Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt alkaa pikkuhiljaa akne nujertua. 4-5 finniä on tällä hetkellä mutta muuten alkaa olla melko sileän tuntuinen iho. Ainut hevonvittu on vaan nuo punaiset läiskät eli aknearvet (?)
Toimiskohan tuo sinkkipasta miten hyvin? Ja miten sitä käytetään? Ensin pesuaineella pesu, kosteusvoide ja sittenkö tuo sinkkipasta vai miten?

Tästä löytyy ainakin netin syövereistä todella eriäviä näkemyksiä, mutta mä en kyllä suosittelisi. On tietysti olemassa yksilökohtaisia eroja, ja tässäkin kohtaa eri jutut toimivat eri ihmisillä. Itsellä sinkkipasta kuitenki laukaisi oman ihon pahimman vaiheen. Mikä onkin näin jälkeenpäin ajateltuna melko loogista, sillä pastahan tukkii melko lahjakkaasti ihohuokoset. Jos sinkkituotteita haluat kokeilla, tee itsellesi palvelus ja kokeile edes ohuempaa versiota, nimittäin sinkkivoidetta. Suun kautta otettavilla sinkeillähän ei arpiin ole mitään vaikutusta.
Jotkut kuulemma käyttävät arpiin näitä etanansuolikuorilimavoide-hässäköitä :D löytyy kai ihan perus marketeista ja kuulemma toimii. Tiedä sitten

Ja jos jäljet iholla ovat kirkkaanpunaisia, kyseessä ei luultavasti ole arvet vaan ihonalaiset, tuoreet finnit. Vanhempi akne ja arvet näkyvät tummempina, enemmän violetin sävyisinä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko muilla ollut aamuisin todella kovaa väsymystä ja vähän masentuneisuutta roaccutan kuurilla? Mulla kuukauden verran 20mg/pv 100kg painan, miedolla annoksella mutta aamuisin todella todella väsynyt olo.

Aika pieni annostus kun 20mg/päivä..
Itellö tällä hetkellä takana n.4kk roa kuuria. Välissä tuli kuukauden tauko kun ihotautilääkäri oli joululomalla niin ei saanut reseptiä uusittua. Tällä hetkellä on yks ainut finni mutta muuten on täynnä noita vitun punasia läiskiä.

Miulla nyt aikaa jo useampi kuukausi siitä, kun lopetin isotretinoin-kuurin kesken rajujen sivuvaikutuksien takia. Silmät kuivu todella pahasti ja liiallisesta silmätippojen käytöstä alko tulehtumaan jo. Ilman silmätippoja ei voinu kuvitellakkaan olevansa. Melko nopeasti sivuvaikutukset poistu, kun lopetin lääkkeen ottamisen (hieman alle 6kk 60mg/pvä annostuksella), ehkä noin kuukaudessa. Sitten ilmaantu herkkä punastuminen sosiaalisissa tilanteissa, sekä hermostumisen yhteydessä. Eli lähinnä sympaattisen hermoston aktivoitumisen yhteydessä. Tätä on nyt kestänyt jo useamman kuukauden ja on kieltämättä melko ärsyttävää ja kiusallista. Välillä saattaa kestää yli 30min, että punotus häviää. Lääkekuurin jälkeen lipidit ja maksa-arvot oli kunnossa, joskin ldl matalampi, kuin haluaisin sen olevan.

e: kipeitä finnejä en enää edes muista kuin arvista. Välillä ihossa saattaa olla ihan normaaleja finnejä, muttei aiemman kaltaisia vitun kipeitä arpeuttavia paiseita.

itse aloitin pari vk sit roa kuurin ja ensinäkin olo on ollut todella huono, jatkuvasti tuntuu että pala nousee kurkkuu, väsyttää jatkuvasti, huulet ja iho kuivuu pahasti, että rasvaa saisi levitellä jatkuvasti. ainakin tehokas kuuri.. annostus 80mg/vrk painoa 106kg ja nyt huomannut jo selkeää parantumista, ei enään punoita finnit ja räjähtelee tosi helposti. mites tuli tässä mieleen, että oletteko käytteneet normaalisti lisäravinteita treenin aikana? lääkäri sanoi että ei kuulemma saisi käyttää mitään, aminohappoja sun muita latureita.. entäs vitamiini puoli? löytyykö jotain pakettia missä ei ole a-vitamiinia? tästäkin varoitteli että ei monivitamiineja koska liiallinen a-vitamiini määrä voi aiheuttaa pahoinvointia,väsymystä jne oireita

Ite ainakin lisäravinteita käyttänyt ihan normisti. Ja tosiaan tuo a-vitsku on niin että jos on tottunut aina ottamaan lisänä purkista niin roa kuurin aikana ei kannata ottaa, mutta jos joissain ruoka-aineissa on a-vitamiinia niin ei niistä haittaa ole

Tuossa kun oli naaman punoituksesta puhetta niin itellä on kuurin aikana mennyt aina niin että yleensä joskus 12-14 aikaan alkaa vähäsen naama punoittamaan ja joskus vähän jopa kuumottaa. Teen 8h autoalan hommia eli suht raskasta hommaa niin sekin vähän vaikuttaa. Ja tosiaan jos tulee äärettömän nolo tilanne ja punastuu niin vittu posket helottaa varmaan puol tuntia paloautona :D
Ite oon oppinu sen hyväksymään että naamassa on näppyjä (tällä hetkellä punaiset arvet mutta näyttää siltä kuin olisi edelleen akne) ja välillä punoittaa naama

itse aloitin pari vk sit roa kuurin ja ensinäkin olo on ollut todella huono, jatkuvasti tuntuu että pala nousee kurkkuu, väsyttää jatkuvasti, huulet ja iho kuivuu pahasti, että rasvaa saisi levitellä jatkuvasti. ainakin tehokas kuuri.. annostus 80mg/vrk painoa 106kg ja nyt huomannut jo selkeää parantumista, ei enään punoita finnit ja räjähtelee tosi helposti. mites tuli tässä mieleen, että oletteko käytteneet normaalisti lisäravinteita treenin aikana? lääkäri sanoi että ei kuulemma saisi käyttää mitään, aminohappoja sun muita latureita.. entäs vitamiini puoli? löytyykö jotain pakettia missä ei ole a-vitamiinia? tästäkin varoitteli että ei monivitamiineja koska liiallinen a-vitamiini määrä voi aiheuttaa pahoinvointia,väsymystä jne oireita
Ei mulla muuta, mutta aika helvetin kova annostus sulla. Itellä oli aikoinaan 30mg, enkä ole kuullut kenestäkään kenellä ois menty yli 50mg:n. Eli ei ihmekään jos on hiukkasen paha olo.

Minä oon syönyt noin kuukauden, annostus oli ekan kuukauden 10mg ja nyt tästä eteenpäin 20mg. Ongelma on helpottanut, joskaan ei poistunut, mutta pientä huulien kuivumista lukuunottamatta ei mitään haittavaikutuksia.

Noin kaksi ja puoli kuukautta Isotretinoin Actavista itsellä takana. Annoksena 40mg päivässä, painoa on nuorella klopilla noin 66kg. Yläkropan pinnallinen akne on parantunut aika hyvin, mutta naamassa on edelleen ongelmia. Oikeastaan parannusta ei juurikaan ole tapahtunut, ehkä pienen eron voi huomata. Ongelmat ovat lähinnä poskissa ja tarkkaan ottaen posken yläosissa, silmien alla. Suuri osa on toki arpia ja tuollaisia "finnikasoja", joten sinällään juuri uusia finnejä ei hirveästi ole tullut.

Sivuoireita on kyllä ollut. Naaman kuivumista, huulten kuivumista ja suupielien halkeilua, sekä verenvuotoa nenästä. Ihan hyvin nämä on kyllä kestänyt ja kestäisi vielä paremmin, jos isompia parannuksia alkaisi tulemaan. Onko ketään kohtalontovereita, että naamassa olisi ollut suht paljon arpia ja isoin vaikutus olisi tullut vasta kuurin loppupuolella?

Syitä olen myös miettinyt, miksi naama on vieläkin kuin pizza. Ehkä talvi ja tämä loskakelin masennus vaikuttavat tähän (auringon puute)? Voisiko punttireeneillä olla pahentavaa vaikutusta, etenkin kun tälläkin hetkellä syön Hera80 samaan aikaan? Onko naamanpesutapani väärät; kastelen naaman suihkun jälkeen hennosti, laitan kosteusvoidetta ja pesen kylmällä vedellä samantien pois? Pitäisikö samaan aikaan käyttää jotain aknevoidetta pahimpiin kohtiin, esim. Basironia? Ei kai alkoholin käytöllä naamaan pitäisi vaikutusta olla, vaan korkeintaan maksaan?

Toivoisin että nämä loskakelit loppuisi, sillä olen suunnitellut jättää salin ja proteiinijauheet sivuun, ja ruveta pelkästään juoksemaan ja tekemään yhteydessä lihaskuntoa lähinnä armeijaa ajatellen. Uskon että ulkona touhuaminen pienessä auringonpaisteessa auttaisi jonkin verran, ja kyllä itselläni jotenkin sellainen kutina on että salilla käyminen saattaa hivenen huonontaa ihon kuntoa.

Laittakaahan ihmeessä kommentteja ja vinkkejä, sekä toki omia kokemuksia!

Ken kuurin syö, niin pitäkää vaan huoli, että syötte sen riittävän pitkänä. Itse söin 40mg/pvä ja reilut 8kk.. Puhelimeen otin kuvia matkan varrelta ja kyllä on järkytys katsoa nyt niitä alkutaipaleen kuvia ja verrata nykyhetkeen. Olen kyllä niin kiitollinen, että on toimivia lääkkeitä eri vaivoihin ja niillä saa elämänlaatua parannettua ja normalisoitua.

Syitä olen myös miettinyt, miksi naama on vieläkin kuin pizza. Ehkä talvi ja tämä loskakelin masennus vaikuttavat tähän (auringon puute)? Voisiko punttireeneillä olla pahentavaa vaikutusta, etenkin kun tälläkin hetkellä syön Hera80 samaan aikaan? Onko naamanpesutapani väärät; kastelen naaman suihkun jälkeen hennosti, laitan kosteusvoidetta ja pesen kylmällä vedellä samantien pois? Pitäisikö samaan aikaan käyttää jotain aknevoidetta pahimpiin kohtiin, esim. Basironia? Ei kai alkoholin käytöllä naamaan pitäisi vaikutusta olla, vaan korkeintaan maksaan?

Miksi sä sen rasvan peset pois? Joten joo, naamanpesutapasi ovat väärät. Tuolla tavalla et edes pese sitä ihoa saatika kosteuta. Osta joku herkän ihon kasvonpuhdistusaine (esim. LV tai Erisan), pese sillä aamuin illoin ja käytä jotain perusvoidetta apteekista siihen kuivuuteen (esim. Humektan tai Aqualan). Äläkä pese sitä pois. Kasvovettäkin voi käyttää, tämäkin herkän ihon versiona samoilta merkeiltä kuin puhdistusaine.

Äläkä mene hölväämään siihen naamaan mitään muita lääkkeitä, ellei lääkäri niitä määrää. Kyllä se kuuri alkaa potkia. Itsellä ainakin alkoholi näkyy ihossa koko seuraavan viikon! Heralla tai salikäynneillä taas ei mitään eroa.

Kiitokset hyvistä vastauksista!

Täytynee hakea lisäpituutta kuurille, kun 5kk kuurin määräsi joulukuussa lääkäri, kun kerran pituus on se tärkein.

Hyvä saada selvyys tuohon kasvojen puhdistamiseen kosteusvoiteella! Joskus olen laittanut pelkkää Humektania kuivalle iholle, joskus märälle iholle, ja joskus vielä huuhdellut pois. Täytyykin vaikka tuota LV:tä heti huomenna hakea.

Pitäisi varmaan alkoholia yrittää vähentää... :D

Itellä ainakin hyvin toiminut näin: illalla avecyd pesunesteellä pesu ja sitten locobase repair kosteusvoide. Tuo voide on melko paksua eli ei kannata hirveästi lotrata. Ja tätä samaa voi myös laittaa huuliin.
Sitten aamulla pelkällä vedellä huuhtelu ja aco spotlesin kosteusvoide, semmoinen valkovihreä purkki. Sen takia laitan aamulla tuota eri voidetta koska se ei ole niin paksua ja ei jätä naamaa semmoisen rasvaisen ja kiiltävän näköiseksi niin kuin tuo locobase repair

Itellä ainakin tällainen systeemi toiminut roa kuurin aikana hyvin

Jaetaas vähän omia kokemuksia akne taistelusta. Roaccutania söin aluksi sen 8kk, jonka jälkeen iho oli todella hyvä. No parin kuukauden päästä alkoi pukkaamaan noita tulehtuneita finnejä ja lääkäri löi lisää roata tiskiin ja sanoi, että syö niin kauan ettei tule enää tulehtuneita finnnejä. Yhden purkillisen niitä popsin ja siitä päästäänkin nykyhetkeen. Nyt on alkanut pukkaamaan pieniä finnejä leukaan ja tuommosia ihonalaisia ihonvärisiä patteja:wall: Vitutuskerroin on noussut jo yli punajaran mutta tiedä sitten näyttääkö toi naama ikinä omasta mielestä hyvältä:wtf:

Isotretinoin 2x20mg kuurilla vähän päälle kuukauden päivät.

Iho helvetin kuiva naamasta, huulista ja käsistä. Silmiä kiristelee ja öisin onnistun raapaisemaan kasvooni "haavoja". Valahdan punaiseksi sosiaalisissa tilanteissa kuin katulyhty ja kasvot tuntuu kuumalta. Yrittänyt rasvailla aktiivisesti ongelmakohtia.

Hain kuurin selkää varten, mutta eipä tuo ole vielä kummoisemmaksi muuttunut... ehkä yläselkä ihan vähän parempi, alaselkä sen sijaan vaan huonompi. Räjäytettäviä "finnejä" ei tule, mutta tuommoista punaisia muhkuramaisia läikkyjä. Ja nyt uusimpana tulokkaaana kasvoihin on nyt ilmestynyt ihan uusi finni/ihottuma/aknemainen alue, vain toiseen poskeen jossa ei ikinä aiemmin ollut ongelmaa. Tämän lisäksi naama "kiiltää" nyt jo sitäluokkaa, että tutut kyselee, että mitä sun iholle on tapahtunut. Alkaa kypsyttämään.

Onko normaalia?

Jos alkaa oikeesti vaivaamaan tuo punastuminen niin käy propralia lääkäriltä. Saa todella helposti reseptin ja lääkkeet on muistaakseni aika vitun halpoja (jtn 5e/100kpl)
Ite kun kävin pari vuotta sitten käsien vapinaan tuota propralia niin huomasin että se myös auttaa punastumiseen.

Itekin sillon kun alotin roa kuurin niin alkuun paheni ihan vitusti ja äitikin sitä kyseli että oliko nyt joku järki maksaa vitusti lääkärillä käynnistä ja itse lääkkeistä kun naama meni heti tuohon kuntoon

Olen laiska enkä nyt jaksa enkä kerkiä lukea koko tätä pitkää ketjua läpi. Mutta voisko joku(jotkut) viisaat vähän kerrata mitä voi aknelle itse tehdä kun lekuri on vasta 14.4. Menen tosin aikaisemmin vetoamalla kutinaan ja tohon kipeään paiseeseen rinnassa. 2 vko. sitten tosiaan selkä räjähti, ihan kuin olis haulikolla ammuttu. Heviä syön aika vähän, pitäis varmaan satsata niihin. Mites joku vitsku jota saa ilman respaa, k? Voiteet on pikkasen ongelmallisia kun ei oikein taivu, tai on, kai niitä saa tuonne selkään jotenkin taituroitua, mikä olis hyvä voide. Jos lisään kasvaksia niin mitä taas pitäisi ehdottomasti välttää? Mielestäni mulla on Kystinen akne paiseista päätellen. Niin, pitäiskö kokeilla jos kävis 2 kertaa päivässä suihkussa?
Sorry nyt tälläisestä ryöpystä mutta olisi kiva jos joku "selkä/rinta aknesta kärsinyt vois vähän vastailla, totta kai muutkin jotka ovat jutuista perillä.

edit. Oricyclinä olen syönyt n. 3kk kun oli silloin jo tuota aknea hiukan, siis aivan eri skaalassa kuin nyt. Tosiaan 2 vko. sitten loppui siitä teho kun toi selkä todella räjähti. Murrosiässä ei juuri mitään ja nyt tälläinen kaaos saatana.

Kauan porukalla on kestänyt nuo punastumiset kuurin jälkeen? Itsellä kuurista joku 4kk mutta naama lehahtaa yhä punaiseksi pienistäkin tilanteista. Mulla on kyllä tota differin voidetta käytössä että johtuisko siitä. Vittumaisempaa kuin pienet finnit tämmönen

4 kuukautta kuuria takana, ja puolitoista kuukautta edellisestä kirjoituksesta. Tilanne ei juurikaan ole siitä kirjoituksesta tähän päivään parantunut, itse asiassa nyt on muutamia (yksi isokin) finnejä puskenut pintaan. Soittelin lääkärille kuuria pidentääkseni yms. ja 200 tablettia sain lisää (eli reilut 3kk). Hän tosin sanoi siihen malliin "jos kerran vielä tulee uusia finnejä", vaikken asiasta ollut vielä mitään maininnutkaan. Oletin sitten, että kun tämä akne itsellä on about 5 vuotta ollut (13-vuotiaasta lähtien) ja vieläpä melko pahana koko ajan, niin ottaa enemmän aikaa kun kaikki puskee pihalle. Onko kohtalontovereita, joilla kuurin parantavan vaikutuksen alkaminen on kestänyt useita kuukausia?

Onko kenelläkään muuten kokemusta kuurin syömisestä armeijan aikana, miten onnistuu? Itsehän olen heinäkuun erässä menossa inttiin, joten olisi hyvä sielläkin pystyä kuuria jatkamaan. Saako siis kapselit aina haettua ruokailuun?

Vielä yksi kysymys/muiden kokemuksien kaivelu. Kesäkuussa on tulossa reissua Portugalin aurinkoon. Miten olette onnistuneet yhdistämään tuollaisen lomamatkan, jossa tulee väkisinkin paljon aurinkoa, kuurin yhteyteen? Jostain luin, että kuuri voisi olla hyvä keskeyttää siksi aikaa. Varmaan pitäisi myös sopiva aurinkovoide löytää, kokemuksia?

Kiitos kaikille jotka ottavat ja ovat ottaneet keskusteluun osaa, sen verran iso juttu tämä on niin nuorelle kuin vanhemmallekin miehelle (ja naiselle!).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom