Alaselkä-Ristiselkä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ukki
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ristiselkä on kipeytynyt. Aikoinaan tein mavea, ja mielestäni tekniikat oli ihan kohdillaan, ja kaveri katsoi vierestä, ja sanoi että näyttää oikealta. Noh, kuitenkin kipeytyi yhdessä treenissä jonkun verran, mutta meni ohi. Jonkin aikaa tämän jälkeen (viikko?) sitten kumarruin laittamaan kengännauhoja kiinni, niin naps. Jumalaton kipuaalto selkään, oli vaikeuksia kävellä 400m kotiin. Noidannuoli?

Nyt taas kipeytyi jonkun verran, kun tein kotona lattiapunneruksia lisäpainoilla (Olisiko sitten tullut kun painot oli repussa, enimäkseen juuri alaselän päällä). Kesti tehdä kulmasoudut, mutta tutut oireet on palannut, eli kun alaselkää työntää taaksepäin, niin ristiselkään koskee. Kipu kohdistuu erityisesti hieman vasemmalle puolelle, 3-5 senttiä selän keskeltä katsotuna vasemmalle.

Eli, onko tämä nyt sitten kuitenkin tullut huonosta tekniikasta mavessa, vai voiko olla, että selkä ei vain kestä mavea? Olen vielä semmoinen kynis, että tein sarjaa 60kg:lla, eli millään hypersuurilla painoillakaan ei tullut tehtyä...:nolo: Ei kerennyt oikein kehittyäkkään, kun tuon selän nakkasi kipeäksi noin kuukauden mavettamisen jälkeen...
Entäs jatkotoimenpiteet? Pitäisikö tässä koittaa koulun terveydenhoidon kautta jonnekkin konitohtorille?

Mikä perkele siinä on, että kun laittaa asiallista tekstiä, niin ei tule mitään vastausta? Aihetta on käsitelty? Vai tulisiko niitä vastauksia, jos laittaisi otsikoksi "AuTtAkAa!111!!!uksi!

..Äääh, vituttaa vaan, kun meni paskaksi tuo selkä taas tänään, täsmälleen samasta paikasta. Menenpä terveydenhoitajalle huomenna, toivon mukaan ohjaa jonnekkin lekurille.

Olisko tämä n. tuhannes alaselkäthreadi.

Jos aloitit tuon mavetuksen ns. kylmiltään, saattaa olla, ettei sun keskivartalon tukilihaksisto "pysy mukana". Kannattaa siis tehdä alkuun esim. selän ojennuksia ja vatsoille (syville ja suorille) kannattaa kattoa vaikka jhulmin vinkit. Sen jälkeen koittaa uudestaan.

Kannattaa pyytää joku joka tietää miten se mave tehdään oikein tsekkaamaan sitä tekniikkaa.

Viides.

En aloittanut mavetusta kylmiltään, tätä ennen oli tullut jo jonkun aikaa tehtyä alaselkälaitetta.

Nyt kun muistelen, niin lämmittelyt olivat hieman vajaat. Sitten joskus kun uskallan taas lähteä tekemään mavea niin pitää muistaa kunnon lämmittelyt ja tosiaankin joku joka tietää katsomaan se tekniikka kohdalleen.

Vatsalihakset ja erityisesti niiden syvien vatsalihasten teko auttoi minulla vastaavaan, joskaan ei noin pahaan, vaivaan. Lisäksi kun opettelin miten sitä tankoa nostetaan oikein, niin selkäkivut ovat hyvin harvinaisia tätä nykyään (selässä on valmistusvikaa, joten kipuja esiintyy silloin tällöin). Jos selkä tuntuu silti vain kipeytyvän, tee mavea hieman harvemmin. Huomaa myös, että esim. kova kyykky vaikuttaa alaselkään.

Perusasioina mavessa on, että alaselkä ei saa päästä pyöristymään ja tanko pitää kulkea max 5cm jaloista irti. Minulla onkin hienot mustelmat pitkin sääriä ja polvia hyvän mavetreenin jälkeen. Hartioiden jännittämistä kannattaa yrittää välttää, koska se tuppaa pyöristämään sitä alaselkää. Muitakin asioita on, mutta ne on vähän nostajakohtaisia, joten niitä ei pysty tässä kertomaan.

Vyö mukaan nostoihin, vaikka raudat ei painavalta tuntuisikaan, ja hyvät hapet. Vyö ei ole sitten vain koristeeksi vaan niin, että kun olet vetänyt hapet sisään, on vyö tukevasti paikoillaan, jolloin se tukee myös selkääsi.

Ja anteeksi jos kuulostaa itsestäänselvyyksiltä :)

Ukki sanoi:
En aloittanut mavetusta kylmiltään, tätä ennen oli tullut jo jonkun aikaa tehtyä alaselkälaitetta.
Ok. Kannattaa vahvistaa koko keskikroppaa, kyljet/alaselkä/suorat vatsat/syvät vatsat.

Jos alaselkälaitteella tarkoitat semmosta missä istutaan ja työnnetään yläselkään koskettavaa tukityynyä taaksepäin, niin ei tod. kannata ainoana tukiharjoituksena pitää.

Nyt kun muistelen, niin lämmittelyt olivat hieman vajaat. Sitten joskus kun uskallan taas lähteä tekemään mavea niin pitää muistaa kunnon lämmittelyt ja tosiaankin joku joka tietää katsomaan se tekniikka kohdalleen.
Jeps, kunnollinen lämmittely on ainakin oman alaselän hyvinvoinnin kannalta tod. tärkeetä. Jos salilla on mahdollisuus niin mavea varten kannattaa lämmitellä esim. soutulaitteella -> lämmittää koko kroppaa.

Edit: weiccolla hyvät pointit.

no jopas sattui. itelläki on nyt ollu juuri tuo kipu tuolla alaselässä. mulla se on tullu kyykyssä, todennäköisesti sen takia että yrittänyt liian isoilla painoilla tehä, ja selän ojennukset on jäänyt vähiin. takareisiä onn venytellyt paljon, kun niin sano yks fysioterapeutti, että kannattaa venytellä niitä että muuten menee herkästi tuo tekniikka pieleen jos takareidet ei pelaa kyykyssä. mutta tällä viikolla mulla meni tuo alaselkä uuestaa....vaikka oon kyllä venytelly pirusti takareisiä, mutta siinä sivussa en oo muistanu tehä noita tärkeitä selänojennuksia. joka tapauksessa pirullinen juttu.

No kyykyssä sama juttu. Vyö käyttöön ja oikea tekniikka. Vatsalihaksia tekemään jne. Paineet, jotta vyö ja happi tukee selkärankaa. Vatsalihakset tiukoiksi liikkeen ajaksi. Tanko liikkuu pystysuorasti ja kannattaa välttää selkäkyykkyä (joka on kyllä minun synti myös). Kun lähestyt yläasentoa työnnä kyynärpäitä eteen/ylös, jolloin yläselkä kääntyy automaattisesti suoraksi (älä kuitenkaan liioittele tai olet selälläsi).

Raskailla painoilla ei kannata tosiaan kovin usein tehdä. Siitä ei ole mitään hyötyä kuin hermottelussa. Tosin massakaudella on hyvä kerran kuussa herätellä hermoja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Täällä kanssa ollut alaselkä vaivoja paljonkin ja edelleen jatkuu...selän ojennus provosoi kipua eli jos esim. istuu luennolla pari tuntia niin kestää kauan aikaa ennenkuin pääsee kunnolla seisaalleen ja "toipuu" istuma-asennosta.
Kuten moni muukin, ärsytin selän taas tuossa pari kk:ta sitten mavessa ja kyllä on raihnaiselta tuntunut!edes SJMV ei pienilläkään painoilla onnistu. Tällä hetkellä vaan selänojennuksia penkissä maksimipitkiä sarjoja+hieman lisäpainoja ja syvien/ryhtilihasten vahvistusta staattisesti.katotaan...

Vuosi sitten kävin selän kuvauttamassa ja mitään vikaa ei löytynyt, ainoastaan hieman korostunut lordoosi. Sain lähetteen ortopedis-manuaaliselle terapeutille(niksauttelija), jonka Dg oli vino lantio. Sanoi parantavansa vaivani 3-4 hoitokerran jälkeen..(yeah right!)..ei tuntunut oikeen uskottavalta. Kallista puuhaa.

olen pohtinut, josko iskias vaivaisi, mutta kun tuo kipu ei oikeastaan säteile. Alaselkää ikäänkuin "kutittaa" ja se tuntuu heikolta.Alaselän ja vatsalihasten mahdollinen epätasapaino voi myös olla syynä? tai kireä pakaralihas(piriformis synd.)enpä tiedä...paska juttu joka tapauksessa.

marima sanoi:
Vuosi sitten kävin selän kuvauttamassa ja mitään vikaa ei löytynyt, ainoastaan hieman korostunut lordoosi. Sain lähetteen ortopedis-manuaaliselle terapeutille(niksauttelija), jonka Dg oli vino lantio. Sanoi parantavansa vaivani 3-4 hoitokerran jälkeen..(yeah right!)..ei tuntunut oikeen uskottavalta.

Mikä kohta ei tuntunut uskottavalta? Jos OMT-terapeutti on tarkistanut lantiosi ja sanoo että se on vino, niin kyllä se vinossa on. Usko pois. Vinous on ihan silmillä havaittava ja sormilla palpoitavissa. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Ihan perusjuttu.

Parantamisesta. Jep, jos kyseessä on virheellinen asento (pl. synnynnäiset "epämuodostumat") se voidaan korjata. Lantion kohdalla yleensä yksi hoitokerta riittää, jolloin tilanne korjaantuu tai ainakin helpottuu. Ikävä kyllä, virheasennolla on taipumus "hakeutua" takaisin virheelliseen olotilaan, jolloin tilanne tulee purkaa jälleen. Käytännössä tähän menee se mainittu 3-4 kertaa, joskus enemmänkin. Tämänkin jälkeen potilaan tulee itse aktiivisilla harjoitteilla vahvistaa ja venyttää omia ongelmakohtiaan, jotta kyseinen virheasento ei enää uusiutuisi.

olen pohtinut, josko iskias vaivaisi, mutta kun tuo kipu ei oikeastaan säteile. Alaselkää ikäänkuin "kutittaa" ja se tuntuu heikolta.Alaselän ja vatsalihasten mahdollinen epätasapaino voi myös olla syynä? tai kireä pakaralihas(piriformis synd.)enpä tiedä...paska juttu joka tapauksessa.
Älä turhaan pohdi. Oireesi eivät sovi Iskias-hermon kompressitiloihin, eivät myöskään piriformikseen. Lue ihan huolella alaselkä-thredit, niistä löytyy paljon neuvoja/tietoa notkoselkäisyydestä ja miten notkoselän kanssa tulee elää. Niin, lihasepätasapaino korostaa notkoselkäisyyttä ja herkistää esim lantion virheellisen asennon muodostumiseen...

Jos selkä vaivaa, hae nyt ihmeessä siihen apua tai selvitä itse, jos et kerran koulutettua ammattilaista usko. Netti on täynnä tietoa. => GOOGLE => low back pain, SIJ pain, pelvic pain tjmv.

Mulla on alimmassa lannenikamassa liukumaa ja siirtymää. Selkä on välillä kipeä ja pitäisi käydä pian röngenissä katsomassa että onko se pahentunut. Se haittaa hiukan harrastustani jääkiekkoa :itku:

fysio sanoi:
Mikä kohta ei tuntunut uskottavalta? Jos OMT-terapeutti on tarkistanut lantiosi ja sanoo että se on vino, niin kyllä se vinossa on.

No kyllähän toki sen Dg:n uskoin!

Lantion kohdalla yleensä yksi hoitokerta riittää, jolloin tilanne korjaantuu tai ainakin helpottuu.

Näin ei kyllä todellakaan käynyt minun kohdallani eli mikään ei muuttunut. Saatoin tehdä virheen, kun en sitä 3-4 kertaa käynyt, mutta sen yhden kerran perusteella tuli kyllä aikamoinen uskonpuute tuohon kyseiseen hoitomuotoon. Onko tämä yleisesti todettu tehokkaaksi/tehokkaimmaksi hoidoksi tässä vaivassa vai olisiko jotain muuta ehdottaa?
Eipä tämä terapeutti ainakaan minulle niitä venyttelyohjeita tarjonnut ellen itse olis niitä häneltä pyytänyt.

Jos selkä vaivaa, hae nyt ihmeessä siihen apua tai selvitä itse, jos et kerran koulutettua ammattilaista usko. Netti on täynnä tietoa. => GOOGLE => low back pain, SIJ pain, pelvic pain tjmv.

Olen kiitollinen neuvoista ja tarkoituksenani ei ole viitata kintaalla alan terveysalan ammattilaisille, jollaiseksi itsekin olen valmistumassa. Apua olen vain etsimässä ja vaihtoehtoja kyselemässä.

Aika usein noidannuolet johtuvat liian kireistä perseen/lantion lihaksista jotka kiristävät sitten myös alaselän joka heikompana lenkkinä antaa periksi...Eli suosittelen venyttelemään lantionseutua ja jos mahdollista niin hierontaan...Myös takareidet kannattaa huoltaa..

Otso67 sanoi:
Aika usein noidannuolet johtuvat liian kireistä perseen/lantion lihaksista jotka kiristävät sitten myös alaselän joka heikompana lenkkinä antaa periksi...Eli suosittelen venyttelemään lantionseutua ja jos mahdollista niin hierontaan...Myös takareidet kannattaa huoltaa..

Millasta kipu noidannuolet aiheuttaa ? Säteileekö se, vihlontaa... ?

Erittäin vihlovaa, terävää ja paikallista kipua.Noidannuolihan syntyy siten että varsinaisen vammakohdan ympärillä olevat lihakset menevät ns.suojaspasmiin eli kramppaavat aivan totaalisesti,hoitona särkylääke ja liharelaksantit sekä lepo usein auttaa myös jalkojen kohoasento.Menee yleensä ohi 2-5 päivässä.
Kevyttä venyttelyä heti kun kipu sen sallii täällä voidaan minimoida tulevan arpikudoksen määrää.

Otso67 sanoi:
Noidannuolihan syntyy siten että varsinaisen vammakohdan ympärillä olevat lihakset menevät ns.suojaspasmiin eli kramppaavat aivan totaalisesti.

Entäs jos ei ole vammaa, mihin/miksi se spasmi sitten muodostuu?

Latest posts

Back
Ylös Bottom