Alaselkä reistailee

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Itsellä selkä vaivannu enemmän ja vähemmän reilun vuoden. Aluks ei kans tienny mitä sen kanssa tekee ku tuli rampattua urheilulääkäreillä jotka määräs vaa lepoo ja lääkkeitä. Salihommatki siinä sitten jäi eikä kesällä tullu päälajista jalkapallostakaan oikeen mitään. Loppukesästä kävin kirolla ja se naksautteli sieltä jotain si-niveliä paikalleen. Hoidon jälkeen pysty pelaan viikon ja sit uusiks hoitoon. Magneetit otettiin ja loppusyksystä fysio katto niitä ja lausuntoo ja kerto et selässä on ns "alkava välilevynpullistuma". Hoito-ohjeeks venyttelyt ja syvät vatsalihakset. Nyt on noin 4-5 kuukautta tehny näitä harjoitteita ja pikkuhiljaa alkaa elämä näyttään taas valosammalta. Selkä kestää jalkapallon pelaamista ja jopa alottanu salilla käynnin uudestaan (tietysti maltilla). Syytä en tie mistä selkä otti nokkiinsa koska aina on mielestäni maltti ollu salihommissa mutta nii vaa tuli kipeeks. Kipu oli juuri alaselässä ja sanotaanko "ylä" pakarassa :D

mulla kans sama juttu, kyykkyjen jälkeen hyvä kun kävelemään pääsee, saati sitte kun mavea tekee.

Kuinka muuten tuon selän lämmittelisi ja venyttelisi kunnolla?

Kiron antamia jumppaliikkeitä on tehty, mutta tällä hetkellä eniten v*tuttaa se kun teen vatsarutistuskoneella vatsoja niin se tuntuu vain oikeanpuoleisissa vatsapaloissa ja mavea tehdessä menee vain oikea puoli jumiin.

Paljon tossa on hyviä vinkkejä tullutkin jo sulle. Ite kanssa reilu parimetrisenä ja selän pariin otteeseen teloneena oon paljon kärsiny selkävaivoista. Itsellä on notkoselkä yhtenä ongelmana ja kun sitten tällä mitalla vielä tulee harrastettua salibandya sun muuta kyyryssä juoksentelua niin kyllä on vuosien ajan usein tuntenut missä selkä on.

Viime kesänä selän ja niskan seutu sitten jymähti kunnolla salilla ja piti nöyrtyä menemään fysioterapeutille (OMT-terapeutti). Parit nikamat oli kokolailla lukossa ja ne niksautettiin paikoilleen ja niiden lisäksi suurimmiksi ongelman aiheuttajiksi todettiin liian kireet takareidet ja lonkankoukistajat. Nyttemmin kun on maltilla treenaillut koko keskivartaloa ja venytellyt noita jalkoja ja lonkkaa niin selkä ei oo reistannut yhtään tippaa aikoihin. Parhaassa tapauksessa se on siis pienestä kiinni ja suurin vika tosiaan ihan muualla kuin selässä. Kannattaa selvittää homma hyvin nin pian voi olla elämä ja treeni helpompaa.

Ihan käytännön vinkkiä tonne salille pitkältä treenaajalta:

Venyttele takareidet ja pakarat AINA treenin jälkeen ja miksei välipäivinäkin. Lantion liikkuvuus on tärkeintä kyykkyturvallisuuden kannalta. Ilman sitä alaselkä pyöristyy tai muuten vaan ärtyy kun sitä joutuu väkipakolla pitämään suorassa.

Kokeile etukyykkyä, se on keskivartalolle vähintään yhtä rankka, kuin takakyykkykin, mutta selän saa pidettyä pystymmässä eli semmosta mavemaista selänojennusta tulee minimaalisesti (jos ollenkaan).

Ihan käytännön vinkkiä tonne salille pitkältä treenaajalta:

Venyttele takareidet ja pakarat AINA treenin jälkeen ja miksei välipäivinäkin. Lantion liikkuvuus on tärkeintä kyykkyturvallisuuden kannalta. Ilman sitä alaselkä pyöristyy tai muuten vaan ärtyy kun sitä joutuu väkipakolla pitämään suorassa.

Totta. Lisäisin vielä pakollisten venytysten listaan nuo aikaisemmin mainitut lonkankoukistajat. Ne on monella selkävaivaisella tosi jäykät (mennyt sitten väärin tehdyissä vatsoissa tms?) ja vaikuttavat heti selän asentoon.

Totta. Lisäisin vielä pakollisten venytysten listaan nuo aikaisemmin mainitut lonkankoukistajat. Ne on monella selkävaivaisella tosi jäykät (mennyt sitten väärin tehdyissä vatsoissa tms?) ja vaikuttavat heti selän asentoon.
Joo huomasin, että edellinen kaveri oli sanonut suht samaa ja sillä oli noi lonkankoukistajatkin mainittuna.

Mulla ei taas niiden kanssa oo ollut ongelmia, kun ei vatsoja oo vielä tullut pahemmin tehtyä.
Tai ehkä mä oon vaan tehnyt ne vähät vatsat oikein. Kerran oon kyllä saanut oikein kunnon jumin lonkankoukistajiin kun menin pelleilemään painojen kanssa johonkin vinoon vatsalihaspenkkiin ja sillon sai venytellä niitä saunassa pitkään ja hartaasti sitten seuraavana päivänä. :david:

Joo, tuon alaselän kanssa kannattaa olla varovainen. Itselläni alkoi noin reilu vuosi sitten alaselkä reistailemaan. Aluksi se oli vain kipeä, mutta vähän aikaa eteenpäin kipu alkoi levitä säteilynä jalkoihin. Itse epäilin välilevynpullistumaa joten mainitsin asiasta ohimennen tutulle lääkärille sekä silloisen salini ohjaajalle. Kummaltakin sain saman vastauksen " Ei siellä mitään ihmeempää ole, eikä noin nuorella nyt välilevynpullistumaakaan ole. Muista vaan venytellä".
Tästä muutama kuukausi eteenpäin kävin magneettikuvissa ja selästä löytyi 2 isoa pullistumaa, tällähetkellä niitä on 3 ja leikkausta suunnitellaan.
Pointti oli se, että selän kanssa ei kannata ei kannata pelleillä vaan ottaa heti yhteyttä fysioterapeuttiin jos siltä tuntuu.

Pilates, jooga, venyttely. Hierojalle/fysioterapeutille käymään. Sänky kondikseen. Duuniasennon muutos jos konttorirottahommaa. Koneen ääressä löhöily pois. Ryhti kuntoon.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom