Akne, finnit ja niiden hoito

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VelttoV
  • Aloitettu Aloitettu
Tästä oli kyllä topikki, mutta laitetaan nyt uusiksi. Eli monilla on varmasti treenaamisen sivuvaikutuksena tullut vähän noita iho-ongelmia. Mä sain viime keväänä antibioottikuurin ja siitä seurasi vain lievä apu ja rintaan tuli ihottumaa. :jahas: Eli jotain ongelmia on noiden antibioottien kanssa. Nyt alkaa taas ihan niinkuin kukostus alkamaan. Aurinko yleensä parantaa, mutta järkkyä jos alkaa taas kukkimaan tuohon mun kevään tyyliin. :jahas:

Ruokavalio on kunnossa kyllä ja teini-iässä ei enää olla. Vinkkejä ja kokemuksia vaikka tähän topikkiin kaikilta. :)

Liitteet

• selkä22.4.JPG
    selkä22.4.JPG
    154,6 KB · Katsottu: 38 733
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen tullut siihen tulokseen, että finni-ongelmiin ei tietyille ihmisille ole ratkaisua olemassakaan. Olen mielestäni ohittanut murros- ja teini-iän, ravinto on ok, tupakka ei pala, hygienia ok, treenaan ilman roinaa, mutta ongelma on ja pysyy. Lääkekuureja olen syönyt kaksin kappalein - ilman minkäänlaista vaikutusta. Tosin olen oman ongelmani kanssa sinut, eikä se kovin usein edes enää stressaa.

VelttoV:lle tiedoksi, että tuo selkä ei ole muuten pahaa nähnytkään. :thumbs:

Jos finnit häiritsee niin lekurille (kannattaa mennä suoraan yksityiselle) ja ressu roaccutaniin. Eihän tuo selkä tosiaan paha vielä ole, mutta jos se haittaa sinua niin parempi hoitaa se lääkkeillä pois kuin kärsiä.

Itellä oli joskus teinimpänä vähän akneongelmaa, lähinnä yläselässä ja kasvoissa. Sain siihen tavalliselta kylälääkäriltä muistaakseni parikin kuuria jotain antibioottia, ei apua. No sitten annoin välillä koko asia olla, mutta sitten alkoi ärsyttämään kun välillä ongelmaa ei ollu ja välillä oli. No sitten menin ihan iholääkärille ja senkin kanssa oli puhetta roaccutanista mutta se kehotti ensin kokeilemaan Isotretinoinia. Sanoi sivuoireiksi että kuivattaa ihoa mutta sitäkin pystyy hallitsemaan kun vähentää annostusta. Niitä kapseleita otetaan 1 ja 2 kapselia vuoropäivin joten helppo oli jättää vaan ottamatta jos tuntui että iho kuivuu liikaa. Mulla oireita oli huulien ja ihon kuivuminen mutta ei mitenkään häiritsevästi. Alussa otettiin A-vitamiini-arvot kehosta (koska Isotretinoini nostaa A-vitamiiniarvoja) mutta muuta ei tarvittukaan. Söin kaksi kuuria peräkkäin ja sen jälkeen ei ole mitään ongelmaa, iho on kuin vauvan pylly kesät talvet:)

Kaverilla oli samantyylistä näppyesiintymää kuin sinulla. Hänen äitinsä osti hänelle puolen vuoden kuurin, 500 tablettia ja 500e. Toimi, mutta ei saanut juoda esim ediä tai alkoholia. Kova puoli vuotta niinkin juopolle kuin kaveri on.

Itse söin muutaman kevyemmän antibioottikuurin eikä siitä ollut apua muuta kuin silloin kun kuuri oli päällä. Kuuri loppu niin finnit palasi. Roaccutan sitten olikin sellainen aine mikä lopetti vittuilun. Kuurin sivarit oli vittumaisia, mutta lopputulos hyvä.

edit. ja joo tosiaan juomatta oltiin suunnilleen toi puoli vuotta.

Mika1979 sanoi:
No sitten menin ihan iholääkärille ja senkin kanssa oli puhetta roaccutanista mutta se kehotti ensin kokeilemaan Isotretinoinia.

Roaccutanin vaikuttava aine on isotretinoiini.

ljp sanoi:
Roaccutanin vaikuttava aine on isotretinoiini.

Eli samasta aineesta on kyse. Löysin tuon vanhan tablettilaatikon ja siinä on teksti Isotretinoin ratiopharm 20 mg, eikä sanallakaan Roaccutanista että oisko tuo sitten jonkinlainen "light-versio.." Hintaa 50 kpl:lla ollu 40.91 €.

Mika1979 sanoi:
Eli samasta aineesta on kyse. Löysin tuon vanhan tablettilaatikon ja siinä on teksti Isotretinoin ratiopharm 20 mg, eikä sanallakaan Roaccutanista että oisko tuo sitten jonkinlainen "light-versio.." Hintaa 50 kpl:lla ollu 40.91 €.

Se on Roaccutanin rinnakkaislääke.

Roaccutan rokkaa. Muuttaa elämääsi hieman harmittavammaksi, erinäisten limakalvojen kuivumisella. Pussailu on hieman vaikeaa, koska huulirasvaa täytyi lisätä koko ajan :D

Yks hyvä neuvo ois kanssa se, ettei pese naamaansa liian kovilla pesuaineilla. Clearasil on liian tuhtia tavaraa ja ei välttämättä edes auta asiaa. Luonnollisen ph:n omaavia pesumaitoja messiin ja ihon kostutusta voiteilla aamuin illoin ovat oivia ratkaisuja. Dieetillä olo kannattaa myös tai ainakin syö puhtaasti. Nopeat hiilarit ja suklaa yms kaloripommit kebabbeineen laittavat naaman taas huonoon jamaan. Malttia. :)

mäki sain jotain voidetta oikeen lääkäriltä ja vitut se mitää auttanu.
500e en oo silti iha valmiks maksaan finnittömyydestä:D

mistäs tämä johtuu että tulee finnejä kun treenaa?? mulla ainakin alko tuleen ihan helvetisti ku olin jonkin aikaa salilla käynyt:curs:

Kaikki noi finni voiteet on perseestä.Ne vaan raiskaa sun ihon ja sen jälkeen sä tarviit sata muuta rasvaa.Omalle iholle sopivat kosteusvoide ja puhdistusgeeli on ainoat mitä tarvitaan.Myös vaikka ei acnestä karsisi.

Itse en oikein viitsinyt roacuttania ottaa kun käytän piilolinssejä, mutta pienonen antibioottikuuri ja siihen solariumia päälle niin itelle näyttää tepsivän.

Muurahaiskarhu sanoi:
Itse en oikein viitsinyt roacuttania ottaa kun käytän piilolinssejä, mutta pienonen antibioottikuuri ja siihen solariumia päälle niin itelle näyttää tepsivän.
Juu tota solariumia kannattaa kokeilla.

Itsellä tuli treenistä näppyjä lähinnä selkään, olkapäihin ja kaulan alueelle. Hain apteekista Vichy Normaderm-pesuainetta (pumppupullo 15e) ja pistän sitä suihkussa sieneen ja pesen sillä nuo alueet, auttoi lähes heti. Tuossa on salisyylihappoa ja jotain gly...-nimistä kamaa joka puhdistaa hyvin. Kokeilisin jotain tuollaista ennen mitään kunnollisia lääkkeitä.
Esim. Avitcid tai brevoxyl en laittaisi koska aiheuttaa useilla punoitusta ja kutinaa joka ei tee ainakaan nätimpää lopputulosta kuin tuo imo.

Vihdoinkin kiinnostava aihe (okei on täällä yleisillä pari muutaki). Itekki ajattelin joskus tehä, mutta ajattelin että täällä on vaan raavaita bodareita joita ei pikku finnit haittaa :) (Ekan kerran kun kävin Pakkiksella löysin sen "Mitä kylppärin kaapista löytyy" tjsp. -threadin.)

Mutta sitten asiaan. Milläs te pesette naamanne? Mulla on nyt nassu ihan hyvässä kunnossa kun Dalacinia käytän, mutta poskista kuiva ja T-alueelta rasvoittuva (saattaa tosin rasvoittuminen johtua Dalacinista). Tällä hetkeööä pesen Vichyn Normadermillä (ja rasvat, kasvovesi ja kuorinta) mutta se alkaa loppumaan ja nyt sitten lähinnä Louis-Widmeriä tai ACOa olen harkinnut. Kokemuksia kenelläkään (kummastakaan tai muista)?

EDIT: Onko tuolla Dalacinilla muuten jotain käyttörajoitusta? Itse muistan nähneeni/lukeneeni jostain 3kk rajasta, mutten enään löydä sitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom