihan rangassa tai heti vieressä, ja pahana päivänä säteilee jalkoihin. Lisäksi sen saa pahentumaan taivuttamalla rankaa johonkin suuntaan. Alaselän lihasten jumi on sitten laajempi, tuntuu kämmenen kokoisella alueella molemmilla puolilla selkärankaa eikä ole herkkä asennolle.

No sitä osaa oikein kuvailla, sanotaan nyt että aamulla varsinkaan taivu selkä ollenkaan ja aika lailla selkärangan lähettyvillä vaan tuntuu eikä venyttelystä tarvi ees uneksia maastavetopäivän jälkeen kun ei pysty taivuttamaan itseensä kunnolla. Onko tuo sitte vaan normaalia lihaskipua vai mitä se on?

Kyllä se näin on et yks raskas kyykky viikossa riittää! Oikea tekniikka kohdilleen ja menoks! Selkä on siitä ikävä et sen saa niin helposti rikki. :(

itse olen jo pitempään kärsinyt alaselässä aivan tuossa vasemman pakaran yläpuolella selkärangan vieressä olevasta kivusta...se ei ole jatkuvaa vaan aina tietty asento saa sen laukeamaan ja juuri tuolta vasemmalta puolelta..kerran se oli liki viikon verran kipeä ja kävin armeijassa lääkärillä ja hän vaan totesi että"tulee minullakin selkä kipeäksi" ja antoi lääkettä..Mietin vain että onkohan välilevyssä jotain vikaa vai onko ihan lihasjuttuja..Taisi olla aika vaikeasti selitetty tämä ongelma,mut katotaan :(

Tänään kävin kuvissa ja ens torstaina saan vasta tulokset... jotain paskana lannerangasta.

Menipä sitten koko vuosi 2004 vituiks... :curs:

WhiteExorcist sanoi:
itse olen jo pitempään kärsinyt alaselässä aivan tuossa vasemman pakaran yläpuolella selkärangan vieressä olevasta kivusta...se ei ole jatkuvaa vaan aina tietty asento saa sen laukeamaan ja juuri tuolta vasemmalta puolelta..kerran se oli liki viikon verran kipeä ja kävin armeijassa lääkärillä ja hän vaan totesi että"tulee minullakin selkä kipeäksi" ja antoi lääkettä..Mietin vain että onkohan välilevyssä jotain vikaa vai onko ihan lihasjuttuja..Taisi olla aika vaikeasti selitetty tämä ongelma,mut katotaan :(

Tossa aikaisemmin jo mainittiin, että välilevyjutut tuntuu yleensä rangan päällä. Mulla on yleensä just tossa samassa kohtaa toi kipu. Ja mulla se johtuu tosta yliliikkuvuudesta ja sitäkautta menee vaan lihakset tilttiin helposti määrätyissä liikkeissä. Eikös ne "noidan nuolet" sun muut kipuile just tolleen pakaran yläpuolelle?

Back
Ylös Bottom