Ahvenanmaan itsehallintoasema

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Alarik
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän tuo hieno paikka on, ei siitä pääse mihinkään. Lapsena tuli kierrettyä perheen kanssa monta kesää veneellä noita saaria. Pienistä kalastajakylistä otettiin tuoretta kalaa ja syötiin sitä.

Ja kyllä pikku nassikkana pärjäsi Suomella siellä, silloin vielä kun kaupan tädit sanoivat söpöksi, nyt voisi olla vähän eri asia.

Ja toi meriliikenteen tärkeys on Suomelle kriisin aikaan tärkeää, siinä mielessä affenanmaasta kannattaa pitää kiinni. Helsinki tulee olemaan ensinmäisinä kohteina selkkauksessa. Turku on helppo eristää merenpuolelta, eihän siellä niitä väyliä kovin paljon ole mistä alukset mahtuu kulkemaan. jooh... keskitytään vaan ahvenanmaahan ja jätetään fiktiot sivuun.. anteeksi off-topic.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pink Spider sanoi:
terveisiä Dragsvikiin! Aina hauska soittaa sinne työasioissa kun saattaa sattua ihan 100% ruotsinkielinen langan päähän.

Jos tämä oli minulle niin en siellä enää kylläkään ole tj0 ollut jo jonkin aikaa, mutta jos satun piipahtamaan niin vien terveiset perille :D

mammoth sanoi:
Jos tämä oli minulle niin en siellä enää kylläkään ole tj0 ollut jo jonkin aikaa, mutta jos satun piipahtamaan niin vien terveiset perille :D
Ei nyt välttämättä suoraan sinulle vaan kaikille kaislaneekereille. Pakkoruotsista on se hyöty, että Dragsvikiä ei lakkauteta, tai mistäpä sen tietää mitä eduskunnassa vielä keksitään. Minusta on siistiä, että Suomessa on ruotsinkielinen varuskunta.

Mikähän tämän threadin alkuperäinen aihe oli?

Pink Spider sanoi:
Ei nyt välttämättä suoraan sinulle vaan kaikille kaislaneekereille. Pakkoruotsista on se hyöty, että Dragsvikiä ei lakkauteta, tai mistäpä sen tietää mitä eduskunnassa vielä keksitään. Minusta on siistiä, että Suomessa on ruotsinkielinen varuskunta.

Mikähän tämän threadin alkuperäinen aihe oli?

Ahvenanmaan itsehallintoasema. Vaikuttaa siltä että eräille kelpaa mainiosti se että Ahvenanmaa ei halua kuulua Suomeen vaikka se kuuluukin, on yksikielinen (kys. kieli ei ole Suomi vaikka siis Ahvenanmaa onkin osa Suomea), ahvenanmaalaisilla on vapautus asepalveluksesta, Ahvenanmaalla on jos jonkimmoista erityisasemaa. Saihan sieltä pentuna kalaa ja tädit kutsuivat söpöksi.

Olisi hienoa jos omakin lääni olisi noin etevä ajamaan asukkaidensa asioita, voisi täälläkin puhua virallisena kielenä vaikkapa farsia ja jättää verot maksamatta ja haistattaa pitkät asepalvelukselle.

Mr.Referee sanoi:
Kannaattaako tonne pienistä resursseista laittaa ketään... ei sellaista strategista hyötyä ton maa-pläntin puolustamisesta.

Ahvenanmaan strateginen hyöty kriisitilanteessa on helvetin suuri. Sieltä käsin pystytään koordinoimaan suurinta osaa lounaisrannikkoa ja saaristoa. Vaikka alueelle ei rauhan aikana saakaan viedä joukkoja niin kaikki suunnitelmat on kriisin ajalle valmiina. Erään rannikkopatteriston skapparin mukaan Ahvenanmaa miehitetään kriisin alkaessa VÄLITTÖMÄSTI (sillä mesta kiinnostaa myös vihollisia)

Olin itse Turun rannikkopatteristossa ja lähes kaikille tutuille tuli sodanajan sijoituspaikaksi Ahvenanmaa.

Integrandi sanoi:
Ahvenanmaan strateginen hyöty kriisitilanteessa on helvetin suuri. Sieltä käsin pystytään koordinoimaan suurinta osaa lounaisrannikkoa ja saaristoa. Vaikka alueelle ei rauhan aikana saakaan viedä joukkoja niin kaikki suunnitelmat on kriisin ajalle valmiina. Erään rannikkopatteriston skapparin mukaan Ahvenanmaa miehitetään kriisin alkaessa VÄLITTÖMÄSTI (sillä mesta kiinnostaa myös vihollisia)

Olin itse Turun rannikkopatteristossa ja lähes kaikille tutuille tuli sodanajan sijoituspaikaksi Ahvenanmaa.

On kyllä kummat järjestelmät jos heebojen (ei pahalla) siellä ei tarvitse itse asepalvelusta suorittaa....on se vaan kumma,ei voi kuin ihmetellä.

Olin neljä vuotta sitten kesällä tuolla, enkä saanut kertaakaan palvelua suomeksi (yritettiin kyllä). Väännettiin sitten englannilla, kun ei ruotsiakaan osattu..:jahas:

Piti kanssa lähteä perheen kanssa koko kesäloman ajaksi affenanmaalle muutaman vuosi takaperin. Oli jo hommattu liput ja mökit sun muut. Telkkarista sattu tulee dokumentti jossa haastateltiin sinne mantereelta muuttaneita. Viesti oli että suomenkielisistä ei tykätä ollenkaan, suomalaiset olisivat ahvenanmaalla kansojen pohjasakkaa ja et suomeksi ei saa kunnon kohtelua. En tiedä enempiä asiasta mutta katsottiin parhaaksi perua koko reissu ettei mene loma pillalle ja mentiin sitten savoon. Savolaiset oli oikein mukavia. Suosittelen muillekin.

Alarik sanoi:
Ahvenanmaan itsehallintoasema. Vaikuttaa siltä että eräille kelpaa mainiosti se että Ahvenanmaa ei halua kuulua Suomeen vaikka se kuuluukin, on yksikielinen (kys. kieli ei ole Suomi vaikka siis Ahvenanmaa onkin osa Suomea), ahvenanmaalaisilla on vapautus asepalveluksesta, Ahvenanmaalla on jos jonkimmoista erityisasemaa. Saihan sieltä pentuna kalaa ja tädit kutsuivat söpöksi.

Olisi hienoa jos omakin lääni olisi noin etevä ajamaan asukkaidensa asioita, voisi täälläkin puhua virallisena kielenä vaikkapa farsia ja jättää verot maksamatta ja haistattaa pitkät asepalvelukselle.

Mitä mitä? Missä on suvaitsevaisuus?

pikkujöpö sanoi:
On kyllä kummat järjestelmät jos heebojen (ei pahalla) siellä ei tarvitse itse asepalvelusta suorittaa....on se vaan kumma,ei voi kuin ihmetellä.

On muitakin paikkoja maailmassa, jossa ei tarvitse asepalvelusta suorittaa...itsepähän päättävät, kun itsehallinnon ovat saaneet. Sinällään aivan sama, miettiköön tekemisiään sitten kriisin aikana. Sekään ei muuten ole täysin selvää, kenen vastuulle Ahvenanmaan puolustaminen jää jos tilanne tulee. Selvää on ainoastaan se, että paikka on strategisesti kullan arvoinen ja paikallisilla ei paljoa ole äänioikeutta, kun nopein valtaa saaren.

Tietyllä tavalla sääli, etteivät asukkaat suorita minkäänlaista asepalvelusta. Paikallisista olisi kriisin aikana suunnaton hyöty osaavina paikallistuntijoina. Siellä jengi varmasti tuntee maaston ja ympäröivät saarekkeet vähän paremmin kuin länsirannikon tykkimiehet.

Integrandi sanoi:
On muitakin paikkoja maailmassa, jossa ei tarvitse asepalvelusta suorittaa...itsepähän päättävät, kun itsehallinnon ovat saaneet.

Tätäpä minäkin. Eikä itseäni kiinnosta ollenkaan jos Ahvenanmaalaiset eivät puhu Suomea. Ketä se haittaa? Ei ainakaan niitä, eikä meitä nyt niin kamalasti pitäisi myöskään nyrppiä. En minäkään ruotsia puhu. Kyllä ihmiset asiansa kykenevät silti selvittämään, maailmassa on monta kieltä ja elekieli niistä päälimmäinen. On muillakin mailla maa-alueita joilla on itsehallintoasema, joiden erilaisuus "päämantereesta" on melkoinen. Omasta mielestäni se on vaan hieno asia.
Ahvenanmaalle on kiva purjehtia kesällä, hengata aikansa, ja purjehtia takaisin. Jos siellä olisi samanlaista kuin Helsingissä niin miksi edes lähteä. Kiva kuriositeetti.

Temppu sanoi:
Mitä mitä? Missä on suvaitsevaisuus?

Jos suvaitsevuudesta on kyse niin eikö Ruotsin ja ruotsinkielisten tulisi myös suvaita Suomen itsenäisyyttä ja omaa kulttuuria?

Itse näen pakkoruotsiasian, Ahvenanmaan kysymyksen, yms. yksittäisinä kysymyksinä Suomen ja Ruotsin välisissä suhteissa. Suomen ja Ruotsin yhteinen historia on pitkä ja koskaan ei Suomi ole ollut niskan päällä, aina on tullut jotain käskyä tms. lännestä käsin. Tilanne ei ole mielestäni vieläkään muuttunut vaan elämme vielä näiden 'Suomi on Ruotsin alamainen ja suomalaiset vähemmän arvokkaita mitä ruotsalaiset' - juttujen kanssa. Itse en todellakaan ole mikään sinilipun heiluttaja mutta kun jatkuvasti törmää näihin kieli- sun muihin pakkoihin niin alkaa suoraan sanottuna kummastuttaa tämä nykyinen status quo.

Alarik sanoi:
Itse näen pakkoruotsiasian, Ahvenanmaan kysymyksen, yms. yksittäisinä kysymyksinä Suomen ja Ruotsin välisissä suhteissa.

Mä en oikein osaa mieltää näitä suomen ja Ruotsin välisiksi asioiksi. Tämä on meidän suomalaisten keskinen asia.

Aika usein tuntuu, että kateus nostaa päätään jos puhe on Ahvenanmaasta. Ihan kuin se olisi meiltä jotenkin pois, jos siellä on itsehallinto ja vähän eri käytäntö mitä mantereella. Ahvenan maa on hieno paikka ja meidän pitäisi olla ylpeitä että meillä on oma pieni saari, jossa on oma itsehallinto jne. Ja mitä väliä sillä, vaikka se itsenäistyisikin?

Pakko ruotsista voi perustellusti sitten olla montaa mieltä. Ei minulle ole mitään hyötyä siitä ollut, mutta vaimoni sitä tarvitsee, kun tarvii tehdä töitä ahvenanmaalaistenkin kanssa. Ehkä joku sellainen järjestely, että kaksikielisissä kunnissa sitä optetettaisiin ja muissa se olisi vapaaehtoinen. Ruotsin tilalla sitten opetettaisiin saksaa tai venäjää.

Minullekin on pieni kallionkolo kuulemma varattu sieltä luodolta,jos pilliin vihelletään ja saappaita pitää alkaa kaivamaan naftaliinista, joten kyllä sinne paljon muitakin menee kuin ruotsinkielisiä. Useampia kelaperseitä tiedän varmasti.

Heavy-rock sanoi:
Mä en oikein osaa mieltää näitä suomen ja Ruotsin välisiksi asioiksi. Tämä on meidän suomalaisten keskinen asia.

Ruotsilla on aina sanansa sanottavanaan myös Ahvenanmaata käsittelevissä kysymyksissä.

Aika usein tuntuu, että kateus nostaa päätään jos puhe on Ahvenanmaasta. Ihan kuin se olisi meiltä jotenkin pois, jos siellä on itsehallinto ja vähän eri käytäntö mitä mantereella. Ahvenan maa on hieno paikka ja meidän pitäisi olla ylpeitä että meillä on oma pieni saari, jossa on oma itsehallinto jne. Ja mitä väliä sillä, vaikka se itsenäistyisikin?

Mitä väliä vaikka esim. Lapin lääni julistautuisi itsenäiseksi? Tai Vaasan lääni? Mihin raja vedetään ja miksi? Miksi ahvenanmaalaisilla suomalaisilla on enemmän oikeuksia päättää lääninsä asioista kuin muiden Suomen läänien asukkailla? Jos joku haluaa olla epätasa-arvoisessa asemassa ahvenanmaalaisiin nähden niin siitä vain, turha odottaa että muut haluavat samaa.

Alarik sanoi:
Ruotsilla on aina sanansa sanottavanaan myös Ahvenanmaata käsittelevissä kysymyksissä.

Mitä väliä vaikka esim. Lapin lääni julistautuisi itsenäiseksi? Tai Vaasan lääni? Mihin raja vedetään ja miksi? Miksi ahvenanmaalaisilla suomalaisilla on enemmän oikeuksia päättää lääninsä asioista kuin muiden Suomen läänien asukkailla? Jos joku haluaa olla epätasa-arvoisessa asemassa ahvenanmaalaisiin nähden niin siitä vain, turha odottaa että muut haluavat samaa.

Mitä sanansijaa Ruotsilla siinä on jos kerran Suomenkin sana ei niin paljoa paina vaikka esim länsisuomen läänissä. Kyllähän Ruotsilla voi olla omia mielipiteitä siitä, mutta kyllä se on Ahvenamaalaisten asia ensin, sitten Suomen, jos siellä jotain päätetään.

Niin, miksei vaikka länsisuomi voisi julistautua itsehallintoalueeksi? No kyllä siinä kuitenkin painaa kulttuuri ja historia sen verran, että tuskin se onnistuu. Ahvenan maa on aina ollut tässä Suomen ja Ruotsin välissä omana saarekkeenaan.

Enkä nyt aivan allekirjoita epätasa-arvoa suomalaisten ja ahvenamaalaisten välillä. Tai jos sitä on, niin ei se minua ainakaan haittaa. Entä miten se parantaisi mannermaan oloja jos Ahvenanmaan itsehallinto otettaisiin pois? Ei mitenkään.

Jotenkin vaan minulle näistä kommenteista paistaa aina kateus ruattalaisia kohtaan. Ainakin minun silmään.

Heavy-rock sanoi:
Mitä sanansijaa Ruotsilla siinä on jos kerran Suomenkin sana ei niin paljoa paina vaikka esim länsisuomen läänissä. Kyllähän Ruotsilla voi olla omia mielipiteitä siitä, mutta kyllä se on Ahvenamaalaisten asia ensin, sitten Suomen, jos siellä jotain päätetään.

Niin, miksei vaikka länsisuomi voisi julistautua itsehallintoalueeksi? No kyllä siinä kuitenkin painaa kulttuuri ja historia sen verran, että tuskin se onnistuu. Ahvenan maa on aina ollut tässä Suomen ja Ruotsin välissä omana saarekkeenaan.

Enkä nyt aivan allekirjoita epätasa-arvoa suomalaisten ja ahvenamaalaisten välillä. Tai jos sitä on, niin ei se minua ainakaan haittaa. Entä miten se parantaisi mannermaan oloja jos Ahvenanmaan itsehallinto otettaisiin pois? Ei mitenkään.

Jotenkin vaan minulle näistä kommenteista paistaa aina kateus ruattalaisia kohtaan. Ainakin minun silmään.

Läpi historian Ruotsi on vaikuttanut ei vain Ahvenanmaan vaan koko Suomen asioihin. Hienoa että olet sitä mieltä että näin ei pitäisi olla.

Miksi Suomen muilla lääneillä tulisi olla heikompi itsemääräämisoikeus kuin Ahvenanmaalla? Minusta läänien pitäisi olla tasa-arvoisempia tässä mielessä, tekisivät ne itsemääräämisoikeudellaan mitä haluaisivat.

Olen kyllä kateellinen siitä että Ruotsilla on Suomen kaltainen maa pompoteltavana. Olisipa tilanne toisinpäin ja vaikkapa Gotlanti olisi osa Ruotsia mutta yksikielinen ja tämä kieli olisi Suomi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom