Aineenvaihdunnasta

Kertokaapas syitä miksi aineenvaihdunta saattaa mennä 'tukkoon'. Eli onko määrätyt ruuat/juomat sellaisia, millaisella ruokavaliolla aineenvaihdunnan varmasti saa tukkoon jne. Entäpä vastavaikuttajat? Eli miten saa tukossa olevan aineenvaihdunnan helposti toimimaan? Ruuat, juomat ja muut toimenpiteet mitkä vaikuttavat.

Syynä kysymykseen on epäily että omassa aineenvaihdunnassa on mielestäni vikaa. Ongelmia alkoi ilmetä kun olin ollut dieetillä noin 2 vkoa. Mielestäni syön edelleen suhteellisen paljon, erona vain se että olen alkanut katsoa tarkemmin mitä syön ja milloin. Ainoana suurempana erona mainittakoon että roskaruuat olen jättänyt kokonaan pois, vaikkei niitä nyt aiemminkaan tullut syötyä kuin kerran-kahdesti vkossa. Rasvojen määrän pitäisi olla laskelmien mukaan kunnossa (aamulla omegat ja lisäksi puuroon pellavasiemenöljyä) ja lounaalla tulee jokapäivä syötyä hieman raskaampaa ruokaa.

Treenit on normaaleita 3krt/vko ja joka treenin päälle n.30min aerobista. Välipäivinä kävelylenkkejä, uintia tai aamusella joskus HIIT. Paino pudonnut n. 1kg/vkossa.

Veden juonti vauhdittaa aineenvaihduntaa ihan mukavasti.. Olet varmaankin lukenut kehonrakentajista, jotka juovat vettä jopa 20litraa päivässä olessaan dietillä...

Kuidun määrä. Syötkö kasviksia, täysjyväleipää, kaurahiutaleita, leseitä yms., mistä saisit tarpeeksi kuitua? Kuitua kun syö tarpeeksi, niin kyllä suoli toimii!

Sanoo Iivili the Läpipasko Pulkannaru :D

Cypin pointti vedenjuonnista on myös täyttä asiaa, vaikka keskivertokehoilijalle varmaan joku 2-3l/vrk vettä riittänee.

Uskoisin että tuo veden määrä on kyllä kunnossa. Tai sanotaan että jos vielä lisään sitä niin saan hankkia kannettavan vessaan työntekoa varten.

Mutta tuo kuitu-homma on tarkistamisen arvoinen. Saattaa hyvin olla että ainakin osittain ongelma johtuisi sen puutteesta.

Mitä vikaa on aineenvaihdunnassa jos dieetillä lähtee kilo viikossa? (HIIT viittaa dieettiin?) Jos tuntuu että saa syödä tarpeeksi, ja silti laihtuu, niin tilanne kuulostaa aika hyvältä mun korvaani...

Monesti kun syö ns. puhtaasti, ruoan määrä on yllättävänkin suuri kun energiatiheitä ruokia (roskaruokaa, isoja pasta-annoksia tms) ei tule syötyä. Jotain kaurapuuroakin saa vetää melko ison tynnyrin eikä siitä kovin monta sataa kcalia kerry.

Tai sitten meinaat tuolla "tukolla" tuota Iivilin viittaamaa ihan kirjaimellista tukosta :) Jos näin, niin kuitu ja runsas vesi on avainsana.

Aineenvaihduntaa saa hidastettua nälkiinnyttämällä itsensä, kiihdyttämiseen toimii ainakin ECA :) Onhan näitä muitakin mainostettuja kikkoja kuten omppuviinietikka, kahvi sellaisenaan, ynnä muita, mutta en oikein usko että niillä olisi kovin merkittävä vaikutus (jos kerran ECA on yleisesti tunnustettu laihdutuslääke, ja sekin boostaa aineenvaihduntaa vain 3-5 prosenttia...).

Originally posted by JSmith
Mitä vikaa on aineenvaihdunnassa jos dieetillä lähtee kilo viikossa?

Tai sitten meinaat tuolla "tukolla" tuota Iivilin viittaamaa ihan kirjaimellista tukosta :) Jos näin, niin kuitu ja runsas vesi on avainsana.

Eli ongelma on juuri tuossa pa*kan määrässä ja laadussa (jos nyt noin voi sanoa) Määrä on liian pieni ja laatu/koostumus :D epänormaali.

Oulrait :D :D

Luontaistuotekaupoista saa joitain kuituvalmisteita mitä voi kanssa käyttää jos tuntuu ettei ruoasta saa tarpeeksi.

Originally posted by Antijape
Määrä on liian pieni ja laatu/koostumus :D epänormaali.
Ahaa! Ihan noin mielenkiinnosta, voisitko kertoa tarkempia yksityiskohtia? :lol2:

Satuinpas just miettimään ihan samaa asiaa.

Mulla tilanne on sellainen, että sitä "tukosta" tuntuu olevan. Oon pitäny tässä dieettiä jonkin aikaa, mutta nyt pidän noin viikon taukoa ja syön sen 1600kcal sijaan 1800kcal (-2000kcal). Vyötärölle ilmestyi saman tien kiva rengas... en tiedä onko vaan nestettä vai mitä :rolleyes: .

Kuitujen määrä saattaa olla alhainen, kun olen pyrkinyt nipistämään hiilareista. Puuroa ja leipää on siis tullut syötyä tosi vähän. Kävi tässä vain mielessä sekin, että olen taas yhtenä entisenä syömishäiriöisenä ollut aina niin läskikammoinen (syömishäiriöt on onneksi takana kiitos punttiharrastuksen!) että olen varmaan osan elämästä vetänyt kalorit miinuksella ja siksi aineenvaihdunta vois olla hidastunut.

Kuitenkin, onko siis normaalia tämä ummetus (oli jo aiemminkin) ja läsän kertyminen vyötärölle heti kun vähän nostaa kalorimäärää? Uusi dieettijakso alkaa helmikuussa ja ois tarkoitus vetää ennätystiukkaan kuntoon kesäksi. Aamulenkkejen aloittaminen (maaliskuussa?) varmaan auttaa ainakin jonnin verran.
Apua siis kaivataan hoi asiantuntijat!!

Dieetillä aineenvaihdunta pakosta hidastuu, mutta siihen auttaa Iivilin mainitsema kuitupitoisen ruoan syöminen tai vaikka kaura- ja vehnäleseiden lisääminen aamupuuroon. Toinen asia mikä auttaa on noi "mässäilypäivät" dieetillä, joita voi mun mielestä pitää esim. kerran viikossa tai joka kymmenes päivä.

Mässäilypäivä hakasissa sen takia, että silloinkaan ei kannata välttämättä sortua syömään ihan mitä tahansa, mutta katsoo, että puhtaista kaloreista tulisi about saman verran kaloreita kuin massakaudella. Äärimmäisen tehokas keino pitää aineenvaihdunta käynnissä eikä kannata pelätä, että siitä olisi jotain haittaa dieetille.

Originally posted by Trinity
Kuitenkin, onko siis normaalia tämä ummetus (oli jo aiemminkin) ja läsän kertyminen vyötärölle heti kun vähän nostaa kalorimäärää?

Jos on vetänyt reippaasti hiilarirajoitettua dieettiä niin hiilarien syöminen kyllä näkyy samantien, mutta se on vaan vettä.

Kuituja kun tulee leivästä, niin niiden rajoittaminen kyllä tuntuu vatsan toiminnassa. Tietty rehujen lisääminen auttaa, niitä vaan saa syödä aika vuoria että pääsee riittävään kuitumäärään. Kuitulisä on ihan paikallaan.

Sarjassamme "only in Pakkotoisto.com": keskustele vieraiden naisten kanssa heidan suolen toiminnastaan :p

Originally posted by Antijape
Eli ongelma on juuri tuossa pa*kan määrässä ja laadussa (jos nyt noin voi sanoa) Määrä on liian pieni ja laatu/koostumus :D epänormaali.
Mä oon lisänny radikaalisti noitten leseitten käyttöä, ja sen oon ainakin huomannu että tuo homma luistaa kuin rasvattu :p Erityisesti vehnäleseen sisältämä liukenematon kuitu toimii suolessa ns. puhdistajakuituna.

Minäkin ostin eilen vehnänleseitä paketillisen, vaikka luultavasti saankin kuituja kohtuullisesti kun syön paljon kauraa. Jännityksellä odotan mitä tapahtuu :lol2:

Originally posted by Iivili
Cypin pointti vedenjuonnista on myös täyttä asiaa, vaikka keskivertokehoilijalle varmaan joku 2-3l/vrk vettä riittänee.
Off-topiccia hieman...

Veden juonnista tulee kätevää kun pitää paria 1½ l vesipulloa jääkaapissa. Helppo ottaa sitten sieltä kun ei tarvi sillä parin desin lasilla leikkiä. Ja mikä parasta niin se vesi on ihan kylmää. Ei tarvi laskea vettä ja odottaa sen kylmenemistä.

mulla toimi aineenvaihdunnan herättäjänä (joka muuten hidastuu aina dietillä, on tahoja jotka sanoo että yli 5 viikkoa ei pitäisi dietata putkeen) 3 päivää normaalisafkausta ja 4 diettiä viikossa. mieluiten sekaisin, eli noin joka toinen päivä, mutta on tota "viikonloppuna normaalisti" systeemiäkin kokeiltu ihan kohtalaisin tuloksin.

dietin jälkeen kannattaa kaloreita lisätä varovasti.

Originally posted by Jortsu
Mä oon lisänny radikaalisti noitten leseitten käyttöä, ja sen oon ainakin huomannu että tuo homma luistaa kuin rasvattu :p Erityisesti vehnäleseen sisältämä liukenematon kuitu toimii suolessa ns. puhdistajakuituna.

Sama täällä. Itse sekoitan vehnäleseitä n. desin verran yhteen maitorahkan & Valion vadelmamehukeiton kanssa. Maistuva ja terveellinen välipala!

Originally posted by AKV
Sama täällä. Itse sekoitan vehnäleseitä n. desin verran yhteen maitorahkan & Valion vadelmamehukeiton kanssa. Maistuva ja terveellinen välipala!

Toi on pirun hyvä välipala... täytyy viikonloppuna tehä tota

Back
Ylös Bottom