Ahvenanmaan itsehallintoasema

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Alarik
  • Aloitettu Aloitettu
Alarik sanoi:
Läpi historian Ruotsi on vaikuttanut ei vain Ahvenanmaan vaan koko Suomen asioihin. Hienoa että olet sitä mieltä että näin ei pitäisi olla.

Mä vaa kovasti ihmettelen että miten se ruatti on nyt niin vaikuttanu meidän asioihin. Enempi sitä tonne venäjän suuntaan pitäisi katsoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heavy-rock sanoi:
Mä vaa kovasti ihmettelen että miten se ruatti on nyt niin vaikuttanu meidän asioihin. Enempi sitä tonne venäjän suuntaan pitäisi katsoa.

Ai onko meillä joku pakkovenäjä koulussa? Annetaanko Ylen budjetista suhteettoman suuri osa venäjänkielisen ohjelmiston tekoon? Ja ennenkuin alat toisen maailmansodan historiaa käymään läpi niin muista että on se suomalaisten veri Ruotsinkin vuoksi vuotanut.

Kyllähän se Ahvenanmaan asema tuntuu vähän epäreilulta jos vertaa manner-Suomeen.

Suomessa hehkutetaan, että kaikkien pitää osata Ruotsia ja kaksikielisyys on rikkaus. Ahvenanmaalla puolestaan on monessa paikassa Suomen puhuminen kokonaan kielletty. Ahvenanmaalla kaksikielisyys ei olekaan rikkaus.

Ahvenanmaalaiset harrastavat esimerkiksi kevätlinnustusta ja rikkovat EU:n määräämiä kalastuskiintiöitä. Suomi vastaa EU:lle Ahvenanmaalaisten touhuista. Ei kovin reilua.

Joskus kymmenisen vuotta Ahvenanmaalaisten ja Suomalaisten välillä oli oikein kansainvälinen konflikti. Silloin Suomalainen sotalaiva lipsahti vahingossa demilitarisoidun Ahvenanmaan aluevesille ja loukkasi Ahvenanmaan koskemattomuutta. Silloin Suomi joutui pyytämään virallisesti anteeksi moista loukkausta. Silti Suomi joutuu kriisitilanteessa puolustamaan myös Ahvenanmaata. Tosin heikäläisten ei itse tarvitse moiseen vaivautua, sillä Ahvenanmaalaiset on vapautettu asepalvelusta.

Sinänsä Ahvevanmaa on mukava paikka, ihmiset pääsääntöisesti ystävällisiä ja on kivaa, että Suomen kaltaisessa pienessä maassa on tuollainen erikoinen itsehallintoalue. Silti peräänkuuluttaisin hieman suvaitsevaisuutta emämaata kohtaan.

Siis Ahvenanmaahan on itsehallinnollinen maakunta, joten he saavat päättää asioistaan ihan itse ja ainoa virallinen kieli on ruotsi koska he ovat niin päättäneet. Ruotsi nyt on luonnollisestikin saaren virallinen kieli koska Ahvenanmaalaiset ovat peräisin pääosin Ruotsista. Mitä demilitarisointiin tulee, niin saarethan demilitarisoitiin jo Krimin sodan jälkeen ja demilitarisointi onkin kansainvälinen asia, eikä vain Suomen tai Suomen ja Ruotsin päätettävissä. Ahvenanmaalaisten oikeus vaalia omia perinteitään päätettiin jo ensimmäisen maailmansodan jälkeen kansainliitossa. Mun mielestä on täysin järjetöntä vaatia ahvenanmaalaisia olemaan kuten suomalaiset koska heillä on täysin erilainen kulttuuri.

Ahvenanmaan voisi antaa itsehallinnollisena alueena Ruotsille ja Ruotsi voisi maksaa tukia saarelaisille. En nyt jaksa kaivella, mutta mun käsittääkseni manner-Suomi maksaa aika paljon tukiaisia Ahvenanmaalle.

Ren sanoi:
Siis Ahvenanmaahan on itsehallinnollinen maakunta, joten he saavat päättää asioistaan ihan itse ja ainoa virallinen kieli on ruotsi koska he ovat niin päättäneet. Ruotsi nyt on luonnollisestikin saaren virallinen kieli koska Ahvenanmaalaiset ovat peräisin pääosin Ruotsista. Mitä demilitarisointiin tulee, niin saarethan demilitarisoitiin jo Krimin sodan jälkeen ja demilitarisointi onkin kansainvälinen asia, eikä vain Suomen tai Suomen ja Ruotsin päätettävissä. Ahvenanmaalaisten oikeus vaalia omia perinteitään päätettiin jo ensimmäisen maailmansodan jälkeen kansainliitossa. Mun mielestä on täysin järjetöntä vaatia ahvenanmaalaisia olemaan kuten suomalaiset koska heillä on täysin erilainen kulttuuri.

Ahvenanmaan voisi antaa itsehallinnollisena alueena Ruotsille ja Ruotsi voisi maksaa tukia saarelaisille. En nyt jaksa kaivella, mutta mun käsittääkseni manner-Suomi maksaa aika paljon tukiaisia Ahvenanmaalle.

Tai sitten vaihdetaan se vaikka Karjalaan (provo).

Ren sanoi:

On niitä ihmeellisempiäkin asioita tapahtunut maailmanhistoriassa. Ja tuo "ahvenanmaalaiset ovat pääosin Ruotsista" on kyllä aika jännä väite. Muuttaako Ruotsista väkeä Ahvenanmaalle vai tarkoitatko että Ahvenanmaalaisten esi-isät olivat Åkeja ja Börjejä ketkä kansoittivat kys. saaren?

Kyllähän Ruotsi on perinteisesti ahvenanmaalaisille läheisempi kuin Suomi. Ruotsiin lähdetään töihin, kouluun tai ostoksille. Ruotsin telkkarista katsellaan viihdyttäviä yhteislauluohjelmia.
Ren sanoi:
Mitä demilitarisointiin tulee, niin saarethan demilitarisoitiin jo Krimin sodan jälkeen ja demilitarisointi onkin kansainvälinen asia, eikä vain Suomen tai Suomen ja Ruotsin päätettävissä.
No ei niitä nyt ihan varsinaisesti demilitarisoitu silloin vielä. Engelsmannilla oli toki meininki, ampua murskaksi fästninki... ja niinhän siinä tehtiin, mutta kyllä ryssä sinne kohta uudet linnoitukset rakensi. Kansalaissodan aikana Ahvenanmaalla oli noin 10 000 miehen vahvuinen venäläinen varuskunta ja useita rannikkotykistölinnoituksia. Sekä huimapäinen valkokaartilaisjoukko häätämässä ryssiä, laivallinen punakaartilaisia Turusta huutamassa kapinaa ja vallankumousta ja puolet Ruotsin laivastosta valvomassa Ruotsin etuja sekavina aikoina.

Ja vielä kaiken lisäksi Ruotsalaiset yhteislauluohjelmat voittavat Suomalaiset 100-0 ! Siellä ollaan muutenkin monissa asioissa paljon meitä edellä.
Ainoa asia mikä Ahvenanmaassa harmittaa on varustamoille verorahoista maksettavat tukiaiset. Samaan aikaan kun manner-Suomi tukee hiellä ansaituilla veroeuroilla Ahvenanmaalaisia laivanvarustajia nämä maksavat omistajilleen (pääosin Ahvenanmaalaisille) isoja optioita ja bonuksia. Mutta eihän se ole tyhmä kuka pyytää ja onhan se kiva tehdä miniristeilyjä huokeilla lipuilla Turusta?

Ren sanoi:

Ahvenanmaa saa kaikista valtion tuloista 0,45 % vastineeksi keräämistään
veroista Suomen valtiolle. Lisää esim. täällä

http://groups.google.fi/group/sfnet...f?lnk=st&q=ahvenanmaa&rnum=1#6273720137d8dbdf

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom