Jos nyt en pidä tätä lupausta, te hyvät Pakkislaiset saatte luvan syödä aivoni superfoodina ja grillata lihaksikkaat koipeni proteiinipitoiseksi ateriaksi, luista voitte keittää hyvät liemet.
Mulla on omakohtaisten kokemusten pohjalta sellainen ajatus (toisin kuin osalla tästä ketjusta näyttää olevan) että tuo rangaistusmentaliteetti on osa ongelmaa. Jos kielletään jotain, se yleensä alkaa houkuttaa enemmän ja tulee "rajoitusten tunne" mikä ennestää lisää riskiä ahmimiseen. Syömisen ongelmien ratkaiseminen vaatii aika paljon itsetuntemusta ja -tutkiskelua ja siksi se ei aina onnistu omin voimin. Itse lähtisin kuitenkin yrittämään seuraavia asioita:
1. Mieti, mitkä sun tavoitteet on. Miksi olet dieetillä ja mitä haluat siltä? Onko motivaatio todellinen? Ulkonäkömotiivit eivät aina kanna kauhean pitkälle, etenkin jos tulevat ulkopuolelta.
2. Mieti, millaiset tilanteet laukaisevat tuon ahmimisen. Sanoitkin jo että stressi on ongelma. Voisiko siihen vaikuttaa jotenkin, vähentää elämäntilanteen kuormittavuutta tms.?
3. Kun huomaat, että olet stressaantunut ja täten riski ahmimiseen on suurempi, kiinnitä erityistä huomiota rauhoittumiseen. Mietit vain tätä hetkeä ja pyrit nauttimaan kaikesta mitä teet, kuten liikunnasta ja tavallisista ruokailuista. Ennen kuin tekee mieli syödä, kysy itseltäsi, oletko nyt nälkäinen vai syötkö johonkin muuhun tarpeeseen (esimerkiksi ahdistukseen)? Toisin sanoen: pysähdy ennen kuin aloitat, opettele kuulostelemaan itseäsi. Pullapoliisin blogissa (löytyy googlehaulla) oli tästä taannoin juttua. Meditaatiotaito on tällaisina hetkinä myös hyödyllinen juttu.
4. Ala kiinnittää entistä enemmän huomiota säännölliseen syömiseen. Et kai vähennä jotain makroravinnetta nyt dieetillä? Joillekin ei esim. vhh sovi ja tulee hirveitä himoja, sama juttu vähärasvaisenkin kanssa. Sinuna miettisin myös dieettauksen järjellisyyttä, jos se johtaa ahmimiseen. Opettelisin ensin tulemaan toimeen itseni kanssa muilla tasoilla ja sitten kun olet täysin terve, voit harkita dieettejä tms.
Sekin ohje tässä ketjussa (oisko Miken tms.) oli hyvä, että kannattaa hankkia elämäänsä muuta tekemistä. Varmaan on muitakin asioita kuin syöminen, joista saat nautintoa. Jos tuntuu että ajatukset karkaavat liikaa ruokaan, sano itsellesi "olen kylläinen ja minulla on hyvä olo" ja suuntaa mielenkiintosi johonkin muuhun koukuttavaan/kivaan tekemiseen. Liikunta ei välttis ole aina hyvä vaihtoehto, koska se vaikuttaa nälänsäätelyyn. Ruoan pitäisi olla vain yksi osa elämää, ei todellakaan asia, joka on koko ajan mielessä. Kaikkiaan tuo juttusi vaikuttaa monelta osin henkiseltä, vaikka varmaan energiavajekin (ehkä pidemmältä ajalta) tekee tehtävänsä. Jotenkin tulee sellainen ajatus, että et ehkä toimi ihan yhteistyössä kehosi kanssa vaan ajattelet sen olevan vastustaja. Tästä pitäisi päästä pois.