Aikaisin aloitettu treenaus...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gugi
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Jooh, eli oon selaillu jo pitkään tätä pituuskasvu ongelmaa.
Tullu vaikka minkä muotosia vastauksia. Olis nyt kiva saada se realistisin.

Oon 13-vuotias, (pian 14:D) ja yritän ottaa selvää tästä pituuskasvusta.
Olen aktiivisesti käyny nyt salilla, ehkä liiankin aktiivisesti. 4 lepopäivää kuukaudessa :hyper:. Kuukausi ei tosin ole kauhena pitkä aika, mutta tästä se lähtee=D. Ruokailuun oon panostanu paljon. Olisi nyt mukava kuulla tästä selän rasituksesta. On tultu kuultua: Ei vaikuta mitenkään (kaverin äiti, lääkäri) Liikanopetta kun kyselin möläytti, että älä alota tossa iässä ollenkaan.
Sitten tätä raskaiden painojen välttelyä on tultu kuultua. Tässäkin kysymys, mikä on raskas, massaa ei oo kun 55kg. Onneksi nousee hyvää tahtia:) . Myös olisi kiva tietää, ottaako esim: penkki, perus haukkarit, leuat, vastalihakset ollenkaan selkään. Jotta uskaltais jotain tehä. Kaveri treenannut vuoden, oikeastaan pelkkään penkkiä. Jämähti melkein niille sijoilleen pituuskasvun kannalta. Vaikuttiko penkin nosteleminen kasvuun? Tultu kuultua, että kyykky ottaa selkään. Jalat ovat kokonaisuudessaan kuitenkin jo melko hyvässä lihassa. Kiitos entisen harrastuksen jalkapallon:)

Pyytelin aikaisemmin jo ohjelmaa lapselle. Huomioon ottaen selän rastitus. Olisi todella mukavaa, jos joku voisi laatia tälläisen. Ammattitaito puuttu, (ja tiedän että osaat:thumbs:) Anteeksi jos oli turha topic:nolo:

Mitään totaalisen oikeata vastausta tohon tuskin löytyy, mutta jos järjellä ajattelee niin kyllähän raskaiden painojen nostelu voi jäänteitä tms jäykistää/litistää, tai sitten oon ihan hakoteillä.

Mutta se sun kaveris pituuskasvun pysähtyminen olisi voinut loppua siihen ilman penkkitreeniäkin, kaikillahan se joskus loppuu.

Ja kyllä melkeen kaikki liikkeet ottaa selkään, juurikin seisten ja tangolla tehdyt hauiskäännöt (en siis tarkoita mitään heijarihauista), mutta se tuskin vaikuttaa.

Tuohon pituuskasvuun en ota kantaa, mutta:

Kun tätä harrastusta on aloittamassa, niin kannattaa lähteä maltillisesti liikenteeseen ja vahvistaa peruskunto kohdilleen. Perusteet ensin kuntoon, että koko paketti pysyy myöhemminkin kunnossa. Painoissa ei kannata kiirehtiä hirveällä tahdilla.

Sitä tekniikkaa ei voi koskaan painottaa liikaa.

Huomasin myös, että lepopäiviäkin on tosi vähän. Lisää niitä. Alussa tuo voi toimia, mutta jossain vaiheesa tulee stoppia.

Tähänkin pätee lause, että liika on liikaa. Moni osaa kyllä olla salilla, mutta moniko osaa olla pois sieltä. Liika rehkiminen ei tuo aina tulosta välttämättä. Pitää osata löytää keskitie.

Itse alotin treenin kun olin 13v. Ja ton ikäsenä en tiennyt edes että Pakkis on, ollu hajuukaan mistään. Joskus vetelin 7x viikkookin treenejä ja aina kaikki sarjat failureen asti. Pituus kasvu ei tuosta kyllä kärsinyt.. Kaikissa liikkeissä kannattaa tekniikkaan panostaa ja pitää se kunnossa. Penkissa yläselkä kyllä tukee nostoa, ilman kaarta tuo ei mitenkään erityisemmin rasita selkää, eikä oikeastaan kaarenkaan kanssa. Leuat ottavat yläselkään, mutta leuoissa on vaikea rikkoa itsensä, eikä tämä suuremmin vaikuta kasvamiseen. Hauiskääntö riippuu miten teet sen. Selkäänkin sen saa menemään xiittaamalla, mutta puhtaasti ei. Mutta syöt vaan hyvin ja vedät liikkeet oikeilla tekniilla, niin ei pituus kasvusi lakkaa.

Ei ehkä kannata ottaa aluks mitään kovia kyykkyjä ja vetoja. Eli alaselkää kannattaa varoa. Muuten voi mun mielestä ihan normaalisti jumppailla. Tää nyt oli vaan ihan mutua, mutta noi ainakin ite tekisin.

Väittäisin että teet niinkuin itsestäsi tuntuu. Niin tein mäkin.

Alotin 12vuotiaana ( 7luokalla ) punttiksella käynnin ueshiban kanssa. Painoin 64kiloa ja olin 174cm pitkä. Nostin penkistä 30kiloa, n.6kk treenin jälkeen aloin kyykkäämään ja vetämään maasta, olin ton 6kk lukenut pakkista tiesin jonkin verran. Ekalla mave kerralla 4x80kg, ja kyykkyä jotain 50kilolla pari.

Nyt olen 15 ( amiksen 1lk. ) ja penkki n.130kg ( raw ), ass the grass kyykkyä 150kg:lla sarjaa, mv n.200kg. Pituutta 182cm ja painoa 106kg. Olen nyt sen pituinen kun terkkari ala-asteella ennusti pituudekseni tulevan.

Opettelet tekemään vaan liikkeet ALUSTA alkaen kunnolla, ja teet KUNNOLLA peruskuntoa pohjalle, niin voit alkaa tekemään aivan kaikkia liikkeitä vaikka heti. Kannattaa myös tehdä kunnon ohjelma, jossa kroppaa treenataan TASAPUOLISESTI. Ja muista että penkki ei ole tärkein.

Penkki ei ota selkään, ellei tee todella rumalla kaarella. Mutta penkkiä nostaessa tarvitset silti yläselän lihaksia.
Hauiskääntö ei ota selkään ellei tee armottomalla heijjarilla.
Vatsalihaksien teko ei rasita selkää. Ja normileuan veto on selkälihas liike ( kannattaa tehdä ) mutta ei vaikuta pituus kasvuun tms.

Kyykky ottaa selkään ja sillä rikkoo alaselän helposti jos tekee liian isoilla ja huonolla tekniikalla.

Ja ihan alottelija kehittyy alussa melkeen millä ohjelmalla vaan. Mutta kannattaa tehdä niin että jaottelee erilihakset.

Esim. MA = Jalat,hauis (ma tai pe) KE = rinta, olkapäät, ojentajat, PE = selkä, hauis (ma tai pe)

Jalka ja selkätreeni mieluiten mahd. kauas toisistaan. ja rinta treeni ennen selkätreeniä.

Perusliikkeitä paljon sarjoja ja toistoja :p

Ei nuoren miehen kannata mitään liikkeitä pois jättää. Kyykyissä ja vedoissa vaan täytyy pitää maltti mukana. Eli ei sarjoja loppuun asti, ei turhan lyhyitä sarjoja (alle 6 toistoa) koska niissä kasvaa painot todella nopeasti. Tekniikka syytä pitää huolellisena ja panostaa siihen koko ajan, palkitsee varmasti myöhemmin.

Ja yläselän treeni, eli esim. leuanvedot, kulmasoutu, ylätaljat, alatalja ei sitten siihen pituuskasvuun vaikuta. Toki nuokin pitää opetella tekemään kunnolla ja turhaa täysin loppuun asti menemistä kannattaa välttää (ei ole mikään kehityksen tae muutenkaan) niin varmasti hyvää jälkeä tulee.

Joku järkevä koko kropan, perusliikkeisiin perustuva, ohjelma kehiin vain.

Väittäisin että teet niinkuin itsestäsi tuntuu. Niin tein mäkin.

Alotin 12vuotiaana ( 7luokalla ) punttiksella käynnin ueshiban kanssa. Painoin 64kiloa ja olin 174cm pitkä. Nostin penkistä 30kiloa, n.6kk treenin jälkeen aloin kyykkäämään ja vetämään maasta, olin ton 6kk lukenut pakkista tiesin jonkin verran. Ekalla mave kerralla 4x80kg, ja kyykkyä jotain 50kilolla pari.

Nyt olen 15 ( amiksen 1lk. ) ja penkki n.130kg ( raw ), ass the grass kyykkyä 150kg:lla sarjaa, mv n.200kg. Pituutta 182cm ja painoa 106kg. Olen nyt sen pituinen kun terkkari ala-asteella ennusti pituudekseni tulevan.

Opettelet tekemään vaan liikkeet ALUSTA alkaen kunnolla, ja teet KUNNOLLA peruskuntoa pohjalle, niin voit alkaa tekemään aivan kaikkia liikkeitä vaikka heti. Kannattaa myös tehdä kunnon ohjelma, jossa kroppaa treenataan TASAPUOLISESTI. Ja muista että penkki ei ole tärkein.

Penkki ei ota selkään, ellei tee todella rumalla kaarella. Mutta penkkiä nostaessa tarvitset silti yläselän lihaksia.
Hauiskääntö ei ota selkään ellei tee armottomalla heijjarilla.
Vatsalihaksien teko ei rasita selkää. Ja normileuan veto on selkälihas liike ( kannattaa tehdä ) mutta ei vaikuta pituus kasvuun tms.

Kyykky ottaa selkään ja sillä rikkoo alaselän helposti jos tekee liian isoilla ja huonolla tekniikalla.

Ja ihan alottelija kehittyy alussa melkeen millä ohjelmalla vaan. Mutta kannattaa tehdä niin että jaottelee erilihakset.

Esim. MA = Jalat,hauis (ma tai pe) KE = rinta, olkapäät, ojentajat, PE = selkä, hauis (ma tai pe)

Jalka ja selkätreeni mieluiten mahd. kauas toisistaan. ja rinta treeni ennen selkätreeniä.

Perusliikkeitä paljon sarjoja ja toistoja :p

Ei voimaharjoittelu kasvuiässä aloitettuna vaikuta pituuskasvuun. Se on myös totta että kun se treeni aloitetaan tyyliin 12-13 v iässä niin silloin voidaan olla jo olympiavoittaja 17-18 vuotiaana, esim painonnosto. Eli kaikista nopeintahan se kehitys on juuri tuossa iässä aloitettuna.

Mutta asiasta toiseen: Aloittelijanhan ei MISSÄÄN NIMESSÄ OLE MITÄÄN JÄRKEÄ ALOITTAA TREENAUSTA MONIJAKOISELLA OHJELMALLA :wall:

Tärkeeä on nimenomaan se, että tehdään raskaita perusliikkeitä monta kertaa viikossa. Opetellaan tekniikka prikulleen oikein ja pikkuhiljaa kasvatetaan treenipainoja. Myöhemmin sitten vuosien kuluessa jos joku paikka kehossa kaipaa erityishuomiota, niin sitten voi tarvittaessa alkaa hifistelemään.

Kuka aloittelijalle suosittelee esim vaikka nelijakoista ohjelmaa, niin perustelkoon sen kunnolla. :eek:

Onhan tuo treenijako ihan järkevää. Lihakset kerkeävät palautua seuraavaan kertaan mennessä. Imo parempi kuin koko kroppa joka treenissä.

Onhan tuo treenijako ihan järkevää. Lihakset kerkeävät palautua seuraavaan kertaan mennessä. Imo parempi kuin koko kroppa joka treenissä.

Tuo että lihakset vaativat viikon palautuakseen on näiden bodilehtien viljelemä asia. Oletkos kuullut sellaista, että mitä useammin aletaan harjoittelemaan sitä nopeammaksi kroppa oppii palautumisen suhteen.

On aivan naurettavaa suositella aloittelijalle jotain nelijakoista ohjelmaa :wall:

Mutta kukin tehköön sen tyylillään :kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuo että lihakset vaativat viikon palautuakseen on näiden bodilehtien viljelemä asia. Oletkos kuullut sellaista, että mitä useammin aletaan harjoittelemaan sitä nopeammaksi kroppa oppii palautumisen suhteen.

On aivan naurettavaa suositella aloittelijalle jotain nelijakoista ohjelmaa :wall:

Mutta kukin tehköön sen tyylillään :kippis1:

Olen toki kuullut. Kyllähän minullakin sentään parissa päivässä lihakset palautuu. Enkä nyt tarkoita että juuri nelijakoisella tarvitsi treenata. Mutta joku treeni jako olisi hyvä. Ja kyllähän nuorempana lihakset ainakin palautuu, mutta on palautuuko hermosto?

Olen toki kuullut. Kyllähän minullakin sentään parissa päivässä lihakset palautuu. Enkä nyt tarkoita että juuri nelijakoisella tarvitsi treenata. Mutta joku treeni jako olisi hyvä. Ja kyllähän nuorempana lihakset ainakin palautuu, mutta on palautuuko hermosto?

Ei varmasti palaudu hermosto jos tekee yksijakoisella kolmesti viikossa joka sarjan loppuun. Kuka järkevä se nyt sarjoja loppuun asti tekeekään, :eek:
Hermoston kun saa tukkoon aika nopeasti, jos ei tiedä mitä tekee. Toisaalta voi koko kropan treenata vaikka kuudesti viikossa, ilman että hermosto menee tukkoon.... Ja tätä ei sitten aloittelijan kannata kokeilla :D

Ei varmasti palaudu hermosto jos tekee yksijakoisella kolmesti viikossa joka sarjan loppuun. Kuka järkevä se nyt sarjoja loppuun asti tekeekään, :eek:
Hermoston kun saa tukkoon aika nopeasti, jos ei tiedä mitä tekee. Toisaalta voi koko kropan treenata vaikka kuudesti viikossa, ilman että hermosto menee tukkoon.... Ja tätä ei sitten aloittelijan kannata kokeilla :D

Ei kukaan järkevä teekkään sarjoja loppuun asti. Mutta kun on aloittelija ei varmasti tiedä kaikkea. Otetaan esimerkiksi normi 14 vuotiaat jotka käyvät salilla: penkkiä,haukkaa ja vatsoja väännetään miltei joka päivä. Ja joka sarja loppuun asti. (pientä yleistystä mutta kuitenkin..) No onneksi Pakkotoisto.com on olemassa:)

No eipä aloitteleva saa lihoistaan vielä niin paljoa irti että hermosta kovin helpolla ylikuntoon saisi. Joten aika huoletta voi suht loppuunkin vetää, tosin suositeltavaa se nyt ei ole.

Kiitos paljon kaikille:worship: . Olen saanut paljon kullan arvoista tietoa. Aloin opettelemaan liikkeitä paremmin. Katsoin eka mallia, sivulta. Sitten salilla hiomaan liike kuntoon:)

Sitten tulee taas tietämättömyys ja iskee:hyper:
En oikeen älyä tota hermosto juttua. Eikö liikettä/lihasta aivan loppuun, jolloin lihas on todella rasittunut. Että ei jaksa enää ollenkaan, ja sitten kuitenkin seuraavana päivänä uudestaan:eek: Sitten vielä, kun tuosta 4 jakoisesta kiisteltiin. Olisiko parempaakin aloittelialla:rolleyes:

Mitä mutua täällä viljellään? Tottakai se nelijakoinen on paras valinta aloittelijalle ja paljon parempi varsinkin verrattuna kaksijakoiseen. Antaa niiden paikkojen palautua kunnolla. Yleensä monet aloittelijat jättävät juuri sen salilla käymisen siihen, kun se alkaa olemaan liian raskasta, jos vedetään kaksijakoisella. Paikat eivät kerkeä kunnolla palautua. Itse ainakin aloitin heti nelijakoisella ja jokaiselle päivälle oli siis eri lihasryhmät; jalat, kädet, selkä, rinta/olkapäät.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ei liikaa liian nuorena. Stoppi tulee varmasti vastaan jossain vaiheessa. Mut hyvä kun olet aloittanut saliharrastuksen varhaisessa vaiheessa... kuten tuossa ylempänäkin on sanottu, että tarkkaile tekniikkaa sen täytyy olla puhdas, eikä kovin kovia painoja ainakaan alkuun.. Lepopäiviä voisit sen sijaan pitää vähän enemmän, sä kyllä kerkeet treenata vielä monta monta vuotta. :rock:

Mitä mutua täällä viljellään? Tottakai se nelijakoinen on paras valinta aloittelijalle ja paljon parempi varsinkin verrattuna kaksijakoiseen. Antaa niiden paikkojen palautua kunnolla. Yleensä monet aloittelijat jättävät juuri sen salilla käymisen siihen, kun se alkaa olemaan liian raskasta, jos vedetään kaksijakoisella. Paikat eivät kerkeä kunnolla palautua. Itse ainakin aloitin heti nelijakoisella ja jokaiselle päivälle oli siis eri lihasryhmät; jalat, kädet, selkä, rinta/olkapäät.

Kerkeää palautumaan hyvin, kunhan ei tee sarjoja loppuun, kuten tässä on monessa viestissä asiasta tietävät ihmiset sanoneet. Itsellä ainakin paikat tuntuisi palautuvan hyvin 1-2 päivässä vaikka olisi ollut kovat reenit ja aloittelija olen. Myöskään venyttely ei ole kielletty, jolloin palautuminen nopeutuu entisestään..

Sinullekin sanon sen, että mitä useammin harjoitellaan sitä nopeammin kroppa oppii palautumaan. Tämä taas tarkottaa sitä että saadaan annettua monta kasvu/voima ärsykettä viikossa, verrattuna nelijakoiseen missä ärsyke annetaan kerran viikossa...Hmm Kumpikohan näistä mahtaisi kehittää nopeammin. Vai pitäskö aloittelijan tehä vaikka kuusijakoisella ohjelmalla, sais lihakset vielä enemmän palautumisaikaa. Hanki mulle tutkimustuloksia ja kymmeniä käytännön kokemuksia tästä asiasta, niin sitten voidaan palata asiaan. :wall:

Toisekseen ei kukaan JÄRKEVÄ TREENAAJA tee sarjoja aina loppuun ja aja siten itseään ylikuntoon.

Mutta sun kannattaa lukea lisää bodauslehtiä missä roinaa käyttävät bodarit viljelee näitä nelijakoisia raamattuohjelmiansa :D

Mun mielestä on vaan vitun tyhmää viljellä ALOITTELIJOIDEN OSIOLLA faktaa siitä miten kymmenjakoinen on paras ohjelma aloittelijalle...Vain sen takia että kerkiäisi kroppa palautua :curs:

Tuohon pituuskasvuun en ota kantaa, mutta:

Kun tätä harrastusta on aloittamassa, niin kannattaa lähteä maltillisesti liikenteeseen ja vahvistaa peruskunto kohdilleen. Perusteet ensin kuntoon, että koko paketti pysyy myöhemminkin kunnossa. Painoissa ei kannata kiirehtiä hirveällä tahdilla.

Sitä tekniikkaa ei voi koskaan painottaa liikaa.

Huomasin myös, että lepopäiviäkin on tosi vähän. Lisää niitä. Alussa tuo voi toimia, mutta jossain vaiheesa tulee stoppia.

Tähänkin pätee lause, että liika on liikaa. Moni osaa kyllä olla salilla, mutta moniko osaa olla pois sieltä. Liika rehkiminen ei tuo aina tulosta välttämättä. Pitää osata löytää keskitie.
Amen:thumbs:
täs on asiaa. Toi viimenen kappale etenkin.

:offtopic:
Ootko vitamiini muuten iha 100-varma tosta sigustas :D

Suositut

Back
Ylös Bottom