Aikuisen miehen kyky/kunto/haasteet treenata lukkopainia/BJJ:tä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitkä ovat mahdollisuuteni treenata lukkopainia ja BJJ:tä tulevaisuudessa, kun otetaan huomioon terveyden säilyminen, iän mukana tuoma palautumishitaus sekä mahdolliset loukkaantumisriskit?

Tarkoitan sitä, että millaisiin kilpailullisiin tavoitteisiin/haasteisiin olisi realistista tähdätä, vai pitäisikö vaan suosiolla pitää lajit harrastus/kunnonkohotustasolla?

Onko tuo yli kolmikymppisten sotaratsujen väsähtäminen kiinni puhdin loppumisesta vai laittoiko vaimo äijän siivouskomeroon?

Olisi hienoa, jos sinä, jo kaljuuntumiseesi sopeutunut isäntä voisit kommentoida kysymystäni.

Olen 28-vuotias mies, jolla on voimaharjoittelu sekä Thaiboksaus-tausta. Lukkopaini aloitettu vuosi sitten. kunto on ok, motivaatiota riittää, sekä painisali lähellä.

Anteeksi, en vastaa kysymykseen, vaan osin yhdyn siihen. :)
Itse aloitin yli kymmenen vuoden intohimoisen punttailun/lenkkeilyn jälkeen Thaiboksailun nyt 27 vuotiaana, kolmisen kuukautta sitten. Olen itse samoin pohdiskellut mihin kyseisessä lajissa vielä olisi realistista tämän ikäisenä tähdätä? Jonkin sortin lahjoja lajiin tuntuisi olevan. Ehkä. :D
Käynyt myös mielessä että ehkä jossain vaiheessa vaihto sitten vapariin..

Minä aloitin potkunyrkkeilyn 27-vuotiaana. Taustalla muiden kamppailulajien harrastelua mutta ei kilpatason treenausta. Nyt on takana 13 matsia joista tuloksena SM- ja PM-mitaleja. Tämä on vaatinut lähinnä kahta asiaa: tahtoa ja hyvän valmentajan.

Nuoremmat jotka treenaavat samaa tahtia, kehittyvät selvästi nopeammin eikä minulla ole enää edellytyksiä maailman huipputasolle. Kansallisen tason kisoissa kykenen kuitenkin pärjäämään ainakin kohtalaisesti.

Kuten sanottu hyvä valmentaja auttaa tässäkin! Keskustelet asiasta oman valmentajan kanssa, mietitte yhdessä tavoitteet, teette sinulle sopivan treeniohjelman (jota noudatat) ja vain taivas on rajana. BJJ/lukkopainiin et todellakaan ole liian vanha.

Itse mm. aloitin Kreko painin 25 vuotiaana (5-vuotta sitten). Tavoitteenani ei toki ollut maajoukkueeseen pääsy vaan oman alani SM-kisojen mitalit. Kovaa treeniä ja mitalin sain. Lisäksi ko. homma tukee omia "oikeita" lajejani.

Ehkä yli kolmikymppisillä monesti on kilpaura takana ja nuoria muksuja (kuten minulla). Tästäkin huolimatta jos menestystä haluaa ja kotoa saa tukea, niin mielestäni menestymiselle ei ole mitään rajaa!! Anna mennä vain!!

Käy vähän lenkillä parit laji treenit viikossa niin , eiköhän sitä ihan hyvin kehity. Muistaa vaan lihashuollon, sekä ettei kroppa palaudu samalla tavalla kun nuoremmilla ja välttyy loukkaantumisilta. Siis treenaamisen laatu on tärkeää, määrän ei tarvitse olla niin suuri. Vanhempana voi vetää myös kevyitä treenejä, eikä aina 110% lasissa. Tavoitteet voi laittaa vaikka kuinka korkealle, kunhan vaan osaa antaa itselleen aikaa kehittyä.

Minulla on ollu ulkomailla valmentajana viisikymmentä vuotias ja vieläki kilpaili mundialeissa,ikä ei estä urheilua kunhan pitää järjen mukana.

Nyt pojat treenaamaa. Aloitin itse 36 vuotiaana BJJ:n ja hyvin jaksaa ja pärjää nuorempienkinkin kanssa... tavoitteena lähinnä hauskan pito ja itseni hyvässä kunnossa pitäminen + salitason kisat.

Astanga-jooga tosin pitää nivelet yms. kunnossa...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No mä oon kyllä treenannut tuommoista 8-12 treeniä viikkoon. Näistä lajitreenejä siis 4-6. Ei kukaan kehity hyvin kahdella lajitrenillä viikossa vaikka olisi miten nuori ja lahjakas.

Tarkoitin lähinnä alottelevaan treenaajaa kuka ei ole painisalillä ikinä nähnykkään ja vääntänyt punttia. Jostain on kuitenkin lähdettävä liikeelle, perus kunnon kehitys on tärkeää painissa. Jos ei kunto kestä niin ei tekniikatkaan onnistu. Siis aluksi lenkkiä enemmän ja sitten kun peruskunto on parantanut niin voi aloittaa otta enemmän lajitreenejä ohjelmaan.

Ihminen joka käy päivätöissä ei treenaa 12 treeniä viikkoon vaikka mikä olisi. Eihän siihen riitä edes aika, ellei laske bussiin juoksemista treenaamiseksi.

Tarkoitin lähinnä alottelevaan treenaajaa kuka ei ole painisalillä ikinä nähnykkään ja vääntänyt punttia. Jostain on kuitenkin lähdettävä liikeelle, perus kunnon kehitys on tärkeää painissa. Jos ei kunto kestä niin ei tekniikatkaan onnistu. Siis aluksi lenkkiä enemmän ja sitten kun peruskunto on parantanut niin voi aloittaa otta enemmän lajitreenejä ohjelmaan.

Ihminen joka käy päivätöissä ei treenaa 12 treeniä viikkoon vaikka mikä olisi. Eihän siihen riitä edes aika, ellei laske bussiin juoksemista treenaamiseksi.

Varmasti riittää jos on tahtoa. Mutta jos on lapsia sun muita ni on ihan ymmärettävää jos ei ole valmis tekemään kompromisseja heidän kasvatuksen suhteen treenien takia. Mä käyn töissä ja opiskelen ja kyllä mulla on aikaa treenata 2krt/päivä. En sitä välttämättä joka päivä tee, mutta olis aikaa jos vaan pääsis joka aamu sängystä ylös. Mutta muutamana aamuna viikossa iskee se motivaationpuute ja jatkon unia sen sijaan että lähtisin puntille.

Varmasti moni muukin tuntee samanmoisia kavereita, mutta suurimmalla osalla ihmisistä kun harrastus on vain harrastus ja elämälleen muutakin sisältöä.

"Tunnen useita 8h työpäivää tehneitä ja 12 kertaa viikossa treenanneita. Olen myös itse tehnyt näin. Jos treenaa viikonlopuna kahdesti päivässä, niin viikolle tarvitsee sijoittaa vain kolme aamutreeniä."

No hoh... Ihmiset joilla on elämä ja treenaavat "vain" parikolme kertaa viikossa kehittyvät ihan mukavasti, jos ei ole tavoitteena mitkään mestaruudet vaan kunnon kohotus ja hauska harrastaminen. Itse treenaan kahdesta neljään kertaan viikossa. Hyvin pärjään muiden 1-4 natsaisten kanssa matolla iästä riippumatta. Sinivöisten kanssa menee sitten jo jatkuvaksi "karkuun juoksemisesksi".

Laittaa ärsyttämään tuollaset "elän ja kakkaan" kamppalulajeja, jotka paukuttavat henkseleitä, että:"et kehity, jos treenaat vähintään niin ja niin monena päivänä viikossa." Turha edes yrittää... Vaikka treenaisi vain kerran viikossa, niin vuoden päästä on varmasti parempi matolla (tai missä tahansa) kuin ei treenaisi ollenkaan.

Kisamenestykseen tietenkin sitten tarvitaan panostusta enemmän.

Höpö höpö! Lahjattomat treenaa, köyhät kyykkyyn ja rumat kaappiin!

"Kisamenestykseen tietenkin sitten tarvitaan panostusta enemmän."

Ja tiukempi pipoisille tai palkokasvien ystäville tiedoksi, kyseessä oli puhdas huonon huumorin heitto vailla totuuspohjaa! Vai oliko..?

Puhehan oli hyvästä kehittymisestä. Missään lajissa ei kehity kovin hyvin jos treenaa kahdesti viikossa. Jonkinlaista kehitystä tietenkin tapahtuu, mutta myöhemmin kehitys alkaa tasaantua voimakkaasti ja taitotaso jää pakosti vaatimattomaksi kun verrataan tosissaan treenaaviin.

Tämä ei tarkoita, etteikö kyseessä voisi silti olla mukava harrastus, eikä kukaan ole tietääkseni sitä kiistänyt. Hyvä kehitys vaatii kuitenkin nuorelta ja lahjakkaaltakin harjoittelijalta kovaa panostusta ja vanhemmalta tai vähemmän lahjakkaalta vielä enemmän.

Juuri näin. Kyllähän se kehitys taantuu ajan myötä. Jos käy kerran kaks viikossa treenaamassa ni alussa voi kehittyä ihan hyvin, mutta kyllä se sitten rupee vuoden kuluttua hidastumaan aika paljon. Erityisesti vapaaottelussa on musta todella vaikea kehittyä ottelijana jos ei treenaa jotaan 3-4krt viikossa minimissään juuri sen takia että niitä osa-alueita on niin monta. Itse ainakin en oikeen jaksanut panostaa pystyottelemiseen enempää kun mitä 0-1 krt oli vaparissa per viikko (ku osas painia keskiverto treenaajaa paremmin ni oli niin helppo keskittyä siihen koska sillon halusin vaan voittaa... todella kapeakatseista treenaamista jossa ei itse kehity ollenkaan). Eikä se pysty todellakaan kehittynyt suuntaan tai toiseen. Jotaan yks-kaks komboja osas ehkä lyödä. Nyt oon ruvennu treenaa 3-4krt viikossa pystyä koska haluan oikeasti kehittyä ottelijana. Täyttä kuraahan se vielä on, mutta katotaan vuoden päästä, jos sillon olis joskus edes antavana osapuolena (nyt otan vaan turpaan).

Jeps. Odotukset pitää mitoittaa resursseihin eli ei mopolla mahdottomia. Se on ihan hyvä, jos treenaa kahdesti viikossa ja vielä lenkkeileekin. Paljon parempi kuin katsoa vain telkkaria. Mutta kun on seurannut, miten joku motivoitunut ja huippulahjakas teini kehittyy kymmenellä viikkotreenillä hyvässä valmennuksessa niin kaksi kertaa viikossa treenaavan aikuisen kehitystä on vaikea nähdä kovin hyvänä.

Suositut

Back
Ylös Bottom