Jup yleismiehenä.
Ihan renkaiden vaihdosta jarruremppojen kautta kansiremontteihin ja jakopäihin.
Hanskoja voi käyttää sellaisia ohuita puuvillaisia joissain hommissa joo, mutta läheskään kaikissa hommissa se ei käy, ja ainakaan kun ne likaantuu ja alkaa venyä käsissä ym niin sitten ne on hylättävä.
Auton korikorjaus/ pohjien teko oli itsellä sellainen "spesiaaliosaaminen" jota tuli kans tehtyä.
Sitä jos olisi saanut tehdä kokopäiväisenä, vaikka pelkkiä kolarikorjauksia niin saattaisin olla alalla vieläkin.
Muuten se homma oli sydäntä lähellä mutta sitä ruoste/pakkelipölyä sai hengittää koko ajan ja löysi se lika korviin ja silmiinkin.
Joo joo, oli suojanaamarit mutta jos sitä 8h tekee muutaman viikon niin takaan että alkaa keuhkot olla suojista huolimatta tukossa.
Eikä se lopuksi niin hienoa ollut jotain vanhoja kadetteja hitsailla leimakuntoon, massat yritti palaa koko ajan ja tippua niskaan tai sitten yritti joku penkki sisällä syttyä palamaan.
Työasennot todentotta on kauheita välillä. Ei paljoa ergonomiaa ole.
Viimeisin korjaamo jossa olin oli sähköisten vempeleiden korjaamiseen erikoistunut nimenomaan ja (huom, IMO) se oli ihan täyttä kuraa.
Oskilloskoopilla mittailla antureita ja tutkia autoa tietokoneella ja miettiä että miksi se nyt ei syötä polttoainetta tasaisesti.
Kaikkein kauhein muisto on siitä että oli -08 citroeniin asennettu lattiaan katkaisin josta sai polkemalla valoja päällä/pois ja pitkät/lyhyet.
Entinen asiakas oli jotenkin vammautunut.
Mutta se siis piti saada takaisin se auton oma katkaisin toimintaan.
Siellä oli johdot vedelty poikki ja mistään ei löytynyt kaavioita miten ne alunperin olisi.
Auto makasi kaksi viikkoa hallissa ja sitä mittailtiin siinä ja mietittiin että mitä vittua sille tehdään.
Saatiin se lopuksi kuntoon mutta kyllä aika paskan maku on tuosta sähköpuolesta.
Toki itse en piittaa nimenomaan sähköstä vaan se tuli pakollisena pahana.
Mutta yhtä likaista se on mittailla moottorista niitä antureita ja purkailla kojelautaa kun mittaristot/ajotietokoneet ei toimi.
Isoissa firmoissa tulee todentotta oman tuoton mukaan provikka normiliksan päälle jos saavuttaa tietyn rajan.
Stressi on läsnä sillä kun se yksi pultti katkeaa, niin takaraivossa jyskyttää se seuraava auto joka on tulossa huoltoon tunnin päästä.
Että se olisi parempi keksiä sille pultille jotain aika pikaisesti.
Ja hommia ei oikein voi siirtääkään kun usein on kaksi viikkoa etukäteen kaikki ajat sovittu ja jos perut asiakkaan niin on johtaja niskassa vaikka miten selität että pultti on poikki ja ei ehdi.
En ole enää itse alalla, lopullinen niitti oli se kun sain yksityiseltä paremman palkkatarjouksen kun merkkikorjaamosta.
Menin typerä sitten suostumaan ja hommahan meni niin että johtaja haali asiakkaat ja me oltiin pajan puolella.
Tarkoitti sitä että johtajalla ei ollut mitään käsitystä pajan tilanteesta vaan oletti kaiken menevän kuten paperilla oli sovittu vaikka välillä oltiin
vastoinkäymisten vuoksi jäljessä monta tuntia aikataulua.
Sitä sitten sillai kivasti otettiin kiinni iltaisin omalla ajalla (nyrkkipaja niin sai normipalkan ylitöistä), helposti vaikka kahdeksaan asti illalla sai välillä olla.
Ei siitä muutenkaan mitään tullut kun kahvitaukoja tai ruokataukoja ei ehtinyt aina pitää kun asiakkaat istuivat autonsa vieressä odottamassa ja tästä tuli johtajan kanssa riitaa.
Työtapaturmia tuli nähtyä kaikenmoisia, itse säästyin vakavilta, pieniä ruhjeita.
Kaasupillin kanssa joku sytytti auton palamaan, joku haalarinsa. Vasaralla huidottiin ahtaissa raoissa omille sormille, lenkit paukkui väännettäessä poikki jolloin nyrkit löi tukivarsiin paskaksi.
Jos haluat alalle, niin EI missään nimessä pieneen pajaan.
Isot korjaamot, niihin on hankala päästä mutta se kannattaa.
siellä on sakkia niin että jos tuli loukkaantuminen tai viivytys niin se ei välttämättä heti tarkoittanut kaikille ylitöitä.
Samoin siellä saa tauon pitää kun se aika on, ja työkalut on kunnossa.
Itse jos olisin sinä, niin amikseen autopuolen opettajaksi.
Pari vuotta teet hommia että osaat "kaiken" ja sitten vaihdat opettajaksi.
Saat juoda kahvia ja huudella lasikopista ihan ok palkalla mukuloille että miten ne seatin jarrut puretaan.
Siellä ei stressiä ole, silti jos autot kiinnostaa niin saa ropata kunnon kaluilla omaa autoa.