Aineenvaihduntaan vauhtia

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moe,

Mikäs on tehokkain tapa potkia elimistö isolle vaihteelle ja pitää se siellä?

Pituutta on nyt 188 ja painoa 77. Ikää on nyt 29 ja melkeinpä koko aikuisiän oon onnistunut välttämään liikuntaa, työmatkakin on vain 500 metriä. Viime kesänä sitten aloitin juoksemaan, aluksi ihan vaan 15 minuutin ja parin kilometrin mittaisia mutta loppukesästä meni jo 15 kilometrin lenkkejä jollakin 150 - 170 sykkeellä.

Huomasin että olo parani aivan saatanasti. Olo oli suorastaan energinen ja ajatuskin tuntui kulkevan paremmin. Aikaisemmin työpäivän jälkeen tuntui että pää oli ihan kuin sumussa eikä jaksanut tehdä yhtään mitään. Aikaisemmin ei tarvinnut syödä aamupalaa kun ei koskaan ollut nälkä, iltaisinkin tuli syötyä vain silloin tällöin vaikka melkein aina valvoin yli puolenyön. Nyt jälkikäteen tajuan että elimistö oli varmaan jossakin virransäästömoodissa, ei liikuntaa -> ei nälkä -> ei energiaa -> ei halua liikkua.

Tästä asiasta oli jo aikaisemmin threadi mutta heitän nyt muutaman täsmäkysymyksen:

1. Paras ajankohta liikunnalle aineenvaihdunnan nopeuttamista ajatellen? Yleensä olen käynyt juoksemassa (ja nykyisin myös salilla) illalla mutta ilmeisesti aamu olisi parempi? Jotenkin tuntuu että aamulenkin jälkeen elimistöön jää mukava "hyrinä" päälle, illalla taas voi olla vaikea saada unenpäästä kiinni jos on juossut lujaa.

2. Mites uni? Paljonko pitäisi saada ja onko väliä mihin aikaan käy nukkumaan tai herää? Huomasin että juoksukaudella heräsin aamulla automaagisesti seitsemän aikaan, muutoin voin nukkua vaikka kymmeneen.

3. Paras liikunnan muoto aineenvaihdunnan nopeuttamiseksi? Pitkät juoksulenkit vai punttisali? Ajattelin yhdistellä noita molempia mutta onko tehossa eroa?

4. Entäs ravinto? Mitä jos edelleen syön liian vähän liikuntaan nähden, haittaako se kuin pahasti? Miten tärkeää on rytmittää ateriat? Syön nykyisin aamu- ja iltapalaksi mysliä tai jugurtin ja banaanin, aika kevyesti siis. Päivällä mässään työpaikan ruokalassa.

5. Juon päivänmittaan aika vähän, onko tällä suurta merkitystä aineenvaihdunnan kannalta? Ja onko juoman tyypillä mitään väliä?

Jees, voi olla tyhmiä kysymyksiä mutta toivottavasti joku jaksaa vastata!

Originally posted by boyracer
3. Paras liikunnan muoto aineenvaihdunnan nopeuttamiseksi? Pitkät juoksulenkit vai punttisali? Ajattelin yhdistellä noita molempia mutta onko tehossa eroa?

Tää nyt on FAQ-kamaa, mutta enemmän lihasta = nopeampi aineenvaihdunta vaikka sitten makaisit sohvalla.

4. ja 5. Kannattais varmaan lisätä syömistä ja veden juontia, kun painoakin on noin vähän. Nopeuttaisi myös aineenvaihduntaa.

Vastauksia / kommentteja viestin seassa ...

Originally posted by boyracer
Moe,

Mikäs on tehokkain tapa potkia elimistö isolle vaihteelle ja pitää se siellä?

>Mitäköhän tällä tarkoitat ??

Pituutta on nyt 188 ja painoa 77. Ikää on nyt 29 ja melkeinpä koko aikuisiän oon onnistunut välttämään liikuntaa, työmatkakin on vain 500 metriä. Viime kesänä sitten aloitin juoksemaan, aluksi ihan vaan 15 minuutin ja parin kilometrin mittaisia mutta loppukesästä meni jo 15 kilometrin lenkkejä jollakin 150 - 170 sykkeellä.

>Eli olikos keskisyke tuolla 160 paikkeilla ?? aika kovalla sykkeellä olet juossut. Ei kai kaikki lenkit olleet samanlaisia ? kai jaottelet niitä pitkä, lyhyt, kevyt, kova ... ?

Huomasin että olo parani aivan saatanasti. Olo oli suorastaan energinen ja ajatuskin tuntui kulkevan paremmin.

Aikaisemmin työpäivän jälkeen tuntui että pää oli ihan kuin sumussa eikä jaksanut tehdä yhtään mitään. Aikaisemmin ei tarvinnut syödä aamupalaa kun ei koskaan ollut nälkä, iltaisinkin tuli syötyä vain silloin tällöin vaikka melkein aina valvoin yli puolenyön. Nyt jälkikäteen tajuan että elimistö oli varmaan jossakin virransäästömoodissa, ei liikuntaa -> ei nälkä -> ei energiaa -> ei halua liikkua.

>virransäästömoodissa ... no parhaiten saat sen päältä kun menet asetuksiin ja .... :D

Tästä asiasta oli jo aikaisemmin threadi mutta heitän nyt muutaman täsmäkysymyksen:

1. Paras ajankohta liikunnalle aineenvaihdunnan nopeuttamista ajatellen? Yleensä olen käynyt juoksemassa (ja nykyisin myös salilla) illalla mutta ilmeisesti aamu olisi parempi? Jotenkin tuntuu että aamulenkin jälkeen elimistöön jää mukava "hyrinä" päälle, illalla taas voi olla vaikea saada unenpäästä kiinni jos on juossut lujaa.

>Teoreettisesti varmaan keskellä syvintä unta, koska tällöin kulutat vähiten. Vakavasti olen itse huomannut saman että juoksulenkki aamulla starttaa päivän hyvin ja lenkin (max n.1h) jaksan vetäista syömättä tai juomatta mitään sitä ennen, mutta salitreenistä heti aamulla ei minulla tule mitään, koska salilla minulla loppuu energia ja toisaalta ei oikein houkuta ajatus lähteä laatoittamaan salin lattiaa heti aamiaisen jälkeen.

>Syksyllä parhaassa hurmiossani siis juoksin aamulla 4-5krt. viikossa ja kävin salilla illalla 5-6krt. viikossa ....... no kuukauden jaksoi mutta sitten kroppa alkoi vaatimaan enemmän LEPOA!

2. Mites uni? Paljonko pitäisi saada ja onko väliä mihin aikaan käy nukkumaan tai herää? Huomasin että juoksukaudella heräsin aamulla automaagisesti seitsemän aikaan, muutoin voin nukkua vaikka kymmeneen.

>Taas sama havainto täällä, mutta kun tuli syksy ja pimeää niin ei sängystä meinaa päästä taas millään. Tarvitsen unta 7h kesällä vähempikin riittää jos on kelit sellaiset kuin viimekesänä! Talvella 8-9h ei oikein riitä (no lapset pätkii ton 10h vaihtelevasti 1-20 osaseen niin syvää unta on aika vaihtelevasti.

>liikunta joka korvaa kropan rasvoja lihaksella

4. Entäs ravinto? Mitä jos edelleen syön liian vähän liikuntaan nähden, haittaako se kuin pahasti? Miten tärkeää on rytmittää ateriat? Syön nykyisin aamu- ja iltapalaksi mysliä tai jugurtin ja banaanin, aika kevyesti siis. Päivällä mässään työpaikan ruokalassa.

>No syöt vähän jos noista aiot saada tarvitsemasi energian, mutta usein kahvileipiä, alkoholia yms. ei huomioida ... niin mites on onko tuossa koko ruokavaliosi

5. Juon päivänmittaan aika vähän, onko tällä suurta merkitystä aineenvaihdunnan kannalta? Ja onko juoman tyypillä mitään väliä?

>Vettä on hyvä juoda pari litraa päivässä (jos haluat halpaa proteiinia lihasten tarpeisiin juo rasvatonta maitoa)

Jees, voi olla tyhmiä kysymyksiä mutta toivottavasti joku jaksaa vastata!
:D

no tässä tuli 'tyhmiä' vastauksia.

Mutta oikeasti kiinnostaa mikä kiinnostaa tuossa aineenvaihdunnan nopeudessa ??

Mitä arvelet saavuttavasi jos aineenvaihduntasi kasvaisi sanotaankos vaikka 27,8%:rolleyes: yritätkö pudottaa painoasi ?
tällöin kannattaa keskittyä rasvaan ja lihaksiin ja pitää paino veikka suht. ennallaan ja pyrkiä kasvattamaan lihasmassaa vaikka 3 kilolla ja tiputtaa rasvaa saman verran niin tällöin aineen vaihduntasi 'kasvaa' koska kilo lihasta kuluttaa enemmän kuin kilo rasvaa.

Eli olikos keskisyke tuolla 160 paikkeilla ?? aika kovalla sykkeellä olet juossut. Ei kai kaikki lenkit olleet samanlaisia ? kai jaottelet niitä pitkä, lyhyt, kevyt, kova ... ?

Keskisyke oli joo tuota luokkaa, lenkin lopussa on aina vähän ylämäkeä ja parhaimmillaan lenkin lopussa sykkeet on ollut luokkaa 175 - 180 eli ehkä ihan vähän liikaa. Ja tietty kaikki lenkit oli samanlaisia, tasaista tappavaa tahtia tasaisella asvaltilla :) Käy vaan pohkeitten päälle, alkoi tulla kramppeja. Nyt ajattelin alkaa juoksemaan vähän vaihtelevammassa maastossa.

virransäästömoodissa ... no parhaiten saat sen päältä kun menet asetuksiin ja...

Ku oiski noin helppoa! :)

Teoreettisesti varmaan keskellä syvintä unta, koska tällöin kulutat vähiten. Vakavasti olen itse huomannut saman että juoksulenkki aamulla starttaa päivän hyvin ja lenkin (max n.1h) jaksan vetäista syömättä tai juomatta mitään sitä ennen, mutta salitreenistä heti aamulla ei minulla tule mitään, koska salilla minulla loppuu energia ja toisaalta ei oikein houkuta ajatus lähteä laatoittamaan salin lattiaa heti aamiaisen jälkeen.

Just. Eli aamulla vaan lenkille ennen aamiaista (elimistö käyntiin) ja ja illalla salille (lisää lihasmassaa) jos jaksaa.

No syöt vähän jos noista aiot saada tarvitsemasi energian, mutta usein kahvileipiä, alkoholia yms. ei huomioida ... niin mites on onko tuossa koko ruokavaliosi

Kyllä se about tossa on enkä oikeastaan syö mitään herkkuja ja tai juo alkoholia. Aikaisemmin söin siis vielä vähemmän. Tyypillinen päivän ruokamäärä on siis:

aamulla lautasellinen mysliä tai banaani ja/tai jugurtti
tavallinen annos työpaikan ruokalassa
töiden jälkeen pari reissumiestä juustolla ja mehua
iltapalaksi vaikka mysliä ja banaani

En oo laskenut mitä noista saa energiaa mutta oon aika vakuuttunut että syön liian vähän.

Vettä on hyvä juoda pari litraa päivässä (jos haluat halpaa proteiinia lihasten tarpeisiin juo rasvatonta maitoa)

Jees, laskeskelin että nyt juon nestettä päivässä ehkä kokonaisuutena noin litran... Tarvii siis aloittaa veden ryystäminen. Kesällä juostessa tuntuikin että kroppa alkoi kuivua kun kylkiluut alkoi näkymään aika selvästi ja vatsasta lähti rengasta, se oikeastaan katosi kokonaan parissa viikossa. Kyllä se sitten tuli pian takaisin kun harvensin lenkkejä!

Nää on varmaan teille ihan perusasioita mutta eihän kynäniskanörtti oo näihin asioihin ehtinyt perehtyä. No parempi myöhään kuin ei milloinkaan :)

Juoksun ja salin yhdistäminen.

Minulla treenitavoite on kaksijakoinen:

Tavoite 1.
Saada salilla voimaa ja lihasta sekä päästä eroon läskistä.-> sporttinen ulkonäkö ja olo
Tämän ajoitan seuraavasti: hankin syksyn ja keskitalven lihaa ja nyt aloittelen vähentämään rasvaa.

Tavoite 2.
Saada kestävyys siihen kuntoon että voi lähteä milloin ja missä vaan puolimaratonille ja selviytyä siitä noin 2 tunnissa

(suurin haaste on saada jalat kestämään taas juoksua kun massaa on kuitenkin 174/86, mutta kyllä tuosta varmaan voi läskejä hävitellä lähemmäksi kasikypää kesäksi)

-> Kokonaistavoite
Puolimaratonin jälkeen palatua hetki ja ja vetästä voimanoston yhteistuloksena 450-500 kg ... no jos vaikka seuraavana päivänä pystyis... silloin tuntisin olevani suht. hyvässä kunnossa ja valmiina monenlaisiin haasteisiin.

Mutta asiaan älä ihmeessä juokse aina samaa lenkkiä lenkin perään... lisätietoa juoksuharjoittelusta ja muustakin:

http://www.coolrunning.com/
http://www.runnersworld.com/

valitset sieltä tavoitteen (5K 10K pulikas tai maraton) ja sitten lähtösason mukaan saat ohjelman, mutta perusideana on että kerran viikossa pitkä (ja hidas) lenkki joka pitenee joka viikko esim. 10-15 min se on harjoittelun kulmakivi kuten ohjelmista huomaat.

Itse (suunnittelen) yhdistäväni juoksun ja salin seuraavasti:
jatkan nykyistä nelijakoista treeniohjelmaa salilla (kädet, jalat, rinta+op, selkä)
noin viikon kierrolla + pitkä lenkki joka lauantai + kaksi lyhyttä lenkkiä viikolla voivat olla salitreeninpäivänäkin. Yksi ehdoton lepopäivä viikossa jolloin en treenaa mitään. Salitreeneissä pudotan ehkä hieman sarjojen määrää mutta mitkä teen teen täysillä.

onkos muuten muilla juoksun ja salin yhdistämisestä mitä kokemuksia ?

Tai muita ihmeellisiä tavoitteita ? kuin minun 2h + 450 kg

ps. treenaaminen olisi niin helppoa jos ei olisi töitä häiritsemässä. Se vie harmillisen suuren ajan:mad2: treenaamisesta ja palautumisesta ... itellä ainakin on tuskaa istua koneen äärellä nytkin kello vasta 10.17 mutta selkää alkaa jo kolottaa :mad2:

Back
Ylös Bottom