aerobisesta..

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
42
kun nyt olen aloittanut polttamaan rasvaa niin riittääkö esim. 20min kuntopyörällä tyhjään mahaan 140-160 sykkeellä polttamaan rasvaa hyvin vai pitäisikö polkea pidempään? ja sitten kannattaisiko aerobisessa vaihdella juoksumattoa ja kuntopyörää vaikka vuoroviikoin..? :rolleyes:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
tiieitiijuu sanoi:
kun nyt olen aloittanut polttamaan rasvaa niin riittääkö esim. 20min kuntopyörällä tyhjään mahaan 140-160 sykkeellä polttamaan rasvaa hyvin vai pitäisikö polkea pidempään? ja sitten kannattaisiko aerobisessa vaihdella juoksumattoa ja kuntopyörää vaikka vuoroviikoin..? :rolleyes:

Itse kuulun tähän porukkaan joka suosii 45-60 minuuttia aerobista kerrallaan.
Lajia kannattaa tietysti vaihdella mikäli joku alkaa tökkimään.

Itse poljen kuntopyörää ja käyn kävelylenkeillä...

Aamuaerobinen kävellen syke tuolla 120-140 toimii itselläni..

Mieluumin pidemmän aikaa vaikka sitten matalammalla sykkeellä. Mielestäni kannattaisi pidentää treeniä ainakin 30 minuuttiin ja jopa ylikin, juuri tuonne 45-60 minuuttiin asti. Jos rasvanpoltto on päätavoitteesi niin voit huoletta tiputtaa harjoitussykettäsi alaspäin, 140-160 syke harjoittaa pääasiassa hengitys- ja verenkiertoelimistöä. Itse harjoittelen kuitenkin kanssasi samalla sykealueella, tosin lähempänä 140 kuin 160, kyllä se rasva palaa kohtalaisesti sielläkin ja kunto nousee tehokkaammin.
Kokeile vain juoksemistakin välillä, vaihtelu virkistää ja monipuolisuus on hyvästä. Painoa sinulla on jonkin verran joten polville juoksu voi kuitenkin olla rankkaa, riippumatta siitä mistä painosi koostuu. Kuntopyörä on erinomainen väline rasvojen polttamiseen.

Itse oon suosinut 40-60 minuutin mittaisia settejä sykkeellä n. 140 ja ihan hyvin on rasvaa palanut, voi olla että joku muu systeemi ois parempi. Mutta ei oikeen mitään järjettämön kuoleman rajalle vedettävät intervallit iske muhun. Ja punttitreenin jälkeen sellaset 20-30 min ja 120-130 syke on kans ihan jees.

miten luotettavia sykkeen mittaajia nämä kuntopyörässä olevat kahvat sitten ovat ?
olen yrittänyt kyllä saada sykettä pidettyä 140 mutta siitä se nousee aina vähintään 150-160 kohdalle.. ja tollanen 4-6kg ois tarkotus rasvaa jos oikein laskeskelin. eli rasvat nyt pihdeillä mitattuna 15 ja 10 pintaan olis tarkotus tiputtaa. täytyy pikkuhiljaa lisäillä tuota polkuaikaa välipäivinä käyn polkemassa pyörää kun treeniä ei viitsi vetää tyhjällä mahalla.. onko tuosta rasvan palamisen kannalta sitten mitään haittaa jos vedän korkeammalla sykkeellä?

Samaa mieltä: 20 min. ei ole riittävä aika ja kannattaa kokeilla myös reipasta kävelyä treenimuotona..... jopa sauvakävelyä ;-))

Mikäli haluat, että harjoituksen aikana elimistösi käyttää energianlähteinä vapaita rasvahappoja, triglyseridejä sekä glykogeeniä, on sykealueesi oltava ns. aerobisen kynnyksen alapuolella, jolloin maitohappo on lepotasolla. Tämä tarkoittaa sitä, että sykkeesi tulee olla 120-140 (+/- 15 riippuen kuntotasosta). Syketaajuuden ollessa 150-170 ollaan aerobisen ja anaerobisen kynnyksen välisellä alueella, jolloin maitohapon määrä lihaksessa nousee ja harjoitus on osaksi aerobista sekä anaerobista.

tiieitiijuu sanoi:
miten luotettavia sykkeen mittaajia nämä kuntopyörässä olevat kahvat sitten ovat ?
olen yrittänyt kyllä saada sykettä pidettyä 140 mutta siitä se nousee aina vähintään 150-160 kohdalle.. ja tollanen 4-6kg ois tarkotus rasvaa jos oikein laskeskelin. eli rasvat nyt pihdeillä mitattuna 15 ja 10 pintaan olis tarkotus tiputtaa. täytyy pikkuhiljaa lisäillä tuota polkuaikaa välipäivinä käyn polkemassa pyörää kun treeniä ei viitsi vetää tyhjällä mahalla.. onko tuosta rasvan palamisen kannalta sitten mitään haittaa jos vedän korkeammalla sykkeellä?

Kyllä ne kuntopyörien kahvojen kautta sykkeen mittaavat laitteet ovat ainakin omalla kohdallani olleet luotettavia, kaikenlaisiahan tietysti voi tulla eteen. Jos en tarkkailisi sykettä niin esimerkiksi juoksisin helposti kovemmalla sykkeellä kuin on tarkoitus.
Salin jälkeen tehtynä 20 minuutin harjoitus on ihan hyvän mittainen, erillisenä kertana 20 minuuttia taas ei mielestäni riitä. Mikäänhän ei tietysti täysin hukkaan mene, kaikella on jotain vaikutusta.
Tyrone vastasi aika tyhjentävästi, korkeammasta sykkeestä ei ole varsinaista haittaa, rasvanpolton kannalta siitä ei ole tosin hyötyäkään. Kulutuksen kasvaessa keho ottaa käyttöön myös muita energianlähteitä yhä enenevässä määrin.

Älä vatta tyhjänä treenaa. Kroppa käsittää että nyt ei oo safkaa tiedossa ja että täytyis säästellä, eli keho toimii vähän niin kuin säästöliekillä. Kun sitten joskus syöt niin keho ei käytäkään ravintoa niin tehokkaasti "palautumiseen" ym. normaaliin, vaan varastoi sen "peläten" uutta nälkiintyneenä treenaamista.

Eli sopivasti matalan glykeemisen indeksin omaavia hiilihydraatteja (=kasviksia) mahan täytteeksi ja riittäväti nestettä.

Juha77 sanoi:
Älä vatta tyhjänä treenaa. Kroppa käsittää että nyt ei oo safkaa tiedossa ja että täytyis säästellä, eli keho toimii vähän niin kuin säästöliekillä.

Enpä mä usko, että tuo säästöliekille siirtyminen ihan noin nopeasti tapahtuu. Tuollahan tarkoitetaan sitä, että aineenvaihduntaa hidastetaan. Viikko tai pari minimaalisilla kaloreilla voi ton tehdä mutta ei yksi aamu. Oireina on väsymys ja voimattomuus, jne.

Itse olen aina tehnyt aamuairobiset tyhjällä mahalla. Mukavasti sitä aamulla saa koneen käyntiin kirpeässä pakkasessa ja sitten lenkin jälkeen sapuskaa naamaan. Ideanahan on pakottaa kroppa heti polttamaan ihraa, koska hiilareita ei masiinassa ole.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
kiitoksia vinkeistä nyt olen lisännyt kuntopyörää 30min/3xvk sen lisäksi diettiruokailu koostuu maidosta, protskudrinkeistä, tonnikalasta ja jugurtista ja hyvin näyttäisi vyötäröltä tippuvan, mutta onkos tuolla väliä kun en sykettä saa polkiessa mitenkään pysymään alle 140 ? ja siis kohtuullisen kireä kroppa olisi kesäksi tavoitteena eli n. 10% rasvat

tiieitiijuu sanoi:
kiitoksia vinkeistä nyt olen lisännyt kuntopyörää 30min/3xvk sen lisäksi diettiruokailu koostuu maidosta, protskudrinkeistä, tonnikalasta ja jugurtista ja hyvin näyttäisi vyötäröltä tippuvan, mutta onkos tuolla väliä kun en sykettä saa polkiessa mitenkään pysymään alle 140 ? ja siis kohtuullisen kireä kroppa olisi kesäksi tavoitteena eli n. 10% rasvat

Jos ruokailusi on vähähiilihydraattista, niin nuo aiemmin mainitut 120 - 140 ovat mielestäni liian korkeita - eli syke pitäisi olla 100 - 120 jos haluat maksimoida rasvankäyttöä energialähteenä - ja koska kulutus matalalla sykkeellä on hieman pienempää, pienemmällä teholla - pidennä hieman aerobisten kestoa. Kun syke nousee, aletaan käyttää enemmän ja enemmän hiilihydraatteja - ja vasta kun hiilarit loppu siirrytään rasvoille.

jallu2 sanoi:
moro. vetääkö jengi treeni päivänäkin aamuaerobista vai ainostaan välipäivinä?? :david:

Treenipäivinä treenataan ja huilipäivinä huilataan... Noin ainakin mulla pääsääntöisesti... Onhan se joskus ihan kiva käydä huilipäivänäkin käveleksimässä...

Ehdottomasti parhaan tuloksen saa, kun se rasvanpolttoon tähtäävä aerobinen kestää sellaset 60min.. Ja syketaso saa mun mielestä olla siinä keskiarvoltaan 130, en menis tuota ylemmäs. Ideanahan on juuri se, että dietillä aerobinen tehdään ennen aamiaista, silloin tehokkainta. Elimistö ei todellakaan mene säästöliekille. Mut kannattaa huolehtia, ettei nautitut energiamäärät laske liikaa heti alkuun.Eli sillon se elimistö pamahtaa siihen säästötilaan, jos syöt aivan liian vähän.. Itse teen aerobisen neljä krt vko, vaikken olekkaan dietillä. kaks niistä tulee samalla päivälle ku punttireenikin mutteipä menoa haittaa :)

Neljät aerobiset tullu tällä viikolla käveltyä. Yllättävän nopeesti se tunti kulunut ja tuntuu että rasvaa palanut tosi paljon (yeah, right). Average syke ollut 137-145 tienoilla, onko sopiva kun yritän rasvaa tässä poltella?

Daug sanoi:
Neljät aerobiset tullu tällä viikolla käveltyä. Yllättävän nopeesti se tunti kulunut ja tuntuu että rasvaa palanut tosi paljon (yeah, right). Average syke ollut 137-145 tienoilla, onko sopiva kun yritän rasvaa tässä poltella?

Miten helvetissä te saatte ton sykkeen noin ylös kävelemällä. Kuntopyörällä kun yritän pitää sykettä 130:ssä niin ei jaksa kun puoli tuntia ja sekin on yhtä helvettiä.

vilho_kanuuna sanoi:
Miten helvetissä te saatte ton sykkeen noin ylös kävelemällä. Kuntopyörällä kun yritän pitää sykettä 130:ssä niin ei jaksa kun puoli tuntia ja sekin on yhtä helvettiä.

Ihan helposti. Välil meinaa lähtee nousuun ni pitää hidastaa tahtii ;)
Toi average vähän korkeempi ku tulee välillä pieniä ylä- ja alamäkiä niin syke nousee välillä 160+. Eikös tommonen intervalli oo parempi ku tasasella kävely?

vilho_kanuuna sanoi:

Kävelemällä ei oikeen sakkaan, paitti ylämäkikevelyllä juoksumatolla, mutta pyörällä pitää helposti sykettä 140 tuntumassa tunnin ajan. Kai tämäkin on yksilöllistä että mikä syke on kenelläkin se "keskisyke".

Zone-sarja -42%
Kuntopyörällä sellaiset 30 min on itselle hyvä aika, ja siihen intervalleja.
Enemmästä puutuupi perse ja käy tylsäksi veivata pidempään.
Kohta kun tiet on taas sulat niin pääsee lenkille turvallisemmin. Siinäkin 30 min. on aika ok aika jos juoksee koko ajan.

Aamulla tyhjällä vatsalla aerobinen olisi varmaan tehokkainta, mutta kun on tälläinen hitaasti aamulla käynnistyvä ihminen niin ajatuskin siitä tuottaa jo tuskaa.
Lupasin itselleni armeijassa niiden aamulenkkien jälkeen, etten koskaan enää harrasta mitään aerobista heti heräämisen jälkeen.

Suositut

Back
Ylös Bottom