Alaselkä reistailee

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ongelmaksi itselläni on muodostunut lähinnä alaselkä joka lienee perinnöllinen äidiltäni. Olen huomannut etten tohdi liikutella kovin raskaita painoja maastavedossa ja kyykyssä, maksimeista puhumattakaan, nimittäin alaselkä ilmoittaa heti olemassaolostaan, ei hirveällä kivulla mutta tunteena että se ei vain kestä, joskus tunne tulee jo pelkästä pitkästä seisomisesta, ikäänkuin alaselkä väsyisi. Peloteltu on mm. jollakin rappeumallakin, mutta ei kait nyt sentään? Tämä sitten on johtanut siihen että maastavedosta ja kyykystä en saa kaikkea irti, ainoastaan penkistä tohtii nostaa isoja rautoja.
Kysynkin nyt kaikilta joilla on/ollut sama ongelma tai tietämystä asiasta että minklälaista treeniä kannattaisi tehdä, ja kannattaneeko isoja romuja liikutella laisinkaan?

Käy ensin lääkärillä, että saadaan selkärankareuma suljettua pois. Pyydä sieltä lähete fysioterapeutille, joka sitten kertoo tarkemmin, mikä selässä todennäköisesti mättää.

Itselläni on löysät alanikamat: selkä väsyy ja kipeytyy tuolla tavalla varsinkin jos makaan tai istun pitkään - juuri tuollainen lepo on selälle myrkkyä. Kipuun ja väsymykseen auttaa parhaiten se, että lihakset selässä, kyljissä ja vatsoissa (varsinkin syvät vatsat) on saatu vahvoiksi. Siinä maastaveto ja kyykky on juuri parhaat liikkeet ja mullekin fysio sanoi, että antaa palaa vaan vaikka välillä niitä ykkösiäkin. Kaikki tämä kuitenkin sillä varauksella, että saat ammattilaisilta luvan treenata.

Jep, itsellä ollut samaa aiemmin, oon vähän vajaa 2markkaa pitkä joten selkä sitä myös, tästä seurauksena siis..

Itse lähdin vaan pikkuhiljaa parantamaan tuota keskikropan kondista pidemmilläkin sarjoilla SJMV:tä, raakaa RIVE:ä,vatsoja painojen kanssa, selänojennuksia, hyviä huomenia jne. ja pikkuhiljaa hioen mave-tekniikkaa että osuisi enemmän jaloille (apinakäsien vuoksi teen nykyään SUMO:na).

Treeni alkaa aina kevyillä vatsoilla, kunnon lämmittelyillä ja hyvillä huomenilla, vartalonkierroilla pelkkä 20kg tanko niskassa jne.

Näillä eväillä menee itselle suht. kovilla painoilla 4x6 tai 5x5 sarjoja mutten mitään max ykkösiä vetele.

...niin ja nykyään vielä venyttelenkin:eek:

No itsellä on samanlaisia ongelmia. Välilevy mennyt alimmasta nikamasta 2 vuotta sitten, hoitona lepo ja kipulääkkeet. Kunnossa tavallaan! Maastavetoa olen tehnyt kerran viikkoon, kyykkyä en samaan viikkoon tohdi tehdä joten jalkaprässi on tullut tutuksi. Mavessa uskaltaa jo ottaa kohtalaisen kovia treenejä, mutta kyllä selkä muistuttaa itsestään aina välillä. Omalla kohdalla kipu tulee jos pelaan jalkapalloa tai juoksen pidempään, jolloin alkaa pakarassa ja lonkanpohjassa tuntumaan vihlontaa ja kramppia. Tosin myös pitkään seisominen aiheuttaa välillä puutumisen tunnetta alaselkään. Venyttely on myös helpottanut tilannetta, ohjeet niihin napattu pakkikselta. Ja tuossa lääkärikin totesi että jos pullistumaa ei ole niin kannattaa yrittää venytellä että on hermoille enemmän tilaa jos kudokset treenin jälkeen vähän turpoaa.

Syvienlihasten treenaus voi myös olla hyväksi, eli tukikudokset kuntoon. Itse olen sen operaation aikana käyttänyt Mavessa vyötä tukena, mutta tarkoitus olisi siitä jossain välissä päästä osittain luopumaan. Isoihin romuihin en ole Mavessa selän hajoamisen jälkeen mennyt sarjat olen pitänyt kapealla 10-8:n toiston välillä. Ohjelmana on selän hajoamisen jälkeen ollut 2-jakoinen ohjelma niin ei tarvitse yksittäisissä treeneissä vetää selkää ihan juntturaan. :)

Onko tuolla rappeumalla kuka pelotellut ihan lääkäri vai kaverit? Itsellä ainoastaa ahtaat nikamavälit jotka aiheuttaa ongelmia.

itellakin toi alaselkä reistailee.. isällä yliliikkuvat selkänikamat eli niiku joku tossa mainitsi että löysät alanikamat.. onkohan sama ongelma? no niin taitaa mullakin olla ku toi selkä ei oikein pelaa. fysioterapeutti sano mulle armeijassa kun selkää tutkittiin näin: mulla on notko selkä, toinen jalka lyhyempi kuin toinen, lonkankuokistajat, pakarat, reidet ihan jumissa joka myös vaikuttaa selkään.. ohjeena venyttely, vatsojen/syvien vatsojen ja selän reenaaminen... mut vaikeeta sen on ku paskana paikat.

Jos/kun selkää lähtee lääkärille tutkituttamaan niin oikea osoite on fysiatri, mun alaselkää ihmetteli yksi jos toinen yleislääkäri (mietittiin SI-niveliä jne.) ja kun sitten lopulta sain lähetteen fysiatrin vastaanotolle alkoi homma avautumaan. Mulla tuomio oli 4 ja 5:s nikaman välissä oleva välilevyrappeuma, varmaan tuo on se jolla ketjun aloittajaa on peloteltu. Kyseinen vaiva on kuulemma noin 10%:lla 30 v. suomalaisista, toki vaivan aste/häiritsevyys vaihtelee.

Mut joo, tuon ikäisen jampan kannattaisi ehdottomasti ottaa aukottomasti selvää mkä siellä selässä oikeasti on. Tietyt vaivat/viat + parin markan mavet voi rikkoa jotain tavalla jossa sairaslomat lasketaan kuukausissa ja täysi toipuminen vuosissa.

Oma fysiatrini opasti minua about seuraavasti: "Älä meveta tai kyykkää. Mä tunnen työni kautta ihan liikaa voimanostajia. Ne on loistavia liikkeitä, mutta tekevät kunnon damaa jos/kun se tekniikka sopivasti joskus hajoaa"

Vielä kerran: selvitä mikä siellä selässä on vikana. Yleislekuri ==> lähete fysiatrille ==> magneetti jos tarttee ==> diagnoosi ==> hoito. Saattaa maksaa jopa rahaa, mutta tietoisuus asian todellisesta tilasta ja mahdollisuus mukauttaa treeni selälle turvalliseksi on mun mielestä aika paljon arvoista.

Mulla on kanssa varmaan koko elämäni ollut alaselässä vikaa. Jos lonkat päästää kiristymään liikaa, se pahenee vaan. Oon vasta hiljattain uskaltanut alkaa taas kyykkäämään kunnolla, pienillä painoilla. Vielä ei ole poksunut, mutta näin alkuun jännittää kyllä saatanasti. Mavea en uskalla kun vain satunnaisesti kokeilla.

Nuo on vittumaisia nuo alaselän vaivat :(

Itsellä oli ensin kipeilevät polvet ja siitä kipu siirtyi alaselkään, alimmaisten nikamien säryksi ja vihlomiseksi ja lihasten jumiutumiseksi. Olen käynyt ortopedillä, fysioterapeutilla ja kiropraktikolla ja saanut jokaiselta eri diagnoosin:

Ortopedi: Vika on nilkoissa joka johtuu siitä että jalat on kierot. Ja sanoi että kannattaa mennä fysioterapeutille.
Fysioterapeutti: Syynä on skolioosi, ja tehtiin tukipohjalliset jotka auttoivat hetken aikaa.
Kiropraktikko: Alimmaiset nikamat eivät liiku lähes ollenkaan ja suurin osa rangan liikkeestä kohdistuu noin 10cm pätkälle näiden muutaman liikkumattoman nikaman yläpuolelle. Josta johtuu lievä notkoselkä. Ja sanoi toisen si-nivelen olevan hieman "vinossa".

Nyt viimeiset 4 viikkoa olen juossut kiropraktikolla ja sen sanaan luotan eniten?, joka kerta se naksauttelee ja liikuttelee niitä alimpia nikamia, katsoo onko lihaskireyksiä ja sanoo että viiden "hoito"kerran jälkeen selkä olisi kunnossa mutta tuota pidän hieman kyseenalaisena sillä tilanne on sama kuin ennen "hoitoja". Kiropraktikko antaa joka kerta yhden harjoitteen jota täytyy ja olen tehnyt kotona. Ja vasta sen viidennen kerran ja 300€ jälkeen jos ei muutosta ole tapahtunut selkä kuvataan.

Luin yhtä notkoselkä threadia jossa moni sanoi että kiro tai joku muu kerran runno si-nivelet paikalleen ja selkä oli taas suorassa ja kivut poissa. Mutta kiro jolla kävin ei tuntunut oikein tietävän siitä paljoa. Täytyy siis vielä odotella ja maksaa vielä se 60€ ennen kuin pääsee kuvauksiin.

Eli siis pääasiana oli että omat selkäkivut johtuvat kiropraktikon mukaan alimmaisten nikamien liikkumattomuudesta jota hän ei pitänyt vakavana, selässä tuntuu kun tekee mavea kulmasoutua tai jopa penkkipunnerruksessa kaaressa ollessa.

Ongelmaksi itselläni on muodostunut lähinnä alaselkä joka lienee perinnöllinen äidiltäni. Olen huomannut etten tohdi liikutella kovin raskaita painoja maastavedossa ja kyykyssä, maksimeista puhumattakaan, nimittäin alaselkä ilmoittaa heti olemassaolostaan, ei hirveällä kivulla mutta tunteena että se ei vain kestä, joskus tunne tulee jo pelkästä pitkästä seisomisesta, ikäänkuin alaselkä väsyisi. Peloteltu on mm. jollakin rappeumallakin, mutta ei kait nyt sentään? Tämä sitten on johtanut siihen että maastavedosta ja kyykystä en saa kaikkea irti, ainoastaan penkistä tohtii nostaa isoja rautoja.
Kysynkin nyt kaikilta joilla on/ollut sama ongelma tai tietämystä asiasta että minklälaista treeniä kannattaisi tehdä, ja kannattaneeko isoja romuja liikutella laisinkaan?

Yksi asia mitä ei ole vielä tässä yhteysessä mainittu on liian suora selkä. Itse kärsin tästä vaivasta. Muuta en ole siihen keksinyt kuin varovaisen etenemisen kunnon lämmittelyillä ja pienillä painoilla. Jos selän väsyttää pahasti niin toipuminen on aina 10 päivää. Ei niin että sen ajan olis saikulla, mutta kärsii ittekseen ja vannoo että seuraavalla kerralla muistaa paremmin...

Pituudessani ei ole ongelmia, mutta selkä on pitkä verrattuna jalkoihin. Mitähän nuo fysioterapeutilla käynnit mahtaa maksaa? Tiedän vatsojeni olevan aika heikot muihin lihasryhmiin verrattuna, joten luulen että niiden treenaamisen lisääminen tuskin haittaisi asiaa. Tässä tuli heti hyviä ja asiallisia vastauksia, mietin asiaa ja ehkä sinne lekurillekin tulee mentyä :)

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
jep. tuntuu olevan vähän kaikilla saman tyyppisiä ongelmia.. myös mulla.. ei oikee tunnu lämmittelykään auttavan eikä geelitkään et päivästä riippuen se on millainen on.. mut fakta on se että heikot lihakset särkee!!!

Mulla meni selkä kun nostin tossa joulukuun alussa mave ykköstä ilman vyötä. Olis sittenki pitäny laittaa se vyö mutta en laittanut. Siinä sitte meni jalat alta, kun tanko painot oli irronu maasta n. 10 senttiä ja tuntu semmonen helvetillinen rusaus tuolta vasemmalta puolelta alaselästä. Menin sitten heti lääkäriin ja ne löi päivystyksessä kolme piikkiä perseeseen. Kaks jotain kipulääkettä ja yhden kortisonia. Siinä meni viikko jos toinenkin, että pysty kunnolla istumaan tai makaamaan normaalisti.

Menin n. 1 kuukautta sitten lääkärille tosta selästä ja se oli kyllä siihen mennessä yllättävänkin oireeton. Sain lähetteen röntgeniin ja siitä huomasi että alaselkärankani on kiero n. 10-20 sentin matkalta ja vasen lonkkaluu on ylempänä kun toinen eli toinen jalkani on näin myös lyhyempi. Alin nikama väli oli myös ahdas ja oireet olivat säteilyä ja kramppausta vasemman takareiden kautta pohkeeseen. Lääkäri siis antoi diagnoosikseen välilevynpullistuma. Mutta kuitenkin kohtuu lievä sellainen, joka voi parantua ja kuivua pois jopa itsestään. Aikaahan se vaatii.

Kävin fysioterapeutilla kaksi kertaa ja siellä käskettiin harjoittaa mm. syviä vatysalihaksia. Nyt tilanne näyttää yllättävän hyvältä ja kipuilua on harvoin. Seisominen tuottaa joskus tuskaa jos kauan aikaa joutui paikallaan kenaamaan. Myös se jos päästää selän aivan rennoksi esim. selinmakuulla niin alaselkään kohdistuu painetta ja se tekee pistävän tunteen. Nyt olen pystynyt ensimmäisiä kertoja tekemään mavea kun onnettomuudesta oli kulunut noin 3 kuukautta. Ensimmäisellä kerralla tein muutaman kympin ja kasin melko pienillä romuilla. Toisella kertaa uskalsin tehdä jo vyön kanssa kohtuu suurillakin raudoilla vitosia. Mitään muuta liikettä selkäni ei ole erityisemmin rajoittanut kuin mavea.

Mulla meni selkä kun nostin tossa joulukuun alussa mave ykköstä ilman vyötä.

Oiva esimerkki siitä miksi niitä ykkösiä ei kannattaisi kovin paljoa harrastaa. :( Ikävän kuuloinen tarina, toivottavasti selkä vielä korjaantuu.

Oma selkä kuuluu myös siihen sarjaan ettei se kestä seisoskelua/kävelyä kovin kauaa. 9-11-vuotiaana temutessa alaselkä taipui kerran vähän liikaa taakse ja tajukin siinä lähti. En tiedä onko syy tuossa, mutta sen jälkeen alaselkävaivoja on ollut tasaiseen tahtiin. Pari kertaa selkä on ollut niin pahana ettei sängystä ole voinut nousta, mutta muuten se on ollut ihan inhimillinen. Muutamia kertoja vuodessa se on pahana ja liikkuminen on vähän hankalampaa, mutta sen kanssa pärjää ok.

Ei sillä vaan paljoa uskaltaisi esimerkiksi mavea vielä tehdä. Olankohautuksia kokeillessani oli jo tuskaa saada 42 kg tanko +painot ylös. Peilistä katsoin että selkä on suorana ja tekniikka suhteellisen ok, mutta kipeää se teki siltä. Kipu ei kuitenkaan ollut sillä tavalla hälyttävää, etteikö tuota pikkuhiljaa uskaltaisi vähän kevyemmillä painoilla harjoittaa. Taitaa vaan lähtötaso olla lähempänä 30 kiloa. :jahas:

Sanoisin vielä tosta lämmittelystä että itsellä vetää jumiin jo pelkästä istumisesta ja kävelystä, että en sitten osaa sanoa että voiko siihen lämmitellä.

Minulla luistelu vetää selän jumiin, joskus joku kiropraktikko on maininnut syvien pakaralihasten olevan heikkoja. Vinkkejä kyseisten tienoiden vahvistamiseen otetaan vastaan...

Kävin perjantaina viimeisen kerran kiropraktikolla ja nyt se rupesi puhumaan kasvukivuista ja sanoi että rahan säästämiseksi kannattaa mennä arvauskeskukseen että pääsee röntgeniin ja näkee tulehdusarvot ja sitten soittaa sille että mikä oli lekurin diagnoosi. Sanoi että kaikki mitä on voitu tehdä lukuun ottamatta lääkehoitoa ja leikkausta on tehty, eikä siltä saanut oikein minkäänlaista diagnoosia siitä että mikä on vialla. No eihän sinne palanut kuin 300€, en taida tulevaisuudessa kääntyä kiropraktikon puoleen jos ne kaikki ovat tuollaisia.

Valitettavasti noihin selkävaivoihin harvoin on mitään "taikatemppua", jolla paikat saataisiin muutamassa hetkessä kuntoon. Monesti vaivan korjaaminen lähtee omasta toiminnasta, mihin kuuluu heikkojen kohtien (syvät vatsalihakset) vahvistaminen ja ainakin alkuun joidenkin liikkeiden jättäminen pois saliohjelmasta. Ite oon lyönyt jo pitkään päätä seinään kipeän alaselän kanssa, joten kokemusta ei varsinaisesti ole siitä, että miten selän saa kuntoon. Mutta noin mulle on fysioterapeutti ja fysiatri sanoneet. Välillä pystyn suht hyvin tekemään kaikkea, mutta välillä taas pelkät hauiskäännötkin sattuu (vaikka tekniikka ON kunnossa). :jahas:

Alaselän kivuista aiheutuneesta vitutuksesta voisin avautua vaikka kuinka pitkästi, mutta eipä se mitään taida auttaa. :(

Itellä ollut joskus samaa vikaa. Kivut alko joskus vajaa pari vuotta sitten, kun olin ottanut pari kuukautta noita isoja liikkeitä treenissäni, MUTTA liian isoilla painoilla ja paskalla tekniikalla.

Harjoittele maltilla noi liikkeet, ota vahvistavia tukiliikkeitä mukaan (lue. vahvista keskivartaloa) ja alat nostamaan sarjapainoja maltilla. Tänä päivänä nostelen jo suht isoja rautoja, mutta vammoja ei ole nimeksikään ja selkä kestää mavet,syväkyykyt edestä ja takaa, eikä penkissäkään enää tule kipuja alaselkään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom