Alaselkä kipeä kyykyn jälkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SSking
  • Aloitettu Aloitettu
kyykätessä viime torstaina meni alaselkä kipeäksi. En käynyt salilla sen jälkeen sinä viikkona, vaan nyt tänään eli maanantaina kävin nyt. Taas meni alaselkä todella kipeäksi kyykätessä ja meni treenit vitulleen täten.

Mitä tämä on? ja pitäisikö jättää nyt salilla käynti kokonaan pois joksikin aikaa? miten pitkäksi ajaksi?

Kerropas nyt tarkemmin, minkälaista kipua ja missä se tuntuu. Normaalia lihaskipua vai selvästi poikkeavan tuntuista, alaselässä, ristiselässä, keskellä, molemmilla puolilla, toispuoleista, heijastuuko esim. raajoihin, tuntuuko tietyissä asennossa erityisesti, tuntuiko kipua jo treenin aikana vai tuliko se vasta jälkijunassa, jne...

Vain, se, että on selkä kipeä, ei kerro mitään.

kipu tuli silloin kun kyykätessä tekniikka heitteli ja selkä meni mutkalle viime torstaina. Kipu oli jo hellittäny nyt maanantaihin mennessä mutta tuli taas takaisin kun kyykkäsin

kipu tuntuu tässä lantion yläpuolella aika keskellä selkää, kivun luonne pistävä/puristava

Odottele sitten, jos se menisi ohi ja kyykkää sen jälkeen toistaiseksi sellaisilla painoilla, että selkä ei mene mutkalle ja ala sitten hakemaan niitä isompia painoja paremmalla tekniikalla.

Ja sanomattakin selvää, että jos kipu menee pahaksi tai ei mene järkevässä ajassa ohi, niin lääkäriin.

Voi olla että alaselkä pyöristyy johtuen heikosta alaselästä tai vatsalihaksista, itsellä käynyt näin muutaman kerran ja sen vihlasun jälkeen tietää että pariin viikkoon ei rasiteta alaselkää. Nyt kun on tullut vahvistettua keskikroppaa, keskittynyt huolella tekniikkaan ja painot maltillisina niin ei ole ongelmia ollut. Jos lääkärissä käy niin mahdollisuuksien mukaan muualle kuin terveyskeskuksen yleislääkärille, sieltä tulee yleensä vaan vittuilua siitä kuinka selkää ei ole tarkoitettu kuorman kannatteluun ja kehotus levätä särkylääkkeiden kera ilman mitään kuntoutusohjeita.

Itellä meni alaselässä kanssa jtn vinksallee tos 6 viikkoa sitten kyykkytreenissä. Seuraavana aamuna särki alaselkään ensin vasemmalle puolelle, sitten myös oikealle puolelle. Mavea en oo tehnyt yhtään ja kyykkyä vasta 2 kertaa, 4 viikon tauon jälkeen ensimmäisen kerran. Oon tehny selälle ojennuksia omalla painolla pysäyttäen yläasentoon hetkeks, tää on jonku verran helpottanut. Ja nyt vasta alkaa alaselkä olee sillä mallilla et ei särje selkään ku istuu. Kattoo jos mavea alkais taas tekee tos ens vuoden alussa, ku ei pysty tekee viel tota vinojalkaprässiikää.

Kannattaa fyssarin kanssa tsekata tekniikka ja onko jotain jäykkyyttä esim. lantiossa, joka pyöristää alaselän. Kuten meikällä. Saattaa myös olla noidannuoli, mutta fyssari on kova sana joka tapauksessa.

Voi olla että alaselkä pyöristyy johtuen heikosta alaselästä tai vatsalihaksista, itsellä käynyt näin muutaman kerran ja sen vihlasun jälkeen tietää että pariin viikkoon ei rasiteta alaselkää. Nyt kun on tullut vahvistettua keskikroppaa, keskittynyt huolella tekniikkaan ja painot maltillisina niin ei ole ongelmia ollut. Jos lääkärissä käy niin mahdollisuuksien mukaan muualle kuin terveyskeskuksen yleislääkärille, sieltä tulee yleensä vaan vittuilua siitä kuinka selkää ei ole tarkoitettu kuorman kannatteluun ja kehotus levätä särkylääkkeiden kera ilman mitään kuntoutusohjeita.

Minulla taas pakaran yläosa ärtyy kyykystä, varsinkin jos kyykkää voimakkaalla selän kaarella perse ulos työnnettynä, nytkin tulehduskipulääkitys menossa. Fysioterapeutilla tarkoitus selvitellä ongelmaa, tuskin pelkästä kyykystä johtuu.

Mulla tuli kerran aikoinaan alaselkä aivan järjettömän kipeäksi, kun kiskaisin romut lattiasta vahingossa selkää suoristamatta. Meni onneksi ohi parissa päivässä, mutta siihen viitaten, ihan ehdottomasti selkä aina suorana. Voi käydä tosi pahasti, jos välilevyt ja muut selän rojut ottaa osumaa.

sain kaverilta vinkkiä että nyt ei pitäisi kyykätä vaan tehdä jalkapärssiä ja treenata vain vatsoja ja tehdä selänojennusta

onko tämä varmasti hyvä ohjeistus? tuon ainaki mielestäni pitäisi treenata kyykyssä tarpeellisia lihaksia

Kannattaa käydä fysioterapeutuilla tarkistuttamassa lantion asento. Itsellä kävi alaselkä kipeäksi kun oli lantio hiukan vinossa. Laitto suoraan ja ohjeisti tekemään lantionkoukistajan venytyksiä, niin nyt ei ole selän kanssa ollut ongelmia vähään aikaan. Ja kyykky tekniikka on tärkeä. Jos ei salilla ole ketään joka oikeasti osaa kahtoa onko se oikein, niin kuvaa videolla ja laita tänne niin selviää sekin.

sain kaverilta vinkkiä että nyt ei pitäisi kyykätä vaan tehdä jalkapärssiä ja treenata vain vatsoja ja tehdä selänojennusta

onko tämä varmasti hyvä ohjeistus? tuon ainaki mielestäni pitäisi treenata kyykyssä tarpeellisia lihaksia

Todennäköisesti kireät lonkankoukistajat aiheuttavat ongelmia. Nuo ohjeet ovat aika perseestä.

Jalkaprässi ei kyykkyyn auta, kuten ei mitkään vatsarutistuksetkaan. Selänojennus voi auttaa, mutta ei todennäköisesti ratkaise ongelmaa.

Tee yhden raajan liikkeitä 3-6 viikkoa, 1-2 kertaa viikossa täydellä liikeradalla ja kokeile uusiksi.

Miulla on sama onglema!
Tekniikka on kyllä hallussa eikä selkä pyöristy ja alaselässä on voimaa samoten vatsoissa. Kylkiä en ole ikinä tehnyt, mutta luulisi olevan treenistä?

Kipu on pakaroiden yläpuolella keskellä ja sivuilla. Luulen että jokin alhaisin selkälihas on jumissa tai pakaran yläosat kiinnityneet johonkin? Heti helpottaa jos pyöristää selkää ja venyttää sitä.
Tätä jatkunot jo viikkoja aina jalkatreenissä. En tiedä mikä neuvoksi? Kyykyt kuitenkin pystyy loppuun tekemään, mutta pienellä tuskalla

Ps. voiko olla että selkä ei kerkeä palautua 2-3 päivässä jonka takia ärsyyntyy kyykyssä? välissä rinta hauis.

Mulla oli jonkun aikaa ihan samaa. Tekniikasta tuntui löytyvän vastaus itselleni. Tuli jo kyykyn aloituksessa tehtyä "luonnoton alaselän kaari" ,ikäänkuin valauttamalla lantio liian eteen. Alaselkä vinoili pitkään, vähän vieläkin. Mutta sitten kun alkoi pitämään ryhdin vatsalla kasassa jo heti painojen niskaan nostosta (tätä minä polonen en kevyillä painoilla tajunnut) niin ongelmat alko lähtemään veks.

Itelläni oli sama ongelma. Vaihdoin kyykyt pariksi kuukaudeksi etukyykkyyn. Ongelmat katosivat aika hyvin, kunnes rupesi tuohon etukyykkyynkin saamaan painoja edes hieman. Nyt olen uskoakseni löytänyt syyn noihin selkäkipuihin. Eli tuntuu, ettei etureisissä ole tarpeeksi voimaa* (korjatkaa, jos olen väärässä) ja tästä syystä yläkroppa romahtaa laskuvaiheessa tuollaiseen mäkihypystä tuttuun asentoon. Eli suoritus siis näyttää enemmän jullelta.

Oudon tästä tekee se, että n. 3 vuotta treenasin kyykkyä ongelmitta, mutta nyt kun tuli käytyä tuolla valtion leivissä vuoden verran, ja jäi kyykky tekemättä niin on tosiaan tuo istuminenkin tehnyt pahaa kyykyn jälkeen.

Ensi viikon vielä teen etukyykkyä ja sitten olisi tarkoitus ottaa tuo kyykky kokeiluun jälleen. Toivottavasti paremmalla menestyksellä.

* päättelin tämän siitä, että etukyykky rupesi hajoamaan siinä vaiheessa, kun oli muutamat raskaat sarjat takana ja etureiskat jo tulessa.

Vaikka tuossa on tullut aiemmin jo samoja asioita todettua, niin todetaan nyt vielä kun tämä on yksi niistä harvoista vaivoista jonka olen onnistunut hoidon ja tietoisen duunin avulla selättämään.

Eli:

1. Kiropraktikon / osaavan fyssarin tsekkaus että rangan asento ja liikkuvuus on kunnossa. Jos ei ole niin hoidolla kuntoon, koska tämä vaikuttaa paitsi liikkuvuuteen myös tärkeiden lantion ja syvien lihasten toimintaan. Kyykyssä ei ole varaa "antaa tasoitusta" tämän alueen lihasten voimassa / toiminnassa. Kun ranka on kunnossa, eikun lihaksia vahvistamaan.Huoltavina harjoitteina itse suosin reverse hyperiä, etuheilautuksia kahvakuulalla, sekä keyvitä sumovetoja ja syvien lihasten harjoitteita.

2. Kyykyn tekniikka on aivan yhtä tärkeä; tein itse helvetisti (ja edelleen teen) kyykkyä boksille, koska se opettaa a) lantion hallintaa juuri siellä kriittisessä ala-asennossa ja b) opettaa "istumaan" jalkojen väliin. Kannattaa myös todella opetella pitämään nosto kasassa pakkia / alaselkää jännittämällä, veikkaisin että valtaosalla on tämän kanssa parannettavaa. Monet aiemmista kuvailuista viittaavat juuri tähän. Myös kyykyn syvyyteen kannattaa kiinnittää huomiota, kaikilla kun ei fysiikka anna periksi edes pidemmän harjoittelun jälkeen pudottaa persettä lattiaan. Mielestäni ns. voimailusyvyys on aivan riittävä, kunhan kyykyt eivät ala nousta sitä mukaa kun painoja lisätään...

Eli tuntuu, ettei etureisissä ole tarpeeksi voimaa* (korjatkaa, jos olen väärässä) ja tästä syystä yläkroppa romahtaa laskuvaiheessa tuollaiseen mäkihypystä tuttuun asentoon. Eli suoritus siis näyttää enemmän jullelta.

Sanoisin että sulla puuttuu perseestä ja alaselästä voimaa. Et saa työnnettyä lantiota eteenpäin ja jalat suoristuu ennen aikojaan, ja sitten taas alaselässä tuntuu höpöltä. Todennäköisesti myös kyykkäät liian isoilla painoilla.

Mulla sama juttu, alaselässä AINA oikealla puolella vihloo niin maan perkeleesti kyykätessä. Onks se nyt sitten lihaskipua vai rangassa, en jotenkin osaa paikantaa, siinä rangan oikealla puolella kuitenkin. Tästä johtuen myös alaselän treenaus sellasessa koneessa kirpasee, vaikkei ois hetkeen kyykännytkään... Ja jos tekniikasssa vikaa, niin missä kohtaa se voisi olla, kun kyykkylaite on sellainen joka pakottaa tangon kulkemaan tiettyä rataa eli ei siinä pahemmin voi heijata itseään väärään asentoonkaan...

Back
Ylös Bottom