Ajoneuvoasentajan työ

Liittynyt
1.3.2003
Viestejä
4 493
Eli alan vaihto olisi tässä edessä ja autopuoli nyt on aina enemmän tai vähemmän kiinnostanut.
Mutta koska ikääkin alkaa jo sen verran olla etten enää huvikseni viitsi hyppiä koulusta kouluun, niin millaiset on työllisyysnäkymät, palkka ja mille osa-alueelle kannattaisi suuntautua?

Ja onko työvoimapoliittinen koulutus nyt sitten suuri miinus työnantajan näkökulmasta, varsinkin kun koulutuksessa lukee että tuolla vasta valmistetaan näyttökokeisiin? Kuitenkin koulutus kestää lähemmäs pari vuotta. Näyttökokeet tietysti kävisin suorittamassa heti kun osaaminen antaa mahdollisuuden.


Taskusta löytyy tietotekniikan inssin (ei koodauspuoli) ja elektroniikka-asentajan paperit, mikäli noilla nyt jotain merkitystä on.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taskusta löytyy tietotekniikan inssin (ei koodauspuoli) ja elektroniikka-asentajan paperit, mikäli noilla nyt jotain merkitystä on.
Et taida olla yksin joka miettii alan vaihtoa ;)
Kun koulutus on kunnossa niin hommaat läppäriin bemarin softat ja alat ratkomaan bemarin sähkövikoja. Niitä riittää.
 
Et taida olla yksin joka miettii alan vaihtoa ;)
Kun koulutus on kunnossa niin hommaat läppäriin bemarin softat ja alat ratkomaan bemarin sähkövikoja. Niitä riittää.

Heh, enpä todellakaan ole kun noita luokkakavereita ja tuttuja on tullut jututettua..
Toihan ois kyllä ihan siistiä työtä tuo autosähköpuoli sinsänsä, luulis elektroniikkapuolesta olevan jotain apuakin (= kolvi pysyy kädessä :D). Mieluiten sitä kyllä olis mahdollisimman laaja-alainen osaaja ettei sitte pian ole taas tyhjä arpa kädessä.
 
Ihan omakohtaisesta mielenkiinnosta, mikäs sai IT-hommat tympimään?
 
Tuossa vuosi sitten valmistuin eikä oman alan töitä ole löytynyt, siitä huolimatta että hakemuksia on kyllä laiteltu tasaiseen tahtiin. Sama tilanne oli jo opiskeluaikana, harjoitteluistakaan ei jäänyt mitään kunnollista käteen, opinnäytetyöstä puhumattakaan. Tuntu kyllä joku pari vuotta ennen valmistumista että väärä ala, oispa vaan tajunnu jo sillon viheltää pelin seis. Oikeastaan tunne on vain vahvistunut tässä tämän vuoden aikana, ei musta edes taida olla työhön jossa istutaan koneen ääressä ja kello näkyy alalaidassa koko ajan. Mieluummin ihan käytännön hommia sitten.
 
Ihan omakohtaisesta mielenkiinnosta, mikäs sai IT-hommat tympimään?

Ite lopetin myös ihan vastikään IT-alan hommat. Se ysist viiteen toimistossa näppiksen näpyttely ei vaan antanu mulle enää mitään. Palkka oli kova mutta vitutti joka aamu mennä töihin. Etenemismahdollisuuksia olis ehkä ollut mutta tuumasin että on liian pitkä tie siihen että esimerkiksi raha korvaisi sen ettei työstä saa mitään iloa. Ansiotuloverotus pitää vielä omalta osaltaan huolen siitä ettei kova palkka juuri elintasossa näy.

Irtisanouduin ja pyörittelen nyt omaa firmaa parin kaverin kanssa. Itseasiassa just autoalalla.




Kysyjälle en äkkiseltään suosittelisi kuitenkaan ihan pelkkää perusduunarin hommaa. Inssin paperit sun muut kuitenkin taskussa niin oletan että resursseja löytyisi vähän pidemmällekin. Miettisin siis valmistumisen jälkeen oman firman perustamista. Siellä saa liata käsiään mutta tehdä myös paljon muuta. Ja itse ainakin toivon että oma firma palkitsee myös taloudellisesti aikanaan.
 
Vai ajoneuvoasentajaksi.
Itse olen ammatiltani kyseinen henkilö, tehnyt Fordin merkkikorjaamossa ja yksityisellä puolella molemmissa hommia.
Eli muutaman vuoden taustalla kyseisestä hommasta annan mielipiteeni, joka on että EI kannata.
Plussia on vaihtelevat hommat, jokainen päivä oli erilainen.
Oli vammaisia hommia joissa oli nyrkit piessä heti ja sitten oli näitä joutopäiviä että sai jonglöörata vanhoilla laakereilla.
Kuvittele tilanne että jollet pääse isoon merkkikorjaamoon töihin (nämä poikkeuksena), on pienemmät pajat kylmillään talvella yöt joten kun aamulla menet töihin -30 asteesta niin sisällä jatkuu sellainen +-0, joten on laitettava villapaitaa päälle haalareiden alle ja sitten oltava kuin michelin mies.
Haet ulkoa lumen alta asiakkaan auton joka ei toimi,
lykkäät lumisen auton halliin koska autolla ei voi vian takia ajaa. Nosturilla auto ylös (tässä vaiheessa kädet on jo aika jäässä mutta hanskoja et voi käyttää luonnollisesti koska niiden kanssa ei voi hommia tehdä) ja nyt auto alkaa valuttaa sulanutta suolakurapaskaa suoraan sun niskaan.
Kaikkein iloisimmillaan saat jotain vetonivelien kanssa rassausta tehdä jotta kädet vielä tulee aivan rasvaan ja et saa mistään otetta jolloin kädet lipsuvat ja saat nyrkin auki johonkin tukivarteen.
Isossa firmassa on työkalut oletettavasti kunnossa, nyrkkipajoissa joissa olen ollut ei kaikkia tarvittavia työkaluja ole jolloin ne valmistetaan itse tai "kikkaillaan jotain".
Kuitenkin homma on suoritettava samassa ajassa kun oikeillakin työkaluilla ja kun homma kusee jossain vaiheessa ja aika venyy, saat joko asiakkaan niskaasi kun lasku on liian iso tai johtajan kun et laskuttanut tarpeeksi.
Asiakkaat vittuilevat pääsääntöisesti koko ajan, pienissä pajoissa tullaan selän taakse neuvomaan (ei elä nyt sieltä väännä", "ota tuolta nuon se kato") ja lähes aina isommissa hommissa on asiakkaan mielestä laskussa liikaa hintaa ja taas olet sylkykuppi.
Sitä on turha selittää että auton jarrusatulasta oli katkennut pultti jota porasit pois noin 4 tuntia ennenkuin sait sen irti (asiakas ei tätä suostu maksamaan vapaaehtoisesti koska pultti oli ehjä auton sinne tuodessaa) ja johtava taas vetää pultit kun homma venyy.
Luonnollisesti se ei ketään kiinnosta että SUN ilta siinä menee kun sitä koitat paskalla palkalla ylitöinä saada korjattua.
Palkat on perseestä, 8.50e/h->12e/h riippuen missä olet.
Fordilla meidän korjaamopäällikkö 30v jälkeen sai 15e/h.
Nyrkit menee ikävään kuntoon, itsellä on nyrkit täynnä ruhjeita kun niitä on joka päivä hakannut johonkin.
Vastuu on hommissa iso, korjaapas auto ja jätä yksi pultti löysälle.
Saattaa aiheuttaa vakavaa vahinkoa ja kuka saa syyt, sinä.
Mitäs vielä.
Omaa autoa oli kiva ruuvailla iltaisin kunnes sekin huvi loppui ja firma alkoi laskuttaa sähköstä ja työkalujen käytöstä.
Harrastuksena hiton upea, parhaita.
Mutta että kokopäivätyönä.....:jahas:
 
Lisätään vielä että vaihtoehtona on myös autokorinkorjaajan ja automaalarin koulutukset. Tuntuu vain että tuo ajoneuvoasentajan homma olisi se omin juttu ja noista edellisistä ei taideta oikein kumpaakaan ihan joka korjaamolla harrastaa että työllistyminenkin olisi taas oma haasteensa.

Ite lopetin myös ihan vastikään IT-alan hommat. Se ysist viiteen toimistossa näppiksen näpyttely ei vaan antanu mulle enää mitään. Palkka oli kova mutta vitutti joka aamu mennä töihin. Etenemismahdollisuuksia olis ehkä ollut mutta tuumasin että on liian pitkä tie siihen että esimerkiksi raha korvaisi sen ettei työstä saa mitään iloa. Ansiotuloverotus pitää vielä omalta osaltaan huolen siitä ettei kova palkka juuri elintasossa näy.

Irtisanouduin ja pyörittelen nyt omaa firmaa parin kaverin kanssa. Itseasiassa just autoalalla.


Kysyjälle en äkkiseltään suosittelisi kuitenkaan ihan pelkkää perusduunarin hommaa. Inssin paperit sun muut kuitenkin taskussa niin oletan että resursseja löytyisi vähän pidemmällekin. Miettisin siis valmistumisen jälkeen oman firman perustamista. Siellä saa liata käsiään mutta tehdä myös paljon muuta. Ja itse ainakin toivon että oma firma palkitsee myös taloudellisesti aikanaan.

No katotaanhan nyt asia kerrallaan. Kuitenkin se oma firma tuo jo vastuutakin ihan eri tavalla ja lomat ym. taitaa melkein saada unohtaa? Mutta mistäpä tuotakaan koskaan tietää, vaikka joskus firma olisikin. Koulun jälkeen olis ihan eka tavoitteena hommata ajan kanssa se kunnon ammattitaito alalle.

Vai ajoneuvoasentajaksi...

Ihan hyvä saada alalla olevien mielipiteitä tänne mitä se työ oikeasti on, kiitos siitä. Olet ilmeisesti ollut ihan yleismiehenä noissa merkkikorjaamoissakin? Tarkoitan siis että jos esim. autosähköpuolelle suuntautuu sisältäen turvalaitteiden asennukset jne, niin olisiko homma yhtään vähemmän vittumaista? Tietysti penkitykset, lastutukset ym olis myös varmasti huomattavasti mukavampaa puuhaa, mutta tuohon nyt ei taida ihan suoraan koulun penkiltä päästä.. Palkka nyt mulla ei ole mikään ykkösprioriteetti tässä ammatinvalinnassa, jos nyt jossain vaiheessa vaikkapa tuohon 12€/h pääsee niin ihan hyvä mulle.

Pitääkö toi sun posti ymmärtää niin ettet enää autoalan hommia tee?
 
Itsellä hieman paremmat kokemukset alasta kun ylhäällä ja esimerkiksi hanskoja ja muita suojavarusteita pystyy kyllä käyttämään. Mutten välttämättä alaa suosittelisi (kemikaaleja, huonot työasennot, kiire/stressi, työtapaturmat = eläkeiässä alkaa kroppa olla jo aika loppu..) Palkka on merkkiliikkeissä usein provisopohjaista tavan asentajilla ja sähkömiehillä on yleensä kiinteä tuntipalkka. Juuri valmistuneen palkka on n.9-10e tunnissa, pätevän sähkömiehen palkka n.14-18e tunnissa. Itsellä viiden vuoden kokemuksella ja provisiopalkalla keskituntiansio on +18e tunnissa. Kovimmat urakkamiehet tienaavat pitkälle yli 20e. Tämä siis pääkaupunkiseudulla ja merkkiliikkeessä.
 
Eli ilmeisesti olisi suht järkevää suuntautua tuolle autosähköpuolelle? Mä nyt en paskaisia ja raskaita hommia sinänsä kaihda, kun niitä tulee tehtyä maatilan hommissa nytkin laidasta laitaan. Toi eläkeikään asti jaksaminen kyllä mietityttää. Mutta tällä hetkellä nyt olis kova juttu jos sitä työtä olisi edes seuraavat 10-20 vuotta tiedossa, miettii sitten uusiksi noita alanvaihtoja jos ei kroppa kestä. Työllisyysnäkymistä en löytänyt kuin sen perusvirren että suuret ikäluokat on jäämässä eläkkeelle, mitenkähän tuo käytännössä menee? Ainakaan tämä ala ei voi siirtyä ulkomaille jos jotain hyvää hakee.
 
Jup yleismiehenä.
Ihan renkaiden vaihdosta jarruremppojen kautta kansiremontteihin ja jakopäihin.
Hanskoja voi käyttää sellaisia ohuita puuvillaisia joissain hommissa joo, mutta läheskään kaikissa hommissa se ei käy, ja ainakaan kun ne likaantuu ja alkaa venyä käsissä ym niin sitten ne on hylättävä.
Auton korikorjaus/ pohjien teko oli itsellä sellainen "spesiaaliosaaminen" jota tuli kans tehtyä.
Sitä jos olisi saanut tehdä kokopäiväisenä, vaikka pelkkiä kolarikorjauksia niin saattaisin olla alalla vieläkin.
Muuten se homma oli sydäntä lähellä mutta sitä ruoste/pakkelipölyä sai hengittää koko ajan ja löysi se lika korviin ja silmiinkin.
Joo joo, oli suojanaamarit mutta jos sitä 8h tekee muutaman viikon niin takaan että alkaa keuhkot olla suojista huolimatta tukossa.
Eikä se lopuksi niin hienoa ollut jotain vanhoja kadetteja hitsailla leimakuntoon, massat yritti palaa koko ajan ja tippua niskaan tai sitten yritti joku penkki sisällä syttyä palamaan.
Työasennot todentotta on kauheita välillä. Ei paljoa ergonomiaa ole.
Viimeisin korjaamo jossa olin oli sähköisten vempeleiden korjaamiseen erikoistunut nimenomaan ja (huom, IMO) se oli ihan täyttä kuraa.
Oskilloskoopilla mittailla antureita ja tutkia autoa tietokoneella ja miettiä että miksi se nyt ei syötä polttoainetta tasaisesti.
Kaikkein kauhein muisto on siitä että oli -08 citroeniin asennettu lattiaan katkaisin josta sai polkemalla valoja päällä/pois ja pitkät/lyhyet.
Entinen asiakas oli jotenkin vammautunut.
Mutta se siis piti saada takaisin se auton oma katkaisin toimintaan.
Siellä oli johdot vedelty poikki ja mistään ei löytynyt kaavioita miten ne alunperin olisi.
Auto makasi kaksi viikkoa hallissa ja sitä mittailtiin siinä ja mietittiin että mitä vittua sille tehdään.
Saatiin se lopuksi kuntoon mutta kyllä aika paskan maku on tuosta sähköpuolesta.
Toki itse en piittaa nimenomaan sähköstä vaan se tuli pakollisena pahana.
Mutta yhtä likaista se on mittailla moottorista niitä antureita ja purkailla kojelautaa kun mittaristot/ajotietokoneet ei toimi.
Isoissa firmoissa tulee todentotta oman tuoton mukaan provikka normiliksan päälle jos saavuttaa tietyn rajan.
Stressi on läsnä sillä kun se yksi pultti katkeaa, niin takaraivossa jyskyttää se seuraava auto joka on tulossa huoltoon tunnin päästä.
Että se olisi parempi keksiä sille pultille jotain aika pikaisesti.
Ja hommia ei oikein voi siirtääkään kun usein on kaksi viikkoa etukäteen kaikki ajat sovittu ja jos perut asiakkaan niin on johtaja niskassa vaikka miten selität että pultti on poikki ja ei ehdi.
En ole enää itse alalla, lopullinen niitti oli se kun sain yksityiseltä paremman palkkatarjouksen kun merkkikorjaamosta.
Menin typerä sitten suostumaan ja hommahan meni niin että johtaja haali asiakkaat ja me oltiin pajan puolella.
Tarkoitti sitä että johtajalla ei ollut mitään käsitystä pajan tilanteesta vaan oletti kaiken menevän kuten paperilla oli sovittu vaikka välillä oltiin
vastoinkäymisten vuoksi jäljessä monta tuntia aikataulua.
Sitä sitten sillai kivasti otettiin kiinni iltaisin omalla ajalla (nyrkkipaja niin sai normipalkan ylitöistä), helposti vaikka kahdeksaan asti illalla sai välillä olla.
Ei siitä muutenkaan mitään tullut kun kahvitaukoja tai ruokataukoja ei ehtinyt aina pitää kun asiakkaat istuivat autonsa vieressä odottamassa ja tästä tuli johtajan kanssa riitaa.
Työtapaturmia tuli nähtyä kaikenmoisia, itse säästyin vakavilta, pieniä ruhjeita.
Kaasupillin kanssa joku sytytti auton palamaan, joku haalarinsa. Vasaralla huidottiin ahtaissa raoissa omille sormille, lenkit paukkui väännettäessä poikki jolloin nyrkit löi tukivarsiin paskaksi.
Jos haluat alalle, niin EI missään nimessä pieneen pajaan.
Isot korjaamot, niihin on hankala päästä mutta se kannattaa.
siellä on sakkia niin että jos tuli loukkaantuminen tai viivytys niin se ei välttämättä heti tarkoittanut kaikille ylitöitä.
Samoin siellä saa tauon pitää kun se aika on, ja työkalut on kunnossa.
Itse jos olisin sinä, niin amikseen autopuolen opettajaksi.
Pari vuotta teet hommia että osaat "kaiken" ja sitten vaihdat opettajaksi.
Saat juoda kahvia ja huudella lasikopista ihan ok palkalla mukuloille että miten ne seatin jarrut puretaan.
Siellä ei stressiä ole, silti jos autot kiinnostaa niin saa ropata kunnon kaluilla omaa autoa.
 
No kyllä ainakin sähkäreille töitä riittää (miksei myös huoltomiehille), sen verran paljon autoissa on tänä päivänä elektroniikkaa ja kehitys on huimaa edelleen. Se kannattaa ottaa huomioon että sulla menee vuosia, ehkä jopa yli kymmenen ennen kun olet pätevä autosähkömekaanikko. Ja autot kehittyvät koko ajan joten opiskeltava ei lopu koskaan. Mun mielestä on tosi vaativaa ja osaamiseen sekä tietotaitoon nähden ehkä vähän huono palkka.
 
tai sit luet ittes autoinsinööriks?
Kaikki opintotukikuukaudet jo käytetty ja opintolainat niskassa + en mä nyt NIIN tykänny siitä papereiden pyörittelystä että saa nyt nähdä. Sinänsä tuohon löytyisi amk ihan 30km päästä ja todennäköisesti saisi nyt täydet työmarkkinatuet yms, mutta täytyy nyt miettiä. Tuota alaa mä kyllä jo viimeiseset pari vuotta harkitsin edellisen amk-tutkinnon aikana, eipä tyhmällä sillon riittänyt rohkeus vaan vaihtaa. Ja taas tulee se iso kysymys, olisiko noille töitä vaiko ei, varsinkin kun valmistuessa olisin jo 30v ja cv:ssä nyt ei siihen nähden isommin työkokemusta edes löytyisi.

No kyllä ainakin sähkäreille töitä riittää (miksei myös huoltomiehille), sen verran paljon autoissa on tänä päivänä elektroniikkaa ja kehitys on huimaa edelleen. Se kannattaa ottaa huomioon että sulla menee vuosia, ehkä jopa yli kymmenen ennen kun olet pätevä autosähkömekaanikko. Ja autot kehittyvät koko ajan joten opiskeltava ei lopu koskaan. Mun mielestä on tosi vaativaa ja osaamiseen sekä tietotaitoon nähden ehkä vähän huono palkka.

No toi on varmasti totta. Soittelin muuten tuohon paikkaan missä koulutusta järjestetään ja kyselin työllistymisistä yms. Vastaus oli vähä ympäripyöreä, osa työllistyy osa ei. Ja kuulemma juurikin pikkukorjaamoihin työharjoittelun kautta. Isommat eivät voineet kuulemma ainakaan joku aika sitten edes ottaa harjoittelijoita kun on yt-neuvottelut päällä jne.

Onhan tässä vielä ensivuoden alkuun asti aikaa pohtia että mitä meinaa, nuo duunarihommat hyvässä paikassa ois tällä hetkellä se mitä kiinnostaa. Pahimmillaan sekin tietysti olisi aivan perseestä.
 
niin kauan ku autoilla ajetaan, niin on töitä :)
jos jotain haluat tietää autoinssin hommista yms niin yritän auttaa miten vain voin. itellä kolmas vuosi tosin vasta menossa AMK:ssa, mutta joku käry on.
 
Autoinsinöönä pääsee ilmeisesti katsastusmieheksi? Siinä voisi olla mahkut tehä monen elämästä kurjaa :D Vai pääseekö tavan autoasentaja katsastusmieheksi jo?
 
ei pääse. vaaditaan inssin koulutus. teknikkokin pääsee, mutta nykyään ei vaan enää valmistu niitä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom