Alaselän vihlova kipu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Knish
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hmm onkohan vaarallista, kun meikäläisellä aina silloin tällöin on päivän tai parin ajan, alaselkä hieman kipeänä. Yleensä on kipeänä tuolta alhaalta, jostain melkeen lantiolta asti, ja vasemmalta puolelta. Linkkuun kun menee ja nousee niin siinä pistää ikävästi. Salilla ei missään liikkessä tunnu mitään. Oiskohan tässä jo syytä mennä jollekki lääkärille? :)

Kaverin kaverille oli viime kesänä käynyt ikävästi. Selkä oli ollut kipeä ja lääkärille oli mennyt näyttämään. Buranaa oli määrätty ja kahden viikon loma annettu. Selkä ei kuitenkaan ollu parantunu ja Oulun Yliopistolliseen Sairaalaan oli mennyt ja sanottu, että selässä syöpä ja annettu pari viikkoa elinaikaa. Ei yhtään rok

Kertokaa joku miten selässä voi olla syöpä...kun ei tajua.

Mutta jos jatkuvia vaivoja on selässä, kävisin itse ja olen käynytkin lääkärillä näyttämässä.

Öö ilmeisesti oli selässä se syöpä en oo varma, mutta näin kaveri mulle tän jutun kerto.
Emmä sit tietenkään tiedä mitään :)

masayards sanoi:
Öö ilmeisesti oli selässä se syöpä en oo varma, mutta näin kaveri mulle tän jutun kerto.
Emmä sit tietenkään tiedä mitään :)

Ja se kaks viikkoa sit oli oikea arvio?

Wilhelm sanoi:
Asento on sellainen luonnollinen "selkäsuorana" istuma-asento eli alaselässä "notko" (ei korostettu) ja myös yläselässä myös luonnollinen "mutka". Selkänojaa ei käytetä. Istumista voi helpottaa, jos laittaa tuolin istuinosan jopa vähän etukenoon. Netistä varmaan löytyy hyviä ohjeita kuvien kanssa, tuota kun on vähän vaikea selittää. Alussa kun asennon muuttaa tällaiseksi, niin istuminen on parin viikon ajan aika(tosi) tuskaista(polttelee) kun selkärangan molemminpuolin pienet lihakset alkavat tehdä niille kuuluvaa työtä mutta siihen tottuu.

Tota vartenhan on olemassa erikoistuoleja kuten polvituoli, satulatuoli tai vaikka fitnesspalloakin voi käyttää. Kunnon ryhdissä istuminen on tosiaan tuskaa muutama eka viikko kun selkä maitohapottaa mutta kyllä se siitä vähitellen paranee.

masayards sanoi:
Hmm..
Kaverin kaverille oli viime kesänä käynyt ikävästi....Sairaalaan oli mennyt ja sanottu, että selässä syöpä ja annettu pari viikkoa elinaikaa...
masayards sanoi:
Öö ilmeisesti oli selässä se syöpä en oo varma, mutta näin kaveri mulle tän jutun kerto...

Kaverin kaverille, mummon tutulle, kummin kaimalle, isä veljen enon serkulle, kuulostaa erehdyttävästi että :anssi: toi sun tarina. Näitä urbaanilegendoja liikkuu milloin mistäkin asioista.

JSmith sanoi:
Tota vartenhan on olemassa erikoistuoleja kuten polvituoli, satulatuoli tai vaikka fitnesspalloakin voi käyttää. Kunnon ryhdissä istuminen on tosiaan tuskaa muutama eka viikko kun selkä maitohapottaa mutta kyllä se siitä vähitellen paranee.
Pitäisi Turusta löytää jokou hyvä fysioterapeutti. Sillä olen kyllä saanut noita istumisohjeita ym. mutta varsinkin satulatuolilla kipu tulee suoraan selkärankaan, ei lihaksiin. Eli vaiva ei ole täysin sillä hoidettavissa. Sama jos yrittää vaikka voimapyörää tehdä, niin yhteen nikamaväliin tulee sellainen kipu, että luulee selän katkeavan.

Asiantutntevalla lääkärillä on siis käyty, ja mitään halvaantumisen tai vastaavaa vaaraa ei ole, vaan lanneranka on ainakin jotenkin löysä ja nikamat yhdessä kohdsassa huonosti kohdillaan. Nuorena saatu vika, kun en koskaan harrastanut liikuntaa vaan istuin kotona ja pelasin tietokonepelejä. Jaloissa on myös vikaa, joka aiheutti selkävaivoja ennen kuin sain teetetyt pohjalliset.

Eli en usko, että on mistään naksauttamisista kiinni, vaan selkä on kasvanut huonoon ryhtiin. Ryhtiä on siis mahdoton saada ihan kunnolliseksi. Selkään jää iso notko ja kaula on vähän sellaisessa linnunkaula-asennossa.

Mun ongelma on eripituiset jalat, lievästi. Tästä johtuu lievä skolioosi. Eli sivuttainen kierous. Selkä tuppaa kipeytyy. Yleensä lihaksista, mutta kyllä se rankakin paukkuu. Tää rangan toispuoleisuus sit vetää oikean puolen lihakset jumiin. Alaselästä. Esim. eilisen maven jälkeen tuossa toisella puolen tuntuu hirvee möhkäle. Eli ilmeisesti harjotus ei tullu tasasesti koko selkään. Odottelen just hierojaa.

Miten tämmösellä selällä pitäis treenata/kuntouttaa? Oon yrittäny epämukavia jalkojen nostoja pään yli mutta ei tunnu tepsivän kauheesti. Muita venytyksiä? Olkapäätkin on sisäänpäin kääntyneet ja yläselkä tosiaanki paukkuvaa sorttia.

Mulla on kokemusta tosta nivelten yliliikkuvuudesta ja sitäkautta nivelten olemisesta "miten sattuu". Parheiten siihen auttaa selkää vahvistava treeni, venyttely ja säännöllinen hierojalla käynti. Ei siis mitään rusauttelua vaan kunnon voimakasta hierontaa.

Takakyykkyjä en pysty tekemään, mutta se on pikkujuttu. SJMV taas vahvistaa selkää tosi hyvin. Eli siitä lihaksien kehittämisestä ja huoltamisesta lähtisin liikkeelle.

porrada sanoi:
Mun ongelma on eripituiset jalat, lievästi.

Eipä tullu muuta mieleen ku toiseen kenkään paksumpi kanta, mutta tän sä nyt varmaan tiesit itekkin... Olihan postaus... :rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitä teet Timba korvaavina jalkaliikkeinä. Nyt olen taas huomannut, kun kyykkäämisen pystyi aloittamaan leikelujen jälkeen, että jo yli 80 kilon paino ei tunnu hyvältä. Jotenkin sellainen tunne, että saattaa niksahtaa milloin tahansa kesken liikkeen. Kerran niin kävi, kun koitin pitää selkää normaalioasennosas nostovaiheessa, ja kipu oli ihan karsea. Tavallaan jännitys tuntuu juuri siinä kohdassa missä nivelt on yliliikkuvat.

Prässistä en tykkää, koska en saa läheskään niin hyvää tuntumaa reisiin. Joku lihas varmaan jäkittää vastaankin, kun ei kelkkaa saa laskettua ihan alas asti. Sama on tosin myös jos syväkyykkyjä yrittää tehdä. Kireys tuntuisi olevan jossain lantion paikkeilla.

Cockton sanoi:
Eipä tullu muuta mieleen ku toiseen kenkään paksumpi kanta, mutta tän sä nyt varmaan tiesit itekkin... Olihan postaus... :rolleyes:

Joo, se kyllä löytyy. Kaveri kävi nyt selän aukaisemassa. Lihaksiin ei tarvinnu oikeastaan edes kajota, selkärangan kautta saatiin kipu pois. On se ihmeellistä.

JohnnyB sanoi:
Kaverin kaverille, mummon tutulle, kummin kaimalle, isä veljen enon serkulle, kuulostaa erehdyttävästi että :anssi: toi sun tarina. Näitä urbaanilegendoja liikkuu milloin mistäkin asioista.

Tjaa-a, varmahan en ole mistään, mutta näin se ystäväiseni sano. Ei siis ole mikään "kaveri kuuli kaverilta joka kuuli kaverilta että sen kaverin kaverille oli sattunu".

Ihan tuttuja olivat, mutta kait se mun kaveri sitten keksi koko jutun kun sano, että kaverinsa oli kuollu syöpään
:)

Mulle on auttanu alaselkäkipuihin ja jalkoihin säteilyihin jalkaprässi. Olen treenannut niin isoilla painoilla että saan jotai 4-6 toistoa. Ja tärkeintä on pitää perse töröllä eli jännittää ja pyrkiä taivuttaa sitä taaksepäin. En osaa suositella muille mutta minulla ainakin toimii. Vinopenkki ei tee mulle ainakaan hyvää.

Niin selän niksautteluista. Minulla on vaivannut selkä lapojenvälistä pitkään. Oli kipua ja pakotusta, ja minulla oli tapana niksautella selkää. Siitä tuli helpottava tunne, mutta helpotus oli kuitenkin väliaikainen. Joku sanoi minulle ettei kannattaisi niksautella, ja kokemuksellani pitäisin sitä oikeana vaihtoehtona. Selkä saa loksahtaa paikoilleen omia aikojaan. Oikeanlainen liikunta on tietenkin hyväksi. Tapanani oli myös niksauttaa kipeää niskaani, niin että vierustoverit meinasivat pyörtyä ääneen. Nyt ei niska pahemmin vaivaa kun en niksauttele.

lej sanoi:
Mitä teet Timba korvaavina jalkaliikkeinä. Nyt olen taas huomannut, kun kyykkäämisen pystyi aloittamaan leikelujen jälkeen, että jo yli 80 kilon paino ei tunnu hyvältä. Jotenkin sellainen tunne, että saattaa niksahtaa milloin tahansa kesken liikkeen. Kerran niin kävi, kun koitin pitää selkää normaalioasennosas nostovaiheessa, ja kipu oli ihan karsea. Tavallaan jännitys tuntuu juuri siinä kohdassa missä nivelt on yliliikkuvat.

Prässistä en tykkää, koska en saa läheskään niin hyvää tuntumaa reisiin. Joku lihas varmaan jäkittää vastaankin, kun ei kelkkaa saa laskettua ihan alas asti. Sama on tosin myös jos syväkyykkyjä yrittää tehdä. Kireys tuntuisi olevan jossain lantion paikkeilla.

Itse aloittelin parivuotta sitten takakyykyn tekemistä ja kävi napsahdus jo 70 kg painoissa vaikka tekniikka oli kunnossa, sarja kevyt ja lämmittelyt hyvät. Sitten ei kävelty viikkoon. Senjälkeen jäi kyykyt kokonaan pois ja nyt olen 2-3 kk aikana tehnyt joka toisessa jalkatreenissä etukyykkyä alkaen 50 kg painoista. Se on maltillisilla painoilla tuntunut hyvältä

Muuten on etureisille ollut ojennukse ja prässi ja nimenomaan näin päin. Eli ensin etureisikoneella esiväsytys ja sitten prässiä päälle ja hyvin nuo näyttää kasvaneen.

Takareisille ollut SJMV ja koukistukset, joskus koukistukset ensin ja joskus SJMV ensin. Ja jos selkä ollut hankala niin sitten todella kevyttä pumppailua SJMV:llä ja koukistuksia vähän enemmän. Tämä on tuntunut toimivan minulla.

Minun mielestä takakyykky on, ainakin minun tapauksessa, ollut paras liike kuntoutukseen. Itseasiassa selkä alkaa oireilemaan, jos en tee kyykkyä muutamaan viikkoon. kyykyssäkin on kyllä oltava varovainen, ettei esim. tee toiston loppua "rytkäyttämällä" eli siten, että tanko hyppää vähän selässä, ei hyvä nikamille. Toinen hyvä liike kuntoutukseen on selänojennukset tanko niskassa. Alussa vain esim 5-10kg, kyykytkin kannattaa aloittaa aivan pienillä painoilla. Vahva selkä on paras selkäkipujen estäjä.

Vielä tuosta jalkojen eripituisuudesta. Minulla lääkäri sanoi vasemman jalan olevan 5mm lyhyempi ja suositteli pohjallista. Fysioterapeutti naksutteli selän suoraksi ja sanoi tämän jälkeen jalkojen olevan saman mittaisia eli selkä veti lonkkaa vinoon. Tässä tapauksessa pohjallinen olisi ollut varmaan pahin mahdollinen vaihtoehto.

W

en aiheesta kylläkään tiedä, mutta itse kun olen aloitellut lähiaikoina tuota kyykkyä, on kans pistäny alaselkään.. mutta lähti parissa päivässä. ja ala-talja tuntui sillon "aikojen" alussa :D

Back
Ylös Bottom