Alaselän vihlova kipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Knish
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ninna sanoi:
Lainattua:
"Minun puolestani käypähoidot voi tunkea mihin tahansa..."

"No miten voisitkaan noudattaa kun et ole lääkäri(oletan)."

Keskussairaalakokemukseni perusteella käypähoitosuositukset ohjaavat myös sairaanhoitajien/fysioterapeuttien/toimintaterapeuttien ym työtä.

Ja takaisin selkäaiheeseen...

WTF? käyppä lukees: http://www.kaypahoito.fi

ei ne oo mitään sidetaittosuosituksia.. :kippis1:

Alaselka

Mulla meni alaselka ihan tukkoon smith-kyykyista toissa jalkapaivana, alaselka ei taipunut enaan yhtaan. Selka jaykkyys katosi siita seuraavien paivien aikana...

Mave paivana ei sitten mitaan ongelmia ilmentynyt,

Mutta tanaan tein etukyykkyja, ensin lammittelyt tangolla jonka jalkeen hiukan rautaa tankoon ja uutta sarjaa tekemaan ---> Alaselka meni taas aivan tukkoon, sain unohtaa kovan treenauksen taltakin paivaa. Ainut mita pystyin tekemaan paivan liikkeista oli ojennukset, pohjenousu istuen seka lopussa pystyin tekemaan hiukan smith-kyykkya 10cm liikeradalla. Alemmas ei voinut menna alaselan takia.

Mika neuvoksi? Voisiko syyna olla mahdollinen alaselan pyoristyminen kyykyssa ja sen variaatioissa jaykkyyden takia? Vai alaselan lihasten heikko kunto? Vai ylirasitus? Alkaa vituttamaan kun en saa kunnon etureisi treenia aikaseksi ja alaselka menee kokoajan jumiin..

Neuvoista olisin todella kiitollinen.

EDIT: Alaselasta olen aina ollut jaykka ja viime aikoina olen sen venyttelyynn koittanut panostaa.

Arc sanoi:
Mika neuvoksi? Voisiko syyna olla mahdollinen alaselan pyoristyminen kyykyssa ja sen variaatioissa jaykkyyden takia? Vai alaselan lihasten heikko kunto? Vai ylirasitus? Alkaa vituttamaan kun en saa kunnon etureisi treenia aikaseksi ja alaselka menee kokoajan jumiin..

Neuvoista olisin todella kiitollinen.

Voi olla mikä vaan noista. Mutta hoidoksi suosittelisin nyt jättämään ainakin viikoksi kaikki alaselkää kuormittavat liikkeet pois. Sitten varaat ajan hyvältä urheiluhierojalta. Käyt siellä pariin kertaan hierotuttamassa takareidet, pakarat ja selän. Tolla saat ne jumit ja jäykkyydet sieltä pois. Tuon jälkeen vielä muutama päivä paussia ja sitten varovasti jalkoja treenaamaan.

Ei siis tartte jalkatreeniä kokonaan välistä jättää, teet vaikka niitä ojennuksia ja koukistuksia, mutta maltilliesti. Pidempää sarjaa ja vähän lyhkäsemmällä palautuksella, niin saat meneen perille siltikin.

Arc sanoi:
Mulla meni alaselka ihan tukkoon smith-kyykyista toissa jalkapaivana, alaselka ei taipunut enaan yhtaan. Selka jaykkyys katosi siita seuraavien paivien aikana...

Mave paivana ei sitten mitaan ongelmia ilmentynyt,

EDIT: Alaselasta olen aina ollut jaykka ja viime aikoina olen sen venyttelyynn koittanut panostaa.

Ole tarkkana ettei selkä mene liiaksi notkolle tai nytkähdä taakse päin kyykätessä, se aiheuttaa selän pieniin niveliin kovaa rasitusta, josta alaselkä ja pakarat menee jumiin. Maastavedossa rasitus on tavallaan koko ajan siihen suuntaan että selkä mieluummin yrittää pyöristyä, eikä selkään tule niin helposti voimakasta notkoa.

Itsellä on ollut tätä vaivaa, ja on kyllä huomattu että tärkeintä kyykätessä on pitää vatsalihakset todella tiukkaan jännitettynä, mikä estää noi taakse nytkähdykset ja liiallisen notkon. Ja kannattaa venytellä se tosiaan auttaa selkävaivoihin.

Kiitos neuvoista Timba ja Anaboli,

Koitin nyt eilen illalla venytella sita varovaisesti, mutta ei siita oikein mitaan tullut. Nukkuessa alaselka oli hiukan kipea mutta ei se nukkumista vaikeuttanut. Aamulla selka oli edelleen aivan samassa kunnossa kuin illalla.

Olen talla hetkella usa:ssa ja tulen takaisin Suomeen n. 10 paivan kuluttua, ajattelin menna urheiluhierojalle heti palattuani. Koitan venytella selkaa siihen asti vahan paivittain ja teen jalkatreenin kuten Timba ehdotti.

Parantumisen jalkeen taytyy katsoa tuo kyykyn tekniikka uudelleen ja alottaa varmaan aika varovasti pitemmista sarjoista.

Hanz sanoi:
mikä helvetti siinä taas on että vatsoja tehdessä mulle tulee alaselkä aivan uskomattoman kipeäksi..?

Samaa vikaa ollu silloin tällöin, samoin soutulaitteessa kun hinkkaa yli 5 min niin alkaa tuntua kipua. Tekniikan pitäis olla kyl kunnos... Noh, pitäis ja pitäis.

Toinen juttu on että kun on paljon jaloillaan ts. seisoo ja kävelee pidempään niin tuo alaselkä myös kipeytyy.

Lonkankoukistajia en oo kyl hetkeen venytelly että ehkä siinä yksi syy...

Käypähoito-suosituksista nappasin yhden eli rintasyöpäpotilaan hoito, kohdasta kuntoutus (mm. kyseisestä potilasryhmästä käytännön työkokemusta):

Fysikaaliset hoidot ja liikunta

* Heti leikkauksen jälkeen annettu hieronta ja liikehoito parantavat olkapään liikkuvuutta C.
* Leikatun käden turvotukseen antaa subjektiivista helpotusta lymfaterapia.
* Huomattavaa turvotusta voidaan helpottaa tukihihalla.
* Liikunnasta on apua rintasyöpäpotilaan fyysiselle ja henkiselle hyvinvoinnille C.

Aiemmassa kohdassa luki mm. hampaiden hoidosta, joka koskettaa perushoitotyötä tekeviä. Joten kyllä sieltä ohjenuoria löytyy koko hoitohenkilökunnalle vaikkakin on alunperin lääkäreille suunnattukin.

Itellä kans sika kipeänä erityisesti alaselkä aika-ajoittain. Elkää skipatko tätä välistä vaan lukekaa iha huolella! :)

Tänään rikoin selän ihan totaalisesti trampoliinilla niin alaselkä vihloo ******* kipeästi kun kyykkää tai taittaa selkää eteen-taakse, tai sivuille. Alussa selkä petti kun nosti oikean jalan yli 90 asteen kulmaan, mutta buranalla ja kaikemaailman lihasrentouttajavoiteilla saatu nyt siedettäväksi.

Ennenkin tullut napsauteltua selkää monin eri tavoin (teidän että tämä vain rikkoo selän, mutta helpottaa muutamaksi minuutiksi..) mutta yksi tapa epäilyttää tämän alaselän kannalta. Kun menen esim pöytää vasten seisomaan ja laitan käden pöydälle ja työnnän itseni ilmaan niin, että jalkani eivät kannattele painoa, vaan kädet. Tässä tilanteessa rentoutan kaikki (ala-)selän lihakset ja tuntuu että lonkasta alaspäin venyisi. Tämän venymisen keskus on alaselässä, varmaan 1,2,3 nikamat lonkasta päin katsottuna. Tämän aikana nostautan kroppaani ylöspäin käsillä työntäen, jolloin selkä venyy lonkan yläpuolelta aiheuttaen jäätävää vihlontaa. Epäilyttää että halvaannunko (tjsp :D) jos teen tämän liikkeen kunnolla, vai auttaako se?

Yleensä selkäkipuni tulevat työn jälkeen, jaksan tehdä päivän todella raskasta työtä selälle, mutta illalla ja seuraavana päivänä kauhea vihlominen alkaa. Yleensä jos pitkään joutuu istumaan paikallaan (koulu, tietokone) niin samat oireet mutta lievempinä..

Ennen alaselän kanssa jokapäiväiset kivut olleet niin suuria, että en voinut normaaleja vastalihaksia tehdä, kun alaselkä vääntyi notkolle kun nostin itseäni ylöspäin, ja tästä vihlontaa. Kerran testasin uutta vatsalihaspenkkiä(tein vain yhden vatsalihaksen!) jossa ollaan alamäkeen makuulla, eli pää alaspäin. Tämän seurauksesta tuli n.viikon mittainen vihlova kipu, kuten tällähetkellä tuli trampoliinilla.

Onko minulla hyvät vatsalihakset ja huonot selkälihakset vai juuri toisinpäin? kumpia pitäisi reenata että tämä korjautuisi? Kavereilta olen kysellyt ja osa väittää että huonot selkälihakset ja osa väittää vatsalihaksia.

Itseäni tsemppasin ja vedin 100punnerrusta ohjelman (googleta josset tiiä) läpi, ja tämä auttoi selkäkipuuni jonninverran.. Liekkö lumevaikutus :/ myös sellaisella vatsalihasrullalla olen harjoitellut, mutta sattuu niin pirusti tänne alaselkään kun vetää itseä takaisin sieltä liikeradan päästä.

Vikaa ollut ennenkin ja lääkärissä käyty mutta ainoa mihin asti sain itseni vinguttua oli turhat röntgenkuvat. Magneettikuviin pitäisi saada. Itse epäilen ainakin välilevynpullistumia (melko pahoja?), mutta lihaksista nyt ensalkuun.. Eihän minulla ole ikää kuin rapia 17.. :) Hierojilla(yms) en ole käynyt,, Pitäisikö?

Kerran nuorena lumilaudalla könisin rinteessa melko kovasti ja alaselkä ainakin silloin ekaa kertaa alko oireileen ja tehtiin ilmoitukset siitä lääkäriiin niin vois jotain korvauksia hoidoista saada. Silloin selkä taittui yli (kaksinkerroin) ja pystyn vieläki tuntemaan sen vihlasun mikä siitä lähti.. Selkä hellänä pois rinteestä, onneks oli päivän viimisiä laskuja niin ei menny lippu hukkaan. :D

Yksi syy mitä olisi ihan järkeenkäypä, Jalkojen sivuilla(polvi-lonkka välillä) olevat lihakset vetävät pakarat jumiin ja se vetää selän jumiin ja pitää kokoajan painetta selässä--> alaselkä pettää....

Foorumeita yritin lueskella mutta kellään ei juuuri tämänkaltaista ongelmaa ole ollut niin päätin rekata ite tänne. Ja kyllä, luin Taicaviitan postauksen! Kiitokset hänelle!

Toivoisin nopeita vastauksia!

Edit1: Nii ja kuin paljon kestää tällainen 56kg poikanen vetää buranaa tuohon selkäkipuun ilman isompaa trafiikkia. 2g, eli 2000mg?

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom