Aina juostessa ongelmia jalkojen kanssa.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bogetus
  • Aloitettu Aloitettu
Viime vuoden syksyllä alottaessani juoksuharrastusta tuli minulle penikka tauti, joka kuitenkin lähti pois kun pidin reilun 3 viikon tauon. Talvella juokseminen oli vähäistä, mutta kun keväällä alotin uudestaan eivät penikat enää vaivanneet. Nytten mulla oli kesäloman aikoihin aika pitkä tauko juoksemisesta ja nyt mulla tulee nilkat toi osa, (nimeä en tiedä) joka lähtee pohjelihaksen alapuolelta aina akillesjänteelle asti, kipeäksi.

Onko tolle jälkimmäiselle mitään hyvää venytysliikettä kun en saa siihen tuntumaa normaaleilla pohjelihaksen venytysliikkeillä? Entä onko tohon nilkkoihin mitään hoitoa, eivät ne älyttömän kipeiksi tule, vähän ovat juoksua alottaessa arat ja treenin jälkeisinä aamuina, muuten ei mitään ongelmaa?

Bogetus sanoi:
nyt mulla tulee nilkat toi osa, (nimeä en tiedä) joka lähtee pohjelihaksen alapuolelta aina akillesjänteelle asti, kipeäksi.

Kaveril on sama vaiva, ei kyl tietoo mikä se on.

Bogetus sanoi:
Entä onko tohon nilkkoihin mitään hoitoa, eivät ne älyttömän kipeiksi tule, vähän ovat juoksua alottaessa arat ja treenin jälkeisinä aamuina
Jos pyörittelisit niitä ja tasapainoilisit yms. ni ne vahvistuis, jospa se auttais ees vähä.

Bogetus sanoi:
Wilsonin tenniskenkiä käytän. Ne on tukevat jalassa ja en ainakaan keväällä juostessa huomannut mitään ongelmia.

Hyvä Jumala!!! Älä nyt helvetissä juokse muilla kuin juoksukengillä. Lenkille mennään vain lenkkareilla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ei välttämättä kengissä ole mitään vikaa, kannattaisi ennemmin perehtyä juoksutyyliin, oikea juoksutekniikka vaikuttaa todella paljon! ja juosta ennemmin tien pientareella kuin kovalla asfaltilla tai kivetyksellä.

ei välttämättä kengissä ole mitään vikaa, kannattaisi ennemmin perehtyä juoksutyyliin, oikea juoksutekniikka vaikuttaa todella paljon! ja juosta ennemmin tien pientareella kuin kovalla asfaltilla tai kivetyksellä

No kyllä tenniskengät on _ihan_ väärät juoksemiseen.

Kuten Pertti sanoo: Ensin lenkkarit jalkaan! Sitten
hifistelmään tekniikoita - tosin epäilen että huonollakin
tekniikalla saa pistellä kohtalaisen pinon viikkokilsoja
ennen rasitusvammoja.

Akilleksia voi venyttää esim. portaalla, tuolilla jne.
Varpaat reunalle, loput tyhjän päälle ja pitkähkö
rauhallinen venytys.

Mutta: ensin ne juoksukengät!

-Franco

Mulla ollu kanssa ongelmia jalkojen kanssa juostessa.

Kesän 2002 alussa aloitin juoksemisen ihan nollilta, loppukesästä meni jo 15 km lenkki pari kertaa viikossa. Lopetin kun pohkeet alkoi mennä jumiin ja tuli talvi. Talvella aloin käymään salilla ja treenasin pohkeitakin oikein kunnolla mutta venyttely unohtui aivan täysin.

Keväällä yritin taas aloittaa juokseminen uudestaan mutta eihän se sujunut, pohkeet oli niin jäykät että juoksemisesta ei tullut mitään, 500 metrin jälkeen teki mieli vain kaatua ojaan itkemään kivun takia.

Pidin vuoden taukoa ja kokeilin uudestaan, silloin meni jo jotain 2 - 3 kilometrin lenkkejä mutta lenkin lopulla säärien etuosat oli aivan krampissa. Todennälkäisesti pohkeet ei vieläkään venyneet tarpeeksi ja etusäären lihakset kramppasi kun ne yritti vetää pohjelihaksia juoksulle sopivaan asentoon. Aloitin venyttelemään oikein kunnolla ja oireet helpotti hiukan.

Hyvät kengät kannattaa muuten ostaa, ne pehmentää tärähdyksiä ja tukee jalkapohjaa. Ja jos mahdollista niin kannattaa juosta hiekalla tai pururadalla.

Itse olin juossut vuoden verran huonoilla 9 euron lenkkareilla ja kun juoksutekniikka oli väärä, eikä kenkä pysynyt muotissa, ei yli kymmentä kilometriä tullut ilman polvikipua (jännästi vain vasen jalka).

Sitten tajusin ja pistin budjetin joustamaan sen verran että hommasin uudet kengät alan liikkeestä, jossa asiantunteva myyjä testasi jalkani ja ehdotti sopivia malleja. Lopulta päädyin Asiciin, maksoivat 90 ekee (ouch!) mutta kannatti.

Oli mahtava fiilis juostessa, kunnes iski penikantauti kumpaankin jalkaan, otin viikon lepoa ja lenkille - kipu iski jälleen ja päätin käydä lääkärillä/fysioterapeutilla. Sanoi ettei mitään lepoa tarvii: "Lenkille vaan et saa jalat vahvistumaan ja jos tekee kipeää, niin buranaa naamaan". :hyper:
Otin neuvosta vaarin ja kipu alkoi pikkuhiljaa hälventyä.

Muistakaa hyvät ihmiset kengissä ei pihistellä ja kunnon venyttely juoksun jälkeen!!

Osaisinkohan neuvoa niin että muutkin ymmärtää. No yritän. Käy lattialle kyykkyyn niin, että toinen jalka on koukussa takapuolen alla ja toinen jalka koukussa mahan edessä jalkapohja on lattiassa. Nojaa kropan edessä olevan jalan polven yli tai siis sitä kohti siten, että jalkapohja pysyy lattialla ts. kantapää ei nouse. Ottaa tosi hyvin nilkan ja pohkeen väliseen alueeseen.

Back
Ylös Bottom