Ajatteletko vihreästi? Säästätkö luontoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu

mxm

Viimeisen vuoden aikana vihreä ajattelu on tullut yhä enemmän osaksi arkipäivää. Mainoksissa puhutaan luonnon säästämisestä, valtioiden päämiehet keskustelevat ilmaston lämpenemisestä, järjestetään massiivisia konstertteja ja tapahtumia luonnon puolesta. Mutta miten tämä näkyy käytännössä? Oletko sinä muuttanut kulutuskäyttäytymistä viime aikoina vai onko ilmaston lämpeneminen vain hallituksen keksimä salaliittoteoria? Millä tavoin omilla teoillasi mahdollisesti estät ilmaston lämpenemistä?

Itse oon alkanut tehdä seuraavia asioita tässä melko hiljattain:
- jätän muovipussin ostamatta/ottamatta kaupassa jos mahdollista
- en pidä tarpeettomasti niitä valoja päällä, joita en tarvitse (tää ei kyllä oikein aina onnistu vaan kaikki valot yleensä palaa)
- aion ostaa seuraavaksi energiasäästölamput kun nuo vanhat palavat loppuun
- lajittelen osittain: paperi, pahvi, lasi, vaatteet

Eli eipä tuu nyt hirveesti tehtyä luonnon puolesta loppujen lopuksi enkä ala elämääni millään lailla rajoittamaan, kuten vähentämään matkustelua tai muuta yhtä radikaalia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oma tilanteeni on melkosen paradoksaalinen. Mie en kierrätä, en käytä julkisia (epäkäytännöllisiä ja kalliita), kahden hengen perheessämme on kaksi autoa, jne jne..

Kuitenkin teen työkseni ympäristö- ja vesistökunnostuksia sekä olen puljannut haja-asutusalueen jätevesijärjestelmien rakentamisen ja ajanmukaistamisen (uusi asetus) kanssa + muuta vastaavaa.

Ei vaan tuo ruohonjuuritason touhu oikein kaikilta osin suju.. No osin sujuu hyvinkin. Luonnosta tulee otettua sapuskaa ja muuta vastaavaa, mutta jos tuo työpanokseni hyvittäisi vapaa-ajan ympäristörikkomukseni.

Niin kauan kuin lehmät aiheuttavat enemmän ilmastoon vaikuttavia päästöjä kuin liikenne niin pidän noita polttoaineveron nostoja yms. energiaveron nostoja ainoastaan keinona kerätä enemmän kolehtia. Ilmastonmuutoksen torjumisen kannalta noissa tempauksissa ei ole mitään järkeä.

Ihmisten täytyy mennä tulevaisuudessakin töihin ja lämmittää mökkiä talvella, maksoi mitä maksoi.

edit: jos noihin ns. kasvihuonepäästöihin haluttaisiin todella vaikuttaa, niin esim. törkeän suuri hinnankorotus lentomatkailuun olisi tehokas keíno. Nyt rangaistaan ihmisiä ns. välttämättömyyksistä, kuten oman auton käytöstä ja kylmässä maassa asumisesta.

Julkisia alan käyttää sitten kun ne menee siihen suuntaan mihin olen menossa ja lähtee toiseen suuntaan silloin kun olen tulossa. Helsingissä asun ja helsingissä käyn tunnin työmatkan jos julkisilla kuljen. Laittaisivat tuon julkisen liikenteen hieman aukottomammaksi ennen kuin alkavat rahvasta autoilijaa verottamaa lisää...

Oma tilanteeni on melkosen paradoksaalinen. Mie en kierrätä, en käytä julkisia (epäkäytännöllisiä ja kalliita), kahden hengen perheessämme on kaksi autoa, jne jne..

Kuitenkin teen työkseni ympäristö- ja vesistökunnostuksia sekä olen puljannut haja-asutusalueen jätevesijärjestelmien rakentamisen ja ajanmukaistamisen (uusi asetus) kanssa + muuta vastaavaa.

Ei vaan tuo ruohonjuuritason touhu oikein kaikilta osin suju.. No osin sujuu hyvinkin. Luonnosta tulee otettua sapuskaa ja muuta vastaavaa, mutta jos tuo työpanokseni hyvittäisi vapaa-ajan ympäristörikkomukseni.

Voi kakkakikare sun kanssas. :jahas:

Niin kauan kuin lehmät aiheuttavat enemmän ilmastoon vaikuttavia päästöjä kuin liikenne niin pidän noita polttoaineveron nostoja yms. energiaveron nostoja ainoastaan keinona kerätä enemmän kolehtia. Ilmastonmuutoksen torjumisen kannalta noissa tempauksissa ei ole mitään järkeä.

Ja jos tosiasioita käydään läpi, niin lehmät kuuluvat luonnon kiertokulkuun. Kaikki kasvavan maan alta kaivettu ja poltettu ei kuulu luonnon kiertokulkuun. Tai vaikka kuuluisi, se lisää kuormitusta ja on vittumaista elää pian sen vuoksi.

Oikea ongelma on ihmisten kuluttaminen. Henkilökohtaisesti voidaan ostaa hyvää mieltä sähkö- ja päästöjutuilla. Mutta jos oikeasti haluaa tehdä jotain, niin lopettaa sen turhan tavaran ostamisen. Sillä vaikka teollisuus koko ajan pyöriikin ekologisemmin, niin ihmiset ostaa kaikkea paskaa yhä enemmän. Ja kuluttajat pyörittävät teollisuutta. Koko ympäristönlämpenemisjuttu taitaa olla kyllä aika kupla. Oikeasti sitä tapahtuu, mutta huomio kiinnitetään vähän vääriin asioihin. Ei mennä ongelman ytimeen. Talouskasvu on tavoitteena valtioilla.

Energiasäästö lamppuja oon alkanut käyttään, lähinnä pidemmän kestoiän takia.
Paperit meillä menee kierrätykseen aina ja pullot palautukseen. Vaatteita on joskus heitetty uffeen.
Julkisia en käytä. Työmatkoihin voisin käyttää, jos olisi mahdollista ja omaa autoa edullisempaa. Biodiiselillä ajaisin, jos siihen tulee vero helpotuksia.

En ole koskaan mitään ostaessani ajatellut luonnonrasitusta tai kierrätettävyyttä.

Millä tavoin omilla teoillasi mahdollisesti estät ilmaston lämpenemistä?

- en pidä tarpeettomasti niitä valoja päällä, joita en tarvitse (tää ei kyllä oikein aina onnistu vaan kaikki valot yleensä palaa)
Ihminen kun on tarpeeksi PA, niin siitä tulee nuuka ja ympäristöystävällinen ihan itsestään.
- Kangaskassi kauppakassina, säästyy n. 0,5 e per muovipussi.
- Energialamput säästää sähköä.
- Jätteiden lajittelu pienentää jätemaksua, osakkeissa taas yhtiövastikkeen kautta näkyy.
- Polkupyörä rocks. Käytännössä kaupunkialueella matka-ajat on samoja mitä autolla.

- julkisia suosin niin paljon kuin mahdollista
- kierrätykseen kledjut, pahvi, lasi, paperi (ei biojäte :nolo:)
- ylimääräiset valot veks
- suihkussa jos olen ja pesen esim. hiuksia, niin ei sen suihkun tarvi olla silloin päällä.
- pesuaineissa yms aina ympäristömerkin omaavaa käytetään

Kuinkakohan moni muuten näistä ilmastonmuutoksen vastustajista on ydinenergian kannalla? Sillä ainakin loppuisi "ilmastonmuutos" sähkön käytön saralta.

Tosiaan tuosta ihmisen vaikutuksesta yleensäkin tähän ilmastonmuutokseen on jo asiantuntijoita, jotka esittävät eriäviä mielipiteitä. Takuuvarmasti jotain osaa ja arpaa ihmisten toimilla on, mutta kuinka ratkaisevaa?

Tällä hetkellä se vaan on niin mediaseksikäs aihe sekä samalla loistava rahankeräysidea.

Eli eipä tuu nyt hirveesti tehtyä luonnon puolesta loppujen lopuksi enkä ala elämääni millään lailla rajoittamaan, kuten vähentämään matkustelua tai muuta yhtä radikaalia.
Vähän samoilla linjoilla mennään. Edellä olevat keinot kun eivät rajoita elämää oikein millään muotoa.

Autoilua voisi vaihtaa pyöräilyyn enempi. Kouluun vajaa neljä kilometriä ja kauppaan joku runsas kilometri. Tulee silti turhan paljon autoiltua noitakin matkoja.

Eikä sitä aina tarvitse miettiä vain sitä ilmastonlämpenemistä. Muitakin saasteita ja jätteitä ja kierrätystä saa ajatella :)

edit. Biojäteroskista piti alkaa käyttämään, mutta vittuunnuin niihin kämpän mukana olleisiin biojätepusseihin, että jäi koko homma siihen :D Ei kukaan saanut niitä auki ilman pussin repeämistä.

- Omistan henkilöauton, vaikka asun Helsingin keskustassa
- Syön lihaa aina kun ehdin
- Valot on päällä useimmiten
- läträän veden kanssa niin keittiössä kuin suihkussa
- Pesen pyykkejä ja tiskejä koneilla, vaikka asun yksin
- Tietokone ja TV on usein päällä, vaikka en niitä käyttäisikään
- Syön töissä välipaloja kertakäyttöastioilla, koska en jaksa tiskata yhtä lautasta aina ruokailun jälkeen

Mutta koska lajittelen pahvin ja paperit erikseen jätteihin, olen loppujen lopuksi hyvä ihminen :thumbs:

Langanvärjääjäviherpiipertäjäksi mua ei kyllä voi sanoa parhaalla tahdollakaan, mutta pikkujuttuja tulee tehtyä: sähköstä on (osa?) viheriää ja muutenkin koitan säästellä sitä jotenkin. (Lämmintä) vettäkin koitan säästellä. Roskat mäkin lajittelen osittain ja vähästä autoilusta mitä nyt tulee voisin minäkin helposti vaihtaa osan fillarointiin yms.

Semmosta pientä.

edit: Joskus pidän ympäristöystävällisyyttä perusteena ostopäätöksiä tehdessä.

-energiaa säästävät lamput
-jätteiden kierrätys
-pullojen palautus
-vaatteiden kierrätys
-energian säästäminen mahdollisimman vähäisellä valaistuksella
-yöksi katkaisen jakorasiasta virran pois
-osallistuminen wwf:n hyväntekeväisyyteen

noi nyt tuli nopeesti mieleen

tavoitteena on siirtyä julkiseen liikennöintiin

Kaikista ekologisinta on asua kaupungissa. Tiivis kaupunkirakenne ja kaikenlaisen suhaamisen mikä tapahtuu muulla kuin jalkapelillä minimointi säästää luontoa. Lisäksi kerrostalossa lämmitys/naama on reilusti vähemmän kuin OKT:ssa ja rivarissa.

Täällä 90% lampuista on energiansäästölamppuja.

Ei ole ajokorttia.

Kaikista ekologisinta on asua kaupungissa. Tiivis kaupunkirakenne ja kaikenlaisen suhaamisen mikä tapahtuu muulla kuin jalkapelillä minimointi säästää luontoa. Lisäksi kerrostalossa lämmitys/naama on reilusti vähemmän kuin OKT:ssa ja rivarissa.

Jeps, ja kaikista fiksuinta ekologisesta näkökulmasta katsoen esim. kaikki eurooppalaiset pitäisi keskittää asumaan Etelä-Eurooppaan, eihän täällä kylmässä pohjolassa ole mitään järkeä asua, jos oikein aletaan ajattelemaan ekologisesti. Lämpimissä maissa ei tarvitsisi rakentaa niin viimeisenpäälle, eikä myöskään lämmitykseen kuluisi sähköä. Autoja ei tarvittaisi niin paljon yms. paskaa.

Täällä 90% lampuista on energiansäästölamppuja.

Ei ole ajokorttia.

Joo tuo on vähän äkkinäinen päätelmä. No jos ajatellaan vaikka jotain jouten olevaa hemmoa, niin sellaisen kannattaa majailla kerrostalossa.. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom